ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقشه های سه بعدی
تکنولوژی

نقشه های سه بعدی سخنگو به کمک نابینایان می آیند

رفت و آمد در موسسات بزرگ مانند محیط های دانشگاهی برای افراد نابینا بسیار عذاب آور است. GPS درون ساختمان ها کار نمی کند و دستگاه های جایگزین کمی برای حل این مشکل وجود دارد. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۰

رفت و آمد در موسسات بزرگ مانند محیط های دانشگاهی برای افراد نابینا بسیار عذاب آور است. GPS درون ساختمان ها کار نمی کند و دستگاه های جایگزین کمی برای حل این مشکل وجود دارد. ولی به جای دادن یک نقشه از جنس کاغذ معمولی به دست این اشخاص، چند سازمان و مدرسه، در حال نصب نقشه های جدیدی هستند که با صدا و لمس کار خواهند کرد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

سه سال پیش کمپانی خصوصی Touch Graphics و مرکز IDeA دانشگاه بوفالو با هم همکاری را آغاز کردند تا در طی آن، اولین نقشه سخنگو و تعاملی خود را در مرکز نابینایان Carroll در ماساچوست بسازند. از آن زمان به بعد این تیم تا بحال دو نمونه دیگر از این محصول، یکی در مرکز نابینایان Chicago Lighthouse و دیگری در مدرسه نابینایان Perkins،(جایی که هلن کلر زمانی به عنوان نوجوان تحصیل کرده است) را نصب کرده اند. آخرین محصول این همکاری در Perkins شامل یک پرینت سه بعدیست که به لمس حساس و با صدا نیز کار خواهد کرد.

نقشه های سه بعدی

محقق مرکز IDeA، به نام Heamchand Subryan در این خصوص می گوید: "هر زمان که شخصی نقشه را لمس کن، یک بازخورد صوتی خواهد شنید. آن ها نام سازه ها را در صورت لمس آن ساختمان روی نقشه خواهند شنید و در صورت تمایل میتوانند جزییات کامل تری را بشنوند. اگر افراد نابینا در محیط ورودی یک ساختمان قرار بگیرند، اطلاعات و جزییات کامل در اختیار آن ها قرار می گیرد.

نقشه سخنگوی مدرسه ی Perkins همچنین شامل یک پروژکتور است که میتواند تصاویر هوایی حیرت انگیز گوگل ارث را به شکل سه بعدی به نمایش بگذارد. البته این قابلیتی ست که بیشتر به کار افراد بینا خواهد آمد، Subryan می گوید نقشه های سخنگو صرفا برای افراد نا بینا ساخته نمی شوند، این ابزار می توانند به هر کسی کمک کنند تا یک نقشه ذهنی برای خود از یک فضا از طریق حس های مختلف، و نه تنها "دیدن" بسازند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Perkins-Talking-Tactile-Campus-Map.mp4"]

Subryan و نماینده کمپانی تاچ گرافیکس، Steve Landau فکرهای بزرگتری را نیز در سر می پرورانند. اگر نقشه های سخنگو در همه حال می توانند به افراد بینا و نابینا کمک رسانی کنند، چرا نباید همه جا نصب شوند؟ فروشگاه های بزرگ، محیط های دانشگاهی، همگی می توانند از این سیستم مسیریابی جذاب نفع ببرند. Subryan میگوید: من میبینم که نقشه ها در محیط مختلفی به جز مدارس و مراکز مربوط به نابینایان استفاده میشوند و آنها توسط هر کسی قابل استفاده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • island
    island | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    اگه روی امکان دیدن برای نابینایان کار بشه خیلی خیلی بهتر می شه
    به امید روزی که همه ی آدم ها سالم و سلامت باشند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی