ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Nokia Lumia 2520

چندی پیش نوکیا از اولین تبلت ویندوزی اش موسوم به Lumia 2520 رونمایی کرد. البته Lumia 2520 در عین حال که لقب اولین تبلت ویندوزی نوکیا را یدک می کشد، آخرین تبلت ویندوزی است که ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۲۲ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

چندی پیش نوکیا از اولین تبلت ویندوزی اش موسوم به Lumia 2520 رونمایی کرد. البته Lumia 2520 در عین حال که لقب اولین تبلت ویندوزی نوکیا را یدک می کشد، آخرین تبلت ویندوزی است که تحت نام نوکیا تولید شده است. لومیا 2520 آمده است تا با امکان اتصال به نسل سوم و چهارم شبکه موبایل، همراهی باشد برای کسانی که می خواهند بصورت دائم به اینترنت متصل باشند.

زمانی که لومیا 2520 وارد بازار شد، رقیبی از کمپانی اصلی (مایکروسافت) یعنی Surface 2 انتظارش را می کشید. شاید برای بسیاری عجیب باشد که چرا مایکروسافت لومیا 2520 را تقریبا همزمان با سرفیس 2 عرضه کرد. درحقیقت ردموند سرفیس را دستگاهی مابین تبلت و نوت بوک می داند در عین حال که لومیا 2520 به عنوان یک تبلت روانه بازار شده است.

به هرحال لومیا 2520 یکی از آخرین محصولاتی بود که تحت برند نوکیا روانه بازار گشت، و اکنون اگرچه عمر نسبتا زیادی از آن می گذرد، اما شاید با توجه به قابلیت هایش برای برخی کاربران گزینه بدی به حساب نیاید.

در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

IMG_0634

بدنه این تبلت 10.1 اینچی تماما از پلاستیک ساخته شده، ولی نه از آن جنس پلاستیک کم کیفیت که در کهکشانی های سامسونگ یافت می شود. در مقام مقایسه، رقیب اصلی لومیا 2520 یعنی سرفیس 2 دارای بدنه ای فلزی از جنس منیزیم است.

توجه نوکیا به طراحی کارآمد و استفاده از خمیدگی های اطراف قاب و البته جنس خاص بدنه باعث شده اند تا لومیا 2520 دستگاهی خوش دست باشد.

لومیا 2520 در چندین رنگ مختلف از جمله مشکی مات، فیروزه ای مات، قرمز براق و سفید براق عرضه می شود. جنس پلاستیک به کار رفته در بدنه بسیار حساس بوده و باید در نگه داری لومیا 2520 دقت فراوان شود، چرا که این بدنه پلاستیکی بسیار آسیب پذیر است. سطوح ناهموار و یا اجسام تیز می توانند خط و خش هایی عمیق را در سطح بدنه ایجاد نمایند.

لومیا 2520 از سرفیس 2 کمی سبک تر است و وزن آن به 615 گرم می رسد. این در حالی است که دیگر رقیب لومیا 2520 یعنی آیپد ایر نسل اول بسیار وزن کمتری نسبت به این تبلت را بر روی ترازو از خود به جای می گذارد. در این که لومیا 2520 دستگاه سنگینی است، کوچکترین شکی وجود ندارد. این نکته از همان لحظه اول که تبلت در دست گرفته شود، احساس خواهد شد. سنگینی این تبلت 10.1 اینچی به قدری است که بعد از چند دقیقه استفاده از آن، دست ها خسته خواهند شد.

این تبلت نوکیا دارای نمایشگری بی نظیر است که البته در بخش نمایشگر مفصل به بررسی آن می پردازیم. اما حاشیه های نمایشگر کمی زیاد بوده و البته فضای خوبی را برای استراحت انگشتان فراهم کرده است. حاشیه های نمایشگر، باعث افزایش سایز لومیا 2520 بوده به طوری که ابعاد کلی این تبلت به 267 در 168 میلیمتر رسیده است. لومیا 2520 ابعادی بزرگتر از آیپد ایر نسل اول داشته و از آن نیز قطور تر است. قطر این تبلت محصول نوکیا به 8.9 میلی متر می رسد.

بیایید به اطراف این تبلت خوش دست نگاهی بیندازیم. اگر دستگاه در حالت افقی در دست گرفته شود (حالت استاندارد تبلت های 10 اینچی)، دوربین جلویی درست در بالای نمایشگر قرار داشته و یک لامپ ال ای دی سبز رنگ همراهی اش می کند. در هنگام استفاده از دوربین جلویی این لامپ سبز رنگ برای اطلاع از وضعیت دوربین روشن می شود. سنسور نور و میکروفون نیز در کنار دوربین جا خوش کرده اند.

در پایین صفحه نمایش لوگوی ویندوز نمایان بوده و به عنوان یک دکمه لمسی برای باز کردن استارت ویندوز و یا خروج دستگاه از Standby به کار می رود. عدم استفاده از یک دکمه فیزیکی در این قسمت به زیبایی و یک دست بودن قسمت جلویی دستگاه کمک کرده. اما ممکن است در هنگام استفاده از این تبلت، بی اختیار این دکمه لمس شده و منو استارت باز شود. حتی این نکته نیز محتمل است که با لمس تصادفی دکمه مذکور، لومیا 2520 ناخواسته از حالت Standby خارج شود.

IMG_1184

اسپیکر ها در پایین صفحه نمایش و درست بر روی لبه قاب قرار گرفته اند. محلی که برای اسپیکر ها در نظر گرفته شده، بسیار عالی و بی نقص است؛ چرا که امکان پوشیده شدن اسپیکر ها توسط دست ها بسیار کم بوده و از طرفی صدای خروجی آن ها درست به سمت کاربر پخش می شود.

IMG_0646

جک 3/5 میلیمتری هدفون به همراه وروردی شارژر، هر دو در سمت چپ قرار دارند. این دو حفره بسیار شبیه به یکدیگر بوده و احتمال اشتباه گرفتن آن ها با هم بسیار بالاست. ممکن است در هنگامی که قصد دارید این تبلت را شارژ کنید، پورت شارژر را به اشتباه وارد جک هدفون کنید.

IMG_1186

پورت micoUSB و microHDMI در سمت راست بدنه لومیا 2520 قرار گرفته اند. در قسمت بالایی این تبلت نیز محل قرارگیری دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا است. ورودی microSIM و microSD نیز در همان قاب بالایی قرار داشته و با یک پوشش پلاستیکی محافظت می شود.

IMG_0643

قاب پایینی دستگاه نیز فقط میزبان کانکتور مخصوص کیبورد نوکیا لومیا 2520 بوده و هیچ پورت دیگری در این محل قرار ندارد. کیبوردی که البته همراه با دستگاه ارائه نمی شود و نوکیا آن را جداگانه به فروش می رساند.

IMG_1192

اگر دستگاه را به پشت برگردانیم، دوربین اصلی لومیا 2520 در این قسمت قرار داشته و عبارت ZEISS در مجاورت لنز آن خودنمایی می کند. میکروفون دوم این تبلت نیز کمی با فاصله از لنز دوربین قرار داده شده است. لوگوی حک شده nfc نیز در بخش پشتی، حکایت از پشتیبانی لومیا 2520 از این قابلیت دارد.

 

نمایشگر

IMG_0485

بدون شک نمایشگری که برای لومیا 2520 توسط نوکیا در نظر گرفته شده، در نوع خود از بهترین ها است. تعداد پیکسل ها در صفحه نمایش به 1920 در 1080 رسیده و شما یک تبلت 10 اینچی با نمایشگر FULL HD را در اختیار خواهید داشت. نمایشگر لومیا 2520 همچنین با استفاده از تکنولوژی IPS از زاویه دید بسیار بالایی نیز برخوردار است.

سرفیس 2 مایکروسافت با نمایشگری فول اچ دی همراه شده، اما سایز صفحه نمایش لومیا 2520 دقیقا نیم اینچ کوچک تر از آن است. به همین دلیل تعداد پیکسل ها در هر اینچ به عدد 218 رسیده، در حالی که سرفیس 2 از چگالی پیکسل کمتری برخوردار است.

لومیا 2520 نمایشگری بسیار درخشان دارد و مقدار نور تولید شده توسط آن به 665 نیت می رسد. عدد که نشان می دهد این نمایشگر بسیار روشن تر از صفحه نمایش سرفیس 2 با حداکثر 400 نیت میزان روشنایی است. از طرفی نمایشگر آیپد ایر نسل اول نیز حداکثر توانایی تولید 426 نیت روشنایی را دارد. (درباره نیت بیشتر بخوانید)

صفحه نمایش به کار رفته در لومیا 2520 حداکثر 5 درصد نور محیط را بازتاب داده و این یعنی شما قادر خواهید بود تا بدون هیچ مشکلی در زیر نور شدید آفتاب نیز از آن استفاده کنید. در آزمایشی که ما انجام دادیم، عملکرد صفحه نمایش در بیرون از ساختمان و زیر نور آفتاب ظهر هنگام، بسیار عالی بود. تصاویر کاملا قابل مشاهده بوده و متون قابل خواندن بودند.

نوکیا نمایشگر لومیا 2520 را با تکنولوژی ClearBlack همراه کرده. همانطور که می شود حدس زد، رنگ های سیاه به نمایش درامده، از عمق بالایی برخوردار بوده و به هیچ عنوان به خاکستری متمایل نیستند. همین طور، اثری از تمایل به رنگ زرد نیز در تصاویری که مملو از رنگ سفید بودند، دیده نمی شد. دیگر رنگ های تشکیل شده توسط این صفحه نمایش نیز کاملا زنده و شاداب بوده و از کنتراست بسیار بالایی برخوردارند.

در نهایت بد نیست اشاره کنیم که نوکیا برای محافظت از نمایشگر تبلت خود، از شیشه محافظ Gorilla Glass 2 بهره برده است.

دوربین

IMG_0601

دوربین اصلی لومیا 2520 قادر است تا به شکار تصاویر با دقت 6.7 مگاپیکسل بپردازد. این دوربین کیفیت تصاویر ثبت شده خود را مدیون لنز Carl Zeiss در نظر گرفته شده برایش با میزان گشادگی f/1.9 است. بعلاوه به کمک سنسور BSI به کار رفته در این دوربین، قادر خواهید بود تا به عکاسی در نور بسیار کم پرداخته و تصاویری با حداقل میزان نویز را خلق کنید. این مشخصات دوربین، دقیقا همانی است که قبلا در لومیا 720 به کار رفته بود. دوربین 2 مگاپیکسلی جلو نیز برای برقراری تماس های تصویری مناسب است.

در مقایسه با دیگر تبلت ها، دوبین لومیا 2520 از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و پردازش تصاویر تقریبا سریع انجام می شود. باید بگوییم بعد از فشردن دکمه شاتر، ذخیره و پردازش تصاویر حدود یک ثانیه طول می کشد.

فوکوس بر روی سوژه ها توسط دوربین لومیا 2520 به راحتی و با سرعت صورت می گیرد. این درصورتی است که بخش زیادی از تبلت های موجود در بازار، عملکرد مناسبی در این زمینه از خود نشان نمی دهند. اما در مورد ثبت رنگ ها؛ آن ها کاملا به رنگ های واقعی نزدیک بوده و این امر در هر دو حالت محیط با نور کم و یا نور متوسط، مشهود است.

IMG_0659

در محیط های تاریک تر و با میزان نور اندک (برای دوربین)، گاهی لومیا 2520 قادر به تشخیص سوژه و فوکوس بر روی آن نیست. اما به لطف نرم افزار اختصاصی دوربین لومیا، می توان با تنظیم دستی فوکوس، این مشکل را حل کرد. از طرفی، دوربین لومیا 2520 درحالی توانایی شکار تصاویر در محیط های کم نور را به رخ می کشد، که از داشتن فلش برای خود محروم است.

IMG_0661

به صورت پیشفرض امکان ثبت تصاویر پانوراما توسط دوربین وجود ندارد. لومیا 2520 به همراه دو اپلیکیشن برای عکاسی عرضه می شود. با نرم افزار مخصوص لومیا قادر خواهید بود تا تنظیمات سفارشی را برای عکاسی انتخاب کنید. از جمله می توان نسبت ثبت تصاویر را بین 16:9 یا 4:3 تغییر داد. از طرفی اپلیکیشن دوربین ویندوز، در عین حال که ساده تر است، امکان عکاسی 360 درجه را نیز فراهم می کند.

دوربین اصلی لومیا 2520 همچنین می تواند به ضبط ویدئو با رنگ و لعابی طبیعی تا کیفیت 1080p بپردازد. دوربین جلو نیز قادر به ضبط ویدئو با رزولوشن 720p است.

سخت افزار

IMG_1199

نوکیا تصمیم گرفت تا لومیا 2520 را با امکان اتصال به شبکه تلفن همراه کند. این تبلت ویندوزی قادر است تا از نسل چهارم شبکه تلفن همراه پشتیبانی کرده و سرعت ارتباط دیتای آن به 150 مگابیت در ثانیه می رسد. این عدد یعنی درصورتی که شرایط محیا باشد، می توان با سرعت بیش از 18 مگابایت در ثانیه، یک یا چند فایل را از اینترنت دانلود کرد. همانطور که اشاره کردیم، لومیا 2520 تبلتی است که می تواند با پشتیبانی از امکان برقراری دیتا، در تمامی روز و در هر کجا به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد.

لومیا 2520 مجهز به چیپ ست Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800 بوده و یک پردازنده چهار هسته ای 2.2 گیگاهرتزی از نوع Krait 400 نقش مغز متفکر این تبلت را بازی می کند. همچنین برای اجرای روان ویندوز، 2 گیگابایت RAM برای این تبلت نوکیا در نظر گرفته شده است. پردازنده گرافیکی نیز از نوع Adreno 330 بوده و برای اجرای فرایندهای گرافیکی ویندوز و بازی های تحت مترو یا همان مدرن یو آی، مناسب است.

این تبلت نوکیا، می تواند از شبکه وای فای تا استاندار n پشتیبانی کند. اگر شرایط محیا باشد و اکسس پوینت مناسب در اختیار باشد، سرعت دریافت و ارسال اطلاعات مجموعا به 600 مگابیت در ثانیه خواهد رسید.

حافظه در نظر گرفته شده برای ذخیره اطلاعات 32 گیگابایت بوده و از این مقدار حدود 15 گیگابایت سهم کاربر است. با این حال می توان با استفاده از یک کارت حافظه microSD تا 64 گیگابایت فضای بیشتر در اختیار داشت. البته ارتقا فضای ذخیره سازی مستلزم پرداخت هزینه ای حدود 150 هزار تومان است.

عملکرد اسپیکر های لومیا 2520 و البته با توجه به نحوه قرارگیری آن ها، بسیار مناسب ارزیابی می شود. این بلندگو ها قادرند تا صدا را به صورت استریو پخش کرده و صدایی با حجم متوسط و تفکیک عالی را تولید کنند.

سخت افزار به کار رفته برای لومیا 2520 محدودیت هایی جدی را برای این تبلت خوش ساخت به وجود آورده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

نرم افزار

IMG_0475

نوکیا یک خصوصیت بارز دارد (بهتر است بگوییم داشته) و آن این است که این شرکت در تولید و طراحی سخت افزار معمولا عالی عمل می کند. اما همیشه به سراغ سیستم عاملی می رود که تعداد کاربران اندکی از آن استفاده می کنند. البته لومیا 2520 قربانی ادغام نوکیا با مایکروسافت نیز شده است. این تبلت زمانی عرضه شد که دیگر این مایکروسافت بود که تصمیم می گرفت چه سیستم عاملی برای لومیا 2520 مناسب است.

{Lumia2520SSH}_001

Windows RT در خدمت شماست. لومیا 2520 قادر به اجرای ویندوز کامل، مشابه آن چه در نوت بوک ها وجود دارد، نیست. این امر به دلیل قرارگیری نوع پردازنده ای است که درون این تبلت قرار دارد. ویندوز آر-تی برای پردازشگرهای ARM ساخته شده است.

ویندوز آر-تی متکی به اپلیکیشن هایی است که در فروشگاه مایکروسافت قرار دارد. البته آن هایی که برای این سیستم عامل بخصوص ساخته شده اند. شما قادر نخواهید بود تا نرم افزارهای عادی ویندوز را بر روی ویندوز آر-تی نصب و استفاده کنید. این نوع ویندوز به صورت پیش فرض و در کارخانه بر روی دستگاه قرار گرفته و این تبلت قادر به اجرای نسخه های دیگری از ویندوز نیست.

{Lumia2520SSH}_002

مرورگر پیش فرض ویندوز آر-تی، همان اینترنت اکسپلورری است که در نوت بوک ها و یا نسخه های کامل ویندوز یافت می شود. امکان نصب مرورگر دیگری برای این تبلت وجود ندارد.

اگر تجربه کار با ویندوز 8.1 را داشته باشید، قطعا با رابط کاربری ویندوز آر-تی از پیش آشنایی خواهید داشت. علاوه بر رابط کاربری مترو یا همان مدرن یو آی؛ مایکروسافت تصمیم گرفت تا در نسخه 8.1 ویندوز، محیطی مشابه Desktop را برای کاربرانش محیا سازد. توسط دسکتاپ کلاسیک و با استفاده از ویندوز اکسپلورر می توانید به مدیریت فایل ها، اسناد، عکس ها و غیره بپردازید؛ دقیقا مشابه آنچه در ویندوز عادی وجود دارد.

{Lumia2520SSH}_004

البته مایکروسافت برای غنی کردن هرچه بیشتر ویندوز آر-تی، یک نسخه مخصوص از نرم افزار محبوبش موسوم به آفیس ۲۰۱۳ را درون این ویندوز جای داده. Outlook، Word، Excel، PowerPoint و OneNote از جمله برنامه هایی هستند که درون این بسته نرم افزاری قرار دارند.

ویندوز آر-تی درون لومیا 2520 به روانی و سرعت هرچه تمام تر اجرا می شود. اما خب، مانند این است که لب چشمه بروید و تشنه برگردید.

 

باتری

IMG_0594

نوکیا یک مخزن باتری 8120 میلی آمپری را درون لومیا 2520 جای داده است. عملکردی که باتری این تبلت از خود به جا می گذارد، فرا تر از انتظار است. با استفاده از لومیا 2520 می توان بدون وقفه، تا 11 ساعت را به گشت گذار در وب پرداخت. این عدد حدود یک ساعت بیشتر از آن مقداری است که آیپد ایر نسل اول ارائه می دهد.

همچنین لومیا 2520 می تواند یک ویدئو را بی وقفه و بیش از 11 ساعت پخش کرده، تا جایی که دیگر جانی در باتری اش باقی نماند. البته مقدار زمان اشاره شده، فقط در صورتی است که روشنایی صفحه نمایش به نصف کاهش پیدا کرده و از شبکه تلفن همراه استفاده نشود.

 

رقبا

Microsoft Surface 2
Microsoft Surface 2
  • صفحه نمایش: 10/6 اینچ
  • رزولوشن: 1920 در 1080 پیکسل
  • پردازنده: Quad-core 1.7 GHz
  • رم: 2 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 32/64 گیگابایت
  • دوربین: 5 مگاپیکسل دوربین اصلی
  • سیستم عامل: Windows RT
  • قابلیت اتصال به شبکه تلفن همراه: ندارد

 

Lenovo ThinkPad Tablet 2
Lenovo ThinkPad Tablet 2
  • صفحه نمایش: 10/1 اینچ
  • رزولوشن: 768 در 1366 پیکسل
  • پردازنده:  Atom 1.8 GHz Dual Core
  • رم: 2 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 64 گیگابایت
  • دوربین: 8 مگاپیکسل دوربین اصلی
  • باتری: 30 watt-hour
  • سیستم عامل: Windows 8.1 Pro
  • قابلیت اتصال به شبکه تلفن همراه: دارد

جمع بندی

IMG_0492

لومیا 2520 دستگاهی زیبا با دوربینی عالی و باتری قدرتمندی است. اما هنگامی که سخن از ویندوز آر-تی به میان می آید، انتخاب این دستگاه برای خرید کمی سخت می شود. اگر این حالت را در نظر بگیریم که یک کاربر، نیاز به استفاده از بسته نرم افزاری آفیس داشته و مدام در حال جابجایی باشد، لومیا 2520 می تواند انتخاب خوبی محسوب شود.

IMG_1203

لومیا 2520 دستگاه بدون ایرادی نیست. چرا که هنگام بررسی متوجه شدیم اگر این تبلت  بیش از 6 ساعت در حالت Standby قرار گیرد، ممکن است برای روشن کردنش نیاز به ریست سخت افزاری باشد. این ایرادی شناخته شده برای لومیا 2520 بوده و با یک جستجو در اینترنت می توان پی برد که دیگر کاربران نیز این اختلال را گزارش کرده اند. به نظر این مشکل می تواند نرم افزاری باشد، اما دلیل آن هنوز مشخص نیست و باید منتظر ارائه بسته های به روز رسانی از طرف مایکروسافت نشست.

نوکیا لومیا 2520 در ایران با قیمت 1/825/000 تومان عرضه می شود.

نقاط قوت

  • امکان اتصال به شبکه تلفن همراه به علاوه پشتیبانی از LTE
  • صفحه نمایش درخشان و با کیفیت
  • طراحی مناسب و خوش دست
  • عمر باتری مناسب

نقاط ضعف

  • محدودیت های استفاده از Windows RT
  • عدم پشتیبانی از USB پورت سایز عادی (برای اتصال فلش درایو و غیره)
  • وزن زیاد
  • شارژر با پورت مخصوص (عدم استفاده از microUSB)
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • Heisenberg
    Heisenberg | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

    قبل از این بررسی اسم اینم نشنیده بودم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی