ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

تحلیل: کلاود گیمینگ در سال 2015 به نقطه عطف خود خواهد رسید

استریم بازی های بزرگ و پر زرق و برق در سال 2015، ممکن است برای نزدیک به 150 میلیون نفر امکان پذیر شود، یک پیشرفت 5 برابری که به لطف رشد بازار کلاود گیمینگ رخ می ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

استریم بازی های بزرگ و پر زرق و برق در سال 2015، ممکن است برای نزدیک به 150 میلیون نفر امکان پذیر شود، یک پیشرفت 5 برابری که به لطف رشد بازار کلاود گیمینگ رخ می دهد.

Strategy Analystics، یک سازمان تحقیقاتی بازار واقع در بوستون در گزارشی که امروز منتشر کرد گفته های فوق را بیان نمود. مشترکین سرویس PlayStation Now از سونی و سرویس استریمینگ Grid Game از انویدیا، از 30 میلیون تا پایان 2014، به 150 میلیون تا پایان سال 2015 خواهد رسید.

سال آینده، زمان مناسبی برای ارتقای کیفیت و بهبود زیربنای سرویس هاست.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا این تحلیل را با هم بخوانیم.

strategy-analytics

گفته ی بالا وابسته به موارد بسیاری چون قیمت و کیفیت است؛ باید در نظر داشت که آیا مخاطبین بابت چنین سرویسی، مبلغ در نظر گرفته شده را می پردازند یا خیر. اما به هر حال، چه ارائه دهندگان سرویس موفق شوند و چه نشوند، باز هم 2015 سال مهمی برای این بخش از صنعت بازی های ویدیویی خواهد بود.

منشا این پیشرفت، رشد بازار دستگاه هایی است که قادر به ارائه سرویس های مذکور هستند، مثل پلی استیشن 4، پی سی و تبلت ها. برندهای بزرگی چون سونی و انویدیا کمک شایانی به هر چه بزرگ تر شدن بازار بازی های ابری خواهد کرد.

Nvidia-Grid-Cloud-Gaming

از بین رفتن OnLive در سال 2012، باعث شد بسیاری باور کنند تا زمانی که پهنای باند مورد نظر در سراسر نقاط جهان وجود نداشته باشد، این مدل ارائه سرویس شکست خواهد خورد.

سرویس های استریم ویدیو مثل Netflix راه خودشان را میان مخاطبین پیدا کرده اند اما بازی های ویدیویی، تعاملی هستند و مشکلاتی بسیار بزرگتر پیش روی خود می بینند. محاسبات، کارهای گرافیکی و پردازش، همگی روی سیستم های مخصوص دیتا سنتر انجام می شود و از طریق پهنای باند به کاربر نهایی می رسد. دست آخر، کاربر می تواند بازی های پر گرافیک پی سی را روی یک تبلت با مشخصات فنی متوسط اجرا کند.

یا در مثالی دیگر، سونی با PlayStation Now می تواند بازی های 3 نسل قبلی کنسولش را روی پلی استیشن 4 اجرا کند، در حالی که هیچ یک از بازی ها برای این کنسول جدید کدنویسی نشده اند و به صورت عادی قابل اجرا نیستند. Strategy Analystics معتقد است مایکروسافت هم به زودی سرویسی مشابه با PlayStation Now برای اکس باکس وان معرفی خواهد کرد.

LJcM475

در سوی دیگر میدان انویدیا با تبلت شیلد و سرویس کلاود گیمنگ خاص خودش قرار دارد. تبلت، یک دستگاه قابل حمل است و اگر سرعت اینترنت به اندازه کافی باشد، در هر جایی که باشید می توانید پیچیده ترین و سنگین ترین بازی های پی سی را روی آن اجرا کنید. البته، انویدیا قصد ندارد سرویس را در انحصار خود نگه دارد.

اریک اسمیت، تحلیل گر حوزه ی ابزارهای خانه های هوشمند در Strategy Analystics می گوید هم انویدیا و هم سونی، بازار گیمرهای حرفه ای را هدف گرفته اند. گرید از انویدیا سال آینده همانند یک پی سی مخصوص بازی گسترش خواهد یافت.

cloudgaming-1l

در همین حین، آن لایو تحت مدیریت جدید، سرویس خود را در کشورهای دیگری ارائه کرده. مجموعه ی بزرگ و گسترده این پلتفرم در حال گسترش است و سرویس روی دستگاه های دیگری مثل تلویزیون های هوشمند و تبلت ها در دسترس قرار گرفته.

مسئله ای که احتمالا سال آینده جنجال آفرین خواهد شد، بحث قیمت ها است. سونی در فاز آلفای برنامه PlayStation Now، کاربران را با قیمت های فضایی بسیار متعجب کرد. به هر حال باید سال آینده دید که سونی تا چه حد می تواند پروژه های کناری خود مانند مرفیس و سرویس Now را به بدنه اصلی پلی استیشن 4 بچسباند و پیش برود.

cloudgaming

بحث دیگر، زیرساخت های نامناسب در اغلب کشورهای جهان است. حتی در ایالات متحده و اکثر کشورهای اروپایی، مناطق بسیاری وجود دارند که سرعت اینترنت شان به قدری پایین است که می توان آن را با سرعت اینترنت ایران مقایسه کرد.

حجم بازی ها عامل دیگری است که می توان به عنوان یک دلیل اصلی به آن چنگ زد. اغلب بازی های بزرگ و گرافیکی که هم برای کنسول ها و هم برای پی سی عرضه می شوند حدودا 40 الی 50 گیگابایت حجم دارند. این موضوع طی سال های آینده مشکل ساز خواهد شد و بهترین راه حل، دیتاسنترهای بزرگی است که کار حفاظت از اطلاعات را به عهده خواهند داشت.

به هر حال، جمعیت کثیری آماده دریافت سرویس ابری هستند و ما همچنان اندرخم یک کوچه ایم...

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۴ آذر ۱۳۹۳

    کلاد گیمینگ ؟! شوخی می کنی !؟ چیز خوبیه ولی تو ایران ایشالا یه قرن دیگه بشه سوپر ماریو رو بازی کرد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی