ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا عکس های دوربین در پوشه DCIM ذخیره می شوند؟

تقریبا تمام دوربین ها- شامل دوربین های عکاسی دیجیتال یا اپلیکیشن دوربین موجود در سیستم عامل های اندروید، iOS و ویندوز فون- محل ذخیره شدن تصاویر، پوشه ای به نام DCIM است. این کلمه در ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰

تقریبا تمام دوربین ها- شامل دوربین های عکاسی دیجیتال یا اپلیکیشن دوربین موجود در سیستم عامل های اندروید، iOS و ویندوز فون- محل ذخیره شدن تصاویر، پوشه ای به نام DCIM است. این کلمه در واقع مخفف "Digital Camera Images" و به معنی "تصاویر دوربین دیجیتال" است.

نام این فولدر و استانداردی که برای ثبت تصاویر ایجاد شد را اصطلاحا DCF می نامند و در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد. DCF از این جهت اهمیت بالایی دارد که امروزه تبدیل به یک طرح کلی کاملا استاندارد برای دوربین ها گشته. اما تاریخچه ایجاد این استاندارد و DCIM چیست؟

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

با DCF آشنا شوید

عبارت DCF مخفف "Design rule for Camera File system" و به معنی "طرح کلی برای فایل های سیستمی دوربین" است و توسط JEITA، انجمن صنایع فناوری الکترونیک و اطلاعات ژاپن ایجاد شد. به لحاظ فنی این استاندارد CP-3461 نام دارد که می توانید اسناد آن را در وب سایت JEITA ببینید. نسخه اول این استاندارد در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد و آخرین به روز رسانی آن هم در سال ۲۰۱۰ انجام پذیرفت.

برای گارانتی این DCF، می بایست موارد گوناگونی رعایت شود تا دستگاه مورد نظر شامل این استاندارد شود. از جمله آنها این که فرمت SD یا فضای ذخیره فایل باید حتما یکی از این موارد باشد: FAT12, FAT16, FAT32 یا exFAT. حداقل فضای لازم هم باید ۲ گیگابایت تعیین شود و SD مربوطه، باید به صورت یکی از این موارد ذکر شده فرمت شود. هدف از انجام این کار، پشتیبانی دوربین های دیجیتالی از کارت های حافظه یکدیگر است.

پوشه DCIM و زیرپوشه های آن

2

یکی دیگر از مواردی که DCF اجرای آن را الزامی می کند، این است که دوربین دیجیتالی مربوطه باید حتما تصاویر را در پوشه ای با نام DCIM ذخیره کند. همانطور که گفتیم این عبارت مخفف "Digital Camera Images" است.

این پوشه، می تواند چندین پوشه دیگر درون خود داشته باشد که معمولا هم دارد. هر زیرپوشه می تواند دارای یک شماره سه رقمی منحصر به خود -از ۱۰۰ تا ۹۹۹- و پنج کاراکتر الفبایی داشته باشد. این پنج کاراکتر الفبایی چندان اهمیت ندارند و هر کمپانی سازنده دوربینی می تواند نام دلخواه خود را در این قسمت قرار دهد. به طور مثال در مورد اپل این شرکت شانس خوبی داشته که نام انگلیسی اش دارای ۵ حرف APPLE است. به همین دلیل پوشه های موجود در DCIM آیفون، بدین صورت هستند: 100APPLE, 101APPLE و غیره

داخل هر زیرپوشه تصاویر اصلی قرار دارند که شما آنها را ثبت کرده اید. هر فایل تصویری با چهار حرف الفبایی آغاز می گردد -مجددا به دلخواه سازنده- و همچنین در ادامه چهار عدد دیده می شود. به طور مثال شما تصاویر خود را با اسامی نظیر DSC_0001.jpg، DSC_0002.jpg و غیره خواهید دید. کد مورد نظر اهمیت ندارد و صرفا برای حفظ ترتیب گرفته شدن تصاویر استفاده می شود.

3

تا به اینجای کار طرح کلی استاندارد بدین شکل شده است:

DCIM

  • 100ANDRO
    • DCF_0001.JPG
    • DCF_0002.JPG
    • DCF_0003.WAV
  • 101ANDRO
  • 102ANDRO

احتمال دارد در این پوشه ها شما فایل هایی با پسوند THM. ببینید که در واقع حاوی فراداده فایل هایی به غیر از JPG هستند. برای مثال زمانی که شما با دوربین دیجیتال خود یک فیلم را با فرمت MP4. ضبط می کنید، دو فایل با اسامی DSC_0001.MP4 و DSC_0001.THM را خواهید دید. فایل MP4 که همان ویدیوی شماست و THM. در واقع تصویر بند انگشتی و دیگر اطلاعات فراداده را حمل می کند. ایجاد این فایل به دلیل نمایش اطلاعات فیلم بدون نیاز به لود آن در دوربین دیجیتال بوده است.

البته جزئیات بیشتری در مشخصات استاندارد DCF وجود دارد که از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نیستند.

چرا همه افراد این مشخصات را رعایت می کنند؟

4

هم اکنون DCF به یک استاندارد بالفعل تبدیل شده، یعنی تقریبا تمام سازندگان تلفن های هوشمند و دوربین های دیجیتال آن را رعایت می کنند. فرمت DCIM استاندارد باعث شده نرم افزارهای انتقال عکس به سادگی محل ذخیره تصاویر در دوربین دیجیتال یا کارت های SD را پیدا و آنها را به رایانه منتقل کنند.

در مورد پوشه DCIM موجود در تلفن های هوشمند هم وضع به همین منوال است. شما آیفون یا گجت اندرویدی خود را که به رایانه منتقل کنید، نرم افزار انتقال تصویر به سرعت امر جابجایی عکس ها را بدون نیاز به دخالت انسان انجام می دهد.

نام DCIM شاید یک اسم واضح و مفهومی برای ناآشنایان نباشد، اما استاندارد شدن آن موضوعی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. با توجه به مواردی که گفتیم، تصور کنید که هر تلفن همراه هوشمند یا دوربین دیجیتالی سیستم ذخیره تصاویر منحصر به خود را داشت. در آن صورت نرم افزارهای عکاسی در پیدا کردن عکس ها به صورت خودکار به مشکل می خوردند. همچنین امکان استفاده از یک SD در چند دستگاه عملا از بین می رفت.

بنابراین وجود یک استاندارد، حال به هر شکلی که باشد، بسیار ضروری است. به همین دلیل است که ما پوشه DCIM را در تمام گجت های دارای دوربین می بینیم. پروتکل انتقال عکس (Picture Transfer Protocol یا PTP) هم از لحاظ ساختاری تا حد بسیاری مشابه استاندارد DCF عمل می کند. اما جدیدا توسط سیستم MTP یا Media Transfer Protocol (پروتکل انتقال رسانه) جایگزین شده و اکثرا از مورد دوم استفاده می کنند.

•••

طبق معمول، ما در حال استفاده از یک سیستم و استاندارد قدیمی هستیم و دلیل آن، کامل و جامع بودن آن است. با وجود گذشت چند سال از ایجاد این استاندارد، می بینیم که تمام دستگاه ها از آن پشتیبانی می کنند و نیازی برای جایگزینی آن حس نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • Arash Babakan
    Arash Babakan | ۱۰ مهر ۱۳۹۶

    درود . آیا راهی هست تا دوباره فایل ویدئو رو از فایل thm استخراج کرد؟!

  • بهرام
    بهرام | ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    سلام، گوشی من سونی اکسپریا M2 Aqua است که 5 ماه است آن را دارم، از دیشب عکس های تلگرام و واتس آپ و عکسهایی که با دوربین گوشی می گیرم، ذخیره نمی شود. چه کار باید بکنم.

  • omid
    omid | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    شـــــــــماها خیلی خوبین.خییییییییلــــــــــــــی.پسر اطلاعات علمی که میزارین عالیه.

  • hoorad
    hoorad | ۱۷ آذر ۱۳۹۳

    مفید بود همیشه برام سوال بود این موضوع

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی