ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی پوشیدنی

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند Moto 360

ساعت های هوشمند مختلفی عرضه شدند، Samsung Galaxy Gear Watch, LG G Watch، Sony SmartWatch و ... همگی ساعت هوشمند هستند اما همگی از یک شاخصه مهم محروم هستند: صفحه دایره ای. کاربران بعد از ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

ساعت های هوشمند مختلفی عرضه شدند، Samsung Galaxy Gear Watch, LG G Watch، Sony SmartWatch و ... همگی ساعت هوشمند هستند اما همگی از یک شاخصه مهم محروم هستند: صفحه دایره ای. کاربران بعد از روبرو شدن با این ساعت ها صدای اعتراضشان درآمد چرا که نمی توانستند با آن به عنوان یک ساعت ارتباط برقرار کنند و معتقد بودند که ساعت باید دایره ای شکل باشد.

همین کافی بود تا موتورولا Moto 360 را بسازد. به محض انتشار خبر معرفی موتو 360، همه شگفت زده شدند. "شگفتا! چه طراحی زیبایی! صفحه دایره ای!" موتورولا با فناوری های فوق پیشرفته خود ساعت هوشمندی با نمایشگر دایره ای ساخت که پیش از این که یک گجت باشد، یک ساعت است. موتو 360 آمده تا اثبات کند یک وسیله برای کاربردی بودن نباید زشت باشد، بلکه می توان در عین کارایی، زیبا هم بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

Moto360_002

دایره ای بودن نمایشگر ساعت در حقیقت مهم ترین المان آن است و دلیل استفاده از عدد 360 در نام این ساعت هوشمند، همین است. اما 360 فراتر از این حرف هاست، یک سبک است و در تک تک اجزای این ساعت به چشم می خورد. حتی جعبه آن قاعده دایره ای دارد. طراحی جعبه های استوانه ای با این دقت بالا کاری دشوار است و گرافیست ها و طراحان بسته بندی، جعبه موتو 360 را تحسین می کنند.

از همان نگاه اول به جعبه می توان پی برد که با محصول زیبایی طرف هستیم. درب جعبه سفید است و روی آن، تصویر موتو 360 با آرم موتورولا چاپ شده است. با برداشتن درب جعبه، موتو 360 را می بینیم که با وقار روی تخت خود نشسته و منتظر است تا دستان شما را بگیرد. زیر آن، دفترچه راهنما، داک شارژ و سیم شارژ که از نوع micro USB است، با دقت چیده شده اند.

Moto360_004

اما برسیم به خود ساعت. طراحی موتو 360 بسیار ساده به نظر می رسد اما از آن «سهل ممتنع» هاست. یک شاهکار طراحی که با وجود سادگی بسیار زیبا است و در عین سادگی، فرآیند ساخت بسیار پیچیده ای را پشت سر گذاشته. نمایشگر دایره ای، با حاشیه ای بسیار ناچیز در جای خود قرار گرفته و اطراف پوشش شیشه ای روی آن، به ظرافت برش خورده است.

Moto360_018

دور نمایشگر توسط نوار فلزی برش خورده پوشانده شده و روی بدنه تمام فلزی آن جا خوش کرده است. زیر نمایشگر بخش سیاه کوچک وجود دارد که سنسور نور در آن قرار گرفته است. به نظر می رسد موتورولا با آن همه فناوری پیشرفته ای که دارد، نتوانسته جای بهتری برای این سنسور پیدا کند.

Moto360_020

سمت چپ بدنه حفره میکروفون قرار گرفته و در سمت راست، دکمه تنظیمات و خاموش و روشن کردن صفحه جای دارد.

Moto360_007

زیر ساعت، سنسورهای آن قرار دارند و به هنگام فعالیت، چراغی به رنگ سبز در این قسمت روشن می شود. دور تا دور پوشش زیر دستگاه، اطلاعاتی مفید درباره آن نوشته شده است. فولاد ضد زنگ، سنسور ضربان سنج اپتیکال، سنسور قدم شمار، شارژ بی سیم و مقاومت در برابر آب با گواهی IP67 از مشخصاتی هستند که در زیر این ساعت درج شده اند.

Moto360_013

بندهای فلزی و چرمی برای موتو 360 موجود هستند. مدل در اختیار دیجیاتو از بند چرمی بهره می برد. پشت این بند، نام شرکت سازنده آن، یعنی Horween Leather حک شده است. این شرکت، یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان پوشاک چرمی در آمریکاست که از سال 1905 فعالیت خود را آغاز کرد و حالا بند موتو 360 را تولید کرده است.

Moto360_008

این بند کیفیت بالایی دارد. لمس آن حس خوبی را منتقل می کند و به موتو 360 بیشتر جنبه ساعت بودن می دهد. به دلیل داشتن حفره های متعدد، به راحتی برای مچ های متفاوت قابل تنظیم است. در طرف دیگر بند، دو گیره وجود دارد تا بند به بهترین شکل محکم شود و در جای خود تکان نخورد. بستن بند راحت است اما باز کردن آن کمی اذیت می کند. البته می توان این را حرکت هوشمندانه ای از موتورولا دانست تا کاربر را مجبور کند کمتر ساعت را از روی مچ خود باز کند.

Moto360_003

در نهایت، با وجود بدنه فلزی ساعت و بند چرمی آن، احساس بسیار خوبی از بستن ساعت روی مچ به شما دست می دهد. البته نمایشگر کمی بزرگ است و ممکن است هر کسی آن را دوست نداشته باشد. اما روی مچ کاملاً راحت است. ضمن این که وزن ساعت بر خلاف رقبایی مثل G Watch مناسب است و مچ را خسته نمی کند. وزن مدل بند چرمی 49 گرم است و مدل های بند فلزی بالای 100 گرم وزن دارند.

طراحی و نام موتورولا و بند چرمی Horween همگی به این ساعت چهره ای لوکس می بخشند و حتی اگر عاشق تکنولوژی نباشید، می توانید موتو 360 را برای پز دادن بخرید.

نمایشگر

Moto360_006

ساخت نمایشگر دایره ای، یکی از چالش های بزرگی بود که موتورولا باید بر آن فایق می آمد. اگر چه گوگل اعلام کرده که پلتفرم اندروید وِر (Android Wear) از نمایشگرهای دایره ای نیز پشتیبانی می کند و سازندگان را به تولید ابزار پوشیدنی با این نوع نمایشگر تشویق کرده، اما نباید فراموش کنیم که حتی نمایشگرهای دایره ای از پیکسل های مربعی ساخته شده اند و چینش آن ها به گونه ای که اطراف نمایشگر فضای خالی به وجود نیاید، کار دشواری است.

Moto360_017

از آنجا که موتورولا همواره یکی از پیشگامان فناوری های نو بوده، این بار نیز توانست علم و فناوری بالای خودش را با ساخت نمایشگر دایره ای به رخ همگان بکشد. موتو 360 یکی از اولین ابزارهاییست که با نمایشگر دایره ای به تولید انبوه رسید.

رزولوشن نمایشگر 1.56 اینچی موتو 360، برابر 320x290 پیکسل است. مسلماً این سوال پیش می آید که چگونه رزولوشن یک مستطیل برای دایره ارائه شده است. در حقیقت، چیپ گرافیکی موتو 360، تصویری مستطیلی، همانند آنچه که نمایشگر G Watch یا Galaxy Gear Live نشان می دهد، تولید می کنند. اما با نمایش این تصویر در دایره ای به قطر 1.56 اینچ، به صورت خودکار حاشیه ها حذف می شوند. به بیان دیگر، مانند این است که یک دایره را درون مربع قرار دهیم و فضای محدود بین این دو را حذف کنیم.

Moto360_016

نمایشگر دایره ای موتو 360 از نوع LCD است. یکی از ایراداتی که می توان به آن گرفت، عدم شفافیت رنگ ها و تراکم پیکسل 205 پیکسل در اینچ است به طوری که پیکسل ها با چشم عادی نیز قابل مشاهده هستند. برش دور پوشش شیشه ای نمایشگر نیز باعث شکست نور و بزرگنمایی تصویر می شود؛ گویی که موقع کار کردن با ساعت، پیکسل ها می خواهند به بیرون پرتاب شوند! البته نگران نباشید، پیکسل ها نمی توانند پوشش نمایشگر را بشکنند چون از نوع Gorilla Glass 3 است.

با تمام این تفاسیر، دایره ای بودن نمایشگر به قدری نوآوری دارد که بتوانیم به عنوان اولین ساعت دایره ای موتورولا، آن را بپذیریم. هر چند ما می دانیم که این شرکت فناوری لازم برای به کار گیری نمایشگری بهتر را دارد اما احتکار فناوری ها، خود تکنیکی است برای آماده سازی محصولات بعدی.

امکانات

Moto360_010

موتو 360 از پلتفرم اندروید وِر که ویژه ابزار پوشیدنی است بهره می گیرد. این پلتفرم هنوز به اندازه کافی قدرتمند نشده تا کارایی لازم را داشته باشد. در حال حاضر مبنای کارکرد این سیستم عامل، جست و جوی گوگل و دستورات صوتی است. البته بعضی از دستورات نیز از طریق منو قابل دسترس هستند تا اگر نتوانستید صحبت کنید یا موبایل شما در حالت برون خط (آفلاین) بود، توانایی استفاده از امکانات ساعت را داشته باشید.

Moto360_019

موتو 360 با استفاده از اپلیکیشن Android Wear با تلفن شما ارتباط برقرار می کند. راه ارتباط، بلوتوث 4 است که روی موتو 360، نسخه کم مصرف آن به کار گرفته شده. برای متصل شدن، باید اندروید 4.3 به بالا روی دستگاهتان نصب باشد. با این اپلیکیشن، می توانید اپلیکیشن های دیگر را در صورت پشتیبانی، روی ساعت هوشمند نیز به کار گیرید. از جمله اپلیکیشن های مفید می توان Google Keep (برای یادداشت برداری) و Runtastic (یکی از بهترین برنامه های ورزشی) را نام برد.

moto-connect

خود موتورولا نیز اپلیکیشن دیگری عرضه کرده که می توان تمامی وسایل موتورولایی را با آن به هم متصل کرد. نام این اپلیکیشن Moto Connect است. از امکانات آن می توان شخصی سازی Watch Face ها (تم های ساعت) را نام برد. با این قابلیت، رنگ پس زمینه و جزئیات دیگر تم های پیش فرض قابل تنظیم هستند.

واچ فیس اصلی موتو 360 که طراحی خود موتورولا است، Minimal نام دارد و نام Moto در پس زمینه آن ثبت شده. با ورود به منو، امکاناتی از قبیل شمارش قدم ها، تقویم، تایمر، زنگ هشدار و ضربان سنج در دسترس هستند که پیشتر، آن ها را به طور کامل در بررسی LG G Watch شرح دادیم.

Moto360_015

ضربان سنج دستگاه در زیر آن قرار دارد و پس از اجرای اپلیکیشن مربوطه، شروع به کار می کند. ساعت با قرار گرفتن روی مچ و ارتباط با رگ ها، ضربان قلب شما را با یکای ضربه در دقیقه (bpm) اندازه گیری می کند. البته عملکرد آن گاهی اوقات با مشکل مواجه می شد و ضربان را اندازه نمی گرفت. در صورت اندازه گیری، به شما اعلام می شود که ضربان قلب شما در چه محدوده ای قرار دارد و میزان فعالیت شما مناسب است یا خیر.

اپلیکیشن دیگری با نام Heart Activity روی موتو 360 موجود است که به شما کمک می کند تا فعالیت قلب خود را تنظیم کنید و ضربان آن را به محدوده مناسب برسانید. برای این منظور، موتورولا از سیستم ویژه خودش به نام Moto Body استفاده می کند که فعالیت های شما را زیر نظر می گیرد. البته لازم است برای فعالیت بهتر این سیستم، اطلاعاتی از قبیل وزن، قد و سن خود را در اپلیکیشن Moto Connect وارد کنید.

سخت افزار

Moto360_011

قلب موتو 360، پردازشگر TI OMAP 3 است که قدرت کافی را برای تمامی امور در اختیار آن می گذارد. 4 گیگابایت فضای داخلی و 512 مگابایت رم نیز برای آن در نظر گرفته شده اند. برای ارتباط، بلوتوث 4 نسخه کم مصرف در این ساعت هوشمند قرار داده شده و به حسگرهای قدم شمار و ضربان سنج نیز مجهز گشته است. از کارکرد ضعیف سنسور ضربان سنج می توان به عنوان تنها مشکل در عملکرد سخت افزار موتو 360 نام برد.

باتری

Moto360_012

باتری موتو 360 از ظرفیت 320 میلی آمپر ساعت برخوردار است که با استفاده عادی یک روز دوام می آورد و نیاز به شارژ روزانه دارد. همچنین مدت شارژ شدن آن کمی طولانی است. درگاهی روی ساعت برای شارژ کردن آن تعبیه نشده و شارژ آن با استفاده از داک خارجی صورت می پذیرد.

11-20-2014 6-44-27 PM

داک شارژ این ساعت هوشمند، همان سبک طراحی دایره ای را حفظ کرده و مانند تخت پادشاه طراحی شده تا موتو 360 با وقار روی آن بنشیند. اما مال دنیا و اورنگ پادشاهی بی ارزش است. شاید شارژ القایی جذاب باشد اما حمل یک داک جداگانه برای شارژ آزاردهنده است. مخصوصاً وقتی که نیاز دائم به شارژ روزانه داشته باشید و داک شارژ هم وزن و اندازه بزرگی داشته باشد.

جمع بندی

Moto360_005

موتو 360 اولین ساعت هوشمند اندرویدی است که می توان نام ساعت را بر آن نهاد. این ساعت هوشمند بسیار زیبا و جذاب است و هر کسی عاشق طراحی آن خواهد شد. موتورولا توانسته تلفیقی استادانه از علم و هنر را در کنار هم قرار دهد و با نمایشگر دایره ای اوج فناوری خود را به رخ بکشد. بندهای چرمی و فلزی موتو 360 نیز جذابیت آن را دوچندان می کنند. بهتر بود موتورولا از نمایشگر با کیفیت تری در این محصول استفاده کند و آن قسمت سیاه را از صفحه نمایش حذف کند. همچنین سنسور ضربان سنج نیز دقت کافی را ندارد. با این حال اولین تجربه ساعت هوشمند موتورولا می تواند نوید بخش محصولات بهتری از این کمپانی در آینده باشد.

موتو 360 با قیمت پایه 250 دلار در رنگ های مشکی و نقره ای به بازار عرضه شده است، و در ایران با قیمت تقریبی ۱.۲۳۵.۰۰۰ تومان به فروش می رسد. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • برومند
    برومند | ۱۴ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    برای گوشی ال جی v10
    چطوری میشود از شارژر وایرلس استفاده کرد ویا پد آن را تهیه کرد
    ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی