ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

تابستان داغ: گزارش سه ماهه ی سوم بازار اسمارت فون ها در سال 2014

طبق معمول هر فصل نوبت به بررسی وضعیت بازار اسمارت فون ها در سه ماهه ی گذشته رسیده است. شرکت های محبوب مان در فصل گشته تلاش های زیادی برای ربودن قلب و ذهن خریداران کرده ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۳ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

طبق معمول هر فصل نوبت به بررسی وضعیت بازار اسمارت فون ها در سه ماهه ی گذشته رسیده است. شرکت های محبوب مان در فصل گشته تلاش های زیادی برای ربودن قلب و ذهن خریداران کرده اند. صد البته که همگی آنها با موفقیت روبرو نشده اند.

در مقیاس جامع و کلی، بازار و فروش اسمارت فون ها کماکان در حال رشد و بزرگ شدن است. در سه ماهه ی سوم سال 2014، میزان فروش به 324.4 میلیون عدد موبایل هوشمند رسید که این مقدار رشد قابل توجه 27.9 درصدی نسبت به بازه ی مشابه سال گذشته و همچنین رشد 9.6 درصدی نسبت به فصل قبل را نشان می دهد. بیشترین میزان فروش هم مربوط به اکوسیستم اندورید با تعداد 271 میلیون دستگاه بوده است.

اکر دوست دارید بدانید در تابستان چه اتفاقی در این بازار پر هیاهو افتاده است، ادامه ی مطلب را از دست ندهید.

chart 1

درست مثل فصل اول و دوم 2014 بیشتر افزایش فروش در آسیا و آمریکای مرکزی و لاتین بوده است که نسبت به سال گذشته به ترتیب  35 و 27 درصد رشد  داشته اند. بازار آفریقا هم رفته رفته در حال بزرگ شدن است و به زودی به یک پتانسیل مهم برای شرکت های تولیدی تبدیل می شود. قاره ی زرد در فصل گذشته شاهد 76 درصد رشد بازار اسمارت فون نسبت به سال گذشته بوده و رشد کشور های توسعه یافته (اروپای غربی و آمریکا) کماکان در حال کم شدن است و در فصل گذشته به رقم ۶ درصد رسیده است.

به طور خلاصه در مورد فصل سوم 2014 می توان گفت:

  • فروش کلی اسمارت فون ها 324.4 میلیون عدد بوده که با رشد 27.9 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده اند.
  • آفریقا و خاورمیانه رکورد های خود را زدند و به فروش 24.5 میلیون اسمارت فون دست پیدا کردند.
  • آسیا و آمریکای لاتین به طور مشترک در شیب فروش اول شدند و رشدی نزدیک به 30 درصد را تجربه کردند.
  • رشد در آسیا به طور خاص نشان دهنده ی فروش خوب تولید کنندگان بومی نیز هست (چین، تایوان، کره، ژاپن).
  • بازار اروپا و آمریکا تقریبا بدون تغییر دنبال می شود و رقابت را برای تولید کنندگان بزرگ بسیار سخت کرده است.

فصل گذشته شرکت اپل نشانه اش را به سمت خریدارانی گرفت که به دنبال صفحه نمایش بزرگ بودند و تمام تلاش خود را کرد تا با آیفون 6 کاربران را اغواء کند. این در حالی است که اندروید و گوگل نیز بی کار ننشسته بودند و توانستند افراد بیشتری را به اکوسیستم خود بکشانند (و یا پایبند نگه دارند). بد نیست در نمودار زیر نگاهی به روند سیستم عامل های بزرگ بیاندازیم.

chart 2

چیزی که به وضوح از نمودار ها پیداست این است که بلک بری از حدود 18 ماه قبل به سمت پرتگاه پیش می رود و شاید آینده خوبی در انتظارش نباشد. مایکروسافت و ویندوز فون هم به سختی سهم کم شان از بازار را چسبیده اند و شاهد رشد نبوده اند. با وجود فروش بیشتر اپل ( از لحاظ تعداد) این شرکت بزرگ رفته رفته سهمش از بازار در حال تنزل بوده و هم اکنون رقم مربوط به این سهم به عدد 12 درصد رسیده است.

البته آیفون 6 هنوز در این فصل عرضه نشده بود و تاثیری بر این روند نگذاشته، اما معمولا فصل آخر هر سال، فصلی است که اپل فروش خوبی را تجربه می کند. اما با این وجود هم رسیدن به 20 درصد از بازار بعید به نظر می رسد.

در این میان اندروید هم چندان از نمودار ها راضی نیست، زیرا شیب رشدش متوقف شده و احتمال نزول وجود دارد. از زمانی که اسمارت فون ها بازار موبایل را به دست گرفته اند مدتی گذشته و در این میان تولید کنندگان چیزی برتر از یکدیگر برای عرضه ندارند. این جا است که داده های آماری بسیار جالب می شوند.

chart 3

همانطور که احتمالا حدس زده اید، در بازار اسمارت فون ها با وجود تمام مشکلاتی که سامسونگ را احاطه کرده اند، این شرکت کره ای کماکان بزرگ ترین تولید کننده اسمارت فون در دنیا است. فروش در فصل گذشته اندکی با افزایش مواجه بوده و اتفاقیست که تنها به لطف عرضه ی گلکسی Note 4 و نقدهای مثبتش ممکن شده است. البته خوشحالی برای سامسونگ اندکی زود بوده و باید فصل های بعد را هم نظاره کرد.

موج روبه رشد اپل کماکان ادامه پیدا کرده و نقطه ی اوج نمودار اپل هم رفته رفته به سمت تیز تر شدن است و این خود به معنای کاهش فروش و گذرا بودن موج به حساب می آید. در فصل پیش رو آیفون 6 و 6 پلاس باید جهشی بزرگ را در نمودار نشان دهند تا اپل امید به آینده ای غیر از آینده ی دیگر تولید کنندگان ببندد.

سهم بازار سامسونگ در آمریکا تنها در طی یک فصل از 37 درصد به 26 درصد کاهش پیدا کرد.

در آمریکا که مهم ترین بازار اپل محسوب می شود، آیفون ها مچ سامسونگ را در فصل گذشته خم کردند و باعث نزول سهم این شرکت از 36.8 درصد به 25.9 شدند. این در حالی بود که سهم اپل از 23.4 درصد به 28.1 رسید. این قضیه نشان می دهد که در آمریکا کمپانی کره ای نه تنها بازی را به اپل واگذار کرده، بلکه دیگر تولید کنندگان اندرویدی هم با شتاب مناسبی در حال نزدیک شدن به این شرکت هستند. نمونه ی قابل لمس هم LG است که توانسته طی یک فصل از 13 درصد به 18 درصد برسد.

chart 4

وضعیت تولید کنندگان کوچک تر چندان با ثبات و قابل پیش بینی نیست. اما تقریبا همه در دو فصل گذشته شاهد رشد بوده اند. نکته ی دیگری که از این نمودار دریافت می شود این است که با وجود رشد بازار جهانی (مخصوصا آسیا و آمریکای لاتین) بسیاری از این شرکت ها، نقش خاصی در این رشد ندارند. هر چه قدر که آینده برای ZTE، لنوو، آلکاتل و میکرومکس امیدوار کننده به نظر می رسد، برای سونی و اچ تی سی کابوسی بیش نخواهد بود.

شیائومی در این میان پدیده ی سال شناخته می شود و علاوه بر رشد فصلی مناسب تا پایان سال احتمالا جایگاهی قدرتمند در بین ۵ تولید کننده ی برتر تلفن های هوشمند خواهد داشت. البته باید در نظر داشته باشید که بازار اصلی این شرکت –فعلا- چین بوده و در سالی که گذشت، بازار اندروید بیشترین تنوع را مشاهده کرده است.

chart 5

نمودار بالا شامل تولید کننده های بزرگ تر از HTC می شود. در این نمودار به خوبی می توان تاثیر شرکت های مختلف بر بازار را مشاهده کرد. در طی 18 ماه گذشته بازار اندروید رقابتی تر شده و شرکت هایی که توانسته اند خود را به خوبی با نیاز بازار وفق دهند پیشرفت خوبی داشته اند. همچنین با وجود بزرگ تر شدن بازار فشار شرکت های کوچک تر سهم سامسونگ را کمتر کرده است.

تعداد بیشتری از شرکت ها توانسته اند در فصل سوم سال 2014 بیشتر از 5 میلیون اسمارت فون بفروشند.

در فصلی که گذشت، شرکت های بیشتری توانستند مرز 5 میلیون فروش را رد کنند. اگر نگاهی به آسیا و آمریکای لاتین بیاندازید (اولین نمودار) خواهید فهمید که فروش بیشتر این شرکت ها به لطف کدام مناطق بوده است.

chart 6

بر خلاف آمریکا که رقابتی دو نفره را شاهد است، در بازار های جدید همچون آسیا آمریکای لاتین، میزان فروش بین شرکت های مختلف پخش شده است. برند های آسیایی همچون شیائومی و لنوو با وجود عرضه ی محدود جغرافیایی، سهم خوبی از بازار را به چنگ آورده اند. فروش شیائومی تنها در چین، تقریبا با مجموع فروش اپل و سامسونگ در آمریکای شمالی و اروپا برابری می کند.

البته در این میان جای یک سوال باقی می ماند که لنوو قرار است دقیقا با موتورولا چه کند. آیا قرار است از برند آمریکایی آن استفاده کند؟ یا از تخصص ش در تولید؟ این طور که پیش می رود جواب سوال گزینه ی یک خواهد بود. برند های دیگر همچون آلکاتل جذابیت سابق را در آمریکا ندارند.

اما سوال مهم تر این است که آیا این برند های چینی در حال رشد می توانند در سال 2015 شگفتی بیافرینند و هر چه بیشتر خون اپل و سامسونگ را در شیشه کنند؟ آیا می توانند سهم قابل توجهی از بازار اروپا و آمریکا را به دست آورند؟ اصلا آیا بازاریابی وسیع و سرمایه گذاری کلان ارزش ریسک دارد؟

در طول 18 ماه گذشته بازار اندروید به شکل فزاینده ای رقابتی تر شده است.

شاید جواب آخرین سوال "نه" باشد، حداقل به این زودی نه. دلیل این امر هم این است که بازار کشور های توسعه یافته با کشور های در حال توسعه ذاتا متفاوت است. کشورهای توسعه یافته بیشتر امکانات برتر را طلب می کنند و قیمت در درجه ی دوم اهمیت است. در حالی که در کشور های در حال توسعه قیمت حرف اول را می زند و سرویس ها و ویژگی های خاص محصول رتبه ی دوم اهمیت را دارند.

شرکتی مانند شیائومی در حال حاضر هیچ سهمی از آمریکا و اروپا ندارد. این شرکت خوش نام چینی اگر به دنبال سهمی قابل بحث در این بازار است نیاز به تغییر رویه ای اساسی دارد. اما سری که درد نمی کند، دستمال چرا؟ شیائومی همینک بخشی بزرگی از بازار چین، هند، و برزیل را در دست دارد که یک سوم جمعیت جهان را شامل می شوند. البته همه ی شرکت ها در این باره هم نظر نیستند. به عنوان مثال هوآوی سرمایه گذاری کلانی بر روی آمریکا کرده و علاقه مند است سهمی را از آن خود کند، اما کدام شرکت است که سهمی از آمریکا نخواهد؟

روی هم رفته سال 2014 را می توان سال ادامه ی رشد بازار اسمارت فون ها دانست. البته قرار نیست مانند گذشته همه برنده ی میدان رقابت باشند. بازار سیستم عامل ها نشان دهنده ی ثباتی نسبی بوده و توپ در زمین تولید کننده ها افتاده است. بازار آسیا به شدت در حال رشد به نظر می رسد و نمودار ها و پیش بینی ها فعلا خبری از کاهش این موضوع نمی دهند. چه کسی پیروز میدان خواهد بود؟ باید منتظر ماند تا زمان مشخص کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • sina_assadpour
    sina_assadpour | ۴ آذر ۱۳۹۳

    سلام من کاربر جدیدم

  • محسن
    محسن | ۴ آذر ۱۳۹۳

    کسی اطلاعاتی در مورد نوت4 داره.لطفا.
    من وقتی زبان فارسی رو انتخاب میکنم نمایشگر باطری و آنتن و ساعت سمت چپ نوار اعلانات نشکن داده میشه

    • علی
      علی | ۴ آذر ۱۳۹۳

      باید بری داخل Developer setting از اونجا درستش کني

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی