ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در سال 2015: ویندوز 10 باید فاقد ایرادات ویندوز 8 باشد

سال پیش روی برای مایکروسافت را می توان در قالب دو کلمه خلاصه کرد: ویندوز 10. سرنوشت این کمپانی همواره ارتباط تنگاتنگی با ویندوز داشته است، اما آپگریدی که قرار است در سال آینده میلادی ارائه شود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۵

سال پیش روی برای مایکروسافت را می توان در قالب دو کلمه خلاصه کرد: ویندوز 10.

سرنوشت این کمپانی همواره ارتباط تنگاتنگی با ویندوز داشته است، اما آپگریدی که قرار است در سال آینده میلادی ارائه شود تأثیری به مراتب عمیق تر بر این مسأله خواهد داشت.

ویندوز 10 نیز همانند آنچه نسخه 7 در سال 2009 انجام داد باید عاری از ایرادات نسخه قبلی اش یعنی ویندوز 8 باشد و اغراق نکرده ایم اگر بگوییم که مایکروسافت قطعا موفق به انجام این کار خواهد شد.

این سیستم عامل که روی هزاران پی سی و سرور کوچک و بزرگ در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد پول هنگفتی را نصیب کمپانی سازنده انش کرده و این در حالی است که اغلب این کامپیوترها از قدیمی ترین نسخه های ویندوز بهره می برند و به همین دلیل انتظار نمی رود که به این زودی ها ویندوز 10 به سیستم عامل غالب در دنیا بدل شود.

در دراز مدت، ارائه یک نسخه ایراد دار دیگر از ویندوز می تواند برای آن فلج کننده باشد.

اما ارائه یک سیستم عامل پر ایراد دیگر از سوی مایکروسافت می تواند برای آن فلج کننده باشد. بسیاری از کسب و کار های کوچک و بزرگ دنیا مدت زمان کوتاهی است که از ویندوز 7 در مقیاس گسترده استفاده می کنند (که این نیز به خاطر کنار رفتن نسخه قبلی اش یعنی ویندوز XP است) و انتظار نمی رود که به این روزی ها به ویندوز 8 یا 8.1 رجوع کنند.

البته بازار از عرضه یک نسخه ناکامل از ویندوز می گذرد اما ارائه دو نسخه بد از یک سیستم عامل قطعا روند نزول شرکت سازنده آن را تسریع بخشیده و سهم آن از بازارهای جهانی را کاهش می دهد.

اوایل همین سال بود که اپل و IBM از امضای یک تفاهم نامه همکاری خبر دادند که به موجب آن نرم افزار کاری IBM برای آی فون و آی پد ساخته خواهد شد و تردیدی نیست که با قدرت گرفتن هر چه بیشتر اسمارت فون ها و تبلت ها کار بیشتری روی این دو کالا انجام می گیرد اما تا به حال مایکروسافت حضور پر رنگی در بازار محصولات موبایل نداشته و غیر از ارائه چند اپلیکیشن کار دیگری را انجام نداده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

شمارش معکوس برای ارائه ویندوز 10

ویندوز 10 که تا کمتر از یک ماه دیگر رونمایی می شود می تواند داستان را تغییر دهد. این سیستم عامل جدید با هدف یکپارچه سازی کامل پلتفرم های مختلف مایکروسافت با تلفن های هوشمند، تبلت ها، پی سی ها و حتی Xbox ارائه خواهد شد که همگی بر مبنای یک کد نوشته شده اند.

این امکان، ساخت اپلیکیشن هایی که روی کلیه ابزارها قابل اجرا باشند را برای توسعه دهندگان نرم افزاری آسان تر خواهد کرد و در کنار این مسأله، ابزارهای مختلف می توانند همراه با یکدیگر کار کنند تا تجربه ای بدون نقص را به کاربر ارائه نمایند (برای مثال می توان یک ویدئو را روی چندین نمایشگر مشاهده کرد).

ویندوز 10

اما دست نگه دارید! آیا ایده ارائه نسخه یکپارچه از ویندوز همان چیزی نیست که مایکروسافت قبل از عرضه ویندوز 8 وعده اش را به کاربران داده بود؟ انتظار می رفت که ویندوز 8 نوعی تجربه بی مانند را به کاربران پی سی ارائه کندکه متأسفانه اینطور نشد.

مایکروسافت حتی مهندسی ویندوز فون را تغییر داد تا سیستم عامل موبایل خود را همگام با پی سی ها و تبلت ها پیش ببرد.

با در نظر داشتن آمار فروش پی سی که با عرضه ویندوز 8 افتی قابل ملاحظه را تجربه کرد و همچنین سهم بسیار کوچک تبلت های ویندوزی که در حدود 1.6 درصد کل بازار برآورد شده به نظر می رسد که نسخه قبلی با شکست روبرو شده باشد. در واقع ویندوز 10 باید به تمامی تعهدات ویندوز 8 عمل کند.

ریچارد هی مدیر Windows Observer در این رابطه گفت: «ویندوز 10 همان چیزی است که مایکروسافت می تواند با آن اوضاع را تغییر دهد. به گفته او، این نسخه باید کلیه مشکلات ویندوز 8 را از میان ببرد و از هر لحاظ کامل باشد.»

دلیلی که برای مثبت اندیشی در مورد نسخه جدید ویندوز وجود دارد همان شفافیتی است که مایکروسافت در روند مدیریت ویندوز 10 در پیش گرفته است. شرکت سازنده، نسخه جدیدش را با همکاری کامل مشتریان خود به خصوص مشتریان شرکتی اش ارائه خواهد کرد.

علاوه بر این، در حال حاضر روش های مختلفی برای ارائه نظرات به کمپانی سازنده وجود دارد و به نظر می رسد که مایکروسافت واقعا به نظرات دریافتی خود پاسخ می دهد.

به گفته هی وجه تمایز ویندوز 10 با نسخه قبلی اش این است که این بار کمپانی سازنده بازخوردهای خاص از مشتریان را دریافت کرده و به آنها پاسخ می دهد و در کل رویه متفاوتی را در پیش گرفته است.

نکته مثبت دیگر در مورد ویندوز 10، ابر یا همان کلود آن است (که امکان کار کردن همزمان کاربر روی چندین دستگاه را فراهم می کند) که از هر زمان دیگری قوی تر عمل می کند.

اما این ایده که دستگاه های ویندوزی بتوانند به صورت خودکار خود را با محتوی شما تطبیق دهند، بیشتر به یک معما شباهت دارد و بسیاری دست به کار کشف آن شده اند.

سیستم عامل Android Wear گوگل و امکان Continuity اپل تنها دو نمونه از نرم افزارهایی هستند که چنین قابلیتی دارند و هر دوی آنها در شش ماه گذشته وارد بازار شده اند.

ماری جو فولی (نویسنده وبلاگ All About Microsoft) در این رابطه گفت که مایکروسافت باید سیستم عاملی را ارائه کند که هم روی سیستم های معمولی و هم سیستم های تاچ کار کند.

همچنین لازم است که این کمپانی اشتباهات گذشته خود در مورد ویندوز 8 را هم جبران کند و وعده هایی که در مورد One Windows داده بود را هم عملی سازد.

در زمان ارائه ویندوز 8، سرویس OneDrive (که بعدها SkyDrive خوانده شد) از کارایی لازم برای استفاده به عنوان اصلی ترین پایگاه ذخیره سازی داده کاربران برخوردار نبود. در آن زمان دستیار صوتی ویندوز با نام کورتانا هم هنوز به صورت عمومی در نیامده بود.

حالا این سرویس ها، سنگ بنای اصلی بسیاری از پلتفرم های مایکروسافت را تشکیل می دهند و ویندوز به اندازه کافی پرتوان شده که به وعده های سه سال پیش خود عمل کند.

ویندوز فون و موبایل

حوزه موبایل اصلی ترین نقطه ضعف مایکروسافت محسوب می شود و سیستم عامل آن یعنی ویندوز فون تنها 2.9 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارد. بسیاری از مفسران این پلتفرم را به خاطر وجود کمبود آن در حوزه اپلیکیشن مورد انتقاد قرار داده اند.

بسیاری از اپلیکیشن ها هیچگاه به ویندوز فون راه پیدا نمی کنند و موارد سازگار با آن هم در مقایسه با نسخه های مخصوص iOS و اندروید بیش از اندازه ابتدایی و فاقد امکانات اصلی هستند.

وس میلر از جمله مدیران پژوهشی سرویس اطلاعاتی Direction on Microsoft در این رابطه گفته است: «این مسأله از آنجا نشأت می گیرد که مایکروسافت از جمله آغازگران این حوزه نبوده است.»

این روزها اگر هم کسی اپلیکیشنی را می سازد ابتدا نسخه iOS آن را ارائه می کند و اگر به این نتیجه برسد که می تواند از آن به پول برسد نسخه اندرویدی آن و در نهایت اگر وقت اضافه ای داشته باشد نسخه ویندوزی اش را می سازد.

در سال 2014 مایکروسافت عاقبت موفق شد که تحت سرپرستی ساتیا نادلا بر این مشکل فائق آید. بر اساس خبرها نسخه های کامل آفیس، OneDrive و اپلیکیشن های بیشتر برای iOS و اندروید هم ارائه شده اند و امکاناتشان از نسخه های ویندوز فونی کامل تر است.

ویندوز 10

مایکروسافت به خوبی آگاه است که نمی تواند با اتکا به ترفندهایی چون «باندلینگ» یا همان ارائه چند محصول در کنار یکدیگر (همان کاری که در مورد ویندوز آر تی و آفیس انجام داد) سهم خود از بازار را افزایش دهد.

مایکروسافت به خوبی آگاه است که نمی تواند با اتکا به ترفند باندلینگ سهم خود از بازار را افزایش دهد.

از این رو، کمپانی مذکور در نظر دارد تجربیاتی را به کاربرانش ارائه کند که دیگران از انجامش عاجزند (برای نمونه مجموعه برنامه های آفیس به اندازه کافی خوب هستند و بسیاری از کابران اندروید و iOS دوست دارند که با آن کار کنند).

حال جایگاه ویندوز فون کجاست؟ این سیستم عامل موبایل مانند یک تیم فوتبال ضعیف عمل می کند و قطعا به چندین سال زمان نیاز دارد تا به رقبایش برسد البته اگر موفق به انجام این کار شود، از این رو مایکروسافت با ارائه طرح هایی در نظر دارد که شرایط را تغییر دهد.

براساس طرح نخست، توسعه دهندگان وب می توانند «اپلیکیشن های جهانی» بسازند که علاوه بر ویندوز فون، روی ویندوز و در نهایت Xbox هم قابل اجراست. به گفته فولی در صورت شکست این طرح، مایکروسافت راهی را برای اجرای اپلیکیشن های اندرویدی و ویندوز فون پیدا خواهد کرد.

ویندوز در سال 2015

به تدریج از شدت مبارزه ای که میان کمپانی های تولیدکننده موبایل وجود دارد کاسته می شود با این حال صفوف جدیدی برای نبرد در این حوزه شکل می گیرد. شاید مایکروسافت بازار موبایل را به رقبایش باخته باشد اما اگر بتواند ایده مشاهده محتوی روی چندین پلتفرم را عملی سازد، ارائه نسخه 10 ویندوز جان تازه ای بر پیکر آن می دمد.

همه اینها به این مسأله بستگی دارد که آیا نادلا و مایکروسافت می توانند دو کار را به صورت یکجا انجام دهند یا خیر: نخست باید به شکایت های طولانی مدت کاربران ویندوز پاسخ دهند تا اطمینان پیدا کنند که آپگرید به ویندوز 10 می تواند با سادگی هر چه تمام تر و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام گیرد.

روشن است که هیچکس یک ویندوز 8 دیگر را نمی خواهد. تیم باجارین رئیس کمپانی Creative Strategies در این رابطه می گوید: «طیف گسترده ای از کاربران از سیستم های فعلی خود راضی هستند و به نظر نمی رسد که ویندوز 10 امکانات بیشتری نسبت به نسخه قبلی داشته باشد.»

به گفته او هدف اصلی از عرضه ویندوز 8 این بود که کاربران مجبور به خرید سیستم های بیشتر شوند که این ایده همانطور که دیدید با شکست بدی روبرو شد.

مایکروسافت باید علاوه بر پاسخگویی به شکایات کاربرانش، فکری برای جلب توجه کاربرانش کند

نکته دوم و مهم تر اینکه مایکروسافت باید علاوه بر پاسخگویی به شکایات کاربرانش برای جلب توجه آنها هم کاری کند. تصمیم نادلا برای تمرکز بیشتر روی نرم افزارهای تولید محتوی به نظر صحیح تر و منطقی تر از ساخت دستگاه های ترکیبی (PC/Tablet) یا تمرکز روی موضوعات کلی نظیر «ابزارها و سرویس ها» است.

اما این امور تنها در صورتی به نتیجه می رسد که شرکت مذکور بتواند تجربیاتی را به کاربرانش ارائه کند که رقبایش از انجام آن عاجزند. به زبان ساده تر این کمپانی باید ابتکار عمل داشته باشد و رویه جدیدی را در پیش بگیرد.

مچ بند مایکروسافت

بهتر است که ویندوز 10 بر مبنای اصول یاد شده ساخته شود و صرفا نبابد نسخه مناسب بعدی برای ویندوز 7 باشد. این نسخه باید دلیل مناسبی را به کاربران بدهد که سیستم عامل قدیمی خود را کنار بگذارند و فرقی ندارد که این مشتریان از کاربران کروم بوک باشند یا مک بوک ایر.

شاید این تقاضا زیاد باشد اما اگر مایکروسافت می خواهد برنده سال 2015 باشد و مجددا مورد توجه کاربران قرار بگیرد لازم است که نسخه 10 را به 11 ارتقاء دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • محمد|Dante
    محمد|Dante | ۳ دی ۱۳۹۳

    ویندوزفون 10 بده بیاد باو !!!
    اگه دستم به این بالمر کچل و الوپ نرسه ! 4 سال مایکروسافت رو عقب انداختن.
    این نادلا هم یه تنه میخواد طوفان به پا کنه که باعث میشه در هر قسمت کمی عقبتر باشه.

  • MS.Adnan
    MS.Adnan | ۳ دی ۱۳۹۳

    امیدوارم مایکروسافت کاری کنه که دهن همه بسته بشه از جمله نویسنده (نه مترجم) این مقاله که اول مقاله نوشته ویندوز روی هزاران پی سی و سرور نصب شده (هزاران یعنی حداکثر ۹۹۹۹۹۹ سیستم) و سهم ۷.۴ درصدی ویندوز در تبلت رو نوشته ۱.۶

  • Neo
    Neo | ۳ دی ۱۳۹۳

    من خود کامنت نمیدم ولی کامنت خوندن رو دوست دارم مخصوصا اگه مال دیوان باشه . برگرد داداش دیجیاتو بی تو صفا نداره .

  • AminQM
    AminQM | ۳ دی ۱۳۹۳

    خدایی چقدر از گنو لینوکس تقلید کردی خودت بگو
    :D

  • ارشیا
    ارشیا | ۳ دی ۱۳۹۳

    تا اونجا که من دیدم برنامه ها اکثرا برای آندروید میان اول
    چون طبق آمار روز هزارو خورده ای اپ برا اندروید تولید میشه و 600 تا برای ای او اس

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی