ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل و اپل به خودروهای شما می آیند؛ مقایسه بین Android Auto و CarPlay [تماشا کنید]

اپل و گوگل هر دو تلاش دارند تا یک تجربه کاربر پسند و البته ایمن از پلتفرمهای موبایل خود را به اتومبیل های شما بیاورند. هر دو کمپانی در طول سال های اخیر به سختی کوشش ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۹ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰

اپل و گوگل هر دو تلاش دارند تا یک تجربه کاربر پسند و البته ایمن از پلتفرمهای موبایل خود را به اتومبیل های شما بیاورند. هر دو کمپانی در طول سال های اخیر به سختی کوشش کرده اند تا رابط کاربری خود در این زمینه را بهبود دهند و حاصل این کوشش دستاوردهایی تحت عنواین Android Auto و CarPlay بوده است که اولی متعلق به اهالی مانیتن ویو و دوم محصولی است از کوپرتینو.

هر دو سیستم برای کار کردن بهینه بر اساس پلتفرم موبایل مرتبط به خود طراحی شده اند، اما در بین آنها تفاوت هایی وجود دارد که ممکن است سبب شود یکی از این دو برای شما جذابیت و تناسب بیشتری را دارا شود. در همین راستا وب سایت 9to5mac در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس توانسته هر دو ابزار مورد بحث ارائه شده از جانب گوگل و اپل را بر روی یک اتومبیل هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ تست نماید و سپس به مقایسه شان با هم پرداخته است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این وب سایت می نویسد CarPlay اپل تجربه ای بسیار ساده و البته راحت را ارائه می کند. وقتی آیفون خود را از طریق کابل به اتومبیل تان متصل می نمایید لوگوی CarPlay بر روی نمایشگر موجود در داشبورد خودرو ظاهر می شود و سپس می توانید رابط کاربری مرتبط به آن را اجرا کنید. این رابط کاربری گزینه هایی بسیار ابتدایی مانند تماس تلفنی، موسیقی، نقشه، پیغام ها و پادکست ها را به شما ارائه می کند.

screen-shot-2014-11-28-at-9-22-21-am

آیکون های انتخاب شده برای هر گزینه بسیار شبیه به آیکون های به کار رفته در iOS هستند و تقریباً وارد هر بخشی از CarPlay که بشوید می توانید به کمک سیری و فرمان های صوتی به کنترل آن بخش بپردازید، البته دسترسی به دستیار دیجیتالی اپل از طریق فشردن دکمه ای که بر روی فرمان خودرو قرار داده شده  نیز به آسانی امکان پذیر است.

ابزار ارائه شده از جانب اپل از اپلیکیشن های شخص ثالث هم پشتیبانی می کند و در حال حاضر می توانید از اسپاتیفای و همینطور iHeartRadio استفاده نمایید و البته گفته می شود به زودی شاهد گزینه های بیشتری نیز خواهیم بود و توسعه دهندگان در این زمینه به شدت مشغول فعالیتند.

9to5mac در مورد اندروید اتو نیز می نویسد، تجربه ی راهکار گوگل هم شرایط مشابهی را می طلبد و این بدان معناست که لازم است تلفن هوشمند خودتان را در ابتدا از طریق کابل به خودریتان متصل نمایید. سپس با رابطی بسیار شبیه Google Now‌ در تلفن های هوشمند مواجه خواهید شد و کارت هایی که پیش تر نمونه آنها را در اپیلکیشن مذکور مشاهده کرده اید اطلاعات مختلف را بسته به شرایط گوناگون به نمایش در می آوردند، همین شیوه برای نمایش اعلانات، مسیریابی و البته پخش موسیقی نیز در نظر گرفته شده است.

p1070775-mov-21_55_52_17-still001

Android Auto هم امکاناتی مشابه CarPlay را عرضه می نماید و توسط آن به ابزارهای نقشه، تماس تلفنی، پیامک(از طریق اپلیکیشن Hangout) و موسیقی دسترسی دارید و البته دستیار دیجیتالی Google Now نیز حضوری موثر در همه ی بخش ها دارد تا فرمان های صوتی کاربر را اجرایی نماید. این دستیار را همانند همتایش در محصول اپل می توانید از طریق یک دکمه که بر روی فرمان خودرو قرار گرفته فعال نمایید.

اگر بخواهیم به ظاهر رابط کاربری این دو سیستم بپردازیم، باید بگوییم اندروید Auto در طراحیش به وضوح از المان های متریال دیزاین بهره برده و شکل و شمایلش تا حد زیادی مشابه اندروید آب نبات چوبی است. CarPlay هم رابط کاربریش بسیار ساده بوده و از پلتفرم iOS با دقت زیادی پیروی کرده و سعی نموده از نظر قابلیت ها و عملکرد خودش را به آن شبیه نماید هر چند 9to5mac معتقد است گوگل در زمینه ی رابط کاربری نسبت به همتای خود بهتر عمل کرده است.

اندروید اتو هنوز در وضعیت بتا قرار دارد ولی API و کیت توسعه ی آن در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته که این بدان معناست که به زودی برای آن شاهد عرضه ی تعداد زیادی اپلیکیشن شخص ثالث خواهیم بود. اپل هم در اقدامی مشابه API پلتفرمش را منتشر کرده تا از رقیب جا نماند.

9to5mac می گوید بین هر دو دستاورد یاد شده شباهت های فراوانی وجود دارد ولی در عین حال تفاوت های بسیار واضحی نیز وجود دارند که شاید سبب می شوند شما به آسانی یکی را به دیگری ترجیح دهید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Apple-CarPlay-Google-Android-Auto.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • سیدرضا
    سیدرضا | ۹ آذر ۱۳۹۳

    اندروید اتو انصافا از لحاظ طراحی خیلی بهتر از کارپلی اپل بود.

  • BuBo
    BuBo | ۹ آذر ۱۳۹۳

    تو سایت هم سایه هم گفتم: نمیدونم Car paly این امکان رو داشت یا نه ولی android Auto حتی پیغام دریافتی رو برات میخوند، درضمن اگه چند وقت دیگه سیستم صوتی Google now که الان نوشتارش وارد شده سیستم جستجو و فرمان پذیری و حتی نوشتار offline هم اضافه میشه ما هم حاساس مجودیت تو دنیای دیجیتال میکنیم، به اپل باشه که حتی کیبورد فارسی هم نداریم، زیر حرف ها * ی * باید حالا حالا ها دو نقه قرار بگیره چه برسه به کیبورد مخصوصه ایران و فارسی ایرانی.

    motion ـهای یه دست Android Auto هم که به کنار و زیباسی و سادگیش.
    من که زبانم خوب نیست ولی انگار طرف از لگ زیاد Car paly هم شاکی بوده

    • Mr.Sanayi
      Mr.Sanayi | ۹ آذر ۱۳۹۳

      ANDROID AUTO تو حالت بتا جالب تر از CAR PLAY بود
      ولی این برمیگرده به ساختار کلی آندروید که امسال به طور کلی با متریال متحول شده.
      امیدوارم ماکروسافت هم خودی نشون بده به هر حال رقابت اینها برای ما سودمند تره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی