ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام چرا و چگونه در پی تصاحب بازارهای جدید است؟

کوالکام دنیای موبایل را در تصاحب خودش دارد و حالا به این دارایی قانع نیست و می خواهد جایگاهی در انواع گجت های مختلف پیدا کند. چیپست های اسنپدراگون اکنون به تلفن های هوشمند پرچمدار ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

کوالکام دنیای موبایل را در تصاحب خودش دارد و حالا به این دارایی قانع نیست و می خواهد جایگاهی در انواع گجت های مختلف پیدا کند. چیپست های اسنپدراگون اکنون به تلفن های هوشمند پرچمدار و برتر بازار قدرت می بخشند و هیچ کمپانی دیگری نتوانسته با آنها رقابتی برابر داشته باشد، از همین رو مسئله ی عجیبی نیست که این شرکت بخواهد چیپ هایش به ابزارهای پوشیدنی، خودروها، لوازم خانگی و... بیاورد.

کوالکام حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و چشمش به دنبال بازار پردازنده های به کار رفته در سرورهاست، خواسته ای که احتمالاً غول بزرگی چون اینتل را نیز هراسان کرده. شرکت مورد بحث پیش از اینکه اوج بگیرد بیشتر در پشت صحنه ی دنیای تکنولوژی حضور داشت تا اینکه متوجه شد در دنیای ارتباطات بی سیم پتانسیل بسیار زیادی وجود دارد و با حضور در آن می تواند نقش خود را عوض کند.

در همین راستا کوالکام با قدری تلاش و محاسبات صحیح توانست Texas Instruments را که تا سال ۲۰۰۷ برترین تولید کننده ی چیپست های موبایل بود از رقابت خارج کند و این بازار در حال رونق گرفتن را به انحصار خودش درآورد. برای این منظور آنها اولین بار مفهوم سیستم های پیاده شده بر روی یک چیپست (system-on-a-chip) را مطرح کردند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کوالکام، راه حلی ایده آل همانند چیپست های اسنپدراگون را دقیقاً در زمانی مناسب که همه شرکت های بزرگ می خواستند محصولی برای رقابت با اپل داشته باشند عرضه کرد.

در طرح یاد شده مجموعه ای از سخت افزارهای کلیدی مانند پردازنده، GPU، چیپ ارتباط بی سیم (wi-fi) و... همگی بر روی یک برد واحد و چیپست مجتمع قرار می گرفتند و این امر سبب می شد طراحی محصولات موبایل به مراتب به صرفه تر، آسان تر و البته بهتر گردد. حتی زمانبندی معرفی این ایده و عرضه اش به بازار نیز به شکل بسیار مناسبی صورت پذیرفت و دقیقاً همزمان گشت با معرفی آیفون از جانب اپل که به دنیای تلفن های هوشمند جانی دوباره بخشید و آن را از وضعیت رکود خارج کرد.

کوالکام، راه حلی بسیار ایده آل همانند چیپست های اسنپدراگون را دقیقاً در زمانی مناسب که همه شرکت های بزرگ می خواستند محصولی برای رقابت با اپل داشته باشند عرضه کرد و همین امر سبب شد یک شبه بتواند بازار را به تصاحب خودش درآورد.

راج تالوری (Raj Talluri)، دستیار معاون ارشد بخش محصولات کوالکام، در یکی از مصاحبه های اخیرش عنوان داشته که این شرکت تمایل دارد تا هسته ی اصلی کسب و کارش را وارد بازارهای مشابه به بازار تلفن های هوشمند نماید. چنین تصمیمی سبب می شود پای کوالکام به مسیرهای ناهموار و البته ناشناخته باز گردد، بازارهایی همانند کجت ها و ابزارهای پوشیدنی، خودروها، واقعیت مجازی و... که البته هیچ یک ازآنها بی شباهات و بی ارتباط با بازار تلفن های هوشمند نیست.

تالوری معتقد است وارد شدن به بازارهای جدید در حال رشد یک گام موثر رو به جلو برای کوالکام محسوب می گردد در چنین بازارهایی شرکت آنها قادر است حجم انبوهی از ابداعات جدید را عرضه نماید و سرعت پیشرفت و بهبود محصولات را به مراتب افزایش بخشد.

Qualcom+toq

ساعت هوشمند Toq یکی از محصولات کوالکام، گواهی است بر گفته های تالوری و پتانسیلی که این شرکت می تواند در بازار ابزارهای پوشیدنی دارا باشد. این گجت همانند سایر دستبندهای سلامتی فعالیت های جسمانی کاربران را دنبال و ثبت می نماید، اما اگر در آن دقیق شویم متوجه خواهیم شد که با آنچه عرف بازار به حساب می آید تفاوت های قابل توجهی دارد.

کوالکام رفته رفته مشغول کاشتن بذر خودش در دل محصولات سایر تولید کنندگان بزرگ همانند سامسونگ، ایسوس و ال جی است.

Toq یکی از معدود ابزارهایست که به نمایشگر Mirasol محصول خود کوالکام مجهز شده، صفحه نمایشی رنگی که می تواند برای چندین روز به صورت دائمی روشن باقی بماند. این ساعت هوشمند از تکنولوژی شارژ بی سیم القایی نیز پشتیبانی به عمل می آورد و در یک نگاه می توان دریافت مجموعه ای از نوآوری ها در آن پیاده سازی شده است.

کوالکام رفته رفته مشغول کاشتن بذر خودش در دل محصولات سایر تولید کنندگان بزرگ همانند سامسونگ، ایسوس و ال جی است و همگی آنها در برخی از ساعت های هوشمند تحت اندروید پوشیدنی خود از چیپست اسنپدراگون ۴۰۰ استفاده کرده اند و البته به نظر می آید اگر اوضاع به همین صورت باقی بماند سایر فعالان این عرضه نیز از سه کمپانی پیش تر یاد شده پیروی کرده و جایی برای چیپست های کوالکام در قلب محصولات خود بگشایند.

نکته در اینجاست این شرکت هنوز چیپست خاصی را برای ابزارهای پوشیدنی و خصوصاً ساعت های هوشمند توسعه نداده است و آنچه در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد در اصل همان چیپست های موبایل قبلاً معرفی شده هستند.

حتی خود کوالکام هم تائید می کند که هنوز برنامه ی بسیار گسترده و آینده نگرانه ای برای گجت های پوشیدنی ندارد. کریستیانو آمون، یکی دیگر از مدیران کمپانی مذکور در همین رابطه گفته است: "در حال حاضر ما مشغول بررسی و آزمون و خطا کردن با چند ایده و طرح مفهومی هستیم. باید صبر کنیم تا تجربیاتی که از این طریق به دست می آیند به یک نقطه ی قابل اتکا برسند و سپس می توانیم در مورد اینکه دقیقاً چه باید کرد تصمیم گیری کنیم."

آمون به یقین منظورش این است که کوالکام وقتی مشخص شود خواسته های بازار چیست و چه توقعی از آن می رود آماده ی حمله و تصاحب آن خواهد شد و احتمالاً تا فرا رسیدن زمان این حمله راهکار مناسب را یافته است. از سوی دیگر شرکت مذکور نمی تواند و نباید فرصت های تازه را از دست دهد یا از آنها غفلت کند و در این زمینه اینتل به نوعی آیینه عبرت کوالکام به حساب می آید، نامی بزرگ در دنیای تکنولوژی که یک لحظه تعللش سبب شد تا یک بازار بزرگ موبایل را از دست بدهد و حالا هر چه تلاش می کند فایده ای ندارد.

تالوری می گوید اگر می خواهید بدانید کوالکام چگونه بازار ابزارهای پوشیدنی را به دست خواهد آورد کافیست به آنچه تا کنون انجام داده است بنگرید. ابداعات ما که در زمینه ی صرفه جویی مصرف انرژی تلفن های هوشمند بوده سبب شده تا اسمارت واچ ها بتوانند مدت زمان بیشتری به سرویس دهی به کاربران خود بپردازند و وقتی این ساعت ها به مودم های سلولار موجود در چیپ های کوالکام مجهز گردند کاراییشان باز هم به مراتب افزایش خواهد یافت و به نوعی دیگر محتاج موبایل تان نخواهند بود.

Screen+Shot+2014-11-26+at+10.24.14+AM

شرکت مورد بحث دیدگاهی مشابه را در مورد خودروها دارد، بازاری که با آن ابداً بیگانه نیست. چیپست های این کمپانی هم اکنون اتومبیل ها را به سرویس هایی همانند OnStar متصل کرده اند اما حالا کوالکام می خواهد پا را از این نیز فراتر بگذار و داشبورد خودرها و سیستم های سرگرمیشان را باز تعریف نماید.

همه ی ما تلفن های هوشمند همیشه آنلاین و مجهز به صفحه نمایش های لمسی را تجربه کرده ایم و از اپلیکیشن های آنها نیز استفاده برده ایم و اکنون کوالکام معتقد است کاربران می توانند تجربه ای مشابه را در خودرهای خود داشته باشند. با توجه به جدی شدن بحث اتومبیل های خودران به زودی از کاری کسالت آور همچون رانندگی رهایی می یابیم و در چنین شرایطی شاید نقش سیستم های سرگرمی درون اتومبیل به مراتب پر رنگ تر و با اهمیت تر شود.

کوالکام هنوز اعلام نکرده که با شرکت خاصی در زمینه ی خودروهای هوشمند قصد همکاری دارد و تالوری هم می گوید بازار مرتبط به این ماشین ها روند پیشرفتش نسبت به سایر بازارهای مشابه قدری کندتر است. چرخه ی طراحی خودرها نیازمند بازه ی زمانی چندین ساله بوده و نسبت به دنیای گجتها که ظرف چند ماه همه چیز متحول می شود بسیار فرق دارد.

البته این شرایط ممکن است در آینده ای نزدیک کاملاً تغییر کند و خودروسازان تصمیم بگیرند به شکلی جدی تر از پلتفرمهای موبایل عرضه شده برای محصولاتشان همانند Android Auto از گوگل و CarPlay از اپل پشتیبانی به عمل بیاورند که در این صورت راه برای کوالکام سریعتر باز خواهد شد.

هدست های واقعیت مجازی مانند Gear VR خود می توانند به عاملی برای آمدن نمایشگرهای 4K به تلفن های هوشمند بدل شوند.

کوالکام  همچنین در کنار سامسونگ و Oculus نقشی جدی را در بازار واقعیت مجازی ایفا می کند. Gear VR هدست واقعیت مجازی کمپانی کره ای که بر مبنای گلکسی نوت ۴ طراحی شده است شالوده ی اصلیش بر پایه ی چیپست اسنپدراگون بنا نهاده گشته تا بتواند تصاویری روان با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را نمایش دهد و در عین حال در مصرف انرژی نیز عملکردی بهینه و صرفه جو داشته باشد.

تالوری می افزاید هدست های واقعیت مجازی مانند Gear VR خود می توانند به عاملی برای آمدن نمایشگرهای 4K به تلفن های هوشمند بدل شوند. در ابعاد تلفن های هوشمند چشم انسان بین یک صفحه نمایش ۱۰۸۰ و 4K تفاوت زیادی را تشخیص نمی دهد ولی وقتی نمایشگر آنها را در یک هدست واقعیت مجازی و دقیقاً در مقابل چشم خود قرار می دهید اوضاع کاملاً فرق خواهد کرد و این پیکسل های اضافی نقشی حیاتی را پیدا می کنند.

در این میان وقتی کوالکام صحبت از تمایلش برای ورود به بازار سرورها به میان می آورد هر چند این اقدام مستقیماً بر روی کاربران اثر نخواهد گذاشت ولی گامی بسیار مهم و بزرگ محسوب می گردد. برای اولین بار کوالکام قصد دارد وارد بازاری شود که از قبل در اختیار اینتل است و البته ناگفته نماند که عده ای از مدیران سرور نیز بی صبرانه منتظر پردازنده هایی مبتنی بر معماری ARM هستند که در مصرف انرژی بهینه تر عمل نمایند. در صورت تحقق این امر برنده ی اصلی کاربران هستند، زیرا رفته رفته شاهد کاهش هزینه های مرتبط به سرویس های پردازش و ذخیره سازی ابری خواهیم بود و کمپانی های فعال در این صنعت خدمات خودشان را به مراتب ارازن تر ارائه خواهند کرد.

با همه ی این تفاسیر کوالکام بازارهایی که هم اکنون در آنها فعال است را نیز نمی خواهد نادیده بگیرد. این شرکت هنوز هم قصد دارد چیپست های مجهز به LTE خودش را در بازارهای در حال توسعه ای همانند چین که در حال گذار از نسل سوم موبایل به نسل بعدی هستند عرضه نماید.

برندهایی همچون شیائومی نیز از این تصمیم کوالکام حمایت می کنند و معتقدند بهترین گزینه برای بهره بردن از تغییرات بازار موبایل چین هنوز چیپست های کوالکام است، محصولاتی که با نام اسنپدراگون در سراسر جهان شناخته و محبوب شده اند.

کوالکام روزی که وارد عرصه ی موبایل شد و در آن سرمایه گذاری کرد اطمینان نداشت که می تواند به موفقیت دست یابد. Steven Mollenkopf، مدیر عامل کنونی این کمپانی، در همین رابطه می گوید:"ما خودمان نمی دانستیم صلاح شرکتمان در این تصمیم است یا خیر. برخی اوقات لازم است با خودتان شرط بندی کنید تا بتوانید به موفقیت دست یابید".

این شرکت هنوز هم بر همین طرز فکر استوار است و اگرچه اطمینان ندارد که در بازارهای جدید می تواند موفق باشد ولی می داند ریسک کردن بهترین راه حل به حساب می آید، با این تفاوت که این بار کوالکام قصد دارد ریسک یاد شده را در چندین بازار انجام دهد و اگر در یک میدان شکست بخورد میدان های دیگری برای موفقیت وجود دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • اپن کارت
    اپن کارت | ۱۰ آذر ۱۳۹۳

    ممنون از مطالب جالبتون

  • pezhman
    pezhman | ۹ آذر ۱۳۹۳

    با تلاش بیشتر شرکتها ما هم استفادشو میبریم

  • سیب کوچولو
    سیب کوچولو | ۹ آذر ۱۳۹۳

    http://snn.ir/detail/News/371833/8980 پوشش داده شود

  • RAPture
    RAPture | ۹ آذر ۱۳۹۳

    ی شرکت خوب و با برنامه که خیلی منطقی جلو می ره.
    هرچند من کوالکوم پارسال را بیشتر دوست داشتم.
    اسنپ 800 واقعن اعجوبه ای بود واسه خودش.

  • peyman
    peyman | ۹ آذر ۱۳۹۳

    دوستان ببخشید که بی ربطه ولی یه سوال دارم که جوابشو خیلی لازم دارم: تو سایت مبین نت نوشته از ساعت ۳شب تا۷ صبح رایکانه و حداکثر حجم مصرفی رایگان شب تا دو برابر تعرفه خریده شدست...با اینکه من تازه گرفتم و خیلی کم دانلود کردم ولی بازم از حجمم کم میکنه لطفأ کسایی که دارن جواب بدن ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی