ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: Galaxy Note Edge

قلم را بردار، بنویس، بنویس. بنویس سامسونگ نوت آورد. بگو «خ»، بنویس سامسونگ نمایشگر خمیده آورد. بگو E، بنویس Galaxy Note Edge. گلکسی نوت اج، برادر گلکسی نوت 4 است که هر دو در نمایشگاه ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

قلم را بردار، بنویس، بنویس. بنویس سامسونگ نوت آورد. بگو «خ»، بنویس سامسونگ نمایشگر خمیده آورد. بگو E، بنویس Galaxy Note Edge.

گلکسی نوت اج، برادر گلکسی نوت 4 است که هر دو در نمایشگاه IFA 2014 معرفی شدند. نوت اج آمده تا تصویری از آینده به ما بدهد. نوید دهنده روزی است که رویاهای ما رنگ واقعیت می گیرند و آن کامپیوترهای پیشرفته مرد آهنی (Iron Man) را با دست هایمان لمس می کنیم. نوت اج، تقاطع علم و هنر است.

اگر چه هنوز به مرحله نمایشگرهای انعطاف پذیر نرسیده ایم، اما نمایشگرهای خمیده راه خود را به زندگی ما باز کرده اند. آنچه که این تلفن هوشمند را متمایز می کند نه قلم، نه سخت افزار پیشرفته اش، بلکه خمیدگی زیبای کنار نمایشگرش است. نواری در کنار نمایشگر که نقش یک جعبه ابزار همیشه در دسترس را دارد. بررسی دیجیاتو از گلکسی نوت اج را از دست ندهید.

در ادامه مطلب، با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

Samsung_Galaxy_Note_Edge028

نوت اج از طراحی مشابه گلکسی نوت 4 بهره می برد با این تفاوت که کناره سمت راست دستگاه، توسط قسمت خمیده نمایشگر پوشیده شده است. همین ویژگی، ظاهر آن را متمایز کرده است و چشم ها را خیره خم خود می کند.

Samsung_Galaxy_Note_Edge004

سامسونگ به مرور زمان، یاد گرفته که باید به حرف کاربرانش گوش کند و کیفیت ساخت موبایل های خود را افزایش دهد. با در دست گرفتن این فبلت کاملاً متوجه کیفیت ساخت بالای آن خواهید شد و استحکام را حس خواهید کرد. با این حال چندان خوش دست نیست.

مخصوصاً در سمت راست دستگاه، با خمیده شدن نمایشگر، یک حالت تیز به وجود آمده که می تواند دست را اذیت کند. با توجه به این که نوت اج یک فبلت است، نمی توانیم از آن خرده بگیریم که یک دستی کار کردن با آن سخت است اما ارگونومی خوب، یک دست و دو دست نمی شناسد. نوت اج می توانست خوش دست تر باشد.

Samsung_Galaxy_Note_Edge016

اما وقتی دستگاه را دست بگیرید و شروع به کار کردن با آن کنید، مسأله ارگونومی را فراموش خواهید کرد. موقع کار کردن با نمایشگر، وقتی به سراغ قسمت خمیده می روید، شیشه زیر دستتان مانند ماهی سر می خورد و صیغلی بودن آن احساس خیلی خوبی ایجاد می کند.

Samsung_Galaxy_Note_Edge029

پوشش نمایشگر، در زیر خود همان بافت راه راه همیشگی را جای داده و در پایین، دکمه فلزی Home قرار گرفته است. سامسونگ دور بدنه گلکسی اج را با فلز پوشانده که در بخش خمیده صفحه نمایش، این نوار فلزی به پشت دستگاه متمایل شده است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge044

در پشت دستگاه، دوربین 16 مگاپیکسلی با فلش و سنسور ضربان سنج قرار گرفته اند. در بالا نیز دکمه پاور قرار گرفته که به دلیل ابعاد بزرگ نوت اج، دسترسی به آن بسیار دشوار است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge023

برای پوشش درب پشت دستگاه، از پلاستیک با بافت چرم مانند استفاده شده است که اگر چه حس چرم را منتقل نمی کند، اما حداقل جلوه شیکی به این فبلت می بخشد.

Samsung_Galaxy_Note_Edge038

کیفیت ساخت گلکسی اج در کل عالی است و کار کردن با قسمت خمیده نمایشگر آن لذت خاص خودش را دارد.

نمایشگر

Samsung_Galaxy_Note_Edge006

نوت اج به یک نمایشگر غول آسای 5.6 اینچی با رزولوشن 1600x2560 مجهز شده که دارای چگالی فوق العاده 524 پیکسل در اینچ است. جالب است که به دلیل اضافه شده بخش خمیده به نمایشگر، نسبت تصویر آن به 16:10 تغییر پیدا کرده. البته به دلیل عملکرد مستقل نوار بخش خمیده و صفحه اصلی، این نسبت تأثیری در تجربه دیداری تصاویر ندارد.

Samsung_Galaxy_Note_Edge013

صفحه نمایش Super AMOLED نیازی به تعریف ندارد و خودش را اثبات کرده است. رنگ ها بسیار پویا و با طراوت هستند و با شفافیت شگفت انگیزی نمایش داده می شوند. خوانایی آن زیر نور مستقیم خورشید نیز بالاست و از هر لحاظ عالی عمل کرده است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge049

کنتراست نمایشگر نوت اج در حد اعلایی قرار دارد و رنگ مشکی با خلوص کامل نمایش داده می شود. این خاصیت باعث می شود که علاوه بر داشتن عمق در تصاویر، نوار کناری در مواقعی که بی استفاده است، به رنگ مشکی در آید و طوری به نظر برسد که گویی بخشی از بدنه است نه نمایشگر. نمایشگر نوت اج، عالی است.

نرم افزار

0 (Copy)

گلکسی نوت اج با اندروید نسخه 4.4.4 عرضه شده و سامسونگ اعلام کرده که به اندروید 5 آبنبات چوبی نیز به روز رسانی خواهد شد. اما طعم اندروید سامسونگی با اندروید گوگلی بسیار متفاوت است و سامسونگ لباس TouchWiz بر آن پوشانیده است.

1 (Copy)

در نسخه های پیشین TouchWiz، سامسونگ امکانات نرم افزاری مختلفی را ارائه می کرد که زیاد بودن آنان، به سردرگمی کاربران می انجامید. بنابراین تصمیم گرفته برخی امکانات اضافه را در این نسخه حذف کند و روی قابلیت های مهم تر تأکید کند. همچنین طراحی آن، رنگ و بوی سبک طراحی تخت را به خود گرفته و انتظار می رود روند تخت شدن طراحی در نسخه های بعدی نیز ادامه دار باشد.

3 (Copy)

سامسونگ توجهی خاصی به سری اپلیکیشن های S خود دارد. در نوت اج نیز شاهد مجموعه کاملی از این سری اپلیکیشن هستیم. معروف ترین و محبوب ترین آن ها S Note است که در بخش قلم این فبلت بیشتر در موردش توضیح خواهیم داد.

4 (Copy)

 

دیگری S Health است که به مرور زمان و با به روزرسانی هایی که سامسونگ برای آن ارائه کرده، بسیار پخته تر از قبل شده و می تواند با استفاده از سنسورهای تشخیص پرتو ماوراء بنفش و ضربان سنج، علاوه بر تهیه اطلاعات پزشکی، به مربی ورزشی شما تبدیل شود.

5 (Copy)

سامسونگ دستیار صوتی خود یعنی S Voice را نیز در این دستگاه قرار داده که از دقت خوبی برخوردار است. از دیگر قابلیت های نرم افزاری می توان به قابلیت پاسخ به تماس با نزدیک کردن دستگاه به گوش، بی صدا کردن دستگاه با وارونه قرار دادن آن روی میز، عکاسی با حرکت دست و ... اشاره کرد.

6 (Copy)

قابلیت چند پنجره کردن اپلیکیشن ها نیز از جمله امکانات کاربردی این فبلت است. یکی از قابلیت های جالب نوت اج که در گلکسی نوت 4 نیز شاهدش بودیم، توانای ضبط صدای 8 جهته است که می تواند صدا را تفکیک کند. این قابلیت به لطف وجود دو میکروفون در زیر دستگاه و مهندسان سامسونگ امکان پذیر شده است.

بخش نرم افزاری بسیار کامل و غنی است و نیاز تمام کاربران را بر آورده می کند. اگر دوست دارید در مورد امکانات نرم افزاری این نسخه از TouchWiz بیشتر بدانید، می توانید بررسی گلکسی نوت 4 را مطالعه کنید.

لبه خمیده

Samsung_Galaxy_Note_Edge041

سامسونگ با خم کردن نمایشگر در کنار صفحه، در حقیقت مرزی بین آن و نمایشگر اصلی ایجاد کرده است. شاید با خود بگویید کره های می توانستند همین نوار باریک را در یک نمایشگر معمولی هم ایجاد کنند و نیاز به خم کردن آن نبود. اما این همان ماجرای تقاطع علم و هنر است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge043

قبل از هر چیزی، خمیدگی نمایشگر جنبه زیبایی شناسی دارد. عمیق تر که شویم، به علم و دانش عظیمی که پشت این کار بوده، پی می بریم و باید گفت نمایشگر خمیده به درد بخورد یا نه، علم باید رو به جلو حرکت کند. در نهایت، می توان هدف سامسونگ از این نوار خمیده را ایجاد احساس مستقل بودن بخش خمیده، از نمایشگر اصلی دانست. در حقیقت نیز همینطور است و عملکرد نوار مستقل از قسمت اصلی نمایشگر است. همچنین این خمیدگی باعث می شود حاشیه سمت راست و عرض دستگاه کمتر شود.

Samsung_Galaxy_Note_Edge034

وقتی در صفحه اصلی هستید، نوار ابزار در اختیار شماست و می توانید تعدادی از اپلیکیشن ها و پوشه های پر استفاده خود را در آن قرار دهید تا فضای بیشتری برای ویجت ها در اختیار داشته باشید یا برعکس، شاید هم دلتان بخواهد صفحه اصلیتان خلوت باشد.

Samsung_Galaxy_Note_Edge046

همچنین این قسمت قابلیت نمایش نوتیفیکیشن ها را نیز دارد تا کمتر جلوی چشمتان ظاهر شوند و حواستان را پرت نکنند.

2 (Copy)

در خود نوار، تعدادی اپلیکیشن پیش فرض وجود دارند: خط کش، زمان سنج، تایمر، چراغ قوه و ضبط صدا. علاوه بر این، می توانید در قسمت پنل ها، نوارهای دیگری مثل اخبار سهام شرکت های مختلف، آب و هوا، اخبار یاهو و ... را به این قسمت اضافه کنید و با کشیدن انگشت خود روی آن، بین صفحهات اپلیکیشن ها و دیگر پنل ها جا به جا شوید. در هر جا که باشید، کافیست انگشت خود را روی کناره نمایشگر بگذارید و با حرکت به سمت چپ روی بخش خمیده، پنل آن را نمایان کنید.

Samsung_Galaxy_Note_Edge033

علاوه بر این، در بعضی اپلیکیشن ها، کاربرد جداگانه ای برای بخش خمیده در نظر گرفته شده است. مثلاً در اپلیکیشن دوربین، دکمه نرم افزاری شاتر، تنظیمات و دیگر امکانات در نوار سمت راست جا گرفته اند.

Samsung_Galaxy_Note_Edge042

 

همچنین در اپلیکیشن S Note نوار ابزار قلم ها، در این قسمت قرار داده شده و می توانید نوع قلم و تنظیمات مربوط به آن را در این قسمت انتخاب و اعمال کنید. اینگونه، فضای بیشتری برای یادداشت برداری و طراحی در اختیار خواهید داشت.

Samsung_Galaxy_Note_Edge045

در کل می توان گفت بخش خمیده جالب است با این حال هنوز کاربردهای کمی دارد و باید به آن بیشتر پرداخته شود.

قلم

Samsung_Galaxy_Note_Edge010

گلسکی نوت اج، مانند برادرش نوت 4، به آخرین نسل قلم سامسونگ یعنی S Pen مجهز است. قلم S Pen از زمان عرضه اولین گلکسی نوت، پیشرفت های زیادی به خودش دیده و سامسونگ به مرور زمان، بر قابلیت های آن افزوده است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge020

دقت این قلم در نوع خود مثال زدنی است و کوچکترین حرکات را ثبت می کند. همچنین قادر به تشخیص میزان فشار است و بر این اساس، خطوط ضخیم یا باریک می شوند. نوشته ها نیز با تأخیر کمی روی صفحه نمایان می شوند و در کل عملکرد قلم را می توان تحسین بر انگیز دانست.

Samsung_Galaxy_Note_Edge009

تنها ایرادی که می توان به قلم وارد دانست، جنس بدنه آن است که در مقایسه با بدنه با کیفیت نوت اج، کمی سطح پایین به نظر می رسد. سامسونگ می توانست در ساخت قلم، به جای پلاستیک از مواد بهتری استفاده کند.

چند رسانه ای

9 (Copy)

پخش ویدئو روی نمایشگر بزرگ و با کیفیت نوت اج بسیار لذت بخش است. در حین پخش ویدئو، دکمه های کنترل پخش روی نوار بخش خمیده نشان داده می شوند که باعث می شود فضای بیشتری برای تماشا در اختیار داشته باشید و آن نوار، مدام برایتان مزاحمت ایجاد نکند.

7 (Copy)

اما می رسیم به بخش مورد علاقه مان یعنی موسیقی. ما برای آزمایش کیفیت صدای اسپیکر نوت اج، قطعه اتمسفر 2 را پخش کردیم. کیفیت صدا، شفافیت، بلندی و تفکیک صدا در حد مطلوبی قرار دارد.

Samsung_Galaxy_Note_Edge003

با این وجود، به دلیل بهره بردن این دستگاه تنها از یک اسپیکر که در پشت آن قرار دارد، صدا حالتی تک بعدی پیدا می کند. اگر چه کیفیت و بلندی صدا راضی کننده است، اما از چنین دستگاه رده بالایی انتظار می رود دارای اسپیکر استریو باشد.

8 (Copy)

تنظیمات مختلفی برای بخش موسیقی در نظر گرفته شده اند که تا زمانی که از هدفون و هندزفری استفاده نکنید، محسوس نخواهند بود. این تنظیمات در بخش SoundAlive اپلیکیشن Music قرار گرفته و شامل گزینه هایی همچون باس و صدای سه بعدی هستند.

دوربین

Samsung_Galaxy_Note_Edge008

نوت اج شما را در هر شرایطی (به جز زیر دریای کارائیب) همراهی می کند و به دوربینی 16 مگاپیکسلی مجهز شده تا در لحظات خوش نیز با شما شریک شود. دوربین تنظیمات کاملی دارد و می توان سطح ISO و دهانه لنز را تنظیم کرد. همچنین حالت های مختلفی مثل سلفی برای آن در نظر گرفته شده است و می توانید با دوربین جلوی 3.7 مگاپیکسلی، به ثبت خودنگاره بپردازید.

10 (Copy)

از کیفیت دوربین بگوییم. تصاویر 16 مگاپیکسلی دارای جزئیات بالا و سطح نویز پایینی هستند و از این لحاظ، عملکردی خوبی را از دوربین شاهد هستیم. اما از نظر رنگ، تصاویر به سردی می گرایند. البته تا زمانی که تصاویر را در نمایشگر Super AMOLED نوت اج مشاهده کنید، بسیار خوش رنگ و لعاب به نظر می رسند اما در نمایشگرهای دیگر، اینطور نیست.

Samsung_Galaxy_Note_Edge051

نوت جدید سامسونگ، علاوه بر فیلم برداری 720p (با 120 فریم بر ثانیه) و 1080p (با 60 فریم در ثانیه)، قابلیت ضبط ویدئوهای QHD  و UHD یا همان 4K را در حالت 30 فریم بر ثانیه دارد. کیفیت ویدئوها شگفت انگیز است و شاهد تصاویری با جزئیات بالا، بدون لرزش و بسیار شفاف هستیم. سامسونگ در بخش فیلم برداری عالی عمل کرده است.

سخت افزار

Samsung_Galaxy_Note_Edge019

سامسونگ آخرین سخت افزارها را در نوت اج به کار برده و می توانیم بگوییم در حال حاضر، این دستگاه قدرتمندترین تلفن هوشمند دنیاست. پردازنده چهار هسته ای Krait 450 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز که روی چیپ اسنپدراگون 805 سوار شده، در کنار پردازشگر گرافیکی Adreno 420 جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد که نوت اج، قدرتمندترین است.

image

بنچمارک ها نیز کاملاً گویای این مسأله هستند؛ نوت اج کم نمی آورد.

تلفن و کیبورد

11 (Copy)

در رابط کاربری TouchWiz، دکمه های شماره گیر بزرگ طراحی شده اند تا کار کردن با آن ها راحت باشد. کیفیت مکالمه نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. فقط باید وقتی در خیابان در حال مکالمه هستید، حسابی مراقب موبایل خود باشید. نوت اج ابعاد بزرگی دارد و لقمه چربی برای سارقان به شمار می رود.

12 (Copy)

کیبورد اصلی سامسونگ دقت خوبی دارد و در تایپ با سرعت بالا نیز به خوبی پاسخگو است.

باتری

Samsung_Galaxy_Note_Edge036

نوت اج به یک باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپری مجهز شده که می تواند تا بیش از دو روز، شما را همراهی کند. نکته ای که در مورد باتری ما را خوشحال کرد، شارژ شدن سریع آن بود. این باتری در حدود 2 ساعت از صفر تا 100 شارژ شد که برای ظرفیت 3000 میلی آمپر زمان کوتاهی است و حداکثر بهره وری را برای کاربر فراهم می کند.

جمع بندی

Samsung_Galaxy_Note_Edge002

نوت اج، فبلی تمام و کمال است که امکانات فراوانی را به بهترین شکل ممکن در اختیار شما می گذارد. نمایشگر عالی، قلم بسیار خوب، دوربین با کیفیت و ... . اما در یک کلام می توان گفت نوت اج خوب است، چون نوت 4 خوب است. این فبلت از نظر سخت افزاری کاملاً مشابه نوت 4 است و عملکرد آن نیز همینطور. تنها عامل متمایز کننده این دو، همان بخش خمیده نوت اج است.

Samsung_Galaxy_Note_Edge017

این فبلت دستگاه بسیار خوبی است و در این بررسی، رضایت ما را از هر جهت برانگیخت با این وجود، به نظرمان ارزش این تفاوت قیمت چشمگیر با نوت 4 را که عملکرد مشابهی ارادئه می دهد، ندارد. در هر صورت، اگر دستتان باز است، با خرید نوت اج ضرر نکرده اید. بهترین و قدرتمرین ترین فبلت دنیا را در اختیار خواهید داشت، آن هم با نمایشگر خمیده بسیار جذاب!

اگر دوست دارید نوت اج را در حال نفس کشیدن نیز ببینید، می توانید بررسی ویدئویی دیجیاتو را از این دستگاه مشاهده کنید.

گلکسی نوت اج 32 گیگابایتی، هم اکنون در ایران به قیمت 3 میلیون و 450 هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (53 مورد)
  • مصطفی
    مصطفی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۴

    من همه زندگیمودادم خریدمش پول سه ماه کارموووو میفهمی

  • pouya
    pouya | ۸ دی ۱۳۹۳

    کی میدونه این گوشی از چه زمانی میاد به بازار ایران؟؟؟؟؟؟؟
    خواهش میکنم کمک کنین

  • سید محمد امین
    سید محمد امین | ۷ دی ۱۳۹۳

    خدایی کیا توجه کردن به اینکه سمت چپپش صافه و مثل سمت راست انحنا نداره؟

  • mahdir
    mahdir | ۴ دی ۱۳۹۳

    برام یچیزی جالبه
    دست آقا مانی رفته پشته اون قسمت منحنی و دیده میشه :|
    http://digiato.com/wp-content/uploads/2014/12/Samsung_Galaxy_Note_Edge049.jpg

    • هادی
      هادی | ۷ دی ۱۳۹۳

      برای منم عجیبه که چطور یه سایت بی طرف و حرفه ای که واقعا کارش بی نظیره تو عکس ها دست ببره و کنتراست و روشنایی صفحات گوشی رو زیاد کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • تا ابد رئالی
    تا ابد رئالی | ۴ دی ۱۳۹۳

    گوشیه خوبیه ولی با توجه به تفافت قیمت بیش از 1 ملیون تومن با نوت 4 نمیصرفه
    اگه هم قیمت بود شاید می ارزید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی