ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تبلت های سرفس چگونه در حال تغییر دادن شیوه های مربیگری در NFL هستند؟

"لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی بزرگسالان ایالات متحده" موسوم به NFL در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده و در حال حاضر ۳۲ تیم در آن شرکت داشته و به رقابت با یکدیگر می پردازند. مسابقات NFL هر ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۲۹ آذر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

"لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی بزرگسالان ایالات متحده" موسوم به NFL در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده و در حال حاضر ۳۲ تیم در آن شرکت داشته و به رقابت با یکدیگر می پردازند. مسابقات NFL هر سال به صورت دوره ای و رفت و برگشت در دو همایش امریکن فوتبال کنفرانس و نشنال فوتبال کنفرانس از ماه سپتامبر در ۴ منظقه آمریکای شمالی برگزار شده و در نهایت در ماه ژانویه با برگزاری فینالی که از آن با عنوان سوپر بول یاد می شود خاتمه می یابند و به جرات می توان آنها را یکی از پرطرفدارین رویدادهای ورزشی در بین جامعه ی آمریکایی دانست.

کناره زمین هایی که این مسابقات در آنها برگزار می شوند همواره حاشیه ها و البته جاذبه های فراوانی را برای تماشاچیان به همراه داشته، اما در دوره ی اخیر برگزاری NFL توجه ها در کناره ی زمین فقط به مربیان و بازیگران نبوده و تکنولوژی جدیدی نیز در آنجا حضور دارد که همگان نیم نگاهی به آن و تغییراتی که توسطش حاصل گشته اند دارند.

اگر این فصل کسی از بین خوانندگان این مطلب مسابقات NFL را دنبال کرده باشد (که البته بسیار بعید است) و علاقه مند به عالم فن آوری نیز به حساب بیاید، مسلماً برایش بسیار دشوار بوده تا تبلت های سرفس آبی روشنی که در دست همه ی اعضای نیمکت تیم ها قرار دارد را نادیده بگیرد.

این تبلت ها در همه ی ۳۱ استادیومی که مسابقات در آنها برگزار می شود حضور دارند و البته توسط اعضای فنی ۳۲ تیم حاضر در لیگ نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سرفس های حاضر در NFL حاصل همکاری مایکروسافت و برگزار کنندگان این لیگ هستند تا تکنیک های آنالیز و تحلیل مسابقات را به قرن ۲۱ ارتقا دهند.

پیش از برگزاری مسابقه بین دو تیم نیویورک جتس و میامی دالفینس در استادیوم مت لایف شهر نیوجرسی فرصتی پیش آمد تا این تبلت ها را از نزدیک ملاحظه نماییم و نحوه ی سازگار شدنشان با یکی از خشن ترین و البته جذاب ترین ورزش های آمریکایی را بررسی نماییم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

آنچه بینندگان در گیرنده های خود در حین برگزرای مسابقات در دست اعضای فنی تیم ها مشاهده می کنند در اصل تبلت های سرفس پرو ۲ هستند که بدنه ی آنها توسط قاب خاصی که در مقابل آب و ضربه مقاومت دارد مورد محافظت قرار گرفته و بر روی آنها نیز اپلیکیشن های ویژه ای نصب گشته است.

مایکروسافت در توضیح اینکه چرا آخرین سری تبلت های هیبریدیش در NFL مورد استفاده قرار نمی گیرند گفته که در زمان عقد این قرارداد همکاری و آغاز پروژه ی مرتبط به آن سرفس پرو ۳ هنوز آماده ی استفاده ی تجاری نبوده و نهایی سازی نگشته بوده است.

تبلت هایی که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند از هسته ی ویندوز بهره مند هستند ولی مشاهده این موضوع بسیار دشوار است؛ بر روی آنها هیچ مرورگر وبی وجود ندارد، خبری از صفحه شروع یا همان استارت اسکرین نیست و مسلماً در چنین شرایطی اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک و... نیز جایگاهی نخواهند داشت.

مایکروسافت آنها را از درون و البته بیرون در مقابل آب مقاوم سازی کرده و از این تبلت ها می توان تقریباً در هر وضعیت آب و هوایی (فرقی ندارد چقدر گرم و یا سرد) استفاده نمود و البته نباید از خاطر برد که مسابقات NFL همواره در بدترین شرایط جوی نیز برگزار می شوند و به ندرت پیش می آید آب و هوا سبب گردد تا مسابقه ای لغو گردد. سرفس ها پس از برگزاری رقابت هم در کابینت مخصوصی قرار داده می شوند تا مجدداً شارژ گردند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/How-Surface-Tablets-Are-Changing-The-Way-Nfl-Coaches-Work.mp4"]

هر استادیوم به دو دوربین مجهز شده، یکی از آنها نمایی از چیدمان خط اولیه تیم ها را نمایش می دهد و دیگری نمایی کلی از زمین مسابقه را ارائه می نماید بنابراین مربیان و البته بازیکنان قادر خواهند بود آرایش و نقشه بازی انتخابی تیم را به خوبی تشخیص داده و راهنمایی های لازم را صورت دهند.

دوربین های مذکور و حضورشان در استادیوم ها جدید نیستند آنها تا پیش از این هم در زمین های مسابقه حاضر بوده اند و فقط مقداری نحوه ی به کار گیریشان تفاوت داشته، تا پیش از این آنها تصویری از تیم ها و بازیشان تهیه کرده و سپس آن را به پرینترهایی در استادیوم ارسال می کردند به این ترتیب و با توجه به عکس های پرینت شده مربیان می توانستند چیدمان، نقشه بازی و روند حرکتی تیم خود و حریف را متوجه شده و بر اساس آنالیزهایی که بر روی این داده ها صورت می دادند مجموعه ی تحت فرمان خود را راهنمایی نمایند.

اما حالا شرایط فرق کرده و دو دوربین پیش تر اشاره شده تصاویر تهیه گشته را مستقیماً به سرفس هایی که در دست اعضای فنی تیم قرار دارد ارسال می کنند، مربیان آنها را بررسی و با استفاده از قلم تبلت خود علامت گذاری می کنند تا در زمان مناسب بر اساس همین علائم، توضیحات و راهنمایی های لازم را به اعضای تیمشان انتقال دهند.

سرفس ۲

شبی که ما برای دیدن یکی از مسابقات NFL به استادیوم رفته بودیم بسیار سرد و البته بارانی بود؛ اما به وضوح می توانستیم ببینیم که تبلت ها در آن شرایط مرطوب که تقریباً همه چیز خیس شده بود مشکل خاصی نداشتند و به راحتی کار خود را انجام می دادند.

باران ابداً مانعی برای نوشتن توسط قلم دیجیتالی سرفس بر روی نمایشگرش محسوب نمیشد و البته با وجود اینکه بر روی صفحه نمایش آب ایستاده بود اما محتوایی که در حال نشان داده شدن بود را می شد به وضوح دید.

ناگفته نماند که به نظر می رسد مایکروسافت و NFL هنوز هم می توانند تکنولوژی بیشتری را به مربیان ارائه نمایند و دست آنها را در استفاده از سرفس بازتر کنند. برای مثال سرفس پرو ۲ به آسانی می تواند ویدئو کلیپ با فرمت های گوناگون را پخش کند ولی اعضای فنی تیم ها کماکان به تصاویر سنتی که توسط دوربین های موجود در استادیوم تهیه می شوند محدود شده اند.

نکته ی دیگر اینکه علیرغم وجود چندین تبلت با قابلیت ارتباط بی سیم ایمن در حاشیه های زمین باز هم همه ی ارتباطات بین مربیان و تحلیل گرانی که در بیرون از گود حضور دارند کماکان از طریق رادیوهای سنتی صورت می گیرد. از همه ی اینها که بگذریم مربیان هنوز هم نمی توانند به پلی بوک ها (کتابچه ای که در آن نقشه های مختلف بازی با جزئیات کامل تشریح شده) به صورت دیجیتالی دسترسی داشته باشند و کماکان باید از دفترچه های کاغذی بهره بگیرند.

nfl-microsoft-surface-pro-canon-0162_resize.0

در فصل جاری هر یک از بازیکنان یک سنسور دنبال کننده ی حرکت RFID می پوشید که می شد با بهره گیری از آن جزئیات مرتبط به اعمال بازیکن در طول مسابقه را به شکل دقیقی در تبلت های موجود در دست کادرفنی مرور کرد ولی این امر نیز هنوز امکانش به وجود نیامده است.

البته ظاهراً سازگار کردن مربیان و بازیکنان با این سیستم ها و تکنولوژی جدید نیز ابداً کار آسانی نبوده است؛ یکی از اعضای نیویورک جتس به ما گفت تیم آنها به راحتی کار با محصول مایکروسافت را فرا گرفته اند و از آن در زمان مقتضی به بهترین شکل استفاده می برند، اما در طول برگزاری رقابت شاهد آن بودیم که در برخی مواقع کادر فنی دلفین های میامی ترجیح می دهند سرفس های خود را زمین بگذارند و به دفترچه ها و کتابچه های کاغذیشان رجوع نمایند. (در مسابقه ی مورد بحث تیم دلفین ها برنده شد ولی به دور از انصاف است که سرفس را دلیل شکست نیویورکی ها بدانیم، رقیبشان واقعاً بهتر بود.)

nfl-microsoft-surface-pro-canon-0332_resize.0

با همه ی تفاسیری که در بالا صورت پذیرفت کماکان به نظر می رسد NFL و مایکروسافت هر دو سرمایه گذری بسیار کلانی بر روی سرفس کرده اند و می گویند بهره گیری از تکنولوژی در مسابقات و به روز کردن شیوه های مربی گری را یک الزام می دانند و قصد ندارند روند کنونی آغاز شده را هرگز متوقف نمایند.

البته برخی نیز معتقدند هدف اقدامات پیش تر یاد شده بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد و ترکیب فوتبال آمریکایی با تکنولوژی های قرن بیست و یکی بیشتر یک شعار خوش آب و رنگ است. اگرچه نه مایکروسافت و نه NFL هیچ یک حاضر نشده اند در مورد جزئیات مالی قرارداد همکاریشان حرفی به میان آورند ولی در گزارش ها از منابع ناشناس آمده ردموندی ها در این پروژه سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری را صورت داده اند.

تبلت های آبی روشن جذابی که در دست اعضای فنی تیم ها قرار دارد شاید به این زودی ها نتواند فوتبال آمریکایی و عصر دیجیتال را با یکدیگر ادغام نماید ولی مسلماً سرآغازی است بر این مسئله، منتقدین مایکروسافت را به بهره برداری تبلیغاتی از ورزش متهم می کنند ولی مسلماً اگر ده سال دیگر جاذبه های دیجیتالی به مسابقات مورد بحث راه یابند تیم ها تحلیل های دقیق تری به دست آورند و رقابت ها نزدیک تر شوند همه اهالی ردموند را مسبب آن خواهند دانست و سرفس به همین خاطر تا ابد مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه حضور تکنولوژی های نوین در عرصه های تازه همواره یک گام مثبت و ارزشمند به حساب می آید.

surfacemsftlead dsc00079-1 dsc00080-1 dsc00085-1 dsc00155-1 dscf1106-1 dscf1107-1 dscf1110-1 dscf1122-1 dscf1152-1 dscf1164-1 dscf1172-1 dscf1176-1 dscf1177-1 dscf1195-1 dscf1205-1 dscf1225-1 dscf1248-1 dscf1252-1 dscf1264-1 dscf1346-1

dscf1098-1 dscf1125-1 dscf1128-1 dscf1135-1 dscf1137-1

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (44 مورد)
  • NAKOOT
    NAKOOT | ۳۰ آذر ۱۳۹۳

    دوره زمونه عوض شده والله :دی

    با آیپد هوایپما میشینون با سرفیس مربیگری میکنن

    چی دیدی فردا با تبلت بچه هم میذارن

  • mohammad aalizadeh
    mohammad aalizadeh | ۳۰ آذر ۱۳۹۳

    مایکروسافت حالا که میخوای تبلیغ کنی به بچه های دیجیاتو یکی یدونه سورفیس بده برات یجوری تبلیغ میکنیم اینجوریΘ_Θبشی
    :surface:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی