ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل چگونه به شرکتی یک تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد

سهام اپل دوباره در حال رشد است. امسال بیش از ۴۸ درصد رشد داشته و شرکت ارزش ۷۰۰ میلیارد دلاری قدیمی را نیز پشت سر گذاشته است. این بازگشتی شکوهمند برای یک شرکت است. در ...

احمد شریف پور
نوشته شده توسط احمد شریف پور | ۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

سهام اپل دوباره در حال رشد است. امسال بیش از ۴۸ درصد رشد داشته و شرکت ارزش ۷۰۰ میلیارد دلاری قدیمی را نیز پشت سر گذاشته است.

این بازگشتی شکوهمند برای یک شرکت است. در آوریل سال ۲۰۱۳ وال استریت تقریبا از [ادامه رشد سهام] اپل ناامید شده بود و سهام این شرکت با نصف قیمت کنونی به فروش می رفت. مردم فکر می کردند کار آیفون دیگر تمام شده است. فکر می کردند اپل محکوم به فنا است و نیویورک تایمز تیم کوک را با استیو بالمر مقایسه می کرد.

 امروز همه این موارد نامعقول و مضحک به نظر می رسند. آیفون ۶ به محصولی بسیار پرطرفدار تبدیل شد و اپل در آخرین گزارش درآمدهایش اعلام کرده است که می تواند تک تک آیفون هایی که تولید می کند را بفروشد. و اپل توان تولید تعداد بسیار زیادی آیفون را دارد.

اگر دوست دارید ببینید اپل چگونه می تواند به ارزش یک تریلیون دلار برسد و البته حوصله کمی ریاضی هم دارید، در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Ming-Chi Kuo تحلیلگر KGI Securities که اطلاعات فراوانی درباره محصولات اپل دارد، در آخرین اظهار نظر خود گفته که اپل می تواند بیش از ۷۱.۵ میلیون آیفون را در فصل تعطیلات به فروش برساند.

اگر اپل با هر نوعی از معجزه که تصور می کنید بتواند به چنین فروشی دست یابد، به رشد خیره کننده ۴۰ درصدی ظرف یک سال دست یافته است. دوباره یادآوری می کنیم که مردم فکر می کردند که اپل دیگر شانسی  برای سود بردن از آیفون ندارد. آن ها فکر می کردند شرکت اپل دیگر تنها با درآمد حاصل از ارتقای تلفن های مشتریان قبلی سر خواهد کرد.

خب طبیعتا این ترس وجود دارد که این به اصطلاح ابرچرخه (Supercycle) آیفون تنها کمی دیگر می تواند ادامه داشته باشد. اپل تا حد توانش آیفون میفروشد و در نهایت به دیوار می خورد. اما اپل ثابت کرده که آیفون محصول قدرتمندی است که می تواند به رغم تمام انتظارها (که سقوطش را پیشبینی میکنند) به رشد خود ادامه دهد.

اپل ثابت کرده که آیفون محصول قدرتمندی است که می تواند به رغم تمام انتظارها (که سقوطش را پیشبینی میکنند) به رشد خود ادامه دهد.

درست برخلاف آیفون ۵، یعنی آخرین محصول اپل که چنین شور و شوقی را نسبت که به این شرکت برانگیخته بود، اپل هنوز چند حقه دیگر در آستین دارد. کمپانی مورد بحث می خواهد ساعت اپل را در ابتدای سال آینده به بازار بفرستد. مورگان استنلی پیشبینی کرده که اپل بتواند ۳۰ میلیون دستگاه از این محصول جدید را به فروش برساند. با در نظر گرفتن قیمتی محافظه کارانه یعنی ۴۰۰ دلار به ازای هر ساعت این میزان فروش درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری را برای کمپانی تولید کننده اش به ارمغان خواهد آورد. اپل پارسال درآمدی ۱۸۳ میلیارد دلاری داشته است و به این ترتیب رشدی ۷ درصدی را تنها به واسطه عرضه ساعت هوشمندش شاهد خواهیم بود.

شایعات نیز حاکی از آن است که اپل یک آیپد پرو جدید را نیز در دست تولید دارد که میتواند باعث افزایش فروش تبلت هایش بشود. هرچند واقعیت این است که آیپد احتمالا بخشی از درآمدهای مک را از بین خواهد برد و در نتیجه باعث رشد چندانی در میزان کلی درآمد شرکت نخواهد شد.

اپل همینطور اپل پی (Apple Pay) را نیز راه اندازی کرده است که اندکی درآمد افزوده را نیز به همراه خواهد داشت.

حتی اگر فکر می کنید درآمد ناشی از این محصولات جدید برای اپل اندک باشد، اما نفس ارائه گجت ها و سرویس های تازه از سوی اپل تاثیر روانی فوق العاده ای را برجای خواهد گذاشت. به سادگی میتوانید ببینید که دوباره دوران خوشی برای این شرکت فرا رسیده است.

دفعه قبلی که کارهای اپل روی غلطک افتاده بود، همه دوست داشتند درباره این موضوع صحبت کنند که کمپانی مذکور به زودی به ارزش یک تریلیون دلار خواهد رسید. اما این بار هیچ زمزمه ای از این موضوع نمی شنویم که به نظر اندکی عجیب می آید.

bull-iphone

نسبت قیمت به درآمد (Price/Earnings) اپل در حدود ۱۸ است. در دوره رونق قبلی این عدد برابر ۱۵ بود که تقریبا با میانگین تاریخی سهام همخوانی داشت. حال برای بحث در مورد ارزش شرکت ما از این دو عدد استفاده خواهیم کرد. شاخص دیگری که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد نسبت قیمت به میزان فروش خواهد بود، اما مساله این است که سهام اپل براساس میزان درآمد قضاوت می شوند و نه میزان فروش.

اگر قرار باشد ارزش اپل به یک تریلیون دلار برسد، با توجه به تعداد سهام موجود در بازار (۵.۸۶ میلیارد سهم) هر سهم باید به قیمت ۱۷۰ دلار به فروش برسد. با قیمتی معادل ۱۷۰ دلار و نسبت قیمت به درآمد ۱۸، درآمد اپل به ازای هر سهم (EPS یا earning per Share) برابر ۹.۴۷ دلار خواهد شد که تقریبا به ۵۵.۵ میلیارد دلار درآمد خالص برای این شرکت خواهد انجامید.

با قیمت ۱۷۰ دلار برای هر سهم و نسبت قیمت به درآمد ۱۵، درآمد اپل به ازای هر سهم ۱۱.۴۰ دلار خواهد بود که تقریبا به ۶۶.۹ میلیارد دلار درآمد خالص منجر خواهد شد.

سهام اپل براساس میزان درآمد قضاوت می شوند و نه میزان فروش

اپل در سال مالی ۲۰۱۴ توانست به درآمد ۶.۴۹ دلار به ازای هر سهم یا کلا ۳۹.۵ میلیارد دلار درآمد برسد. به این ترتیب برای رسیدن به عدد ۵۵.۵ میلیارد اپل باید درآمدش را حدود ۴۰ درصد افزایش دهد و برای رسیدن به ۶۶.۹ میلیارد دلار باید به افزایشی ۷۰ درصدی دست پیدا کند.

آیا اپل می تواند درآمدش را تا این حد بالا ببرد؟ هرچیزی ممکن است!

iphone-6-lines-2
آیا اپل می تواند هایپ ایجاد شده برای آیفون را تا ۵ سال دیگر حفظ کند؟

اما هنوز یک بحث باقی مانده: درآمد گوگل در ۱۲ ماه گذشته ۶۷.۹ میلیارد دلار بوده است. برای رسیدن به ارزشی ۱ تریلیون دلاری اپل باید به این اندازه سود خالص کسب کند.

بالاترین سود سالانه ثبت شده در تاریخ به سال ۲۰۰۸ و شرکت اکسون موبیل مربوط است. براساس محتویات یکی از صفحات ویکیپدیا که سود شرکت ها را ردگیری می کند، این غول نفتی در آن زمان توانست به ۵۰ میلیارد دلار سود دست یابد. اپل باید ۵ یا ۱۷ میلیارد دلار بیشتر از این مبلغ سود کسب کند تا به ارزش یک تریلیون دلار برسد.

این کار بسیار سخت است، و اگر اپل بخواهد به چنین مرزی دست یابد تنها از طریق آیفون موفق خواهد شد. بعد از انفجار در میزان رشد درآمد اپل، میزان رشد سود این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۴ درآمد خالص اپل ۶.۶ درصد رشد داشته، در سال ۲۰۱۳ این شاخص در واقع ۱۱ درصد کاهش داشت. در سال ۲۰۱۲ اپل جهش بزرگی معادل ۶۱ درصد را تجربه کرد که اوج درآمد سالانه این شرکت بود. در آن سال کمپانی مذکور ۴۱.۷ میلیارد دلار درآمد کسب کرد که سال ۲۰۱۲ را در فهرست سال های پرسود تاریخ اپل به رده هفتم رساند.

این موضوع به صورت ضمنی توضیح میدهد که چرا P/E (نسبت قیمت به درآمد) شاخص مهمی برای اپل است. زمانی که درآمد اپل کاهش پیدا کند، ارزش سهام هم کاهش می یابد و زمانی که درآمد افزایش پیدا کند ارزش سهام هم بیشتر خواهد شد. مردم ممکن است هر توضیح پیچیده ای را برای نوسانات قیمت سهام اپل ارائه کنند، اما دلیل اصلی بسیار ساده به نظر می رسد.

 apple's annual net income

در سال مالی ۲۰۱۲ چه اتفاقی برای اپل افتاد که آن را این چنین سودآور کرد؟ میزان فروش آیفون رشدی انفجاری داشت. آیپد بهینه سازی شده و به کالایی همه گیر تبدیل شده بود، در نتیجه خوب میفروخت و سودآوری خوبی داشت.

در سال ۲۰۱۳ فروش آیفون کاهش یافته و اپل فروش آیپد مینی را شروع کرد که سود حاصل از آن بسیار کمتر از آیپد اصلی و آیفون بود.

تحلیلگران پیشبینی میکنند که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ دوباره با رشدی شدید روبرو خواهد شد و بهترین سال مالی کل تاریخش را خواهد داشت. بنا به گفته های Yahoo Finance‌ تخمین کلی درباره سال ۲۰۱۵ درآمد به ازای هر سهم یا EPS معادل ۷.۷۲ را پیشبینی می کند.

اگر تعداد سهام اپل در بازار ثابت بماند، این موضوع به معنای درآمد خالصی معادل ۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ و ۴۹.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. هر دوی این اعداد هیجان انگیز هستند اما به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوانند اپل را با توجه به نسبت قیمت به درآمد کنونی به ارزش یک تریلیون دلار برسانند.

پس اپل چطور میتواند به چنین ارزشی برسد؟

تحلیلگران پیشبینی میکنند که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ دوباره با رشدی شدید روبرو خواهد شد و بهترین سال مالی کل تاریخش را خواهد داشت

رشدهای فروش خیره کننده اپل معمولا به سبب آیفون ایجاد شده اند. آیپد و مک هم سهمی در افزایش سود اپل خواهند داشت و البته ساعت اپل هم کمی فروش را افزایش می دهد اما آیفون است که تعیین کننده اصلی میزان سود خواهد بود. اگر قرار است اپل شرکتی یک تریلیون دلاری باشد، به حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار درآمد خالص دیگر از تجارت آیفون احتیاج دارد.

بیایید فرض کنیم که اپل با فروش آیفون با قیمت ۶۰۰ دلار و یک حاشیه سود ۳۵ درصدی، حدود ۲۲۵ دلار به ازای هر دستگاه سود خالص کسب می کند. اپل برای به دست آوردن ۲۰ میلیارد دلار درآمد باید فروش آیفون را ۸۸.۸ میلیون دستگاه بیشتر کند. اگر اپل نسبت قیمت به درآمد ۱۸ را حفظ کند تنها به افزایش فروشی برابر ۷۱ میلیون دستگاه نیاز خواهد داشت که افزایش درآمدی معادل ۱۶ میلیارد دلار را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

 فروختن ۸۸.۸ میلیون آیفون بیشتر کار سختی خواهد بود. اپل ۱۶۹ میلیون آیفون را در سال مالی ۲۰۱۴ فروخته است. این رقم حدود ۱۹ میلیون یا ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده است. افزودن ۸۸.۸ میلیون دستگاه به این مقدار به این معنی خواهد بود که اپل بتواند سالانه ۲۵۶ میلیون آیفون بفروشد. به عبارت دیگر باید فروش کنونی را ۵۲ درصد بهبود بخشد.

iphone-sales-3
کسب و کار فروش آیفون کندتر شده است و البته این قابل پیشبینی بود

حتی ساده لوح ترین و خوشبین ترین تحلیلگران هم چنین افزایشی در فروش را پیشبینی نمی کنند. Gene Munster تحلیلگر Piper Jaffray پیشبینی کرده است که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ بتواند ۱۹۴.۵ میلیون دستگاه آیفون بفروشد و این میزان را در سال مالی ۲۰۱۶ به ۱۹۹.۵ میلیون برساند.

هر دوی این ارقام بسیار کمتر چیزی هستند که اپل برای رسیدن به ارزش یک تریلیون دلار به آن احتیاج دارد.

اپل تنها حدود ۱۲ درصد از بازار جهانی تلفن های هوشمند را در اختیار دارد، به همین دلیل جای زیادی هم برای گسترش و رشد در این حوزه برای شرکت مذکور وجود دارد. اما چنین رشدی برای اپل بسیار سخت خواهد بود چرا که آیفون یک تلفن هوشمندی گرانقیمت است و بیشتر رشد بازار تلفن های هوشمند در حوزه دستگاه های با قیمت ارزان یا متوسط بوده است.

اما با در اختیار داشتن زمان کافی، باز کردن جای کافی برای افزایش ۵۲ درصدی فروش آیفون چندان مشکل نخواهد بود.

پس راه حل این است. اپل باید برای رسیدن به ارزش یک تریلیون دلار میزان درآمد خالص خود را ۵۵ تا ۶۶ میلیون دلار افزایش دهد که چنین چیزی همه رکوردهای موجود را خواهد شکست.

اما اپل از چه راه دیگری می تواند به ارزش یک تریلیون دلار برسد؟

اپل تنها حدود ۱۲ درصد از بازار جهانی تلفن های هوشمند را در اختیار دارد، به همین دلیل جای زیادی هم برای گسترش و رشد در این حوزه برای اپل وجود دارد

راه حل دیگر این است که اپل قسمتی از سهامش را بازخرید کرده و به این ترتیب آن‌ها را از بازار خارج کند و در نتبجه تعداد سهام کمتر باعث افزایش نسبت درآمد به ازای هر سهم خواهد شد. البته این کار هم چندان آسان نیست. با ثابت فرض کردن نرخ رشد متوسط کنونی در سود شرکت، اپل باید حدود یک میلیارد سهم را بخرد. این معادل ۱۷ درصد کل شرکت است که حدود ۱۱۸ میلیارد دلار قیمت خواهد داشت.

اپل در حاضر حدود ۱۵۵ میلیارد دلار نقدینگی خالص دارد و گردش مالی سالانه آن حدود ۵۰ میلیارد دلار است. پس توان پرداخت چنین هزینه ای را دارد. اما خب به عقیده بسیاری این بهترین استفاده از دارایی نقدی شرکت نخواهد بود.

Apple watch

دیگر چه؟ ساعت اپل هم ممکن است به یک محصول بسیار سودآور دیگر تبدیل شود. آیپد ممکن است آن رونق و بازار سابق را پیدا کند. اپل ممکن است فروش یک تلویزیون هوشمند را آغاز کند و سود سرشاری را از طریق تلویزیونش به جیب بزند. یا حتی ممکن است به تجارت نوپای اینترنت اشیا (Internet of things) وارد شده و حجم عظیمی پول تولید کند.

همه این ها دور از ذهن به نظر می رسد، اما هیچ کس از آینده خبر ندارد. یا همانطور که بچه ها این روزها در چت هایشان می نویسند: ¯\_()_/¯

فراتر از آن داستان بورس و سهام چیز پیچیده ای است. قیمت سهام ممکن است بدون هیچ توضیح ساده و آشکاری بالا و پایین شود. ممکن است سرمایه گذاران ناگهان به سهام اپل علاقه مند شده و با افزایش تقاضا قیمت ها را بالا ببرند.

همینطور هم ممکن است ساعت اپل به یک محصول بی مصرف تبدیل شود و سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که اپل دیگر توان نوآوری ندارد و در این صورت حتی در عین رشد شرکت، قیمت سهام کاهش پیدا کند.

باز هم ¯\_()_/¯

Tim Cook

اما اگر سهام با سیستم منطقی پیش برود، براساس ارقام و اعداد اپل می تواند به ارزش یک تریلیون دلار دست پیدا کند. تنها به چند سال زمان و تعداد زیادی آیفون نیاز خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • erfanm
    erfanm | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

    اپل چگونه به یک شرکت یک تریلیون دلاری تبدیل میشود؟
    به راحتی چون خریدار هاش سرشون توی برفه
    دوربین 8 رو میذاره کنار رم 1 و نمایشگر عهد بوق با رزولوشن پایین و پردازنده دو هسته ای و از اخر حتی یه سیستم عامل هم رایگان نمیده به مشتری

    • erfanm
      erfanm | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

      اپل عجیب نیست کاربر هاش عجیبن
      گوشیش تو زمینه دوربین گند زده
      توی نمایشگر بهترین نیست
      سیستم عاملش دو ساله داره تقلید میکنه و اوج نو اوریش شده اسکنر اثر انگشت و فلاش دوگانه!تو این اخری هم چرخش صفحه!
      حالا مشتری هاش رو ببین که چیجوری دارن پول میدن بهش
      جای تاسفه برای همشون

      • erfanm
        erfanm | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

        اپل و محصولاتش نمونه کامل ارزش برند سازی هستن.
        هیچی ندارن و با این همه کلاه برداری و دزدی اسم نو اور رو به لطف اذهان شستشو داده شده مردم به نام خودشون زدن.
        بالاترین قیمت با اختلاف زیاد اونوقت وقتی میخری دنیایی از مشکلات
        از خم شدن تا دوربین بنفش و انتن و درز نور و باگ سیستم عامل هم تا دلت بخواد.خدارو شکر چهار ساله طرف این برند نرفتم

    • kasra
      kasra | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

      شعور هم خوب چیزیه که متاسفانه تو نداری

      سامی چقدر بهت میده که حاظر شدی شعورتو بفروشی ؟

      در ضمن در مورد مدرک بیا مغازه بهت فاکتورارو نشون بدم به تک تک خریدارها هم زنگ بزن

      شما تقصیری نداری ها آدم که اندازه سنش عقل نداشته باشه همین میشه

    • Behnam
      Behnam | ۲۷ آذر ۱۳۹۳

      دوست عزيز چهارتا مطلب خوندى همينجورى ديمى يه كامنتى ميذارى دادا!!!! نزن اين حرفهارو اخه داداشم." شما مگه چى مىخواى از صفحه نمايش گوشى كه ايفون ارضات نمىكنه! لابد اين همه ادم بىخودى لذت مىبرن از رتينا اونم hd!!!!

  • MS.Adnan
    MS.Adnan | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

    طبق محاسبات مرحوم نارنجی الان اپل باید یک تریلیون دلاری میبود.
    واقعا هدف از نوشتن این مقاله زرد چیه؟
    من به عنوان کاربر دلسوز دارم انتقاد میکنم: بار علمی این پست واسه کاربرا چی بود؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی