ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا بازگشت نوکیا به عرصه تبلت ها اشتباهی بزرگ است؟

نوکیا اخیراً دست به معرفی تبلتی جدیدی تحت عنوان N1 زده است که اخبار مرتبط به آن را به صورت کامل در دیجیاتو برای شما پوشش دادیم. اما در پیرامون این اقدام شرکت فنلاندی مورد بحث ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

نوکیا اخیراً دست به معرفی تبلتی جدیدی تحت عنوان N1 زده است که اخبار مرتبط به آن را به صورت کامل در دیجیاتو برای شما پوشش دادیم. اما در پیرامون این اقدام شرکت فنلاندی مورد بحث برای بسیاری از کاربران پرسش هایی وجود دارد.

پرسش هایی مانند اینکه بر سر توافق نوکیا و مایکروسافت چه خواهد آمد؟ نوکیا چگونه اجازه دارد علیرغم این توافق به تولید محصولات مستقل بپردازد؟ این شرکت با عرضه ی یک تبلت چه اهدافی را دنبال می کند و آیا این اهداف به ثمر خواهند نشست؟

در ادامه ی مطلب با مطرح کردن ۱۰ پرسش در همین زمینه سعی کرده ایم پاسخی مناسب برای هر یک ارائه دهیم، با دیجیاتو همراه باشید.

۱- آیا نوکیا از تبلت مبتنی بر اندروید خود رونمایی کرده است؟

بله، این اتفاق رخ داده است. این تبلت N1 نام داشته و اولین محصولی است که پس از واگذاری بخش موبایل نوکیا به مایکروسافت، توسط این شرکت ساخته شده است. به نظر می رسد با دستگاهی قابل قبول که قیمت مناسبی نیز دارد رو به رو هستیم. جرئیات و اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه را می توانید در این پست مطالعه کنید.

۲- چرا شرکت یاد شده به جای تبلت، دست به ساخت تلفن هوشمند نزده است؟

ساده است. بر اساس توافق نوکیا و مایکروسافت، این شرکت برای دو سال، اجازه فروش هیچ گونه تلفن هوشمندی نخواهد داشت. دلیل درخواست این کار توسط مایکروسافت نیز کاملا مشخص است: آن ها نمی خواستند شریکشان به یکبار تبدیل به رقیبشان شود.

به علاوه اینکه مایکروسافت هنوز از نام نوکیا، به عنوان مثال در تلفن های اقتصادهی خود، استفاده می کند. در نتیجه عرضه دیوایس های مختلف با نام نوکیا، بازاریابی شرکت ردموندی را خدشه دار خواهد کرد.

2-nokia_n1_perspectives_-_front

۳- آیا این به معنی بازگشت نوکیا به عرصه سخت افزار است؟

به نظر اینطور می رسد. پس از فروش بخش موبایل این کمپانی، حضور نوکیا در میان مشتریان، به سرویس هایی همچون HERE خلاصه می شد. هرچند واضح است که نقطه قوت این شرکت روزگای در عرصه سخت افزار رقم می خورد.

از همین روعرضه یک تبلت، به آن ها اجازه می دهد بدون نقض قرارداد خود با مایکروسافت، به راهشان ادامه دهند. به علاوه، می توانند برند خود را، با تبلتی که عرضه کرده اند از خطر فراموشی مصون نمایند.

۴- اما نوکیا که قبلا تبلت ساخته بود، چرا دوباره اینکار را تکرار کرد؟

Lumia 2520، یکی از تلاش های نوکیا در عرصه تبلت ها محسوب می شود؛ اما علیرغم برخی واکنش های مثبت، این تلاش ها هیچ وقت به ثمر نرسیدند. ترکیب ویندوز RT، دسترسی محدود و قیمت گران از دلایل شکست این تبلت هستند. و البته این مورد را نیز فراموش نکنیم که شرکت یاد شده، با این کار، قصد رقابت با مایکروسافت، شریک اصلی اش، را داشت.

اما به نظر می رسد نوکیا از تجربه های پیشین درس گرفته و قصد ندارد اشتباهات گذشته را دوباره تکرار کند.

3-device_delivery_ae_08_00058

۵- اما.. اندروید؟

بله، اندروید. هم اکنون، عشق و علاقه بسیاری بین نوکیا و مایکروسافت جاری نیست، در نتیجه انتخاب اندروید و گوگل برای اینکار، کاملا عقلانی است.

البته دلایل دیگری نیز برای این انتخاب وجود دارند. ویندوز، راه زیادی برای اثبات موفقیت تجاری خود در عرصه تبلت ها در پیش دارد؛ درست است، تبلت های هیبریدی مانند سرفس پرو ۳، نشانه هایی امید بخشی از خود نشان داده اند اما این دستگاه ها، مرز بین لپتاپ ها و تبلت ها محسوب شده و معیار مناسبی برای انتخاب نیستند. تبلت های ساده و میان رده ی ویندوزی، به باوری برخی از کارشناسان راهی طولانی در پیش رو دارند.

به علاوه، اندروید مزایای خوبی برای نوکیا به همراه دارد؛ سیستم عاملی محبوب و شناخته شده که به خوبی روی تبلت ها اجرا می شود، از اکوسیستمی قدرتمند بهره برده و تقریبا همه جا وجود دارد. دوما، تبلت های اندرویدی، هرچقدر هم که محبوب باشند، هنوز می توانند یک عضو مقتدر دیگر را در خانواده ی خود و در بازار مرتبطشان بپذیرند.

تمامی این موارد، به نوکیا این شانس را می دهد که به بازیکن اصلی عرصه تبلت های اندرویدی تبدیل شده و موفقیتی بزرگ کسب کند. استراتژی دستگاه های با کیفیت و با قیمتی مناسب، می تواند مشتریان زیادی را برای این محصول جدید نوکیا به ارمغان بیاورد.

۶- آیا تبلت N1، دستگاهی قابل قبول است؟

فعلا مشخص نیست. هنوز تا عرضه شدن این دستگاه به بازار های فروش و آزمایش آن توسط افراد مختلف، مدتی زمان باقی مانده. هرچند، امکانات و طراحی N1، خوب به نظر می رسند. قیمت ۲۴۹ دلاری محصول مورد بحث نیز می تواند نقطه قوتی خوب جهت فروش هرچه بیشترش باشد.

4-nokia_n1_details_-_color

۷- چرا این تبلت به جای ایالات متحده، در چین و اروپا به فروش خواهد رسید؟

ممکن است این تبلت نهایتا  راه خود را به ایالات متحده نیز باز کند، اما فعلا تمرکز نوکیا بر روی این کشور ها قرار دارد. برای کسانی که با سیاست های این شرکت آشنایی دارند، این تصمیم کاملا منطقی به نظر می رسد.

کمپانی مذکور تلاش های بسیاری برای ورود به بازار ایالات متحده انجام داد، اما هیچ وقت موفق به انجام این کار نشد. از جمله این تلاش ها می توان به هزینه های هنگفت برای تبلیغات اشاره کرد. این شرکت هنوز هم سهم بزرگی از بازار اروپا را در اختیار دارد و مورد توجه بسیاری از کاربران این قاره است.

اگر روزهای خوش گذشته ی نوکیا در قاره ی سبز ادامه پیدا کرده بودند شاید نام نوکیا هم اکنون درخششی مشابه اپل داشت، که البته این امر هرگز صورت نپذیرفت. آنها در حال حاضر سعی دارند با تمرکز بر منابع محدودی که دارند بهترین بازگشت ممکنه را رقم بزنند.

چین نیز یک بازار بسیار گسترده است و تقریباً می تواند هر برندی را در خود جای داده و برای آن سودی قابل توجه را به همراه آورد، و البته نباید فراموش کنیم قیمت تبلت نوکیا در یک بازار در حال توسعه مانند چین می تواند به یک عامل کلیدی برای موفقیت بدل گردد.

۸- برخی می گویند N1 متعلق به نوکیا نیست و فقط برند این شرکت را یدک می کشد.

این مسئله تا حدی صحت دارد، ولی الزاماً موضوع بدی نیست و تا حد زیادی خوب یا بد بودنش بستگی به این دارد که نوکیا چطور شرایط را مدیریت نماید. این کمپانی تعداد زیادی از کارمندانش، کارخانه هایش، دارایی هایش و همینطور زنجیره ی تولیدش را از دست داده و یا به مایکروسافت واگذار کرده است. بنابراین آنها در زمینه ی تولید تقریباً با دست خالی و از صفر شروع کرده اند و تکیه اصلیشان بر تنها دارایی باقی مانده، یعنی نامشان بوده است.

همکاری این شرکت با یک کمپانی چینی تا مدامی که آنها بتوانند استانداردهای لازم را رعایت کرده و طراحی و توسعه ی اولیه را بر عهده گیرند ابداً مسئله ی ناخوشایندی نخواهد بود، زیرا خوب یا بد نوکیا فعلاً زیر ساخت های کافی در راستای تولید را ندارد.

5-nokia_n1_accesories_-bottom_cover

۹- N1 شانس موفقیتی هم دارد؟

پاسخ این سئوال سخت است. ولی موفقیت N1 در کیفیت و گستردگی توزیعش خلاصه می شود. نوکیا قیمت خوبی را برای محصولش در نظر گرفته و بدین ترتیب گام اول را بسیار استوار برداشته است. اما نکته ی کلیدی بعدی کیفیت تبلت مورد بحث است که فعلاً نمی توان قضاوتی دقیق در موردش داشت. اگر کیفیت بر قیمت چیرگی داشته باشد موفقیت حتمی خواهد بود. در غیر اینصورت N1 به یک اشتباه تاریخی و دردسر ساز بدل خواهد گشت، که سبب می گردد اندک اعتماد باقیمانده به نوکیا نیز از بین برود.

۱۰- گام بعدی چیست؟

عرضه و مورد نقد قرار گرفتن N1. اگر نقدها مثبت باشند و عرضه به درستی صورت گیرد بازگشت نوکیا حتمی خواهد بود. شاید کمی بعد این کمپانی شانس خودش را در بازار رو به رشد ابزارهای پوشیدنی محک بزند و شاید بالاخره انتظارها پایان یابد و تلفن های هوشمند اندرویدی نوکیا روانه بازار گردند، البته برای این مسئله فعلاً قرارداد آنها با مایکروسافت چالش بزرگتری محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • saeid
    saeid | ۱ آذر ۱۳۹۳

    نوکیا فقط به نظرم اگه گوشی داشت خوب بود

    به شخصه تبلت دوست ندارم و اطرافیان هم که میشناسم هم عاشق گوشی هستند نه تبلت...

    از اول نوکیا راه رو اشتباه رفت و از اندروید استفاده نکرد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی