ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آینه های فوق باریک، نور خورشید را به فضا بر می گردانند

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که نور خورشید را پیش از برخورد با سطح اجسام و متعاقبا گرم کردن شان متوقف کنیم و با تغییر جهت و بدون اتلاف انرژی آن ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ آذر ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۰

تا به حال شده به این موضوع فکر کنید که نور خورشید را پیش از برخورد با سطح اجسام و متعاقبا گرم کردن شان متوقف کنیم و با تغییر جهت و بدون اتلاف انرژی آن را به فضا بازگردانیم؟

فاصله خورشید از زمین در فصل تابستان بسیار بیشتر از فاصله این دو در فصل زمستان است اما آنچه سبب گرمای هلاک کننده تابستان می شود، جهت تابش خورشید است. در زمستان، خورشید با زاویه به زمین می تابد و همین مسئله سبب می شود انرژی کمتری توسط کره خاکی دریافت شود اما تابستان ها، خورشید مستقیم و با کمترین زاویه به زمین می تابد.

همه این مسائل سبب شده تا محققین در دانشگاه استفورد متقاعد شوند که می تواند ساختمان ها را در فصل گرما، از نور خورشید دور نگه داشت.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

محققین دانشگاه استنفورد پوششی برای بام خانه ها ساخته اند که نور خورشید را مستقیما بازتاب می دهد، ما در مورد یک آینه ی معمولی صحبت نمی کنیم. این لایه به مراتب باریک تر از فویل های آلومینیومی است.

گزارشی که دانشگاه منتشر کرده می گوید: "این پوشش از 7 لایه دی اکسید سیلیکون و اکسید هافنیم شکل گرفته که روی یک لایه بسیار نازک نقره قرار دارد. این لایه ها ضخامت متفاوتی دارند اما به گونه ای مهندسی شده اند که ماده ای جدید بسازند. ساختار درونی آن به گونه ای طراحی شده که پرتو فروسرخ از آن با فرکانسی خاص متشعشع می شود. مقدار فرکانس به حدی است که پرتوها به فضا باز میگردند، آن هم بدون اینکه ساختمان گرم شود."

قسمت آخر اهمیت بالایی دارد. این لایه ها، به دو صورت نور را بازتاب می دهند. ابتدا نور خورشید بازتاب داده می شود که این کار را هر آینه معمولی یا سطح درخشنده دیگری هم انجام می دهد. دومین مورد، بازتاب تشعشعاتی است که سبب گرما می شوند. این پوشش، بدون اینکه سطحی از انرژی را دریافت کند، تمامی آن را بازتاب می دهد.

مهم ترین کاری که این ساختار انجام می دهد، خنک نگه داشتن ساختمان ها است. گفته شده با گستراندن این پوشش روی بام ساختمان ها، می توان به اندازه تقریبی 13 درجه سانتی گراد یک مکان را خنک تر نگه داشت. این ماده می تواند 97 درصد نور خورشید را به فضا بازگرداند.

استفاده گسترده از چنین پوششی می تواند دخالت خنک کننده ها را در ساختمان ها به شکل قابل توجهی کاهش دهد و حتی ساختمان سازی را با تغییراتی جدی و گسترده رو به رو کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۷ آذر ۱۳۹۳

    این یعنی مهندسی

  • Parsa_P
    Parsa_P | ۱۷ آذر ۱۳۹۳

    برش گردونند به بالا نور را بزنه تو چشم خلبانا یا حیونات همشون سقوط کنند :D

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی