ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هم اکنون، بیش از پنج تریلیون قطعه پلاستیکی در اقیانوس ها شناور است

محققان به تازگی دریافته اند که بیش از پنج تریلیون قطعه پلاستیکی، در اقیانوس های دنیا شناور است که با وزن حدودی ۲۶۹۰۰۰ تن برابری می کند. طی تحقیقی که این هفته در نشریه PLoS ...

پویان رمضان پور
نوشته شده توسط پویان رمضان پور | ۲۰ آذر ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰

محققان به تازگی دریافته اند که بیش از پنج تریلیون قطعه پلاستیکی، در اقیانوس های دنیا شناور است که با وزن حدودی ۲۶۹۰۰۰ تن برابری می کند. طی تحقیقی که این هفته در نشریه PLoS One چاپ شده است، دانشمندانی از ایالات متحده، فرانسه، شیلی، استرالیا و نیوزیلند دریافته اند که بخش عمده ی آلودگی های موجود، شامل قطعات پلاستیکی از بسته های مواد غذایی، لباس ها و محصولاتی از این دست می شود.

آن ها همچنین مشاهده کرده اند که، پخش شدن پلاستیک ها در اقیانوس های سر تا سر دنیا، زیان هایی جبران ناپذیر برای محیط و سلامت، از طریق اختلال در چرخه غذایی طبیعت، به همراه خواهد داشت. طبق گفته نشریه واشنگتن پست، یافته های این محققان با ۷۰۰ قطعه پلاستیکی به ازای هر فرد روی کره زمین، برابری می کند.

در ادامه مطلب، با دیجیاتو همراه باشید.

این آمار، از طریق سفر به ۲۴ اقیانوس مختلف، طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به دست آمده که آن را به جامع ترین آمار موجود، بدل می کند. آن ها پیش از وارد کردن اطلاعات به مدلی جهت محاسبه حجم و میزان پخش شدن قطعات پلاستیکی، آن ها را ۱۵۷۱ نقطه مختلف جمع آوری کردند.

179571de-e7d8-4a39-82bf-ad6bef672f58-460x276

بیشتر پلاستیک های یافت شده، اندازه ای کوچک داشتند. این قطعات، با مصرف شدن توسط ماهی ها وارد چرخه غذایی می شوند، و همراه سموم و مواد دیگر، راه خود را تا رسیدن به انسان ها نیز ادامه می دهند. قطعات بزرگ تر، خطراتی جدی برای آبزیان محسوب می شوند.

Julia Reisser، یکی از محققان دانشگاه استرالیای غربی، در مصاحبه ای به گاردین گفته است: ما لاکپشت ها و ماهی هایی مشاهده کردیم که کیسه های پلاستیکی و نخ های ماهی گیری مصرف می کردند. اما اثرات شیمیایی این قطعات نیز بسیار نگران کننده هستند؛ وقتی پلاستیک وارد آب می شود، مانند آهن ربایی برای آلاینده های چرب عمل می کند. ماهی های بزرگ، از ماهی های کوچک تر تغذیه می کنند و آن ها نیز سرانجام توسط ما مصرف می شوند. تخمین زدن آلاینده هایی که در حال مصرف اند، کاری دشوار است، اما قطعا پلاستیک ها، بخشی از آن را تشکیل می دهند.

نگارنده های این تحقیق اعتقاد دارند، با توجه به یافته هایشان، داشتن برنامه بازیافت یا استفاده از مواد اولیه ی بی خطر، امری ضروری محسوب می شود.

شورای شیمی آمریکا، در اعلامیه ای درباره این نتایج گفت: سازندگان پلاستیک آمریکا از صمیم قلب با این مورد موافقند که قطعات پلاستیکی، از هر نوعی که باشند، به محیط دریایی ما تعلق ندارند. این سازمان اعتقاد دارد که قطعات پلاستیکی باید 'در هر زمان ممکن' بازیافت شده و پس از مصرف، به عنوان منابعی ارزشمند به آن ها نگاه شود.

لازم به ذکر است که به گفته ی نگارنده، برآورد های آنها، با مقدار واقعی پلاستیک های موجود در کره زمین، تفاوت بسیاری دارد. در این تحقیق، از مواردی مانند مواد انباشته شده در سواحل، یا قطعات پلاستیکی مصرف شده نیز صرف نظر شده است. به گفته این تیم، ۲۵۰۰۰۰ تن برآورد شده، تنها ۰.۰۱ تولید سالانه ی دنیا را شامل می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Apple co
    Apple co | ۲۲ آذر ۱۳۹۳

    متاسفم برای خودم که یک انسانم :(

  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۲۱ آذر ۱۳۹۳

    نصف این زباله ها واسه این چینی های لعنتیه. اگه اینجوری بخواد وضع پیش بره انسان خودش و حیات پیرامون خودش رو نابود میکنه.

    • Apple co
      Apple co | ۲۲ آذر ۱۳۹۳

      شاید بخش عمده ای از این زباله های پلاستیکی برای چینی زبان ها باشه امّا فراموش نکنید که حتی خود شما هم بسیار تو این مسئله تقصیر دارید :(

  • alireza2000
    alireza2000 | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    واقعا جای تاسف داره ما انسان ها نه تنها به خود بلکه به تمام موجودات زنده ی دیگر داریم صدمه میزنیم

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    عجب ! این همه پلاستیک چرا تولید میشه که بره تو آب !؟

  • omid3963
    omid3963 | ۲۰ آذر ۱۳۹۳

    محیط زیست سالم پرررر

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی