ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه متون را در اندروید بزرگتر و خواناتر کنیم؟

هر چقدر هم که صفحه نمایش تلفن هوشمند یا تبلت ما خوب و با کیفیت باشد اما اگر بیناییمان کمی ضعیف باشد، احتمالا متن هایی که در اندورید نمایش میابند کمی ریز به نظر می ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۲۱ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

هر چقدر هم که صفحه نمایش تلفن هوشمند یا تبلت ما خوب و با کیفیت باشد اما اگر بیناییمان کمی ضعیف باشد، احتمالا متن هایی که در اندورید نمایش میابند کمی ریز به نظر می رسند.

در هرصورت اگر شما هم یک دستگاه اندرویدی دارید، دو روش وجود دارد که می توانید برای کاهش دوتایی شدن دید و خوانایی بهتر از آنها استفاده نمایید. البته امکان استفاده از قابلیت بزرگنمایی وجود دارد ولی این مورد فقط برای خواندن صفحات وب یا کتابهای الکترونیکی کاربرد دارد و در واقع نمی توانید از این روش در منوی اپلیکیشن ها یا متون اطلاع رسانی ها استفاده نمود.

دو روش کلی و یک روش آزمایشی برای بزرگنمایی متن ها در موبایل و تبلت ها وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

در ادامه بر اساس راهنمای تصویری می توانید اینکار را در اندروید ۵ انجام دهید، و نیز می توان در اندروید کیت کت نیز از همین طریق اقدام نمود.

تنظیمات دسترسی (Accessibility Settings)

به منوی تنظیمات دستگاه اندرویدی خود رفته به گزینه Accessibility را انتخاب کنید.

2-650x432x2014-12-08-21.55.48.png-650x432.jpg.pagespeed.ic.D9PkHX-59l

اولین گزینه Magnification Gestures است، که با انتخاب آن می توانید سه بار پشت سرهم بر روی صفحه نمایش تپ کنید و پس از آن با دو یا چند انگشت، مطابق میل خود صفحه را جابجا کنید. همچنین اگر بخواهید می توانید از قابلیت بزرگنمایی دو انگشتی در همه جا استفاده کنید. پیش از این استفاده از این بخش را به شما آموزش داده ایم.

3-650x375x2014-12-08-21.56.11.png-650x375.jpg.pagespeed.ic.P09pwUV9mj

در تصویر زیر بخشی از صفحه که با این روش بزرگنمایی شده را می بینید. حاشیه نارنجی رنگ نشان میدهد که دستگاه در حالت بزرگنمایی قرار دارد.

4-650x339x2014-12-08-21.56.34.png-650x339.jpg.pagespeed.ic.64E7u8ivxS

برای خروج از این حالت می توانید مجددا سه بار پشت سرهم صفحه را تپ کنید. برای عادت کردن به این روش کمی تمرین نیاز است. به یاد داشته باشید همانطور که گفتیم برای استفاده از این قابلیت دقیقا باید هر سه تپ را پشت سرهم و بدون فاصله انجام دهید، زیرا اگر دو تپ انجام دهید یا بین تپ ها فاصله زمانی باشد این ویژگی کار نخواهد کرد.

مورد دیگری که برای بزرگنمایی متون می توانید از آن بهره ببرید گزینه Large Text است. در ادامه راهنمای گام به گام برای استفاده از این روش را مشاهده خواهید کرد. تصویر سمت چپ، صفحه نمایش در حالت معمولی و تصویر سمت راست با بزرگنمایی است.

5-ximg_548633af7e122.png.pagespeed.ic.RlkbrnZVQ6

فعال کردن کردن گزینه Large Text باعث بزرگ شدن متون در تمام قسمت های دستگاه می شود. منوها، صفحه خانگی و اپلیکیشن ها. همچنین استفاده از این روش هیچگونه تاثیر ناخواسته ای را در نتیجه در پی نخواهد داشت.

روش اضافه: متن با کنتراست بالا (فقط در اندروید ۵ آبنبات چوبی) - High Contrast Text

روش دیگری که برای بزرگنمایی متون می خواهیم به شما آموزش دهیم فقط مختص اندروید ۵ آبنبات چوبی است و High Contrast Text نامیده می شود. در حال حاضر این ویژگی به صورت آزمایشی فعال شده بنابر این شاید استفاده از آن باعث عدم ثبات در سیستم عامل دستگاه شما گردد. دقت داشته باشید که ممکن است با استفاده از این روش تجربه ای متفاوت با آنجه توضیح می دهیم را داشته باشید.

روش یاد شده تنها گزینه ای است که باعث می شود گزینه ها در منوها کمی تیره تر گردند.

6-650x441x2014-12-08-21.57.32.png-650x441.jpg.pagespeed.ic.J0JgxitZZt

تفاوت واقعی در متن آیکون ها قابل مشاهده است، مانند آنجه در آیکون های صفحه خانگی در تصویر زیر می بینید.

7-650x368x2014-12-08-22.03.24.png1-650x368.jpg.pagespeed.ic.qkNMtOhYNb

ممکن است استفاده از روش مورد بحث باعث خواناتر شدن متون در برخی اپلیکیشن ها شود. برای مثال در تصویر زیر تاثیر استفاده از این روش در اپلیکیشن Google Keep را می توانید مشاهده کنید.

8-ximg_54863847b9507.jpg.pagespeed.ic.HBar_N77Sq

در تصویر سمت چپ از ویژگی large text با کنتراست معمولی استفاده شده. در تصویر سمت راست اما از قابلیت High Contrast Text استفاده شده. همانطور که مشخص است با استفاده از روش سوم، بدون نیاز به لنزهای اصلاحی، متون در دستگاه اندرویدی ما خواناتر خواهند شد.

در تنظیمات دستگاه و بخش Accessibility گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می تواند آنها را بررسی کنید، مانند معکوس کردن صفحه یا استفاده از TalkBack (برای بازخورد گفتاری).

در هرصورت ویژگی ها و امکاناتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم جدیدترین روشهای موجود در اندروید برای داشتن تجربه ای روانتر و بهتر در هنگام کار با اندروید است.

اگر مشکل ضعف در بینایی را دارید، لطفا تجربه خود را در استفاده از روشهای یاد شده با سایر کاربران دیجیاتو در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (35 مورد)
  • Mostafa
    Mostafa | ۲۲ آذر ۱۳۹۳

    سلام چقد بحث علکی میکنید باو ارزش نداره بخدا بیاید همه باهم خوب باشیم مثلا خود من همیشه میگم ن سامی ن اپل فقط سونیه دلبر ههههههههه حال کردی منطقو؟؟ درضمن بیخی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی