ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت فضایی SpaceX قصد فرود آوردن یک موشک روی کشتی روی آب را دارد

شرکت SpaceX را احتمالا همه می شناسید. مغز متفکر پشت این کمپانی فضایی کسی نیست جز ایلان ماسک که روز به روز پروژه های بیشتری را به سرانجام می رساند. در جدیدترین اقدام، شرکت فضایی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۲۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

شرکت SpaceX را احتمالا همه می شناسید. مغز متفکر پشت این کمپانی فضایی کسی نیست جز ایلان ماسک که روز به روز پروژه های بیشتری را به سرانجام می رساند. در جدیدترین اقدام، شرکت فضایی او قصد دارد یک موشک Falcon 9 را به روی یک سکو در آب بنشاند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

این کمپانی احتمال موفقیت این آزمایش را در بالاترین میزان ۵۰ درصد حدس زده بود اما با این حال این حرکت یک پیشرفت محسوس در عرصه موشک ها به شمار می رود چرا که امکان استفاده مجدد از موشک ها و سفرهای ارزان تر به فضا را فراهم می کند.

پیشتر این تست به صورت آزمایشی انجام شده بود و دو بار توانسته بود فرود موفیت آمیزی به روی سطح قرار گرفته بر آب داشته باشد. در این آزمایش موشک با سرعت ۱۳۰۰ متر بر ثانیه سقوط می کند و پس از حفظ تعادل به آرامی فرود می آید.

به هنگام فرود مجدد برای کمک به حفظ تعادل موتورها سه بار سوخت را آزاد می کنند: اولین آزادسازی برای تنظیم مرکز گرانیگاه موشک و یکپارچه سازی آن با سرعت مافوق صوت آن انجام می شود. دومین اقدام برای کاهش سرعت از ۱۳۰۰ به حدود ۲۵۰ متر بر ثانیه و در نهایت آخرین آزادسازی به هنگام فرود کامل است که سرعت و پایه ها را آماده نشستن به محل می کند. در این مرحله سرعت به ۲ متر بر ثانیه کاهش پیدا می کند.

اگر خاصرتان باشد، چنی پیش ایلان ماسک از فن آوری های جدید شرکت اش رونمایی کرد و یکی از آنها، طراحی مجدد باله ها برای تنظیم سرعت و کنترل بهتر Falcon 9 بود. به همین دلیل می توان تقریبا مطمئن بود که موشک پرتابی با کمترین اختلاف در محل از پیش تعیین شده فرود بیاید.

کشتی-پایگاه فضایی خودمختار بدون سرنشین هم وظیفه پرتاب و فرود این موشک ها را برعهده دارند و از طول و عرض ۹۱.۵ در ۳۰.۵ متر برخوردارند. موشک هم با باز بودن باله هاش به حدود ۵۱ متر می رسد. در آخرین آزمایش انتظار می رفت موشک با دقت ۱۰ کیلومتر به محل برسد و حالا، SpaceX قصد دارد این رقم را به ۱۰ متر برساند.

پیشنهاد می کنیم مشاهده ویدیوی آزمایش فرود Falcon 9 به روی کشتی بدون سرنشین روی آب را از دست ندهید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Falcon-9-First-Stage-Reentry-Footage-from-Plane.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Hossein Za
    Hossein Za | ۲۶ آذر ۱۳۹۳

    یعنی اگه در حال فروداومدن موتورها خاموش شن شبیه این چیزیه که تو bad pigs منه!!!!!
    http://upload7.ir/imgs/2014-12/66952673436418939825.png
    از ایزد منان آرزوی موفقیت دارم :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی