ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین برای مطالعه سیاهچاله ها از پلی استیشن 3 استفاده می کنند

محققین انگلیسی برای مطالعه روی سیاهچاله ها نیازمند به ابرکامپیوترهایی هستند که توان پردازشی بسیار بالایی دارند و پروفسور Gaurav Khanna برای ساخت ابرکامپیوتر خودش، از 200 پلی استیشن 3 استفاده می کند. وی فیزیک دان ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

محققین انگلیسی برای مطالعه روی سیاهچاله ها نیازمند به ابرکامپیوترهایی هستند که توان پردازشی بسیار بالایی دارند و پروفسور Gaurav Khanna برای ساخت ابرکامپیوتر خودش، از 200 پلی استیشن 3 استفاده می کند.

وی فیزیک دان دانشگاه ماساچوست است و زمینه تحقیقاتی اش، مطالعه روی لرزش های فضایی یا امواج جاذبه ای است.

فعالیت وی سال 2007 با به هم متصل کردن 16 پلی استیشن 3 برای نمایش تصادم سیاهچاله ها آغاز شد. حالا، وی فراتر از این ها می رود و می خواهد با 200 کنسول، ابرکامپیوتری بسازد که توانایی پردازش های بسیار سنگین را داراست.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دکتر Khanna در مصاحبه ای با نیویورک تایمز توضیح داد که پرداختن به دانش هزینه بردار است، بنابراین کنسول های بازی، مخصوصا پلی استیشن 3 با توجه به توانایی ذاتی بالا، قیمت پایین و ارائه امکانات مختلف مثل اجرای سیستم عامل های مختلف می توانند گزینه های مناسبی باشند.

بخش سرگرمی های کامپیوتری سونی آمریکا یکی از حامیان این متود پژوهشی است و حتی در همان سال، 4 کنسول به دکتر Khanna هدیه داد.

سوپرکامپیوتر دکتر Khanna، از یک سیستم عامل لینوکسی استفاده می کند. از آنجایی که سونی قابلیت نصب سیستم عامل های دیگر را روی پلی استیشن 3 در ماه مه 2013 غیرفعال کرد، احتمالا سوپرکامپیوتر وی باید از مدل های قدیمی کنسول بهره گرفته باشد.

این اولین سوپرکامپیوتر ساخته شده بر مبنای کنسول سونی نیست. در سال 2011، دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا از 1716 سیستم برای ساخت بزرگ ترین، سریع ترین و خوش قیمت ترین سوپرکامپیوتر دنیا استفاده کردند.

البته، با توجه به پایان رسیدن عمر این کنسول، احتمالا دیگر کمتر شاهد سوپرکامپیوترهایی باشیم که پلی استیشن 3 هسته آن هاست. این کنسول معماری خاصی داشت و احتمالا همین مسئله باعث شده که پلی استیشن 3 به عنوان سوپر کامپیوتر مورد استفاده محققین قرار بگیرد. اما شاید این شرایط با پلی استیشن 4 تکرار نشود. Khanna می گوید با توجه به حافظه محدودی که کنسول ها دارند، سوپرکامپیوترهای آینده احتمالا پی سی هایی با کارت های گرافیکی گران قیمت خواهند بود:

"سوپرکامپیوتر بعدی که ما به ساخت آن روی می آوریم احتمالا، به طور کل از این کارت ها ساخته شده باشد. برای هر چیزی کارایی ندارد اما قطعا فعالیت های علمی و مهندسی بسیاری را پوشش خواهد داد، مخصوصا اگر ما آن را مرتبا پیشرفته کنیم."

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • ramin
    ramin | ۴ دی ۱۳۹۳

    من هنوز هم میگم بهترین و خاص ترین کنسول سونی ps3 هست و ps4 سایه ای از اون هم نیست سونی پیش خودش چی قکر کرده که ای ام دی رو جای ای بی ام زد معلومه سود بیشتر حالا سونی هی بگه از ایکس باکس قوی تره مشکل اینه که دقیقا معلومه چقدر بهتره ولی این سل هنوز هم بعد از این همه مدت قوی هست و قابلیت رو میکنه و سونی رو خاص کرده بود .

    • علی
      علی | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

      سلام دوست عزیز من خودمم محرومم ولی اینو بدون که ps4 ps3 رو میکنه تو جیبش سوار اپلو 13 میشه میره مریخ چون میگن از قویترین کامپیوتر های جهان یکم ضعیف تره و خیلی از چی زای دیگه . و و ....

    • Alirezajm36
      Alirezajm36 | ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

      دوست عزیز سل زیادی پیچیده بود
      اینکار رو کردن که سخت افزار شبیه نمونه های پی سی بشه و کار بازیسازی راحتتر
      یکی از دلایل اصلی باخت سونی در برابر ایکسباکس همین سل بود

  • Moh
    Moh | ۴ دی ۱۳۹۳

    آقا همین کار رو تو ایران خودمون
    بچه های شریف انجام دادن!
    اونم 2009!

  • A.s.r.a.M
    A.s.r.a.M | ۳ دی ۱۳۹۳

    یموقع میگند برای مکاشفه میکروب ها از پلی استیشن 4 استفاد میشه !
    این سونی هم دیگه آخرشه ! سونی کپچرز ک نابود شد
    شاید اینها کمک کوچیکی به سون ای خخخ باشه

    • علی
      علی | ۲۶ تیر ۱۳۹۴

      خخخ شایدم یک روزی تونست سوراخ لاییه اوزون را کمک پلستیشن ببندن بعد شایدم بتونیم اونارو بزاریم توی ماشین و با سرعت نور در زمان صفر کرد خخخخخخخ

  • Sajad_alipour
    Sajad_alipour | ۳ دی ۱۳۹۳

    محقق هم محقق های قدیم :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی