ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به روند تکامل تلفن های هوشمند سری نکسوس

در اواخر سال ۲۰۰۹ گوگل تلفن های هوشمند جدیدی را معرفی کرد که از برند "نکسوس" برخوردار بودند. البته قبل از آن هم گوگل اقدام به فروش تلفن هوشمند مخصوص توسعه دهندگان کرده بود ولی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۴ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در اواخر سال ۲۰۰۹ گوگل تلفن های هوشمند جدیدی را معرفی کرد که از برند "نکسوس" برخوردار بودند. البته قبل از آن هم گوگل اقدام به فروش تلفن هوشمند مخصوص توسعه دهندگان کرده بود ولی این محصول در واقع همان HTC Dream بدون قرارداد مخابراتی بود. پس از آن بود که گوگل به این فکر افتاد که محصولاتی را با یک برند مشخص با همکاری تولیدکنندگان مطرح بسازد.

پس از آن بود که برند "نکسوس" متولد شد و هر تلفن هوشمند یا تبلتی که با این برند تولید شد، فارغ از شرکت سازنده، جزو محصولات با پشتیبانی مستقیم گوگل شناخته می شد. این تلفن های هوشمند به دلیل استفاده از اندروید خالص و ویژگی های نسبتا خوب سخت افزاری از محبوبیت بالایی در بین کاربران برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم به تاریخچه تلفن های هوشمند نکسوسی نگاهی داشته باشیم.

با دیجیاتو همراه باشید.

دردسرهای نام Nexus

استفاده از نام نکسوس برای گوگل بدون دردسر نبوده. در دسامبر سال ۲۰۰۹ گوگل نام تجاری Nexus One را برای خود به ثبت رساند اما در مارس ۲۰۱۰ با آن مخالفت شد چرا که پیش از آن یک کمپانی دیگر به نام Integra Telecom از این نام استفاده می کرد. اما گوگل پای عقب نکشید و با وجود خطر بالقوه شکایت این کمپانی استفاده از نام نکسوس وان را پیش برد. اینتگرا تلکام هیچ وقت شکایتی مطرح ننمود و احتمال می رود در پس پرده با گوگل به توافقاتی رسیده باشد.

یکی دیگر از گرفتاری های گوگل در انتخاب نام نکسوس زمانی بود که فیلیپ کی دیک از این شرکت برای استفاده از این اسم شکایت کرد. دختر او در مصاحباتی با رسانه ها، عنوان کرد که گوگل سعی دارد از نامی استفاده کند که پدر او در رمان Do Androids Dream of Electric Sheep به کار برده و پس از آن در فیلم Blade Runner استفاده شد.

او گفت که قصد دارد با گوگل به تفاهم برسد و به نوعی از این شرکت حق غرامت دریافت کند اما طرف مقابل اذعان کرد که نام انتخابی هیچ ارتباطی به ادعای شاکی ندارد. اینکه در دادگاه چه اتفاقی رخ داد و برنده این دعوای حقوقی چه کسی بود هنوز بر ما پوشیده است.

Nexus One

nexus-one

در ۵ ژانویه سال ۲۰۱۰ گوگل نکسوس وان که اولین تلفن هوشمند این برند محسوب می شود، را معرفی کرد. این محصول تحت اندروید ۲.۱ نان خامه ای اجرا می شد و نمایشگری ۳.۷ اینچی با پنل AMOLED داشت. از دیگر مشخصات فنی این محصول می توان به پردازنده یک گیگاهرتزی اسنپدرگن، ۵۱۲ مگابایت رم، ۵۱۲ مگابایت فضای داخلی (۱۹۰ مگابایت در دسترس کاربر) و باتری ۱۴۰۰ میلی آمپری اشاره کرد.

نکسوس وان دارای ۵ مگاپیکسل دوربین با فوکس خودکار، فلش LED و زوم دیجیتالی بود. این محصول که توسط اچ تی سی ساخته شد، از طراحی یکپارچه با کیفیت برخوردار بود و به قیمت ۵۲۹ دلار از طریق فروشگاه گوگل به فروش می رسید.

اولین نکسوس در واقع موتور محرکی برای صنعت تلفن همراه هوشمند بود.

از لحاظ مشخصات فنی، معرفی نکسوس وان توسط گوگل باعث شد این صنعت حرکت رو به رشد خوبی را آغاز کند. در آن زمان این نمایشگر بزرگ محسوب می شد و به طور کلی نکسوس وان تلفن هوشمند قدرتمندی به شمار می رفت. اما مدل مشابه همین دستگاه، Desire، از فروش بهتری برخوردار بود که اچ تی سی آن را با برند خود و رابط کاربری Sense به فروش می رساند.

گوگل در هفته اول حدود ۲۰ هزار نسخه از این تلفن همراه هوشمند را فروخت و طی ۱۰ هفته بعد به رقم ۱۳۵ هزار عدد رسید. مردم در آن زمان به خرید تلفن همراه با این قیمت گران از طریق اینترنت روی خوش نشان نمی دادند. حتی همکاری این شرکت با اپراتور T-Mobile هم کمکی به گوگل نکرد چرا که از نظر پوشش شبکه بسیار ضعیف تر از اپراتورهایی مثل ورایزن و AT&T بود.

بسیاری از کاربران در آن زمان تجربه جالبی با این محصول نداشتند و گوگل از اشتباهات خود درس گرفت و این محصول را در ماه مه ۲۰۱۰ از فروشگاه های خود حذف کرد و پس از آن این محصول به بازار راه پیدا کرد.

Nexus S

nexus-s

گوگل در دومین تلفن هوشمند نکسوسی خود ترجیح داد به شرکتی دیگر روی بیاورد و این بار با سامسونگ برای ساخت نکسوس اس وارد همکاری شد. این محصول این بار از اندروید ۲.۳ نان زنجفیلی برخوردار است و در دسامبر ۲۰۱۰ معرفی گشت. مجددا تلفن هوشمند معرفی شده توسط گوگل نمایشگر ها را بزرگتر کرد و این بار به ۴ اینچ Super AMOLED رسید. ویژگی خاص این محصول چیپ ارتباط از راه نزدیک NFC و حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی بدون پشتیبانی از MicroSD است. اما دیگر مشخصات فنی پیشرفت آنچنانی نسبت به نکسوس وان نداشت.

نکسوس اس توانست در زمان خود انتظارات زیادی را برطرف کند و در بسیاری از فروشگاه های مجازی و خرده فروشی به خوبی فروخته شد. هرچند از آمار دقیق خبری منتشر نشد اما طبق گفته سامسونگ، از فصل دوم سال ۲۰۱۱ تا یک سال بعد، ۵۱۲ هزار عدد نکسوس اس ۴جی به فروش رسید.

اینکه چرا گوگل ترجیح داد به سمت سامسونگ برود مشخص نیست اما گفته می شود دلیل این کار افزایش پشتیبانی از کاربر بود. سامسونگ گلکسی اس در ژوئن ۲۰۱۰ در بازار کره جنوبی عرضه شد و یکی از بازیکنان قدرتمند پلتفرم اندروید محسوب می شود. در آن زمان انتظار می رفت از این محصول ۲۴ میلیون عدد فروخته شود.

Galaxy Nexus

Samsung-Galaxy-Nexus

گوگل با سامسونگ همکاری خود را ادامه داد و نکسوس اس را که یکی از تلفن های هوشمند خوب زمان خود محسوب می شد، را معرفی کرد. این محصول از ۲ جهت حائز اهمیت بود: یک اینکه یک تلفن هوشمند نکسوسی بود و دوم از نام گلکسی بهره می برد که منحصرا در محصولات کهکشانی سامسونگ استفاده می شود. معرفی گلکسی نکسوس به دلیل فوت استیو جابز در تاریخ ۵ اکتبر به تعویق افتاد و نهایتا در ۱۹ اکتبر سال ۲۰۱۱ معرفی و یک ماه بعد به بازار عرضه شد.

گلکسی نکسوس تحت نسخه چهارم اندروید، بستنی حصیری، اجرا می شد و که البته در آن زمان این موضوع به شدت قابل پیش بینی بود. گوگل تجربه خوبی را با این پلتفرم کسب می کرد و سامسونگ از نظر سخت افزاری توانست گلکسی نکسوس را یک پله بالاتر از گلکسی اس ۲ ببرد. طبیعتا بازخوردها هم در زمان خود بسیار خوب ارزیابی شدند.

استفاده از نام گلکسی نکسوس یکی از عوامل موفقیت برند "گلکسی" به شمار می رسد.

گلکسی نکسوس از یک پردازنده ۲ هسته ای ۱.۲ گیگاهرتزی برخوردار بود که یک گیگابایت رم آن را همراهی می کرد. نمایشگر ۴.۶۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰پی و پنل Super AMOLED دقیقا همان مشخصات را داشت که از یک تلفن هوشمند نکسوسی انتظار می رفت.

یکی دیگر از سورپرایز های گوگل، آغاز همکاری با اپراتور ورایزن در امریکا بود. کمی بعد اسپرینت هم وارد بازی شد و سپس گوگل این محصول را با قیمت ۳۵۰ دلار به صورت بدون قرارداد در فروشگاه خود به فروش رساند. گلکسی نکسوس اولین تلفن هوشمندی بود که به روز رسانی اندروید ۴.۱ را در جولای ۲۰۱۲ دریافت کرد.

اما گلکسی نکسوس یک موفقیت بزرگ برای این دو شرکت محسوب نمی شود. یکی از وکلای سامسونگ معتقد است فروش این محصول بسیار ناچیز بود و البته او به شکایت پتنتی اپل علیه این شرکت استدلال می کند. چرا که به دلیل این اتفاق و صدور دستور پیش از محاکمه، فروش گلکسی نکسوس در بین ۲۹ ژوئن تا ۶ جولای در امریکا ممنوع اعلام شد.

اما در شش ماه آینده گلکسی نکسوس ۲۵۰ میلیون دلار به فروش رسید و توانست ۰.۵ درصد بازار تلفن های همراه هوشمند را به خود اختصاص دهد.

Nexus 4

Nexus-4

بار دیگر گوگل ترجیح داد شرکت سازنده نکسوس را عوض کند و این بار به سراغ ال جی رفت و در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۲ نکسوس ۴ به دنیا آمد و در ماه بعد فروش آن آغاز شد.

مهاجرت گوگل به ال جی باعث تعجب بسیاری از کاربران شد اما باید اعتراف کرد کره ای ها به خوبی در بازار بین المللی خوب ظاهر شده بودند. ال جی اپتیموس جی یکی از موفقیت های بزرگ این شرکت محسوب می شود و توانایی آنها را در ساخت تلفن های هوشمند رده بالا نشان می داد. نکسوس ۴ بر پایه همین تلفن هوشمند ساخته شده و یکی از بهترین و موفق ترین نکسوس ها به شمار می رسد.

نکسوس ۴ بر پایه Optimus G ساخته شد و بدل به یکی از موفق ترین نکسوس های تاریخ شد.

پردازنده چهار هسته ای ۱.۵ گیگاهرتزی، ۲ گیگابایت رم، نمایشگر ۴.۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل، دوربین ۸ مگاپیکسلی و شارژ القایی بدون سیم بخشی از سخت افزار این محصول را تشکیل می دهد. مشخصات فنی این محصول جهش خوبی نسبت به دیگر تلفن های هوشمند داشت و از طرفی، طراحی خاص قاب پشت دستگاه یکی دیگر از دلایل جذابیت آن بود.

نکسوس ۴ نسبت به سخت افزار استفاده شده در آن، از قیمت بسیار خوبی هم برخوردار بود و از طریق فروشگاه گوگل، اپراتورها و دیگر فروشگاه ها فروخته می شد. این محصول در دو فضای ۸ و ۱۶ گیگابایت و به ترتیب با قیمت های ۲۹۹ و ۳۴۹ دلار به فروش می رسید که در ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ به ۱۹۹ و ۲۴۹ دلار رسید.

طبق شنیده ها گوگل توانستد تا اواسط سال ۲۰۱۳ حدود ۳ میلیون نکسوس ۴ را به فروش برساند.

Nexus 5

nexus-5-official-645x524

مجددا ال جی به عنوان سازنده نکسوس بعدی باقی ماند و نسخه پنجم این تلفن همراه هوشمند در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۳ معرفی شد. گوگل مجددا در نکسوس ۵ از ترفند استفاده از سخت افزار نزدیک به محصولات رده بالا و قیمت پایین استفاده کرد. نمایشگر ۴.۹۵ اینچ ۱۰۸۰ پی، پردازنده چهار هسته ای ۲.۲۶ گیگاهرتزی و رم ۲ گیگابایتی سخت افزار این محصول را تشکیل می دهد. نکسوس ۵ همراه با اندروید ۴.۴ کیت کت عرضه شد و توانست تبدیل به یکی از محصولات بسیار قدرتمند با پلتفرم روان و قیمت مناسب شود.

نسخه ۱۶ گیگابایت این محصول با قیمت ۳۴۹ و ۳۲ گیگابایت آن با ۳۹۹ دلار به فروش می رسد و از طریق فروشگاه های گوگل و غیره در دسترس کاربران قرار گرفته است. در ژانویه امسال، مدیر ارشد امور مالی گوگل عنوان کرد که نکسوس ۵ یک تلفن هوشمند بسیار قدرتمند در میان رقبا محسوب می شود. این ادعا چندان دور از ذهن نیست چرا که در بین تلفن های هوشمند ۳۵۰ دلاری هیچ دستگاهی به قدرت نکسوس ۵ دیده نمی شد.

از آمار فروش این محصول خبری در دست نیست اما با توجه به بازخوردهای این محصول می توان حدس زد نکسوس ۵ از فروش فوق العاده ای برخوردار است.

Nexus 6

AH-Nexus-6-1.2-Press (1)

و بالاخره رسیدیم به جدیدترین تلفن هوشمند سری نکسوس که البته نام "فبلت نکسوسی" بیشتر برازنده آن است. بار دیگر گوگل مهاجرت کرد و این بار با موتورولا وارد همکاری شد. موتورولا نکسوس ۶ ماه گذشته، یعنی در اکتبر ۲۰۱۴ معرفی و از نوامبر فروش آن از طریق فروشگاه گوگل و وب سایت موتورولا آغاز گشت.

این محصول نسبت به قبل جهش های بسیاری دارد و از جمله آن ها، نمایشگر و سخت افزار است. این محصول از یک نمایشگر ۵.۹۶ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل (4K) برخوردار است و از پردازنده چهار هسته ای ۲.۷ گیگاهرتزی Krait 400 (اسنپدرگن ۸۰۵)، سه گیگابایت رم، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و بدنه مقاوم در برابر آب بهره می برد.

جدیدترین تلفن هوشمند گوگل، نکسوس ۶، به باور بسیاری از کاربران نمونه بزرگ تر موفق ترین محصول موتورولا یعنی موتو اکس ۲۰۱۴ است. این محصول از همان زبان طراحی و شمای کلی بهره می برد و نمایشگر به تقریبا ۶ اینچ افزایش یافته. بدین ترتیب جای خالی یک فبلت نکسوسی هم امسال پر شد.

نکسوس ۶ تحت جدیدترین نسخه سیستم عامل گوگل، اندروید ۵ آب نبات چوبی عرضه شده که از تفاوت های بسیاری نسبت به نسخه های پیشین خود برخوردار است. این محصول در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی با قیمت های ۶۵۰ و ۷۰۰ دلار و به دو رنگ آبی تیره و سفید به فروش می رسد.

باید منتظر ماند و دید چه زمانی این محصول به صورت عمده وارد بازار جهانی می شود تا ببینیم تا چه مقدار می تواند مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

•••

در ابتدای مسیر تلفن های هوشمند سری نکسوس، باوری در رابطه با این محصولات وجود داشت که موبایل های نکسوس بیشتر برای توسعه دهندگان مناسب است تا کاربر عام. در حالی که پس از مدتی توانست رضایت خاطر دیگر کاربران را هم به خود جلب کند و ما امروز می بینیم که گوگل توانسته به لطف پروژه نکسوس، به یکی از قطب های موثر سازنده تلفن های هوشمند تبدیل شود.

جالب است بدانید حتی تصور نمی شد این محصول بتواند به صورت عمده در بازار به فروش برسد ولی حالا "نکسوس" از قدرتمندترین و قابل اعتماد ترین برندهای تلفن های همراه هوشمند شده است.

تجربه شما در رابطه با این برند چیست؟ کدام نکسوس جزو تلفن های هوشمند مورد علاقه شماست؟ دلیل و انتخاب خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (47 مورد)
  • سینا
    سینا | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴

    ینی اگه با سونی همکاری کنه چی مشه



    ولی فک کنم سری بعدشو ا هواوی یا دوباره موتورولابزنه

    اینطور که بوش میاد تا آخر سال 2015 میاد


    انشااللاه

  • mohammadh hossein
    mohammadh hossein | ۵ آذر ۱۳۹۳

    نمایشگر nexus 6 که 4k نیست qHD هستش لطفا پیگیری کنید همین الاننننننننن :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی