ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵ کاربرد منحصر به فرد پهپادها

پرنده های هدایت پذیر از دور که در اختصار به آنها پهپاد نیز گفته می شود این روزها به خاطر قابلیت های نظارتی و گاه جاسوسی که دارند بیشتر بر سر زبان ها هستند، اما ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۲ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

پرنده های هدایت پذیر از دور که در اختصار به آنها پهپاد نیز گفته می شود این روزها به خاطر قابلیت های نظارتی و گاه جاسوسی که دارند بیشتر بر سر زبان ها هستند، اما پتانسیل موجود در آنها و کارهایی که می توانند انجام دهند بسیار وسیع و گسترده است.

نباید فراموش کرد پهپادها نیز مانند هر ابزار دیگری می توانند جنبه های خوب و جنبه های بد داشته باشند و همه ی این موارد بسته به این است که بشر چطور از آنها بهره بگیرد.

در ادامه ی مطلب قصد داریم به پنج موردی بپردازیم که با کمک پهپاد ها امکان پذیر شده یا در آینده خواهند شد و سبب می گردند زندگی و حیات انسان باز هم از جهات مختلف بهبود یابد، با دیجیاتو همراه باشید.

امدادرسانی در زمان فجایع طبیعی و اتفاقات غیر مترقبه

معمولاً در زمان رخ دادن حوادث، سرعت و نحوه ی امداد رسانی به عواملی چون منطقه جغرافیایی و نوع حادثه بستگی دارد. در مواردی مانند جاری شدن سیل، آتش سوزی های گسترده، به وجود آمدن آلودگی های وسیع زیستی تلاش برای یافتن بازماندگان حادثه و نجات جان آنها کاری بسیار دشوار و فرسایشی محسوب می شود و این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در وضعیت های یاد شده امداد رسانان باید جان خود را به خطر برسانند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Drone-use-in-a-disaster-zone.mp4"]

ورود تکنولوژی پهپادها و سازگار شدنشان با چنین عملیات هایی می تواند ریسک هایی که تا پیش از این برای امداد رسانی پس از رخ دادن حوادث طبیعی وجود داشتند را به حداقل برساند. ضمن اینکه نباید از یاد برد پهپادها در شرایط ویژه محدودیت های امداد رسانی انسانی را ندارند، برای مثال آنها در درجه حرارت بسیار بالا و یا تحت تاثیر تابش پرتوهای رادیو اکتیو به مشکل خاصی بر نمی خورند و می توانند با جستجوی منطقه حادثه زده و فرستادن تصاویر زنده ویدئویی از آن به مرکز امداد کار پیدا کردن نجات یافتگان را به مراتب آسان تر نمایند.

از سوی دیگر پهپادها می توانند، دارو، واکسن و بسته های امدادی را در مسافت های طولانی جا به جا کرده و به دست افرادی که به آنها احتیاج دارند برسانند. در حال حاضر یک تیمی مهندسی در دانشگاه MIT مشغول طراحی و ساخت پهپادهایی با قابلیت کنترل از طریق یک اپلیکیشن موبایل است که استفاده از آنها برای تیم های امدادی در حین شرایط خاص و نیازمند کمک رسانی بسیار ساده خواهد بود.

پژوهش و علوم طبیعی

یکی از برترهای پهپادها مانور پذیریشان محسوب می شود، می توان این ابزارهای بدون سرنشین را آنقدر کوچک ساخت که قابلیت پرواز در فضاهای بسیار تنگ و باریک را دارا باشند که عبور از آنها برای انسان و یا هیچ وسیله ی دیگری ابداً امکان پذیر نیست.

در طبیعت چنین فضاهایی بسیار وجود دارد و به علت صعب العبور بودن بررسی گونه های زیستی موجود در آنها یا مثلاً پوشش گیاهی و... غیر ممکن محسوب می شود، اما پهپادهایی در سایز بسیار کوچک که به یک دوربین نیز کجهز شده باشند تا حد بسیار زیادی این مسئله را حل کرده و می توانند سبب رخ دادن کشف های قابل توجهی در رابطه با طبیعت پیرامون ما شوند.

_74992213_74992211

افرادی که در زمینه طبیعت و حیات وحش فیلم مستند می سازند یا عکاسی می کنند، در بسیاری از مواقع برای ثبت یک تصویر از گونه ای خاص از جانداران یا به تصویر کشیدن زندگی و زیستگاه شان هفته ها و یا ماه ها در شرایطی نسبتاً دشوار به گشت و گذار در درون طبیعت می پردازند تا بتوانند آنچه مدنظرشان است را ثبت نمایند.

این افراد در بسیاری از مواقع جان خود را به خطر می اندازند مثلاً در حین فیلم برداری، یک حیوان درنده ممکن است وقتی متوجه حضور انسان ها در اطرافش شود به سمت آنها حمله ور گردد و در این شرایط باز هم پهپاد ها می توانند به کمک بیایند تا در حالیکه گروه مستند ساز در فاصله ی قابل قبول و ایمنی مستقر شده است با هدایت کردن یکی از این پرندگان بدون سرنشین به راحتی به تصویر برداری از سوژه ی مد نظرشان بپردازند.

پهپادها همچنین در بررسی تغییرات زیست محیطی نیز نقشی موثر را ایفا خواهند کرد. ناسا هم اکنون یکی از آنها را به اتمسفر زمین فرستاده تا به بررسی تعاملات بین لایه اوزن و بخار آب برخواسته از کره ی خاکی که ما بر روی آن زندگی می کنیم بپردازد.

خبرنگاری و عکاسی

سال گذشته دانشگاه خبر نگاری میسوری واقع در ایالات متحده در اقدامی جالب برای دانشجویان خود دوره ای آموزشی در رابطه با هدایت و جمع آوری اطلاعات توسط پهپادها برگزار کرد. هدف اصلی این دوره نشان دادن نحوه ی بهره گیری از این ابزارها به منظور بررسی صحنه های جرم، ثبت تصاویر از حوادث طبیعی رخ داده، و موارد دیگری از این دست بود.

در دوره ی یاد شده از گونه ی خاصی از پهپاد با عنوان J-bot به منظور آموزش استفاده می گشت اما گفته می شود احتمالاً تا پایان سال ۲۰۱۵ و تعیین شدن قوانینی مشخص برای این پرندگان هدایت پذیر از راه دور احتمالاً بهره گیری از J-bot ها با مشکلاتی مواجه خواهد بود و کسب مجوز برای استفاده از آنها نیز آسانی قبل را نخواهد داشت.

البته نباید ترکیب دوربین های توانمند GoPro و پهپاد ها را فراموش کرد، با استفاده از این دو ابزار در کنار یکدیگر ثبت تصاویر مرتبط به ورزش هایی خاص که تا پیش از این بسیار دشوار بود هم امکان پذیر شده است. برای مثال قبلاُ فیلم برداری و یا تصویر برداری از اسکی بازارن که در دامنه ی کوه ها به اسکی کردن می پرداختند کار بسیار سخت و حطرنامی محسوب می گشت اما پهپاد ها و دوربین های یاد شده آن را به مسئله ای عادی بدل کرده و دیگر خطراتی مانند سقوط بهمن به خاطر فیلم برداری با هلیکوپتر وجود ندارد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/5-Amazing-Uses-For-Drones-In-The-Future-3.mp4"]

تبلیغات و تحویل مرسوله

کمی قبل تر وقتی آمازون اعلام کرد قصد دارد بسته های مرتبط به مشتریان خود را از طریق پهپادها به دست آنها برساند هیجان زیادی بر فضای آنلاین حاکم شد، اما یک سال بعد و وقتی در یک نظر سنجی از مردم پرسیده شد در صورتیکه یک پهپاد در ارتفاعی پائین وارد ملک شما شود چه واکنشی نشان خواهید داد تقریباً اکثر افراد گفتند سعی می کنند آن را به نحوی سرنگون نمایند زیرا احتمال می دهند این وسیله به حریم خصوصی آنها لطمه وارد کند.

شاید بسیاری از شهرها و ساکنین شان هنوز آماده نشده اند تا پدیده ی تحویل بسته های پستی از طریق پهپاد ها را بپذیرند اما در آینده ی نزدیک ارسال کالا بدین شیوه احتمالاً بدل به یک امر عادی خواهد شد، دنیای را تصور کنید که کالایی را در آن آنلاین سفارش دهید و سپس سفارش مذکور را در کمتر از ۳۰ دقیقه در مقابل منزل خود دریافت کنید. چنین دنیایی توسط پهپادها امکان پذیر خواهد بود.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/5%20Amazing-Uses-For-Drones-In-The-Future-4.mp4"]

در روسیه نیز اخیراً یک رستوارن آسیایی از پهپاد ها برای مقاصد تبلیغاتی بهره گرفته و آنها را در حالی که تابلوهایی تبلیغاتی به بدنه شان متصل شده است در ساعات نهار در مقابل ساختمان های ادرای مختلف به پرواز در می آورد.

گفته می شود موفقیت این شیوه ی تبلیغاتی سبب شده تا برخی از شرکت های فعال در زمینه های دیگر نیز تمایل پیدا کنند تا آن را محک بزنند.

مبارزات و مسابقات پهپادها

پهپاد ها همچنین می توانند به ابزارهایی سرگرم کننده بدل شوند، با کمی تغییر در ساختارشان و افزوده شدن تجهیزات مخرب به آنها انسان ها می توانند از طریق دو پهپاد به مبارزه با یکدیگر بپردازند. حتی اخیراً گروهی مجموعه ای مسابقات با عنوان "drone combat" یا نبرد پهپادها را راه اندازی کرده اند.

طی این مسابقات افراد با پهپادهایی که به سلاح های طراحی شده توسط خودشان مجهز شده است با یکدیگر مبارزه می کنند تا در نهایت یکی از این پرنده های هدایت پذیر از راه دور سرپا باقی بماند و پیروز میدان گردد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Game-of-Drones-Final-Battle.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • سروش
    سروش | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    چه حالی میده اینا پیتزا برات بیارن!

  • ابراهیم معتمد
    ابراهیم معتمد | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    مهم اینه که تو ایران داشتن پهباد غیره قانونی هست مجازات داره
    مجازاتشم مثل جاسوسان و فعالان سیاسی هست
    تازشم اگه بخای استفاده کنی باید 8 تا مجوز باید بگیری

  • reza zare
    reza zare | ۱۳ آذر ۱۳۹۳

    توی آبادان توی یه اسباب بازی فروشی بزرگ انواع مختلفش رو در سایزای مختلف دیدم خیلی دوست داشتم بخرم ولی گرون بودن منم پولی نداشتم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی