ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: آیپد ایر ۲؛ سر در میان ابرها

در حالی که همچون همیشه با جذبه مثال زدنی خود در حال قدم زدن بر روی صحنه بود، گفت: «آیپد پیشرفته ترین تکنولوژی ما است که در محصولی جادویی و انقلابی خلاصه می شود و ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در حالی که همچون همیشه با جذبه مثال زدنی خود در حال قدم زدن بر روی صحنه بود، گفت: «آیپد پیشرفته ترین تکنولوژی ما است که در محصولی جادویی و انقلابی خلاصه می شود و قیمتی باور نکردنی دارد.». کلمات پشت سرش بر روی پرده نقش می بستند و حضار مجذوب دستگاهی بودند که در برابرشان قرار داشت؛ او اما با همان خونسردی همیشگی، صحنه را در اختیار داشت. بار دیگر تکرار کرد «جادویی و انقلابی».

در سال ۲۰۱۰ و زمانی که برای اولین بار استیو جابز آیپد را به جهانیان معرفی کرد، کمتر کسی انتظارش را داشت که این دستگاه بتواند صنعت تکنولوژی تحت تاثیر خود قرار دهد. آیپد نه تنها بازار تبلت ها را به وجود آورد، بلکه تجارت PC را نیز تحت تاثیر قرار داد. آیپد با حضور در بازار، نحوه تعامل کاربران با تکنولوژی را تغییر داد و برگ جدیدی را در دفتر اپل، ورق  زد.

هرچند این روز ها تفکرات جابز تا حد بسیاری از اپل رخت بر بسته، اما آیپد همچنان یکی از جذاب ترین تبلت های دنیا به شمار می رود. آیپد ایر ۲ به عنوان جدیدترین نسل این خانواده، باز هم حرف های بسیاری را برای گفتن دارد.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

iPad_Air_2040

به همان جذابی و به همان دلربایی؛ اما این بار با وزنی کمتر. اپل هنر مهندسی را در آیپد ایر ۲ به لغایت خود رسانده و توانسته تبلتی با ضخامت بسیار پایین را تولید نماید. ایر ۲ با ضخامت ۶.۱ میلیمتر، ۱۸ درصد نسبت به نسل قبلی خود باریک تر شده است.

ایر ۲ آنقدر باریک است که به سختی می توان وجود یک سیستم پردازشی در داخل آن را باور کرد. سیستمی که قدرتی نزدیک به کامپیوتر های چند سال قبل دارد و از پس بسیاری از کارها بر می آید. با در دست گرفتن آیپد، حس ممکن ساختن یک «غیر ممکن» به خوبی به شما منتقل می شود.

iPad_Air_2020

سامسونگ در Tab S توانست به ضخامت ۶.۶ میلی متر دست پیدا کند، اما در نهایت موفق نشد  ضخامتی کمتر از ایر ۲ را به کاربران خود ارائه دهد. تبلت اپل اگرچه بسیار باریک است، اما از استحکام مطلوبی بهره می برد. استحکامی که ویژگی اصلی یک کالای لوکس به شمار می رود و عاملی است که آیپد را از سایر رقبای پلاستیکی متمایز می کند.

به جرئت می توان گفت که قرار دادن ایر ۲ در داخل کیس یا کاور محافظ، بزرگترین خیانتی است که می توان در حق این تبلت انجام داد. ایر ۲ را باید در دست گرفت و از زیبایی و لطافت آن لذت برد.

آیپد ایر ۲ در بالا و آیپد ایر اصلی در پایین
آیپد ایر ۲ در بالا و آیپد ایر اصلی در پایین

زبان طراحی در مقایسه با ایر ۱ هیچ تفاوتی نکرده است. به نحوی که اگر از فاصله دور به دو دستگاه نگاه کنید، به هیچ وجه نمی توانید آن ها را از یکدیگر تشخیص دهید. البته هنگامی که در جزییات دقیق شوید، تغییراتی را متوجه می شوید. علاوه بر تغییر ظاهر دکمه Home، که هم اکنون به سیستم Touch ID مجهز شده، اپل دکمه Mute در سمت راست دستگاه را نیز حذف کرده است.

در نهایت باید گفت آیپد همچون قبل ندای عشق را با خود به همراه دارد. تبلت اپل با همان آلمینیوم همیشگی و کناره های تراش خورده با الماس، این بار حتی از «هوا» نیز سبک تر گشته است. در واقع ایر ۲ امکان یک همنشینی دلنشین را با خود به همراه می آورد و ترتیبی می دهد که دست شما حتی پس از ساعت ها نگه داشتن آن، خستگی را احساس نکند.

نمایشگر

iPad_Air_2027

صفحه نمایشگر نسل های قبلی آیپد، تشکیل شده از ۳ لایه مختلف بودند. اما اکنون، این سه لایه با یکدیگر ترکیب شده اند و ساختاری واحد را پدید آورده اند. اپل در ایر ۲ لایه های شیشه محافظ، سنسور لمس صفحه و LCD را با یکدیگر ترکیب کرده و ساختاری واحد را پدید آورده است.

در نتیجه این تغییر ساختار، فضای اضافه بین لایه ها حذف شده و نمایشگر به چشمان شما نزدیک تر گشته است. موضوعی که حس متفاوتی را به شما منتقل می کند و کار کردن با آیپد را لذت بخش تر می نماید.

علاوه بر نزدیک تر شدن LCD به کاربر، حذف فضاهای اضافه بین لایه ها، باعث شده تا کیفیت تصاویر نیز بهبود پیدا کند. هرچند اپل برای چهارمین نسل پیاپی، رزولوشن آیپد را از ۱۵۳۶×۲۰۴۸ تغییر نداده، اما نمایشگر ایر ۲ اکنون در مقایسه با مدل های قبلی، تصاویر را با کنتراست و شفافیت بهتری به نمایش می گذارد.

آیپد ایر ۲ از یک پوشش ضد بازتاب مخصوص بهره می برد که باعث می شود عملکرد آن در زیر نور خورشید فوق العاده باشد. اکنون می توانید با تبلت خود به فضاهای باز بروید و به راحتی با آن مشغول به کار کردن شوید. طبق ادعای اپل پوشش جدید، تا ۵۶ درصد بازتاب را کاهش می دهد.

در زمینه نمایشگر به اپل خورده زیاد می توان گرفت. برای مثال ساختار واحد لایه های نمایشگر که به تازگی به آیپد آمده، سال ها است که بر روی آیفون وجود دارد و رقبای بسیاری مثل مایکروسافت سرفس نیز از آن بهره می برند. و یا در زمینه تراکم پیکسل، آیپد در حالی عدد 264ppi را از خود بر جای می گذارد، که رقبایی همچون نکسوس ۹ با ۲۸۴ و تب اس با ۲۸۸ پیکسل در هر اینچ، از آن جلوتر هستند.

با این وجود باید گفت که نمایشگر ایر ۲ تقریبا بی نقص است. این دستگاه شاید بر روی کاغذ از رقبای خود عقب باشد، اما واقعیت این است که آنچه توسط آن به تصویر کشیده می شود، یکی از بهترین و با کیفیت ترین تابلوهای دیجیتالی ممکن است.

دوربین

iPad_Air_2034

ایده عکاسی با دستگاهی به ابعاد تبلت، چند سال قبل موضوع خنده داری به شمار میرفت. اما آنقدر کاربران از تبلت خود برای این منظور استفاده کردند که در نهایت سازندگان نیز تسلیم شدند و تصمیم گرفتند تا لنز های با کیفیتی را بر روی تبلت ها قرار دهند.

آیپد ایر ۲ از لنزی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل بهره می برد که در مقایسه با دوربین ۵ مگاپیکسلی نسل قبلی، بهبود یافته است. همراه با پردازنده A8X که بر روی ایر ۲ قرار گرفته، سیستم پردازشی جدیدی نیز برای دوربین به ارمغان آمده. این سیستم به دوربین ایر ۲ اجازه می دهد تا در تشخیص تصاویر بهتر عمل کند و ضمن کاهش نویز در تصاویر، فوکوس بهتری را نیز از خود ارائه دهد.

iPad Air 2 Camera04

از لحاظ نرم افزاری، همان رابط کاربری همیشگی اپل در قسمت دوربین دیده می شود. اپلیکیشن دوربین علیرغم سادگی جذابی که دارد، اما اکنون با چند قابلیت جدید همراه شده است. قابلیت تصویر برداری سریع ( Burst Mode )، در کنار ضبط ویدیوهای Slow-Motion از جمله موارد جدیدی هستند که در بخش دوربین ایر ۲ دیده می شوند.

اپل استاد مسلم احتکار کردن قابلیت ها است. این شرکت در حالی که به وضوح توان پیاده سازی موارد مختلف در دستگاه های خود را دارد، بسیاری از ویژگی ها را برای نسل های بعدی نگه می دارد. بر همین اساس دوربین ایر ۲ از فلش LED بی بهره است. احتمالا تنها به این خاطر که تیم کوک در مراسم معرفی آیپد بعدی، حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد.

iPad Air 2 Camera07

اما اگر بخواهیم در مورد کیفیت تصاویر صحبت کنیم باید بگوییم که به لطف افزایش رزولوشنی که صورت پذیرفته، ایر ۲ اکنون قادر است تا عکس ها را با جزییات بیشتری به ثبت رساند. در مقایسه با نسل قبلی، رنگ ها دقیق تر شده اند و عکسها از شفافیت بیشتری برخوردار هستند.

هرچند گشودگی دهانه لنز نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده و بر روی همان عدد f/2.4 باقی مانده، اما همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، اکنون به لطف سیستم جدید پردازش تصاویر، ایر ۲ در محیط های کم نور عملکرد بهتری را از خود بر جای می گذارد و می تواند تصاویر را با نویز کمتری به ثبت رساند.

ثبت تصاویر پانوراما در آیپد ایر ۲ به همان کیفیت و دقت آیفون های جدید صورت می پذیرد. عکس های پانوراما با رزولوشن ۴۳ مگاپیکسل ثبت می شوند و جزییات در حد بالایی در آن ها قابل مشاهده است. ایر ۲ عکس ها را با دقت به یکدیگر پیوند می زند تا در نهایت خروجی کار شکل و شمایل بی نقصی داشته باشد.

حالت Burst mode که برای اولین بار بر روی آیپد ارائه می شود، به شما اجازه می دهد تصاویر را با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه به ثبت رسانید. برای استفاده از این ویژگی تنها کافی است انگشت خود را بر روی دکمه شاتر نگه دارید و شکار سریع عکس ها را شاهد باشید.

iPad_Air_2036

علاوه بر بهینه سازی هایی که بر روی دوربین پشتی صورت پذیرفته، اپل دوربین جلوی دستگاه را نیز بهبود داده است. این دوربین هم اکنون از گشودگی دهانه لنز عریض تری بهره می برد و با f/2.2 قادر است تا ۸۱ درصد نور بیشتری را جذب نماید. دوربین جلوی آیپد ایر ۲ رزولوشنی ۱.۲ مگاپیکسلی دارد و می تواند ویدیو ها را با کیفیت 720p ضبط نماید.

آیپد ایر ۲ قادر است ویدیو هایی با کیفیت 1080p را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه به ثبت رساند. ویدیو ها از لحاظ کیفیت با دوربین آیفون ۵ قابل مقایسه هستند؛ فیلم هایی که توسط ایر ۲ ضبط می شوند از جزییات مطلوبی بهره می برند و دارای میزان نویز اندکی هستند.

اپل حالت فیلم برداری آهسته یا همان Slow-Motion را با ایر ۲ به دنیای آیپد ها آورده است. در این حالت شما می توانید با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری نمایید و تصاویری جالب و ماندگار را خلق نمایید.

سخت افزار

iPad_Air_2037

آیپد جدید با برخورداری از پردازنده A8X از سرعت بیشتری در مقایسه با نسل قبلی برخوردار است. ایر ۲ از سه هسته پردازشی با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز بهره می برد. برای اینکه بدانید این دستگاه تا چه حد نسبت به نسل قبلی خود سریع تر عمل می کند، بد نیست اشاره کنیم که آیپد ایر اصلی تنها از دو هسته بهره می برد که سرعت آن ها نیز بر روی ۱.۴ گیگاهرتز تنظیم گشته بود.

کش L2 دستگاه اکنون دو برابر شده و به عدد ۲ مگابایت رسیده است و رمی ۲ گیگابیتی نیز در مجموعه سخت افزاری دیده می شود. در مجموع بر اساس ادعای اپل، عملکرد CPU با بهبودی ۴۰ درصدی همراه بوده و قدرت گرافیکی نیز ۲.۵ برابر رشد داشته است.

iPad_Air_2033

آیپد قبلی دستگاه قدرتمندی به شمار می رفت و می رود، اما ایر ۲ بازی را وارد مرحله ای جدید کرده است. پردازنده جدید اپل برای برنامه ها و بازی هایی مناسب است که می خواهند از سیستم Metal استفاده کنند؛ سیستمی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد از قدرت پردازش گرافیکی آیپد، نهایت استفاده را بکنند.

اگر به خاطر داشته باشید،اپل در کنفرانس معرفی آیپد، قسمتی از ارائه خود را به معرفی اپلیکیشن Replay اختصاص داد. این برنامه به شما اجازه می دهد تا مجموعه ای از تصاویر را گردآوردی کنید و سپس با آنها ویدیویی جالب را تولید نمایید. ما این فرصت را پیدا کردیم تا عملیات رندر کردن نهایی این اپلیکیشن را بر روی آیپد ایر اصلی و آیپد ایر ۲ امتحان کنیم. همانطور که انتظارش را داشتیم، در حالی که ایر اصلی تا ۵۰ درصد کار پیشرفته بود، ایر ۲ با موفقیت عملیات رندر کردن را تکمیل کرده بود.

Touch ID

iPad_Air_2014

سنسور اثر انگشت اپل سرانجام راه خود را به آیپد نیز باز کرد. قابلیتی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ همراه با آیفون ۵اس معرفی شد، اما بنابر سیاست های اپل بر روی آیپد ایر و آیپد مینی قرار نگرفت.

Touch ID بر روی آیپد، همان عملکرد بی نقصی را از خود به نمایش می گذارد که پیش از این در آیفون ها شاهدش بودیم. اگر تا پیش از این هر بار باید برای باز کردن قفل دستگاه خود، رمز آن را وارد می کردید، اکنون می توانید به راحتی از اثر انگشت خود استفاده نمایید.

نرم افزار

iPad_Air_2026

پیش از این در دیجیاتو iOS 8 را به تفصیل توضیح دادیم، لذا اینجا چندان به آن نمی پردازیم. در همین حد اشاره می کنیم که اکنون آیپد ایر ۲ با مجهز به Touch ID قادر است تا از امکانات جالبی که با iOS 8 به همراه می آید، استفاده کند. برای مثال اکنون می توانید از اثر انگشت خود برای ورود به اپلیکیشن های رمزنگاری شده ( همچون 1password ) استفاده نمایید.

عمر باتری

iPad_Air_2032

شاید قربانی اصلی فرآیند باریک شدن آیپد ایر ۲ را بتوان باتری آن دانست. جایی که اپل به علت محدودیت فضا، مجبور به استفاده از یک باتری کوچکتر شده است. توان باتری ۳۲.۴ وات بر ساعتی آیپد ایر اصلی، اکنون به 27.3Wh کاهش یافته، اما بنا بر ادعای اپل این موضوع تاثیر چندانی بر روی عمر آن نمی گذارد.

با توجه به اینکه پردازنده A8X در زمینه مصرف انرژی، عملکرد بهینه تری را از خود بر جای می گذارد، می توان گفت که ادعای اپل چندان هم بی راه نیست. در هنگام بررسی این دستگاه، پس از ۱ روز استفاده سنگین، باز هم ۲۵ درصد شارژ برای ما باقی ماند. بر این اساس باید گفت در صورت استفاده عادی از دستگاه، آیپد ایر ۲ قادر خواهد بود تا بیش از دو روز شارژ را در اختیار شما قرار دهد.

رقبا

Samsung Galaxy Tab S 10.5

Samsung Galaxy Tab S 10.5

  • صفحه نمایش: ۱۰.۵ اینچ
  • رزولوشن: ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل
  • پردازنده: اگزینوس ۵۵۲۰ هشت هسته ای با توان ۱.۹ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Mali-T628 MP6
  • رم:  ۳ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۷۹۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۲
  • قیمت: ‌۱٫۷۹۰٫۰۰۰ تومان
HTC Nexus 9
  • صفحه نمایش: ۸.۹ اینچ
  • رزولوشن: ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل
  • پردازنده: انویدیا تگرا کی۱ دو هسته ای ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Kepler DX1
  • رم: ۲ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶/۳۲ گیگابایت
  • دوربین: ۸ مگاپیکسل
  • باتری: ۶۷۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۵
  • قیمت: -
Sony Xperia Z2 Tablet
Sony Xperia Z2 Tablet
  • صفحه نمایش: ۱۰.۱ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۰۰ در ۱۹۲۰ پیکسل
  • پردازنده: اسنپدرگن ۸۰۱ چهار هسته ای با توان ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: آدرینو ۳۳۰
  • رم:  ۳ گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
  • دوربین: ۸.۱ مگاپیکسل
  • باتری: ۶۰۰۰ میلی آمپر
  • سیستم عامل: اندروید ۴.۴.۲
  • قیمت: ‌۲٫۱۸۰٫۰۰۰ تومان

جمع بندی

iPad_Air_2030

در اینکه آیپد ایر ۲ بهترین آیپدی است که تا کنون اپل ساخته هیچ شکی وجود ندارد. اما آیا می توان این دستگاه را بهترین تبلت دنیا نامید؟

شاید آیپد در بعضی زمینه ها کمبود هایی داشته باشد، اما فلسفه ای در پشت آن قرار دارد که مشابه آن را کمتر شرکتی می تواند به وجود آورد. برگ برنده آیپد، اکوسیستمی است که بر مجموعه اپل حاکم است. این دستگاه در قلب این مجموعه قرار می گیرد و در کنار محصولاتی همچون آیفون و مک بوک، ترکیب یک تیم برنده را تشکیل می دهند.

اگر قصد دارید تجربه ای لذت بخش از زندگی دیجیتالی داشته باشید، آیپد همانی است که به دنبالش می گردید. سادگی و زیبایی با یکدیگر در این دستگاه ادغام شده اند تا ترکیبی «جادویی و انقلابی» را به وجود آورند.

نسخه ۱۶ گیگابایت (WiFi) آیپد ایر ۲ به قیمت ۱٫۸۸۰٫۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

نقاط قوت
  • طراحی زیبا و باریک
  • Touch ID
  • قدرت سخت افزاری بالا
  • عمر باتری مطلوب
نقاط ضعف
  • قیمت نسبتا بالا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • محمدرضا دريس
    محمدرضا دريس | ۱۹ بهمن ۱۳۹۳

    همش تو اين فكرم
    ازين بهتر هم ميشه ؟
    ورژن هاي ديگه رو ميخات چ كنه.

  • امین رفیعی
    امین رفیعی | ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    از گذاشتن عکس ساختمان روبرویی فرهنگسرای ارسباران در نمونه تست عکس منظور خاصی دارید؟

  • محمد حسین
    محمد حسین | ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    آقای قاسمی تو قسمت دوربین فرمودید که آیپد از "لنز" 8 مگاپیکسلی بهره میبره،فکر کنم منظورتون "سنسور" هشت مگاپیکسلی بوده
    این رو هم اصلاح کنید این بررسی خوب بهتر هم میشه
    با تشکر

  • farid
    farid | ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    عجب چیزیه .فقط چون اپل کارت حافظه نداره فقط توی مدل 16 گیگابایت تولید کرده؟

  • TROOL
    TROOL | ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    مطلب عالی بود مثه همیشه , مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی