ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نقشه راهی که نادلا برای مایکروسافت ترسیم کرده است

در چند سال گذشته، توضیح راجع به اهداف اصلی مایکروسافت تقریبا غیر ممکن بود. این که شرکت مذبور هدف نهایی اش از ارائه سرویس ها و نرم افزارها چیست و در کل به کدام سمت ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۳۰ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

در چند سال گذشته، توضیح راجع به اهداف اصلی مایکروسافت تقریبا غیر ممکن بود. این که شرکت مذبور هدف نهایی اش از ارائه سرویس ها و نرم افزارها چیست و در کل به کدام سمت حرکت می کند را نمی شد به درستی شرح داد.

در سال 2012  عبارت  «دستگاه ها و سرویس ها» تیتر نامه ای بود که مدیر عامل وقت استیو بالمر به سهامداران و کارمندان این شرکت ارسال کرده بود. از محتوای نامه و همینطور عنوانش اینگونه بر می آمد که مایکروسافت دیگر شرکتی صرفا نرم افزاری نبوده و بر روی سخت افزار هم تمرکز خواهد کرد. ارائه سخت افزار به همراه نرم افزار بسیار شبیه سیاستی بود که اپل در پیش گرفته و حرکت مایکروسافت به سمت تولید «سرفس» و مهم تر از آن، خرید نوکیا نیز گویای همین روند بوده و هست.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بعد از این که ساتیا نادلا پست مدیر عاملی را در آوریل گذشته تحویل گرفت؛ قضیه حتی پیچیده تر شد و «تلفن های هوشمند و رایانش ابری» به عنوان اهداف اصلی شرکت مطرح شدند. نکته ای که مدیر عامل جدید قصد بیانش را دارد، ارائه نرم افزارها و سرویس های مایکروسافت بر روی تمام دستگاه های موجود بوده، بطوری که هیچ حد و مرزی برای آن تعیین نشده است. ارائه بسته «آفیس» برای آیپد در فصل گذشته را می توان شروعی برای این راهبرد جدید دانسته و مسیری را که مایکروسافت برای خود تجسم کرده را بیشتر واضح می کند.

سرعت بخشیدن در انتشار نسخه های آفیس برای آیپد، آیفون و اندروید؛ همچنین تولید سرفیس پرو 3 و دستبند ورزشی نشان می دهند که مایکروسافت در راهی که به آن وارد شده، ثابت قدم بوده و با جدیت اهداف خود را دنبال می کند.

در حقیقت کسب و کار مایکروسافت بر 3 موضوع استوار بوده و نادلا آن را اینطور توضیح می دهد: "ویندوز به عنوان محصول اصلی، آفیس 365 و در نهایت Azure. ما در مدل کسب و کارمان بر این سه محصول تمرکز داریم و همواره از خود سوال می کنیم که تلاش هایمان چقدر ما را به هدف هایمان نزدیک کرده است." این سخنان را «نادلا» هنگامی بیان کرد که در حال سخنرانی برای جمعی از خبرنگاران در مقر اصلی شرکت بود.

2

از طرفی فرض بر این که تمامی سرویس های دیگر زیر شاخه های این سه پلتفرم اصلی باشند، کمی نامفهوم است؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که مایکروسافت قصد دارد حتی کسانی که بطور مستقیم از سیستم های عاملش استفاده نمی کنند را وارد اکو سیستم خود کند. پس در این قسمت نیز کاملا آشکار است که مایکروسافت به دنبال چه چیز است.

نادلا نیز مهر اطمینان بر حدس و گمان ها زده و مشخصا گفته است که: "هیچ اهمیتی ندارد که شما از چه سخت افزار و چه پلتفرمی استفاده می کنید؛ مهم این است که در هرکجا، اپلیکیشن های مایکروسافت برای شما آماده باشد."

این سخنان کمی از جذابیت موضوع می کاهد چرا که می توان به این موضوع از زاویه دیگر نگریست. اپل به تولید سخت افزار مشغول بوده و هست و طرفداران سینه چاک خود را دارد. گوگل تمرکزش را بر روی اتومبیل های بدون راننده گذاشته و فیسبوک نیز به بیش از یک میلیارد نفر این امکان را می دهد تا ایده های و سخنان خود را به اشتراک بگذارند در حالی که همزمان بر پروژه های دیگری مانند واقعیت مجازی نیز تمرکز دارد.

و همه ی اینها در حالیست که نادلا فکر می کند مایکروسافت، با مدیریت ایمیل ها، لیست وظایف روزانه، اسناد و تقویم های قابل برنامه ریزی می تواند بهتر از هر کس دیگری عمل کرده تا جایی که در همین راستا می گوید: "استفاده از این ابزارها فقط برای افزایش بهره وری در سازمان ها نیست؛ بلکه ما آن را به عنوان محرکی برای استفاده بیشتر از تکنولوژی می بینیم."

درک چیزی که نادلا قصد بیانش را دارد، کمی سخت است. مایکروسافت می خواهد به خود بقبولاند که بعد از رفتن بالمر و فقط پس از چند ماه به تحول رسیده و این را مدیون رستاخیزی است که راه انداخته. کاملا مشخص است که این شرکت در حال دست و پا زدن است تا بتواند ویندوز را بیش از پیش همه گیر نموده و خود را به جایگاه فعلی اندروید نزدیک کند. نادلا فکر می کند که ویندوز پتانسیل این را دارد که در همه جا باشد؛ حتی اگر حضورش احساس نشود.

3333

در سخنرانی که وی به همراه مدیران ارشدش ترتیب داده بود؛ آیفون و نکسوس گوگل به عنوان دستگاه هایی استفاده می شدند که گویی ویندوز 8 یا ویندوز فون بر رویشان در حال اجرا است؛ زیرا درست چند ماه قبل اگر می خواستید از آفیس بر روی موبایل استفاده کنید حتما نیاز بود تا بر بستر یکی از این دو سیستم عامل اجرا شود. ولی اکنون فارغ از نوع سخت افزار و سیستم عامل و با تکیه بر تکنولوژی کلاود، می توان فایل های آفیس را مشاهده و حتی آن ها را ویرایش کرد. مایکروسافت با این استراتژی امیدوار است تا کاربران را به خرید اشتراک آفیس 365 ترقیب کند.

سیستم عامل بعدی مایکروسافت، یعنی ویندوز 10 نیز تکه دیگری از پازلی است که نادلا برایمان پهن کرده. این شرکت می گوید وقتی ویندوز 10 بیاید، این سیستم عامل می تواند بر روی هر دستگاهی که به اینترنت متصل است اجرا شود. از تلفن های هوشمند گرفته تا تلویزیون های خانگی. حتی می تواند سهمی در «اینترنت اشیا» نیز داشته و هسته اصلی دستگاه هایی را تشکیل دهد که کنترلشان از طریق اینترنت امکان پذیر بوده و برگزاری مجدد کنفرانس های WinHEC نیز گواه همین موضوع است. اگر خاطرتان باشد، سامسونگ نیز به دنبال هدفی مشابه است.

تاکنون همگی کمابیش با ویندوز 10 آشنا شده ایم. سیستم عاملی که قرار است آبی باشد بر روی آتشی که ویندوز 8 افروخته. بیشتر کاربران هنوز از نسخه قدیمی تر یعنی ویندوز 7 استفاده می کنند. پس هنوز پتانسیل بلقوه ای برای ارتقای مستقیم به آخرین نسخه از این سیستم عامل پرطرفدار وجود دارد.

4

در آخر، سهمیه آش شعله قلمکاری که مایکروسافت گاراژ می پزد به اندروید هم رسیده. آخرین اپلیکیشنی که مایکروسافت برای اندروید در دست تهیه دارد؛ قرار است تا بجای صفحه قفل پیش فرض قرار گرفته و نمایش اعلانها را متحول نموده و قرارها و کنفرانس های کاری را از طریق Lync در همانجا مدیریت کند. پروژه های مرتبط نیز همزمان در حال انجام هستند و مایکروسافت در تلاش است تا ابزارهای بیشتری تولید و آن ها را به اکو سیستمش گره بزند.

بیان این سخن نادلا نیز خالی از لطف نیست که گفته: ما می خواهیم روند تولید نرم افزار و آزمایشش را تغییر دهیم. این دو باید در یک مسیر موازی حرکت کرده و همزمان جلو روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (48 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲ آذر ۱۳۹۳

    نادلا اگر به فکر کشورهای جهان سومی هم باشه خیلی خوب میشه

  • علی
    علی | ۱ آذر ۱۳۹۳

    نوسینده ی این مطلب کلا ... میزنه !
    آقا از مایکروسافت خوشت نمیاد حداقل مطلب ننویس.از اونی بنویس که خوشت میاد.
    من الان دارم با ویندوز 10 این کامنت رو میزارم.
    مشکل مایکروسافت مدیرعامل عهد بوقش بود که اونم خدارو شکر عوض شد.کلا تو یه باغ دیگه بود.
    الان سهام مایکروسافت میگه کی داره دست و پا میزنه :)
    راستی من از اپل اصلا خوشم نمیاد !

  • حمیدرضا مجیدی
    حمیدرضا مجیدی | ۱ آذر ۱۳۹۳

    سیاست نادلا شباهت زیادی به سیاست بیلی گیتس داره و به نظر من با این وجود بعد مدت کوتاهی دوباره به دوران طلایی خودش بر می گرده البته نه با ویندوزفونی با شکل و شمایل امروزی بلکه با فکر های جدیدی که تو سر داره و با توجه به تغیراتی که تو شرکت رخ داده و این برای افرادی مثل من که این نوع سیاست کاری را دوست دارند می تونه خیلی خوب باشه

  • RLET
    RLET | ۱ آذر ۱۳۹۳

    دوستان لطفا توجه کنید
    خواهشا با مایکروسافتی جماعت بحث نکنین. چون جز تیکه و مسخره بازی و حرفای نامربوط، چیزی عایدتون نمیشه.
    همیشه موقع بحث باید توهین ها و متلک هاشون رو تحمل کنین. ( به شخصه کاربر مایکروسافتی ندیدم که مثل آدم واسته جلوت حرف درست و حسابی بزنه. اگه دانشش بالاس زیادی ادعا میکنه و فکر میکنه خیلی آدم مهمیه مهم تر از اون فکر میکنه مایکروسافت خداس -زبونم لال-. اگه هم دانشش کم باشه چنان تعصبی داره -ندیده و نشناخته و کلا کلوزمایند- که آدم از تعجب شاخ در میاره.
    من ماه ها با این جماعت سر و کله زدم. کاملا میشناسم چه جور آدمایی هستن.
    ولشون کنین بذارین تو حال خودشون باشن.
    (طرفدار اپل هم نبودم. محض اطلاع ;) )

  • SONY means CREATIVE
    SONY means CREATIVE | ۱ آذر ۱۳۹۳

    آش شله قلمکار صحیح است.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی