ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

مروری بر اتفاقات پیرامون تلفن های هوشمند پرچمدار عرضه شده در سال ۲۰۱۴ (قسمت اول)

یکی از سئوالاتی که در ابتدای سال ۲۰۱۴ مطرح میگشت این بود که آیا تلفن های هوشمند و خصوصاً پرچمداران آنها در طول سال قادر خواهند بود حرف تازه ای برای گفتن داشته باشند و ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۷ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۵

یکی از سئوالاتی که در ابتدای سال ۲۰۱۴ مطرح میگشت این بود که آیا تلفن های هوشمند و خصوصاً پرچمداران آنها در طول سال قادر خواهند بود حرف تازه ای برای گفتن داشته باشند و آیا می توانند ما را شگفت زده نمایند؟

امروز و پس از گذشت اکثر روزهای سال و عرضه شدن فبلت نکسوس ۶ که احتمالاً آخرین پرچمدار معرفی شده در ۲۰۱۴ خواهد بود می توانیم پاسخ سئوال بالا را به راحتی بدهیم. وقتی به موبایل هایی که در طول سال جاری ما را مشعوف کردند فکر کنیم احتمالاً چند مورد مشخص در همان ابتدای کار به ذهنمان خطور خواهد کرد، مثلاً گلکسی نوت اج و البته Aquos Crystal از شارپ که نمایشگر آن تقریباً فاقد هر نوع حاشیه ای بود.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

البته در رابطه با دو مورد یاد شده نکاتی وجود دارد، نوت اج به شکلی بسیار محدود در بازارهایی مشخص عرضه گشت و Aquos Crystal را نیز نمی توان با توجه به تجهیزش به چیپست اسنپدراگون ۴۰۰ یک پرچمدار دانست و از همین جهت شاید حتی لازم باشد ابتدا مشخص کنیم به چه محصولاتی می توانیم لقب پرچمدار را دهیم و سپس در مورد شگفتی ساز بودنشان قضاوت نماییم.

در این مقاله منظور از پرچمداران، محبوب ترین تلفن های هوشمندی هستند که در تعداد بسیار بالا و به عنوان برترین دستاورد خط تولید شرکت های فعال در عرصه موبایل به شکلی گسترده در بازارهای جهانی عرضه شدند.

این بدان معناست که مثلاً Droid Turbo از موتورولا، به عنوان یکی از پرچمداران شرکت مذکور به حساب نخواهد آمد. زیرا دسترسی به آن فقط برای کاربران آمریکایی و از طریق اپراتور مخابراتی ورایزن مقدور است، هر چند شاید در آینده این محصول در برخی بازارهای دیگر و تحت عنوان Droid Maxx نیز عرضه شود.

xiaomi_mi4_1406095622

البته باید مواردی را نیز مستثنا از قانون های قبلی که پدید آوردیم بدانیم، مثلاً Mi4 شیائومی در حالی که به بازارهایی کاملاً مشخص محدود شده (چین و هند) میزان فروش و موفقیتش به حدی است که ابداً قابل چشم پوشی نیست، مواردی مانند OnePlus One، فایر فون از آمازون و پاسپورت از بلک بری هم به قدر کافی کاریزما و اخبار در پیرامونشان وجود دارد که بتوانند به بحث ما وارد گردند.

بر مبنای قوانینی که ذکر کردیم پرچمدارن و تلفن های هوشمندی که می توانیم از بین محصولات عرضه شده در سال ۲۰۱۴ برگزینیم و در ادامه به صحبت و تحلیل در موردشان خواهیم پرداخت عبارتند از:

  • گلکسی S5 از سامسونگ
  • HTC One M8
  • LG G3
  • Mi4 از شیائومی
  • Oppo Find 7
  • فایر فون از آمازون
  • پاسپورت از بلک بری
  • وان پلاس وان
  • آیفون ۶ اپل
  • آیفون ۶ پلاس اپل
  • موتو ایکس از موتورولا
  • اکسپریا Z3 سونی
  • HTC Desire Eye
  • گلکسی نوت ۴ از سامسونگ
  • نکسوس ۶ از گوگل

با نگاهی به لیست بالا شاید بتوانید به سادگی این پرسش را پاسخ بدهید که در زمان معرفی کدامیک از محصولات فوق الذکر شگفت زده شده اید؟ نکته در اینجاست حجم شایعات و اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده پیش از عرضه ی ۱۵ پرچمدار بالا، به حدی بود که تقریباً اگر هم نوآوری و خلاقیتی در آنها وجود داشت تا قبل از معرفی رسمی محصول در موردش آگاه شده بودیم و دیگر چندان جایی برای شوق و شعف باقی نمی ماند.

مثلاً قبل از معرفی HTC One M8 همگی از تجهیز آن به دوربین دوگانه با خبر بودیم. در مورد آیفون ۶ و ۶ پلاس هم تقریباً از همه ی جزئیات آن آگاه شده بودیم و شاید تنها موضوعی که اپل توسط آن توانست قدری کاربران را غافلگیر کند معرفی ساعت هوشمندش موسوم به اپل واچ بود که مسلماً این محصول یک تلفن هوشمند پرچمدار به حساب نمی آید.

در مورد تغییرات موتو ایکس هم تا حد زیادی آگاه بودیم، اکسپریا Z3 سخت افزاری قدرتمند به همراه آورد و مقاومتش در مقابل آب جالب توجه بود، اما تفاوتش با Z2 چشم گیر نبود زیرا قدرت و ضد آب بودن از مشخصه های پرچمدار پیشین سونی نیز به حساب می آمدند، البته برند ژاپنی با عرضه ی یک پرچمدار جدید و تنها پس از گذشت ۶ ماه، تا حدی سبب حیرت کاربران شد.

نوت ۴ دقیقاً همان چیزی بود که انتظار می رفت و البته در سایه ی محصول دیگری با عنوان نوت اج قرار گرفت. در رابطه با نکسوس ۶ هم برخی از جزئیات قابل توجه پیش از عرضه به بیرون درز پیدا کردند و جایی برای شگفتی باقی نماند، اگرچه تا روز آخر عده ای باور نمی کردند که گوگل قصد دارد یک پرچمدار ۶ اینچی را رونمایی کند.

شگفتی واقعی در زمینه سیستم عامل های موبایل بود

Android_L_V_iOS_8_800

همه ی گفته های پیشین بدین معنا نیست که هیچ مسئله ی مهم و شگفت آوری رخ نداده است. iOS 8 و اندروید ۵ دو اتفاق مهم در زمینه ی نرم افزارهای موبایل در سال جاری به حساب می آمدند و البته در مورد آنها نیز تا پیش از عرضه شان شایعات بسیاری شنیدیم. تفاوت شایعات و اخبار به بیرون درز پیدا کرده پیرامون نرم افزارها و سیستم های موبایل و سخت افزارهای مورد بهره گیری در این صنعت در این است که راجع به نرم افزارها شایعات غلط و غیر واقعی بسیار زیادی را شاهد بودیم و اطلاعات و جزئیات سخت افزاری بسیار دقیق تر و کامل تر بودند.

متریال دیزاین و عرضه تعداد زیادی اپ با رابط های کاربری به روز شده ی مبتنی بر آن را خود می توان یک شگفتی دانست. نقطه ی عطف بعدی نیز در جایست که بسیاری از تولید کنندگان تلفن های هوشمند اندرویدی پس از ارائه اندروید آب نبات چوبی سعی کردند بسیار سریع محصولات مهم خودشان را با این نسخه ی جدید به روز رسانی نمایند.

پیش از همه ی محصولات، همانطور که انتظار می رفت بسیاری از آنهایی که عنوان Google Play edition را یدک می کشیدند به روز شدند و در یک اتفاق بسیار جالب و نادر موتورولا و ال جی حتی از گوگل نیز جلو زدند و پرچمداران خود یعنی موتو اکس ۲۰۱۴ و G3 را قبل از خانواده ی نکسوس به روز رسانی کردند.

حتی اکنون شایعاتی را می شنویم که سامسونگ تا ماه آینده اندروید آب نبات چوبی را برای پرچمدار مطرحش یعنی نوت ۴ ارائه خواهد نمود و البته صاحبان گلکسی S5 این آپدیت را در برخی از نقاط اروپا هم اکنون دریافت کرده اند و در حال بهره گیری از آن هستند. ارائه ی یک به روز رسانی از نسخه ی جدید اندروید، برای محصولات برند کره ای پیش تر اشاره شده در این فاصله ی زمانی کوتاه، خودش به تنهایی شگفتی قابل توجهی است.

وان پلاس از دل Oppo بیرون آمد و شگفتی ساز شد

OnePlus-Two-concepts (1)

یکی از شگفتی سازان سال گذشته وان پلاس وان بود، کمپانی که توسط معاون ارشد سابق شرکت Oppo راه اندازی شد و یک شب توجه دنیا را به خودش معطوف داشت. Pete Lau مدیر عامل وان پلاس پیش از عرضه ی محصول شرکتش اعلام کرد تلفن هوشمند تولیدی آنها تلاش دارد بهترین طراحی و سخت افزار را با قیمتی بسیار کم به کاربران ارائه کند، کاری که از عهده ی سایر تولید کنندگان بر نمی آید.

نکته قابل توجه و شگفتی ساز این بود که وان پلاس در زمان ارائه ی محصولش یعنی وان پلاس وان به همه ی وعده هایی که داده بود عمل کرد و تلفن هوشمندی پرچمدار، از نظر اقتصادی قابل قبول و از نظر طراحی جذاب را عرضه کرد که عمر باتری مناسبی داشت و دوربینش نیز کاملاً کارآمد بود.

تنها بخش منفی قضیه سختی های پیرامون تهیه موبایل مورد بحث بود. وان پلاس خودش را به یک سیستم دعوتنامه ای محدود کرد و فقط تعداد مشخصی سفارش را پذیرفت. این کمپانی ثابت کرده است می تواند محصولاتی کارآمد، جذاب، کاربرد پسند و البته به صرفه از نظر اقتصادی تولید نماید و حالا تنها بحث توسعه اش و ورود به بازار جهانی به شکل گسترده باقی مانده، اتفاقی که در صورت رخ دادش شاید بتواند برندهای بزرگ را نگران کند.

اپل و ضعف های موجود در طراحی اولین فبلتش

مدتی بود که بسیاری می گفتند اپل باید تلفن های هوشمندی با اندازه ی بزرگتر تولید و عرضه نماید، این بحث دقیقاً از زمانی شروع شد که کاربران با گذشت زمان و تجربه ی نمایشگرهای بزرگتر بر روی محصولات سایر کمپانی های مختلف به مزایای در اختیار داشتن چنین صفحه نمایش هایی پی بردند.

اپل در ابتدا در مقابل خواست کاربران مقاومت نشان می داد و سعی می کرد بر مبنای سیاست های پیشین خودش پیش رود، اما عاقبت طلسم شکسته شد و اهالی کوپرتینو نیز از آیفون ۶ پلاس با صفحه نمایش بزرگتر پرده برداشتند.

iphone

آیفون ۶ و ۶ پلاس از نظر طراحی هنوز هم جز زیباترین ها هستند، اما عده ای نیز بر این باورند اپل بر سنت های پیشین طراحیش پافشاری داشته و با واقعیت هایی در مورد تولید تلفن های هوشمند بزرگتر کنار نیامده است.

مثلاً ارائه ی شیوه ای که بتوان از فبلت توسط یک دست در زمان ضرورت کمک گرفت برای بسیاری از کاربران حائز اهمیت است و همین کاربران معتقدند راهکار ارائه گشته توسط اپل و تحت عنوان Reachability mode به قدر کافی کارآمد و البته خلاقانه و مناسب نیست. کره ای ها در محصولاتی مانند G3 و یا نوت ۴ به مراتب بهتر عمل کرده و راه حل های کاربر پسند تری عرضه کرده اند که این مسئله شاید از تجربه های پیشین آنها در تولید فبلت ناشی شده باشد.

در محصولات سامسونگ و ال جی تصویر ارائه شده بر روی نمایشگر کوچک تر شده و در یک لبه ی تلفن قرار می گیرد اما اپل در iOS و در وضعیت Reachability به شکل نه چندان خوشایندی صفحه نمایش را نصف می کند و محتوا را از بالای آن به وسط و پایین می آورد.

یکی دیگر از ضعف های موجود در طراحی آیفون این است که اپل هنوز هم خودش را ملزم به عرضه ی باریک ترین محصولات بازار می داند. این الزام شاید بازاریابی موبایل تولید شده را آسان تر نماید اما در کاربرد پذیریش به شکل قابل توجهی اثر گذار خواهد بود.

اگر نگاهی به بررسی های صورت پذیرفته در مورد آیفون ۶ پلاس داشته باشید بسیاری معتقد بوده اند نازکی این موبایل و البته لبه های گرد و بدنه ی فلزی جذابش سبب می شود به آسانی از دست سر بخورد و به زمین بیافتد و این مسئله ممکن است برای کاربران آزار دهنده باشد، مگر اینکه از قاب های ویژه ای که برای آن تولید شده کمک گرفته شود. البته این همان مشکلی است که پیش از این در مورد HTC One نیز عنوان شده بود.

در سوی دیگر موبایل هایی مانند موتو ایکس و... بر حسب تجربه های پیشین تولید کنندگان و برای غلبه بر همین مسئله از یک قوس ارگونومیک در پشت خود بهره گرفته اند تا علاوه بر افزوده شدن به جاذبه های ظاهریشان در دست کاربران نیز بهتر جای بگیرند.

اگر یادتان باشد تا پیش از معرفی آیفون ۶ پلاس تصاویر زیادی در اینترنت منتشر شد که سعی می کردند شکل ظاهری این فبلت را حدس بزنند و در بسیاری از این عکس ها محصول مورد بحث با یک قوس در پشتش ترسیم شده بود. تقریباً همگان امیدوار بودند اپل اصول ارگونومیک را در طراحی محصول تازه اش رعایت کند ولی این مسئله فعلاً محقق نشده است.

آیفون هایی که خم می شدند

iPhone-6-Plus-doesnt-pass-the-bend-test

تلاش و اصرار اپل برای ارائه محصولات و تلفن های هوشمندی که دارای ضخامت چندانی نباشند به چالشی دیگر نیز برای این شرکت ختم شد که کاربران تگ #bendgate را به آن در شبکه های اجتماعی اختصاص دادند.

به یکباره موجی در شبکه های مذکور توسط کاربرانی خشمگین راه افتاد که همگی معتقد بودند بدنه آیفون ۶ پلاس به راحتی ممکن است دچار خمیدگی شود. البته تراژدی بزرگتر وقتی رخ داد که کاربران حتی ۶ پلاس های سالم را نیز در مقابل دوربینشان و بدون هیچ علتی خم می کردند تا اپل را که حاضر نبود ضعف محصولش را بپذیرد به زانو در آورند.

ناگفته نماند برخی افراد کارهای عجیبی نیز صورت دادند، مثلاً نوجوانی ۱۶ ساله به یک فروشگاه اپل در شهر لندن رفت و شروع به خم کردن آیفون های ۶ پلاس موجود در آن کرد و سپس فیلمی که از اینکار تهیه شده بود را بر روی اینترنت قرار داد.

اپل بیکار ننشست و بحران را به بهترین شکل ممکن مهار کرد. این کمپانی سیاستی را در فروشگاه های خود اعمال نمود که بر مبنای آن هر کاربری آیفون ۶ خم شده خود را می توانست بدون قید و شرط عوض کند و البته این قانون همین امروز هم وجود دارد تا دیگر گلایه ای باقی نمانده باشد، هر چند گفته می شود اهالی کوپرتینو به صورت مخفیانه تلاش کرده اند تا در تولیدات بعدی سری ۶ پلاس ضعف های پیشین طراحی را کامل برطرف کنند.

شاید بزرگترین خورده ای که می شود به اپل گرفت برخوردش در قبال بحران پیش آمده با رسانه ها بود، این شرکت تقریباً ترجیح داد توضیح خاصی ارائه نکند و سکوت پیشه نماید و یا به نوعی جریان های خبری و رسانه ها را نادیده گرفت.

در شب های آینده می توانید قسمت دوم (پایانی) این مقاله را در دیجیاتو مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (39 مورد)
  • 1person
    1person | ۱۹ آذر ۱۳۹۳

    آقا حداقل لومیا 930 هم میذاشتین
    نشد همش اندروید و آی او اس

  • Ala_Sabzpoosh
    Ala_Sabzpoosh | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    به نظر من در آینده بیشتر شاهد پیشرفت و شگفتی در دنیای نرم افزار خواهیم بود ، نه سخت افزار
    همانطور که امسال هم اگر دقت کنید بیشتر شگفتیها مربوط به نرم افزارها و سیستم عاملها بود

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    نماینده ی نوکیا پس کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • احمدM2
      احمدM2 | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

      دیگه نوکیایی وجود نداره که نماینده داشته باشه .... الان باید دنبال نماینده مایکروسافت بگردید که اونم هنوز گوشی خاصی نساخته ... کلا سری لومیا الان یتیم اندر یتیمه ...

  • mohammad_hassani
    mohammad_hassani | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    با سلام
    همه دوستان میان ترم هاشون شروع شده امیدوارم موفق باشین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی