ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: LG G Pad 10.1

بهار امسال، شرکت ال جی تصمیم گرفت تا از 3 تبلت جدید نسل دوم خود موسوم به G Pad پرده برداری کند. این شرکت بازار میان رده ها را نشانه رفته بود. به همین جهت ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۱۱ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

بهار امسال، شرکت ال جی تصمیم گرفت تا از 3 تبلت جدید نسل دوم خود موسوم به G Pad پرده برداری کند. این شرکت بازار میان رده ها را نشانه رفته بود. به همین جهت و برای تکمیل نیاز کاربران خود، سه سایز مختلف تبلت های میان رده را به آنان معرفی کرد. کمی با تاخیر ولی بالاخره پاییز امسال این سه تبلت پای شان به بازار ایران باز شد.

کوچک ترین این خانواده قد و قامتش به 7 اینچ رسیده و برای قرار گیری آسان در یک دست ساخته شده. جی پد 8 اینچی نیز با اندازه میانه به بازار آمده است. اما برادر بزرگترشان با اندازه ای 10.1 اینچی برای کسانی مناسب است که از سایز صفحه نمایش تلفن همراهشان برای انجام کارهای روزانه لذت نمی برند.

هر سه تبلت از زبان طراحی مشترک بهره برده و سعی شده تا سخت افزار درونشان توسط بدنه ای با طراحی مینیمالیستی پوشیده شود. درست است که جی پد 10.1 دستگاهی ارزان قیمت است اما ال جی طراحی مناسبی را برای آن درنظر گرفته.

این بار قصد معرفی و بررسی بزرگ ترین جی پد نسل دوم، یعنی G Pad 10.1 یا همان V700n را داریم.

با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

LGGpad101IMG_1088

این تبلت 10.1 اینچی مانند بسیاری دیگر از هم رده های خود به صورت افقی طراحی شده است. نحوه قرار گیری لوگوی ال جی در پشت دستگاه و حاشیه صفحه نمایش نیز بازگو کننده همین نکته است. این در حالی است که دیگر اعضای خانواده جی پدها طراحی عمودی دارند.

LGGpad101IMG_0568

سعی شده تا طراحی جی پد 10 دنباله رو فرهنگ سادگی باشد. برای همین از هرگونه تجمل دوری شده است. با توجه به میان رده بودن دستگاه، این تبلت بدنه ای از جنس پلاستیک دارد. در استفاده از مواد بدنه سعی شده تا کمتر حس ارزان قیمت بودن به کاربر منتقل شود. رنگ و لعاب استفاده شده برای بدنه نیز از جنس مات بوده و جلوه بصری درخوری را برای این میان رده رقم زده است.

LGGpad101IMG_1095

گوشه های تبلت گرد طراحی شده و احساس خوبی را به کف دست منتقل می کند. البته همانطور که اشاره شد، جنس نرم بدنه نیز به این حس کمک می کند. همین جا باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که جنس پلاستیک بکار رفته بسیار در مقابل اجسام تیز حساس بوده و می تواند به راحتی مخدوش شود.

LGGpad101IMG_1087

حاشیه های نمایشگر نیز بسیار عریض بوده و باعث شده اند تا طول و عرض دستگاه بسیار زیاد شود. با این حال حاشیه های عریض کمک می کنند تا انگشتان شست مستقیم بر روی آن ها قرار گرفته تا به اشتباه صفحه نمایش لمس نشود.

LGGpad101IMG_0564

طراحی جی پد 10.1 بسیار شبیه به ظاهری است که گوگل برای تبلت نکسوس 10 استفاده کرده. با این تفاوت که جی پد کمی باریک تر از آن است و ضخامتش به 8.9 میلیمتر می رسد. جی پد 10.1 دستگاهی بسیار سنگین بوده و وزن آن به 523 گرم می رسد.

LGGpad101IMG_0523

جی پد 10.1 برخلاف برادران خود اصلا خوش دست نیست. قطعا امکان کار با یک دست وجود ندارد. مگر آن که بر روی یک پایه یا روی میز قرار گیرد. طول دستگاه کمی زیاد است و به 261 میلیمتر می رسد. عرض این تبلت نیز برابر با 166 میلیمتر است. این سایز و آن وزن باعث می گردد تا دست ها بعد از چند دقیقه کار کردن با دستگاه خسته شوند. البته این خاصیت اکثر تبلت های بزرگ است.

LGGpad101IMG_0570

تعداد دکمه های فیزیکی جی پد به دو عدد می رسند. اگر دستگاه را به صورت افقی در دست بگیرید، دکمه پاور و تنظیم صدا در لبه های بالایی مشاهده می کنید. جنس آن ها نیز از ترکیبات پلاستیک بوده و به راحتی قابل دسترسی هستند. البته به لطف قابلیت Knock می توان بدون استفاده از دکمه پاور و بجایش با دو بار ضربه زدن به صفحه نمایش، دستگاه را روشن کرد.

LGGpad101IMG_1094

محل ورود microSD در سمت چپ قرار درست در کنار ورودی microUSB قرار دارد. جی پد به همراه پورت مادون قرمز عرضه شده و ال جی آن را در قسمت بالایی دستگاه قرار داده است.

LGGpad101IMG_1091

دوربین اصلی دستگاه نیز بر روی بدنه در پشت دستگاه قرار گرفته است. برای دوربین اما، فلش در نظر گرفته نشده و جی پد 10.1 از این قابلیت بی بهره است.

LGGpad101IMG_1102

دو عدد بلندگو در قسمت پشت دستگاه قرار گرفته اند. در حالت قرارگیری دستگاه به صورت افقی، دست ها درست روی بلندگو ها قرار می گیرند. بهتر بود تا اسپیکرها در قسمت جلوی دستگاه و در مجاور صفحه نمایش قرار داشتند.

نمایشگر

LGGpad101IMG_0541

صفحه نمایش 10.1 اینچی جی پد رزولوشنی برابر با 1280 در 800 دارد. تجربه وب گردی با این مقدار رزولوشن اصلا مناسب نیست.

تعداد نقطه های نمایشگر در هر اینچ به عدد 149 می رسد. این رقم (ppi) حداقل مقدار در نظر گرفته شده برای یک نمایشگر 10 اینچی است. پیکسل های نمایشگر آن قدر درشت هستند که به راحتی با چشم قابل مشاهده اند. حتی آیکون های به نمایش درامده نیز از وضوح کافی برخوردار نیستند.

LGGpad101IMG_0586

میزان روشنایی صفحه بسیار کم بوده و حداکثر به 317 نیت می رسد (درباره نیت بیشتر بخوانید). عملکرد نمایشگر در زیر نور آفتاب نیز بسیار ضعیف ارزیابی شد. همچنین حسگر نور برای تنظیم خودکار میزان روشنایی وجود ندارد. در مورد کنتراست نیز باید بگوییم که تصاویر تشکیل شده بسیار بی روح و مرده به نمایش در می آیند. عمق رنگ سیاه نیز بسیار پایین بوده و بیشتر به خاکستری متمایل است.

LGGpad101IMG_0503

شاید بتوان گفت، تنها نقطه قوت نمایشگر استفاده از پنل IPS باشد. چرا که به لطف آن جی پد 10.1 زاویه دید مناسبی دارد.

 

دوربین

IMG_0531

جی پد 10.1 به دو دوربین مجهز است. آن که در پشت قرار گرفته به عنوان دوربین اصلی می تواند تصاویری با رزولوشن 5 مگاپیکسل را شکار کند. دوربین جلوی این تبلت نیز رزولوشنی 1.3 مگاپیکسلی دارد. تصاویری که این دوربین ها ثبت می کنند بسیار کم رنگ هستند. عکس های گرفته شده بی روح و بی جان بوده و گویی یک لایه نیمه شفاف تمامی عکس ها را پوشانده است.

LGGPad101Cam20141130_120322

فوکوس خودکار نیز عملکرد نامناسبی دارد. بسیار دشوار است تا بر روی سوژه مورد نظر فوکوس کرد. همچنین دوربین جی پد در شکار عکس های مایکرو نیز ناتوان است. بهتر است برای ثبت بهتر تصاویر، لنز دوربین زیاد به سوژه نزدیک نشود، چرا که احتمال تار شدن تصاویر بالا است.

LGGPad101Cam20141202_163333

دوربین جلویی این تبلت برای تماس های تصویری مناسب است، هرچند که باز هم نویز تصاویر به نمایش درامده توسط دوربین جلو، بسیار زیاد است. می توان گفت یکی از نقاط قوت دوربین جلویی جی پد، عملکرد قابل قبولش در نور کم باشد. با این حال هر دو دوربین این تبلت امتیاز بسیار پایینی را نصیب خود خواهند کرد.

LGGPad101Cam20141130_115538

نرم افزار دوربین نیز امکاناتی ابتدایی را به کاربر ارائه می دهد. از تنظیمات سفارشی مانند اعمال تغییرات در میزان روشنایی خبر نیست. به همین دلیل با دوربین جی پد 10.1 فقط در حالت Auto قادر عکاسی خواهید بود. البته امکان عکاسی پانوراما برای این دوربین در نظر گرفته شده است. با این که سرعت پردازش تصاویر پانوراما نسبتا سریع است، اما عکس های گرفته شده در این حالت حتی بسیار تار تر از تصاویر ثبت شده در حالت عادی ارزیابی شد. دوربین این تبلت از قابلیت HDR بی بهره بوده و در کل امکانات کمی برای عکاسی دارد.

دوربین جی پد 10.1 در حالت فیلم برداری می تواند به تولید ویدئو با کیفیت 1080p بپردازد. دوربین جلو نیز قادر به ضبط ویدئو تا رزولوشن 720p است.

 

سخت افزار

LGGpad101IMG_0590

از تبلت های میان رده نباید انتظار سخت افزاری قدرتمند داشت. خانواده جی پد ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل جی پد 10.1 به چیپست اسنپ دراگون 400 مجهز است. یک پردازشگر چهار هسته ای با حداکثر توان 1.2 گیگاهرتز در این تبلت قرار دارد. پردازشگر گرافیک نیز Adreno 305 است. در نهایت یک گیگابایت حافظه رم این تبلت 10 اینچی را همراهی می کند.

برای فضای ذخیره سازی 16 گیگابایت کاربر را همراهی می کند. اما فقط حدود 10 گیگابایت آن قابل استفاده است. درصورت نیاز به فضای بیشتر، این امکان وجود دارد تا با استفاده از یک microSD حداکثر 64 گیگابایت بیشتر در اختیار داشته باشید.

gpad101_hw

می توانیم بگوییم عملکرد پردازنده اگر خوب نباشد، اما تا بد فاصله زیادی دارد. با توجه به قیمت متوسط دستگاه، عملکرد سخت افزار نیز متوسط ارزیابی شد. اعدادی که نرم افزارهای بنچمارک به ما نمایش دادند، حکایت از همین موضوع دارند. جی پد 10.1 در تست نرم افزار AnTuTu توانست به حداکثر امتیاز 18473 دست بیابد. BaseMark OS II نیز به عنوان دیگر نرم افزار بنچمارک، امتیاز 553 را برای جی پد 10.1 به نمایش گذاشت.

LGGpad101IMG_0503

جی پد 10.1 در هنگام مرور صفحات وب و اسکرول آن ها کمی کند بوده و این امر می تواند آزار دهنده باشد. همینطور عملکرد گرافیک برای بازی های سبک مناسب بوده، اما اجرای بازی هایی سنگین مانند آسفالت به زمان زیادی نیاز دارد. در هنگام اجرای بازی هایی با جزئیات گرافیکی بالا عملکرد پردازنده گرافیک اصلا مطلوب نبوده و تاخیر در اجرای فرمان های لمسی نیز کاملا مشخص است. این اتفاق حتی در موقع ورق زدن صفحه خانگی نیز مشهود است. تغییر حالت صفحه نمایش از عمودی به افقی و بلعکس نیز با تاخیر قابل توجه یک تا دو ثانیه ای انجام می گیرد.

LGGpad101IMG_0562

درخصوص تولید صدا نیز عملکر جی پد 10.1 بسیار پایین تر از انتظار است. با توجه به این که اسپیگرها به تقویت کننده مجهز شده اند، اما قادر به تولید صدای استریو نیستند. اگر صدای تبلت را در حداکثر قرار دهیم، تفکیک جزئیات صدای پخش شده کاملا به هم می ریزد.

جی پد 10.1 به چیپست NFC مجهز است. برای اتصال بی سیم نیز از وای فای تا نسخه n پشتیبانی می گردد (بیشتر راجع به شبکه های خانگی بخوانید). پورت مادون قرمز جهت کنترل وسایل خانگی نیز از دیگر امکانات سخت افزاری جی پد است.

 

نرم افزار

gpad101_sw

جی پد 10.1 با نرم افزارهای پیشفرض متنوعی همراه شده است. یکی از پرکاربرد ترین این اپلیکیشن ها QPair است. عملکرد QPair به این صورت است که جی پد 10.1 می تواند بوسیله بلوتوث با تلفن هوشمند ارتباط برقرار کند. در این حالت امکان مشاهده پیامک ها و برقراری تماس تلفنی از طریق جی پد 10.1 محیا می شود. همچنین می توان نوتیفیکیش های موبایل را در تبلت مشاهده کرد.

gpad101_qpr

ال جی تصمیم گرفته تا جی پد 10.1 را با اندروید 4.4.2 روانه بازار کند. درخصوص ارتقا سیستم عامل به اندروید آب نبات چوبی، اعلام شده که جی پد 10.1 در بهار سال آینده این به روز رسانی را دریافت خواهد کرد. Optimus UI نیز به عنوان قالب اصلی سیستم عامل انتخاب شده است.

gpad101_kc

از دیگر امکانات امنیتی جی پد 10.1 می توان به Knock Code اشاره کرد. Knock Code می تواند جایگزین پترن یا رمز ورود شود. با این تفاوت که می توانید با ضربات ریتمیک که از قبل مشخص کرده اید، قفل صفحه نمایش را باز کنید. البته این قابلیت می تواند دچار اختلال شود، چرا که میزان حافظه رم برای اجرای آن کافی نیست. اگر در پس زمینه اپلیکیشن های مختلفی در حال اجرا باشند، کندی محسوسی در عملکرد Knock Code مشاهده می شود.

LGGpad101IMG_0571

برای استفاده بهینه از پورت مادون قرمز نیز اپلیکیشن QRemote از پیش نصب شده است. با استفاده از QRemote می توان تلویزیون، دی وی دی و پخش کننده بلوری را کنترل کرد. قرار است تا این نرم افزار جایگزین ریموت کنترل های کلاسیک شود. برای آزمایش این قابلیت، ما هرچه تلاش کردیم تنوانستیم یک تلویزیون سونی سری R را خاموش کنیم.

gpad101_ds

این امکان نیز وجود دارد تا با استفاده از QSlide نمایشگر به صورت همزمان دو اپلیکیشن مجزا را به نمایش دراورد. اما این قابلیت محدود به چند اپلیکیشن خاص است. برای QSlide یک دکمه اختصاصی در نویگیشن بار در نظر گرفته شده است.

 

باتری

LGGpad101IMG_1103

بی شک میزان باتری جی پد 10.1 برگ برنده ای است که ال جی در اختیار دارد. جی پد 10.1 یک باتری 8000 میلی آمپری را در خود جای داده است. این مقدار برای این تبلت بسیار مناسب است. درحالی که جی پد 10.1 از شبکه تلفن همراه پشتیبانی نمی کند و فقط مجهز به وای فای است.

جی پد 10.1 بدون این که نیاز به شارژ مجدد داشته باشد، می تواند یک فیلم اچ دی را یکسره و به مدت یک روز کامل پخش کند. البته اگر روشنایی صفحه نمایش به نصف کاهش یابد. همچنین با این تبلت می توان تا 20 ساعت به مرور وب پرداخت. آمار ارائه شده نشان از عملکردی عالی باتری برای این تبلت 10 اینچی دارد.

 

رقبا

Samsung Galaxy Tab 4 10.1 3G T531
Samsung Galaxy Tab 4 10.1 3G T531

صفحه نمایش: 10.1 اینچ

رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل
پردازنده: Quad-core 1.2 GHz
رم: 1.5 گیگابایت
حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
دوربین: 3.15 مگاپیکسل دوربین اصلی و 1.3 مگاپیکسل دوربین جلو
باتری: 6800 میلی آمپر
سیستم عامل: اندروید 4.4
قیمت: 1/210/000 تومان

 

Huawei MediaPad 10 Link+ S10-231U

Huawei MediaPad 10 Link+ S10-231U

صفحه نمایش: 10.1 اینچ
رزولوشن: ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل
پردازنده: Quad-core 1.6 GHz
رم: 1 گیگابایت
حافظه داخلی: ۱۶ گیگابایت
دوربین: 3.15 مگاپیکسل دوربین اصلی
باتری: 6600 میلی آمپر
سیستم عامل: اندروید 4.2
قیمت: 785/000 تومان

جمع بندی

LGGpad101IMG_1082

جی پد 10.1 از لحاظ پردازش، دستگاهی ضعیف ارزیابی می شود. با توجه به قیمت 250 دلاری این دستگاه، ال جی می توانست سخت افزاری قدرتمند تر را برای آن در نظر بگیرد. این دستگاه از طراحی ساده و مینیمال بهره برده و می توان گفت برای یک تبلت میان رده مناسب است. عملکرد باتری جی پد 10.1 در حد و اندازه تبلت های پرچمدار بوده اما نباید فراموش کنیم که آن ها در عین حال از سخت افزاری به مراتب قدرتمند بهره می برند. درحقیقت سخت افزار متوسط و رزولوشن پایین صفحه نمایش به عمر بیشتر باتری کمک کرده است.

LGGpad101IMG_1080

 

نقاط قوت

طراحی ساده

عمر باتری مطلوب

نقاط ضعف

سخت افزار ضعیف

نمایشگر بی کیفیت

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • amir
    amir | ۲۵ تیر ۱۳۹۴

    فقط میشه گف ا الجی بعیده این تبلت
    الجی که ب طراحی معروفه نگا این چ مزخرفه

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۲ آذر ۱۳۹۳

    آخه کدوم آدم عاقلی میاد به جای نسل قبلی این تبلت ها (G pad 8.3) اینارو بخره؟!
    سخت افزار ضعیف و قیمت غیر منصفانه در حالی که دقیقا نسل قبلیش سخت افزار قوی و قیمت خیلی خوبی داشت.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی