ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رصدخانه ملی
تکنولوژی

رصدخانه بین المللی کاشان تا 4 سال آینده ساخته می شود

مدیر طرح رصدخانه ملی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با حمایت های دولت، کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین المللی کاشان تا 4 سال دیگر پایان یابد. رضا منصوری افزود: 8 رصدخانه بین المللی در سراسر ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

مدیر طرح رصدخانه ملی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با حمایت های دولت، کار ساخت و تکمیل رصدخانه بین المللی کاشان تا 4 سال دیگر پایان یابد.

رضا منصوری افزود: 8 رصدخانه بین المللی در سراسر دنیا در حال ساخت است که این پروژه نیز یکی از آنها محسوب می شود.

وی با اشاره به مزایای این طرح گفت: با افتتاح رصدخانه بین المللی کاشان می توان پل ارتباطی خوبی با جزایر قناری، چین و هند برقرار کرد.

در ادامه دیجیاتو را بخوانید.

این استاد دانشگاه صنعی شریف بیان کرد: در حالی که قبلا برخی افراد می خواستند تنها یک تلسکوپ از خارج بخرند، اما پژوهشگران ایرانی، رصد خانه ملی را می سازند تا برای آیندگان مایه خودباوری و افتخار باشد.

به گفته منصوری، مقدمات ایجاد رصدخانه ملی، در سال 82 آغاز و پس از اندازه‌گیری بیش از 40 قله کوه در مناطق مختلف کشور منطقه کامو در اطراف کاشان، به عنوان مناسب‌ ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌ های حرفه‌ ای نجوم انتخاب شد.

وی اظهار کرد: برای ساخت این طرح عظیم تاکنون حدود 80 تن تجهیزات به بالای قله گرکش انتقال داده شده. همچنین جهت تسریع در عملیات ساخت این رصدخانه جاده 11.5 کیلومتری از شهر کامو تا محل احداث آن باید آسفالت شود که تاکنون هفت کیلومتر از آن پایان یافته است.

بنیانگذار انجمن فیزیک ایران اعلام کرد: موقعیت جغرافیایی ایران، برای رصد و نجوم، بسیار استراتژیک است که پس از تکمیل این طرح می تواند برای منجمان کشورهای خارجی مورد استفاده واقع شود. این فرصت را باید غنیمت شمرد و امکانات لازم خدماتی را فراهم کرد.

رصدخانه بین المللی کاشان

جرقه ایجاد یک رصدخانه عظیم و ملی بیش از 30 سال پیش در کشور زده شد که با وجود اعلام برخی خیرین در سال های پس از انقلاب این امر محقق نگردید. در سال 77 ساخت یک رصدخانه بزرگ برای ایران به طور جدی و رسمی به عنوان یکی از دو طرح کلان پژوهشی در شورای پژوهش های علمی مطرح و تصویب شد.

مرحله مکان یابی این رصدخانه در سال 1378 به عنوان یک طرح پژوهشی دانشگاهی آغاز گشت. سال 82 این طرح در دولت به عوان یک پروژه مستقل تصویب و ردیف بودجه دریافت کرد ولی سال بعد این بودجه برای آن عملیاتی نشد.

پس از توقف این طرح در دولت نهم با دستور مقام معظم رهبری در سال 88 به طرح مذکور اعتبار تخصیص یافت و کار ساخت آن آغاز شد. از آن زمان تا کنون طراحی مقدماتی تلسکوپ به پایان رسیده و آینه اصلی آن با قطر سه و نیم متر خریداری و تراش و پولیش شده، محل ساخت رصدخانه در قله گرکش کاشان تسطیح و راه ارتباطی آن تقریبا رو به اتمام بوده است.

مجموعه کارهای انجام شده در این پروژه ملی تا شهریور سال جاری حدود 30درصد از کل عملیات مورد نیاز برای تکمیل رصدخانه کاشان است. ساخت یک رصدخانه بزرگ و بین المللی ضمن ارتقای جایگاه علمی کشور در منطقه و جهان، عامل رشدی برای برخی از صنایع و فناوری‌ های پیشرفته در کشور خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Scripter
    Scripter | ۱۱ آذر ۱۳۹۳

    ایولا کاشون خودمون :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی