ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نکاتی که باید در مورد عملکرد اپل در ۲۰۱۴ بدانیم

امسال سالی پر از هیجان برای اپل بود. در ۲۰۱۴ این شرکت سری جدیدی از محصولات را معرفی کرد که شاید مهمترین آن Apple Watch بود. همچنین خرید Beats نیز دیگر اتفاق مهم برای اپل ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲۴ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

امسال سالی پر از هیجان برای اپل بود. در ۲۰۱۴ این شرکت سری جدیدی از محصولات را معرفی کرد که شاید مهمترین آن Apple Watch بود. همچنین خرید Beats نیز دیگر اتفاق مهم برای اپل در سال جاری میلادی به حساب می آید.

تمامی این اتفاقات برای اپل، کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران این شرکت مهم بودند. در ادامه با ما باشید تا در مورد این نکات بیشتر بدانید.

اپل کماکان در برخی حوزه ها در حال ضرر دادن است.

کاهش فروش آیپد در سال جاری باز هم عجیب و شگفت آور می نماید. تا چند وقت قبل پیش بینی میشد که آیپد آینده اپل باشد. اما تجارت اپل روی آیپد پس از چهار سال ظرف یک سال و نیم گذشته رو به افول گذاشته و کمتر و کمتر شده است.

1-apple-ipad-year-over-year-shipment-growth-ipad-shipment-growth_chartbuilder

به هر حال تجارت آیپد هنوز هم به قدر کافی بزرگ هست. فروش آیپد طی یک سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد عاید اپل کرده اما با وجود کاهش شدید فروش آیپادها و رشد آیفون پس از هفت سال از اولین نسخه آن، این کاهش میزان درآمد آیپد قابل بحث است. البته تیم کوک آینده روشن تری را پیش روی آیپد می بیند.

در این برهه اپل در این مورد جدی به نظر می رسد. اپل در شراکتش با آی بی ام برنامه هایی در سر دارد تا آیپد را برای سایر شرکت ها و صنایع کاربردی تر کند. در آخرین تلاش در این حوزه اپلیکیشن هایی برای شرکت های هواپیمایی، بانک ها و سایر شرکت ها در دست تولید هستند.

اپل در حال ساخت چیزهایی جدید است.

بسیاری از افراد انتظار داشتند پروژه ساعت یک ابزار پوشیدنی از سوی اپل چیزی متفاوت از Apple Watch باشد. در واقع اغلب افراد انتظار هر چیزی غیر از یک ساعت را داشتند. شاید یک مچ بند ۱۰۰ دلاری با عمر باتری زیاد بیشتر به مذاق اپل دوستان خوش می آمد. اما به جای آن یک ساعت مربعی شکل با باتری که احتمالا هر روز نیاز به شارژ دارد معرفی شده است.

2-apple-watch-colette-display-case

به جای یک ابزار ساده که پر از امکانات کاربردی باشد اپل یک کامپیوتر مچی ساخته که بیشتر به درد بازارهای لوکس میخورد.

کیفیت نرم افزارهای اپل نیاز به بهبود جدی دارد.

پس از عرضه به روز رسانی iOS 8 در پاییز امسال، باگ ها و ایرادات جدی در آن دیده شد. باگ هایی که عملکرد بخش کنترل کیفیت شرکت را زیر سوال می بردند. ضمنا اپلیکیشن نقشه اپل هنوز به کیفیت گوگل مپ نرسیده است. در اینجا لیستی از اپلیکیشن های اپل قرار دارد که این کاهش کیفیت شامل حالشان شده است.

بهبود اعداد و ارقام رشد محصولات و پلتفرم های اپل به بروزرسانی های پی در پی وابسته است. با این حال اپل رقبا را به شدت تحت نظر دارد و در کنار اینکه مراقب بازار است و مهندسان مستعد را نیز به استخدام خود در می آورد.

اپل در واقع مایل به خرید شرکت های بزرگ است.

برای سال ها پول های اپل زیاد و زیادتر شده اند. در حال حاضر این شرکت می تواند با پول های خود همزمان دوبار ادوبی را بخرد و توئیتر و تسلا را نیز به خدمت بگیرد. اما این مساله هیچوقت برای اپل جذابیتی آنچنانی نداشته و تنها برخی شرکت ها و ایده های کوچک را شامل می شده است.

تیم کوک در اینباره به وال استریت ژورنال می گوید: «ما میلی به خرید شرکت های عظیم نداریم. اما ما قصد نداریم بیخیال باشیم و تنها برای اینکه چیزی بزرگ است از خریدش بگذریم.» کوک این حرف را اوایل سال ۲۰۱۴ و قبل از خرید ۳ میلیاردی بیتز زده. این نشان می دهد اپل چندان هم نسبت به خرید شرکت های بزرگ و پرداخت هزینه های زیاد به خدمت گیری آنها در شرایط خاص بی میل نیست.

کسب و کار مک برای اپل کماکان سود آور است.

پس از افزایش خرید مک ها (۵٫۲ میلیون دستگاه) در دسامبر ۲۰۱۱ به نظر میرسید این اتفاق دیگر نمی افتد اما اپل با فروش ۵٫۵ میلیون دستگاه مک در سه ماهه گذشته رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرد.

6-apple-quarterly-mac-shipments-mac-shipments_chartbuilder

این حوزه با توجه به شایعات در مورد احتمال عرضه مک بوک ایر رتینا و وضعیت فروش آیپدها در حال حاضر، به نظر در جهت مثبت در حال حرکت است.

اپل از سازگاری دیرهنگامش خوشحال است.

اپل در بسیاری از تکنولوژی ها پیشگام بوده. این شرکت اولین شرکتی بود که USB را به iMac آورد. اولین پخش کننده بازار، آیپاد اپل بود که با هارد دیسکی درون خود عرضه شد و آیفون ۴ نخستین موبایلی بود که با صفحه نمایشی متفاوت و با کیفیت بالا عرضه شد. اما چند سال بود که همه از اینکه اپل از چیپ NFC در ابزارهایش استفاده نمی کند در تعجب بودند.

apple-pay-nfc-demo

اما اپل سرانجام این مرحله را نیز از سر گذراند و در آیفون ۶ و ۶ پلاس، پشتیبانی از چیپ NFC را اضافه کرد. با این حال این تکنولوژی نیز پیشگامانه و مختص اپل به خدمت گرفته شد و این شرکت Apple Pay را با آن عرضه کرد. سیستم پرداخت جدیدی که مخصوص ابزارهای اپل و کاربران آنهاست.

اپل مراقب توسعه دهنده ها است.

در چند هفته اخیر اپل کار را برای گروه کوچکی از توسعه دهندگان اپلیکیشن های آیفون و مک سخت کرده بود. اما در نمایی بزرگتر از بسیاری لحاظ کار برای بسیاری از توسعه دهندگان بهتر شده. این شرکت در آخرین نسخه از iOS ابزارها و دسترسی های جدیدی در اختیار دولوپرها قرار داده. این مجوزها اجازه ساخت اپلیکیشن های متنوع و جدیدی مانند کیبردها را می دهد. بر خلاف نسخه اولیه آیفون، اولین نسخه از ساعت هوشمند اپل از اپلیکیشن های جانبی بهره می برد و این یک بازی برد برد بین اپل و توسعه دهندگان آن است. این شرکت همچنین از زبان برنامه نویسی جدیدی به نام Swift پرده برداشت که ساخت اپلیکیشن ها با کمک آن ساده تر و بهتر خواهد بود.

اپل واقعا افراد مشهور را دوست دارد.

اپل همیشه با هالیوود ارتباطاتی داشته. این نزدیکی را شاید پیش از این در برخی تبلیغات این شرکت دیده باشید. اما در سپتامبر گذشته که اپل از آیفون های جدید و البته ساعتش رونمایی کرد گروه U2 را هم دعوت کرده بود. برنامه ای که با هنرمندی این گروه به اتمام رسید و البته در نهایت آلبوم آخر آنها نیز به عنوان هدیه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفت.

tim-cook-bono-u2-apple-watch-keynote

چند هفته بعد نیز اپل در مراسمی دیگر از تبلیغات جدید آیفون پرده برداشت که جاستیم تیمبرلیک و جیمی فالون گویندگان آن بودند. همچنین در کنفرانس WWDC، در پی خرید بیتز، نیز Dr. Dre -که مدیر بیتز بود- نیز حضور داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    بس کنید باو.بعدشم مایکروسافت پاره آجر نمیزنه گوشی که باهاش کار نکردی نظر نده لومیا از نظر طراحی خیلیم قویه

  • Ala_Sabzpoosh
    Ala_Sabzpoosh | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    به نظر من یکی از مهمترین نقاط قوت اپل همانکیفیت برتر محصولاتش هست

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    امسال اپل خوب نبود ، به جز آیپد اِیر هیچکدوم از گجتاشو دوس نداشتم ، نه ساعتش چیزی بود که همه انتظار داشتن نه گوشی ها ، خبرها بدم کم درموردش شنیده نشد

  • رضا
    رضا | ۲۵ آذر ۱۳۹۳

    میگن اپل داره ورشکست می شه ؟ راسته؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی