ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مناظره
تکنولوژی

نارضایتی حداکثری از اپراتور ها در تلویزیون نمایان شد

مناظره خدمات و تعرفه های موبایل در تلویزیون با نمایان شدن نارضایتی حداکثری مردم و مسئولان از اپراتور ها همراه بود. این نارضایتی حاصل کار بیست ساله ارائه سرویس تلفن همراه در کشور است. در ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۲۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۶

مناظره خدمات و تعرفه های موبایل در تلویزیون با نمایان شدن نارضایتی حداکثری مردم و مسئولان از اپراتور ها همراه بود. این نارضایتی حاصل کار بیست ساله ارائه سرویس تلفن همراه در کشور است.

در این برنامه مدیرعامل همراه اول و رایتل در کنار نماینده مجلس، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حضور داشتند.

مناظره با سوالی غیر منتظره برای اپراتورها آغاز شد. "از کیفیت کدام خدمت تلفن همراه خود رضایت دارید؟ 1.اینترنت 2.پیامک 3.مکالمه 4.هر سه مورد 5. هیچ کدام" مردم حدود 2 ساعت و 30 دقیقه وقت پاسخگویی به این سوال را داشتند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

پاسخ مردم بسیار قاطع و قابل حدس بود. در این نظرسنجی که بالغ بر 315 هزار نفر شرکت کردند، گزینه هیچ کدام با 82.63 درصد آرا به عنوان نظر مردم درباره خدمات موبایل در کشور اعلام شد.

این گزینه نارضایتی مردم از خدمات تلفن همراه در ایران را به وضوح نشان می داد. چیزی که در کلام قاضی پور نماینده مجلس و شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز مشهود بود.

قاضی پور

نماینده مجلس : تعرفه اینترنت موبایل گران است

نادر قاضی پور نماینده مجلس شورای اسلامی با گران خواندن نرخ اینترنت موبایل ایران خواستار کاهش هزینه های اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شد.

وی افزود: قیمت اینترنت همراه در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است. مرکز پژوهش های مجلس نام برخی از این کشورها را اعلام کرده که یکی از آنها مالزی است.

چرا مخابرات یک باره از بخش دولتی به شبه دولتی ها واگذار شد؟

این نماینده مجلس و عضو شورای رقابت با بیان اینکه اپراتورها یک باره از بخش دولتی به بخش شبه دولتی واگذار شده‌اند، افزود: اپراتورها باید هزینه‌ها را کاهش دهند تا بتوانند در ارائه خدمات موفق عمل کنند .

وی با اشاره به واردات بی‌رویه از چین، تعطیلی کارخانجات بزرگ و بیکاری جمعیت عظیمی از مهندسان گفت: کاهش هزینه از سوی اپراتورها و همچنین فرامین رهبری در امر مخابرات هنوز اجرا نشده است.

عضو ناظر در شورای رقابت توجه به قانون پنجم را الزامی دانست و گفت: علت این همه واردات در حوزه مخابرات به کشور چیست؟

وی ادامه داد: در دولت قبل قصد داشتند دو بار مخابرات را منحل کنند و مجلس مقاومت کرد. مخابرات باید رتبه 2 را در منظقه داشته باشد در حالی که رقابت کنونی در اخذ پول است نه ارائه خدمات.

نادر قاضی پور با تاکید بر اینکه نباید در اختیار چینی ها باشیم، گفت: مخابرات تا این حد درآمد هنگفت دارد ولی هیچ گونه دانشگاه و مرکز آموزشی ندارد چراکه تنها در فکر کسب درآمد بوده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: باید در صنعت مخابرات به مقامی برسیم که روزی به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر شناخته شویم و نباید تنها به واردات بسنده کنیم.

او با تاکید بر اینکه بودجه وزارت ارتباطات افزایش یافت چرا که تامین زیرساخت ها نیاز به هزینه دارد، گفت: ترانزیت بین المللی باید زیر نظر دولت باشد و حاکمیت برای آن تصمیم گیری کند.

شاه میرزایی

عضو شورای عالی فضای مجازی: مشاهده یک گیگ فیلم 260 هزار تومان

علیرضا شاه میرزایی با یبان اینکه بزرگترین درآمد دولت غیر از نفت و مالیات، از "مخابرات" به دست می آید، اظهار کرد: دولت نباید از محل بودجه عمومی برای مخابرات اقداماتی را انجام دهد، از این رو این سوال مطرح می شود که چرا بودجه وزارت ارتباطات 5 برابر افزایش یافت؟

وی با تاکید بر اینکه در صنعت مخابرات سرمایه گذاری نباید توسط دولت انجام شود، افزود: زیرساخت های داخلی و ترانزیت یبن المللی جز حوزه هایی هستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در آنهاست و نیازی به استفاده از بودجه عمومی نیست.

شاه میرزایی ادامه داد: وزارت ارتباطات باید بگذارد خود اپراتورها تولید پهنای باند کنند نه اینکه همه چیز از مسر زیرساخت که اینترنت بین الملل است باشد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به تکنولوژی موجود در حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: وضع بدی در فناوری داریم و اکثر بخش ها در مخابرات ایران به صورت وارداتی است.

وی تصریح کرد: سرویس های خدماتی اپراتورها باید گسترده شود چراکه اینترنت تنها یکی از سرویس های شبکه های تلفن همراه است.

شاه میرزایی همچنین به بالا بودن نرخ خدمات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای مشاهده یک گیگ فیلم باید 260 هزار تومان پرداخت کنیم!

صدوقی

مدیرعامل همراه اول: کمترین نرخ موبایل منطقه را داریم

وحید صدوقی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 31 درصد در آمد ناخالص و 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده، در مجموع 39 درصد به دولت پرداخت می کنیم، اظهار کرد: در نرخ مکالمه و اینترنت کمترین نرخ را در منطقه داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات می تواند به صورت انلاین نوع کیفیت خدمات را بررسی کند.

مدیرعامل همراه اول به نبود مزیت ویژه برای ارزش افزوده در سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: لازم است ابتدا ببینیم در چه حوزه ای مزیت داریم سپس در آن حوزه سرمایه گذاری کنیم.

وی همچنین با اشاره به ترافیک دیتا همراه اول افزود: ترافیک دیتا همراه اول در دو ماهه اخیر 1.5 برابر شده است در حالیکه با مقایسه سایر کشورها ماهیانه کمترین نرخ را دریافت می کنیم.

صدوقی ادامه داد: به عنوان مثال 2.5 گیگ اینترنت 10 هزار تومان است که نشان دهنده نرخ پایین همراه اول است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران(همراه اول) تصریح کرد: در نسل 3 تجهیزات داخلی نداریم و مجبور به واردات و پرداخت حق گمرکی بسیار بالایی هستیم بنابراین دولت باید زیرساخت ها را برای افزایش دانش فنی داخلی تامین کند.

به گفته او نرخ مکالمه سیم کارت اعتباری همراه اول به 67 تومان کاهش یافته است.

سبوحی

قائم مقام رگولاتوری: تعرفه باید منطقی و به نفع مردم باشد

لطف الله سبوحی در خصوص تعرفه اینترنت موبایل اظهار کرد: تعرفه باید منطقی و به نفع هم اپراتور و هم مشتری تنطیم شود و هم اکنون تعرفه 2.5 ریالی در حد پیشنهاد است و هنوز مصوب نشده است.

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه طرح تجاری به صورت حق السهمی پرداخت می‌ شود، گفت: اپراتور اول و دوم از درآمد ناخالص 28.1 درصد به دولت می‌ پردازند. 3 در صد از درآمد ناخالص نیز برای توسعه مناطق روستایی و ارقام دیگر برای حق استفاده از فضای فرکانسی و شماره گذاری است.

او با اشاره به اینکه با پوشش جاده ها، روستاهای زیادی در تعهد اپراتورها قرار گرفته است، افزود: ما تمام امور تصدی را در حوزه ارتباطات واگذار کرده‌ایم چرا که قرار نیست دولت خدمتی را ارائه دهد و از این طریق درآمد کسب کند بلکه این اقدام باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

سبوحی در واکنش به دلیل افزایش بودجه وزارت ارتباطات، گفت: ما در توسعه زیرساخت‌ها عقب هستیم که رسیدگی به این مسائل نیاز به هزینه دارد.

به گفته این مسئول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از هزینه‌های تکلیفی همچون مدیریت و سرمایه گذاری شبکه زیرساخت کشور وجود دارد که بخش خصوصی اجازه ورود به آن را نداشته و این اقدامات باید توسط دولت انجام شود.

صدری

مدیرعامل رایتل: تعرفه رایتل 4 تا 10 برابر کمتر از اپراتورهای دیگر

سیدمجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل نیز در سخنان خود اشاره کرد: رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم از سال 90 آغار به کار کرد و صددرصد متعلق به تامین اجتماعی است.

وی اظهار کرد: در بازه سه سالی که دوره انحصار بود شرکت رایتل به خاطر تحریم های خارجی و مشکلات داخلی به اهداف عالیه خود شاید نرسید ولی آینده خوبی را پیش رو خواهد داشت. در سال 93 تعداد مشترکین فعال نسبت به سال 92، 10 برابر افزایش داشت.

صدری در ادامه با بیان اینکه بیش از 80 درصد مصرف مشترکان رایتل دیتا استفاده می کنند، گفت: تمام تلاش ما این است تعرفه ها مناسب باشند تا اینکه تعرفه مشتریان رایتل 4 تا 10 برابر کمتر از اپراتورهای دیگر است.

او با تاکید بر اینکه باید از توان داخلی استفاده کنیم، اظهار کرد: در حوزه آنتن از توان داخلی استفاده می کنیم ولی در همه حوزه ها هنوز دانش کافی را به دست نیاورده ایم.

مدیرعامل رایتل تصریح کرد: باید رویکرد جدیدی تحت عنوان "استفاده از توان داخلی در تولید محتوا و فرهنگ اسلامی و ایرانی" را در دستور کار قرار دهیم که البته تاکنون قدم های خوبی در این حوزه برداشته شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که تعرفه ها مناسب و مطابق نیاز مشتریان باشد.

چرا مدیرعامل ایرانسل نبود؟

این برنامه در حالی به روی آنتن رفت که در بین مهمانان خبری از مدیرعامل یا نماینده شرکت ایرانسل نبود. این موضوع را از مدیر روابط عمومی این شرکت جویا شدیم. کریم بیگی گفت: آقای دزفولی در خارج کشور حضور دارند. ما این موضوع را از دوشنبه اعلام کردم و خواستار حضور قائم مقام ایرانسل شدیم که مسئولین برنامه اجازه ندادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (54 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۱۰ آذر ۱۳۹۳

    اگه خدمات اپراتورها هم کاملا رایگان بشه باز هم گرانه.
    با توجه به شرایطی که ما در ایران داریم و شرایط جهانی و مدیران کاربلدی که ما داریم. چون از یه جای دیگه 5 برابرش را رو سرمون کلاه میزارن. که اون موقع میرسیم به حد میانگین جهانی.

    پس هرگاه کل خدمات رایگان بشه ان موقع به حد میانیگن (هزینه) جهانی میرسیم.

    این نظرسنجی ها و سمینارها و گردهمایی ها هم هیچ فایده ای نداره.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی