ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

باتری لپ تاپ قدیمی شما روشنایی بخش مناطق محروم کشورهای در حال توسعه

اگر باتری لپ تاپ شما قدیمی شده و کارایی مناسبی را ارائه نمی کند بهتر است در مورد دور انداختنش تجدید نظر کنید، زیرا در آینده ای نزدیک شاید بتوان از آن به عنوان ابزاری ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۸ آذر ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰

اگر باتری لپ تاپ شما قدیمی شده و کارایی مناسبی را ارائه نمی کند بهتر است در مورد دور انداختنش تجدید نظر کنید، زیرا در آینده ای نزدیک شاید بتوان از آن به عنوان ابزاری کلیدی برای تامین انرژی الکتریسیته مورد نیاز در خانه های کشورهای در حال توسعه و فقیر از نظر اقتصادی بهره گرفت.

محققین در شرکت IBM اخیرا از تولید ابزاری با عنوان UrJar سخن به میان آورده اند که حاصل بازیافت باتری های لیتیوم یونی فرسوده است و می تواند به عنوان یک منبع انرژی الکتریکی با قابلیت شارژ مجدد برای ابزارهای کم مصرفی چون لامپ های LED، پنکه ها، تلفن های هوشمند و... مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

برای ساخت این گجت محققین حاضر در تیم IBM، ابتدا سلول های سالم باقی مانده در باتری های لیتیوم یونی کار کرده را استخراج نموده و سپس آنها را با یک دانگل مخصوص شارژ و مدار ایمنی ادغام می نمایند.

بر مبنای آنچه IBM منتشر کرده هفتاد درصد از باتری های فرسوده می توانند انرژی لازم برای روشن ماندن  حداقل ۴ ساعت لامپ های کم مصرف LED را در طول تمام ۳۶۵ روز یکسال فراهم آورند. این مقدار برای روشن نگه داشتن خانه هایی که برق رسانی به آنها در مناطق دور افتاده ی کشورهای در حال توسعه دشوار است کافی بوده و همچنین مغازه ها در چنین مکان هایی نیز تقریباً به مدت زمان روشنایی مشابهی پس از تاریک شدن هوا نیاز دارند.

هنوز تا نهایی شدن UrJar زمان لازم است، ولی کمپانی تولید کننده تاکید دارد این یک محصول تجاری نخواهد بود و احتمالاً تلاش می کند تا آن را در مقیاس انبوه و به رایگان در اختیار کشورهایی قرار دهد که تامین انرژی الکتریکی برایشان سخت بوده و ساکنین آنها به خاطر همین مسئله از سطح کیفی پایین تر زندگی برخوردار هستند.

البته نباید فراموش کنیم گجت مورد بحث یک کارایی دیگر نیز دارد و آنهم چیزی نیست جز بازیافت باتری های لیتیوم یونی بدون استفاده که تا به امروز زباله هایی دردسر ساز محسوب می شدند. هر چند این شیوه ی جدید را نمی توان به صورت کامل دوستدار و سازگار محیط زیست دانست ولی با توجه به ارزان و کارآمد بودنش بهره گیری از آن در شرایط کنونی کاملاً منطقی به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Ghazanfar Didindipour
    Ghazanfar Didindipour | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    خوب، بد، زشت

    خوب: به فکر بازیافت بودن
    بد: به فکر جایگزین نیستن، اگر هم هستن پیشرفت خیلی کندی دارن.
    زشت: چرا خودشون استفاده نمی‌کنن؟

  • bahram (در فراق زاخار)
    bahram (در فراق زاخار) | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    خیلی خوبه

  • سهیل
    سهیل | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    آقا به اینا میگین نوآوری؟ ما هم تعرفه های ویژه اپراتورها برای زائران عتبات عالیات داریم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی