ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ایران رتبه 37 قیمت اینترنت پهن باند و 94 توسعه ICT در دنیا

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در سمپزیوم بین المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات(WTIS2014) جایگاه کشورهای جهان در توسعه ساخص های ICT را مشخص کرد. این اجلاس با حضور نمایندگان 144 کشور در گرجستان برگزار شد. ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در سمپزیوم بین المللی نشانگرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات(WTIS2014) جایگاه کشورهای جهان در توسعه ساخص های ICT را مشخص کرد. این اجلاس با حضور نمایندگان 144 کشور در گرجستان برگزار شد.

در این سمپزیوم رده بندی کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) اعلام شد که دانمارک، کره جنوبی و سوئد به ترتیب با امتیاز 8.87، 8.86 و 8.67 از مجموع 10 امتیاز 3 رتبه برتر را کسب کردند.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

بر اساس معیار ITU، ایران با امتیاز 4.29، مکان 94 ام توسعه ICT را به دست آورد. در بین 30 رتبه برتر نام کشورهایی مانند: استرالیا، کانادا، بحرین، ژاپن، آمریکا، چین، نیوزلند و سنگاپور دیده می شود.

در این گزارش تعداد مشترکین تلفن ثابت 38.3 درصد و کاربران موبایل 84.2 درصد جمعیت کل کشور و سرانه پهنای باند اینترنت در ایران 4.6 کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) اعلام شده است. این اتحادیه تعداد خانواده های ایرانی با دسترسی به رایانه را 44.6 درصد و خانوارهای با دسترسی به اینترنت را 35.8 درصد جمعیت کشور می داند.

ضریب نفوذ 31.4 درصدی دسترسی به اینترنت، 5.6 درصدی مشترکان پهن باند ثابت و 2.5 درصدی مشترکان پهن باند سیار منفی ترین نکات کارنامه کشور ما در این آمار است. کارشناسان معتقدند بیشترین عقب افتادگی ایران در توسعه پهن باند ثابت و سیار بوده که سبب ایجاد تاثیر منفی در نمره کل شده و جایگاه این کشور را تنزل بخشیده است.

رتبه بندی توسعه ICT

در معیار استفاده مهارتی از فاوا (ICT)، نرخ رشد 86.3  درصدی ثبت نام در مقاطع تحصیلی مدارس و 55.2 درصد در مقطع تحصیلات دانشگاهی و ضریب سواد 84.3 درصدی برای کشور ما در نظر گرفته شده است.

ITU در حوزه متوسط قیمت اینترنت پهن باند، ایران را در جایگاه 37 قرار داده است. در بخش اینترنت پهن باند سیار (که منظور دسترسی به دیتای موبایل با استاندارد 3G بوده) متوسط قیمت دسترسی کاربران کشور با شارژ برای هر 500 مگابایت 11.4 دلار اعلام شد که رتبه 87 را در بر دارد.

بر اساس اعلام اتحادیه جهانی مخابرات، تعداد کاربران اینترنتی کشورهای در حال توسعه دوبرابر شده که دو سوم کل مخاطبان این شبکه را تشکیل می دهد. البته از 4.3 میلیارد نفری که به اینترنت متصل نیستند 90 درصد در این کشورها زندگی می کنند.

این گزارش حاکی است 450 میلیون نفر از انسان های زمین در نقاطی هستند که پوشش تلفن همراه ندارد. برآوردهای ITU نشان می دهد  تا پایان سال 2014 تعداد مشترکان موبایل به 7 میلیارد می رسد که با جمعیت جهان برابری می کند.

اینترنت

96 درصد مردم دنیا از تلفن همراه استفاده می کنند که نصف آنها به خدمات شبکه 3G دسترسی دارند. ضریب نفود اینترنت در بین خانوارهای جهان به 43.6 درصد رسیده است که توسعه یافته ها 87 درصد و درحال توسعه ها 31 درصد از خانواده هایشان به این شبکه دسترسی دارند.

تعداد مشترکین دسترسی به اینترنت از طریق نسل سوم تلفن همراه (3G) از 2 درصد در سال 2007 به 32 درصد در سال جاری رسیده است. این میزان در کشورهای توسعه یافته 83.7 درصد، در حال توسعه 21.1 درصد و کمتر توسعه یافته 6.3 درصد است.

میزان رشد استفاده از اینترنت به­ شدت افزایش یافته و ارسال و دریافت محتوا در شبکه های اجتماعی بالاترین نرخ را دارد. به طور مثال، بیش از 6 میلیارد ساعت ویدئو در هر ماه توسط کاربران مشاهده می شود. همچنین سرویس ویکی پدیا به عنوان پر مخاطب ترین خدمت بوده و بیش از 30 میلیون موضوع تا انتهای سال 2013  در قالب 287 زبان بروز رسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • omid3963
    omid3963 | ۱۱ آذر ۱۳۹۳

    خوش به حال کسایی که معتاد اینترنت نیستن.
    واقعا خوش به حالشون.

  • امیر رضا
    امیر رضا | ۱۱ آذر ۱۳۹۳

    اخه وقتی هیچکسی به حرفامون گوش نمیکنه الکی میایم اینجا چی بگیم اخه بریم بمیریم به خدا بهتره

  • اپن کارت
    اپن کارت | ۱۱ آذر ۱۳۹۳

    خیلی بده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی