ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا: گودال Gale Crater در مریخ، برای میلیون ها سال یک دریاچه بوده است

ما انسان ها صدها سال است که در خصوص مساله وجود آب در مریخ مشغول بحث و بررسی هستیم. و اکنون به لطف کاوشگر Curoisity موفق به دریافت درک بهتری نسبت به جزئیات سیاره سرخ ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۲:۰۰

ما انسان ها صدها سال است که در خصوص مساله وجود آب در مریخ مشغول بحث و بررسی هستیم. و اکنون به لطف کاوشگر Curoisity موفق به دریافت درک بهتری نسبت به جزئیات سیاره سرخ شده ایم.

ناسا روز گذشته اعلام کرد که گودال Gale Crate که از سال ۲۰۱۲ توسط کاوشگر کریوسیتی تحت تحقیق و بررسی قرار دارد، برای میلیون ها سال یک دریاچه بوده است. این گودال بیش از ۱۵۰ کیلومتر عرض دارد.

در ادامه با دیجیاتو باشید.

تیمی از دانشمندان با کمک دوربین کریوسیتی و سایر ابزارآلات تعبیه شده در آن در قابلیت تخمین اندازه، نوع و شناسایی لایه های آن بر اساس نمونه های مشابه در سطح زمین را دارند. با کمک این تجهیزات اما، امکان شناسایی یک دریاچه قدیمی توسط یکی از اعضای این تیم 'کولاژی پیچیده از یک محیط باستانی' توصیف شده است.

اما نکته مهم دیگر در خصوص این گودال این است که در میان آن برآمدگی ای -به نام Mount Sharp- با ارتفاع نزدیک به ۵ کیلومتر وجود دارد که احتمالا از اثر رسوبات دریاچه تشکیل شده است.

pia19071_gupta-5_delta_cartoon.0

نکته مهم این است که مریخ به اندازه کافی گرم هست که بتواند آب را به صورت مایع و مدت زمان طولانی در خود داشته باشد. با این وصف، Ashwin Vasavada که از دانشمندان سرپرست پروژه کریوسیتی است می گوید: «با توجه به شرایط، دما و رطوبت موجود در Mount Sharp 'باید در برخی نقاط سیاره و یا در زیر زمین آن آب یافت شود.'»

تنها مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم که جو ناپایدار مریخ تا چه حد توان نگهداری رطوبت را در سطح سیاره دارد.

پیش از این -حدود دو سال قبل- نیز کریوسیتی شواهدی از وجود آب در مریخ یافته بود.

mastcam-1.0

ناسا در حال حاضر توسط کریوسیتی مشغول کار روی لایه های زیرین Mount Sharp است که می تواند دید بهتری در خصوص نحوه شکل گیری آن بدهد. یافته ها در این زمینه همچنین می تواند به ناسا در جهت دهی ماموریت های آتی مریخ در جهت یافتن حیات در سیاره سرخ، کمک کند. به علاوه این تحقیقات می تواند بر روی برنامه های ناسا برای فرستادن انسان به مریخ در سال ۲۰۳۰ نیز موثر باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • bahram (در فراق زاخار)
    bahram (در فراق زاخار) | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    فک کن بری مریخ زندگی کنی!!!! :D

  • M. Ali
    M. Ali | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    ٤تا افغاني بكنين تو كپسول اسپيس ايكس بفرستين اونجا يه چاه ميزنن مشخص ميشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی