ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروی بدون سرنشین
تکنولوژی

طلوع فناوری های ویژه افراد ناتوان

این روزها بازار فناوری حسابی داغ است و در این میان شاید بیشترین ظلم به افراد کم توان شده باشد چراکه کمتر در مورد ارائه فناوری های جدید برای این قشر از کاربران حرفی به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۰

این روزها بازار فناوری حسابی داغ است و در این میان شاید بیشترین ظلم به افراد کم توان شده باشد چراکه کمتر در مورد ارائه فناوری های جدید برای این قشر از کاربران حرفی به میان می آید.

اما از ربات هایی که می توانند امور مختلف را به انسان یادآوری کنند تا خودروهای بدون سرنشین همه و همه فناوری هایی هستند که برای این گروه از کاربران ساخته شده و وارد بازار می شوند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

گجت ها و نرم افزارهای ترکیب کلام

نرم افزارهای تلفیق سخن

گجت ها و نرم افزار ترکیب کلام به طرق مختلف به کمک افراد کم توان آمده و برقراری ارتباط را برای این گروه از افراد میسر می کنند. معروف ترین مثال برای این گروه از افراد استفان هاوکینگ است که از تکنولوژی های ارائه شده در این حوزه برای تبدیل کلمات به صوت استفاده می کند.

این فناوری ها همچنین توسط افرادی که از نظر بینایی با مشکل روبرو هستند هم مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب سیستم عامل ها هم همراه با نرم افزارهایی ارائه می شوند که امکان خواندن متون با صدای بلند را دارند و به کمک افرادی می آیند که از عیوب بینایی رنج می برند.

این بدان معناست که این افراد می توانند امور ساده ای چون خواندن پیام را بدون کوچک ترین دشواری انجام دهند.

یکی از نرم افزارهای ارائه شده برای این منظور TalkItt نام دارد که با بهره گیری از فناوری ترکیب کلامی (Speech Synthesis) توانایی ارتباط موثر را در اختیار افرادی قرار می دهد که از مشکل برقراری ارتباط رنج می برند.

پس از دانلود این برنامه، همه کاری که کاربر باید انجام دهد این است که با آن صحبت کند. سپس Talkitt الگوهای صوتی فرد را تشخیص داده و آن را به زبانی قابل درک ترجمه می کند. عملکرد برنامه به همین سادگی است.

در حال حاضر برنامه Talkitt در دست ساخت قرار دارد و پیش بینی می شود که تا اواسط سال 2015 میلادی وارد بازار شود.

این روزها اغلب سیستم عامل های مربوط به اسمارت فون ها دارای نوعی دستیار صوتی داخلی هستند که می توان از آنها برای یافتن پاسخ پرسش هایی نظیر «فردا هوا چطور است؟» استفاده نمود.

با این همه، آمازون به تازگی دستیار اختصاصی خود را  ارائه کرده است. این دستیار صوتی که Echo نام دارد، همین کار را انجام می دهد منتها به جای اینکه روی تلفن همراه نصب شود، همراه با سیستم های سرگرمی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت این دستیار صوتی در حدود 200 دلار است و مرتبا منتظر شنیدن پرسش های شما است، به همین دلیل کاملا ارزش خرید را دارد.

دستیار صوتی Echo حتی برای آنها که از ناتوانی های جسمی رنج می برند هم مناسب خواهد بود. البته هدف اصلی از توسعه این برنامه آن است که امکان اتصال آسان تر و بهتر کاربر به اکوسیستم آمازون فراهم شود (در نتیجه به فروش بهتر محصولات آن کمک کند).

گجت ها و برنامه های موبایل مبتنی بر حسگر

 

برنامه های مبتنی بر حسگر

اوتیسم یکی از مواردی است که در آن مشکلات حسی عمده و مهمی برای فرد به وجود می آید و در نهایت بر نحوه ارتباط بیمار با دنیای اطرافش اثر می گذارد. اما اپلیکیشن های حسی نظیر Kid in Story در حال تغییر دادن این مسأله هستند.

این برنامه به مبتلایان به اوتیسم و دیگر افرادی که دارای مشکلات حسی هستند امکان می دهد که داستان های بصری مختص به خود را بسازند و در نهایت بتوانند مهارت های حسی و اجتماعی شان را تقویت نمایند.

علاوه بر این نوعی مکانیزم پشتیبانی خواندن و نوشتن هم برای این اپلیکیشن در نظر گرفته شده است که امکان یافتن کلمات ابتدایی و اصلی را به کاربر می دهد.

همانطور که گفته شده در حال حاضر اپلیکیشن های متعددی برای افراد دارای اختلالات حسی ارایه شده است، اما در کنار این برنامه ها گجت هایی که چنین قابلیتی داشته باشند هم در بازار موجود هستند.

یکی از این گجت ها BuddyTag نام دارد. این مچ بند برای کودکان آسیب پذیر ساخته شده است و به والدین آنها امکان می دهد تا از موقعیت فرزندان خود مطلع شوند و بدانند که کودکانشان دقیقا در کجا هستند.

خودروهای بدون سرنشین

خودروهای بدون سرنشین

در حال حاضر رانندگی برای آنها که از ناتوانی های جسمی یا بصری رنج می برند امری است غیر ممکن. این مسأله باعث می شود که این افراد حس استقلال خود را از دست بدهند و در نهایت نتوانند به هر جا که می خواهند بروند.

با این حال آینده خودروهای بدون سرنشین این مسأله را به صورت کامل تغییر خواهد داد و در نهایت این گروه از افراد هم می توانند پشت فرمان بنشینند منتها با این تفاوت که نیازی نیست راننده کاری انجام دهد و اتومبیل به صورت کاملا خودکار عمل خواهد کرد.

در حال حاضر کمپانی هایی مانند گوگل روی ساخت این اتومبیل ها کار می کنند و دولت انگلستان هم به تازگی قوانینی را تعریف کرده است که به موجب آن در سال 2015 میلادی این خودروها برای تست اولیه وارد جاده های انگلستان خواهند شد.

چند سالی می شود که گوگل دست اندر کار ساخت این اتومبیل ها شده است و از پیشگامان این عرصه محسوب می شود، یا دست کم در افکار عمومی که اینچنین است.

فناوری مورد استفاده غول جستجوگر دنیا Google Chauffer نام دارد و مرتبا مورد آزمایش قرار می گیرد و جالب است بدانید که این اتومبیل ها تنها زمانی دچار سانحه می شوند که پای انسان به میان بیاید و به نوعی در جریان هدایت خودرو مداخله کند.

نرم افزار مذکور در واقع روی نمونه اولیه این خودرو نصب شده که اوایل امسال از سوی گوگل رونمایی شد. با این حال پیش بینی می شود که مدل های تجاری این خودرو تا اوایل سال 2017 میلادی وارد بازار شوند.

بسیاری از متخصصان این صنعت پیش بینی کرده اند که سال 2017 سال خودروهای بدون سرنشین خواهد بود و کمپانی آئودی هم پیشتر تأیید کرده بود که نخستین سری از اتومبیل های بدون سرنشین آن تا سال 2016 وارد جاده ها خواهند شد.

با این حال گفته می شود که پروسه ساخت این اتومبیل فعلا در مرحله تست قرار دارد و زمانی که یکی از نمونه های ساخته شده آئودی بتواند به سرعت 149 مایل بر ساعت برسد، کمپانی سازنده رسما خبر آن را منتشر خواهد کرد.

خودروهای بدون سرنشین هنوز هم وارد بازار نشده اند-یا دست کم نوع تجاری آنها هنوز هم ساخته نشده- با این حال خودروسازان دنیا در تلاشند تا اشکال مختلفی از این فناوری را در محصولات تولیدی خود به کار بگیرند.

برای نمونه، چندی است که خودروهای جدیدی به همراه سیستم کنترلگر انطباقی کروز (Adaptive Cruise Control) وارد بازار شده اند. این فناوری خودروهای مجاور را مورد پایش قرار می دهد و قادر است که سرعت خودرو را با حرکت اتومبیل ها و جریان ترافیکی تنظیم کند. مرسدس بنز کلاس S مدل 2014 یکی از اتومبیل های بهره مند از این فناوری است که قابلیت حرکت بدون دخالت سرنشین را دارد.

ربات ها و مصنوعات

ربات ها

زمانی که کلمه ربات به ذهن انسان خطور می کند، ناخودآگاه به یاد فیلم های علمی- تخیلی مانند ترنسفورمر می افتد اما باید قبول کنیم که آینده از آن این مصنوعات ساخت بشر است.

امروز این ربات ها هستند که اتومبیل ها را می سازند و خانه هایمان را جارو می کنند. Deka Robot Arm یکی از مدل های مفهومی ساخته شده است. این ربات نوعی بازوی پروتزی بوده و به افرادی که دست خود را از دست داده اند کمک می کند تا مجددا توانایی دست گرفتن اشیاء را بیابند.

ربات های خانگی شاید از لحاظ ظاهر شبیه به مدل هایی باشند که در دهه 50 میلادی در داستان های عملم و تخیلی زاده شدند اما مدلی مانند Jibo کاملا با آنها فرق دارد و نوید آینده ای را می دهد که در آن، ربات ها را در هر خانه ای می توان یافت.

این ربات که توسط پروفسور سینتیا بریزیل ساخته شده است چهره مالک خود را تشخیص داده و فعالیت های مختلفی را برای او انجام می دهد که از آن جمله می توان به یادآوری امور و کمک به برنامه ریزی اشاره نمود.

چنین قابلیتی به خصوص برای آنهایی مفید خواهد بود که توانایی هماهنگ سازی امور را ندارد و از مشکلات حافظه ای رنج می برند.

ربات ها همچنین در خط مقدم بیمارستان ها هستند و علم پزشکی را وارد عرصه جدیدی کرده اند. موسسات بهداشتی ایالات متحده آمریکا بودجه ای را به توسعه ربات ها اختصاص داده اند چراکه باور دارند این فناوری تأثیر بسزایی بر نسل های آتی خواهد داشت.

شاید روزی ربات ها جایگزین صندلی های چرخدار شوند و زندگی هوشمندتری را برای افراد ناتوان به ارمغان آورند.

یکی دیگر از حوزه های هیجان انگیز علم رباتیک که در دوران اوج خود به سر می برد، حوزه Telepresence (یا کاربرد فناوری حقیقت مجازی برای کنترل از راه دور ماشین آلات) نام دارد.

در حال حاضر ربات های زیادی با بهره گیری از این فناوری ساخته شده اند که امکان پیوستن کاربر به نشست های مختلف را از راه دور فراهم می کنند. یکی از این آنها Double Robot نام دارد که نسبت به مدل های مشابه جذاب تر است.

این ربات که در حدود 2499 دلار قیمت دارد مجهز به نوعی سیستم چرخی موتوردار است که به شما امکان می دهد از راه دور در محل برگزاری نشست حرکت نمایید و فاصله تان با محل برگزاری هم تأثیری در این مسأله ندارد.

به لطف این ربات، حس می کنید که واقعا در محل برگزاری نشست هستید، حال تصور کنید که آن را در کنار یکی از هدست های بهره مند از فناوری حقیقت مجازی مورد استفاده قرار دهید، در این صورت حتی اگر در خانه حبس شده باشید هم می توانید در هر جایی حضور داشته باشید.

سیستم های پایشی و حسگرها

سیستم های پایشی

سیستم های پایشی نقشی بسیار مهم را در حوزه امنیت بر عهده دارند. این سیستم ها به کاربر امکان می دهند که مطمئن شود همه چیز خوب است و از آنها برای کمک به افراد آسیب پذیر در جوامع استفاده می شود.

یکی از این سیستم ها Evermind نام دارد که به خانواده ها امکان می دهد فعالیت های یکی از اعضای آسیب پذیر خود را تحت نظر بگیرند؛ تمام کاری که باید انجام دهند این است که سیستم را به یکی از لوازم خانگی مورد استفاده فرد مورد نظرشان متصل نمایند. زمانی که آن دستگاه روشن می شود، نوعی نوتیفیکیشن برای اعضای خانواده ارسال می شود و آنها را در جریان این موضوع قرار می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • همایون
    همایون | ۴ دی ۱۳۹۳

    یه بار استاد هوش مصنوعیمون گفت «خودروهای بدون سر نشین»، من یه حال حسابی بهش دادم
    شما که دیگه جای خود دارد
    بدون سرنشین؟!
    نهههههههه
    می‌خوام بدونم بدون سرنشین؟!

  • علی امیری
    علی امیری | ۳ دی ۱۳۹۳

    یه چی میخوام بگم دوستان همه اعلام وجود کنن , ببینم چند نفر حاضرند.

    • Hossein Za
      Hossein Za | ۳ دی ۱۳۹۳

      بفرما استاد
      ________
      به یاد عباس و کامیاب :New Playing:::SHN Hamon

      • علی امیری
        علی امیری | ۳ دی ۱۳۹۳

        فدای آقا حسین گل.هرچند که به عقیده من یه نفر به تنهایی میتونه یه جامعه باشه ولی صبر کن همه جمع بشن.قربونت.
        ---------------------------------
        دیجی نترس نمیخوام کودتا کنم.نبر تو تایید.این تن بمیره نبر!

      • Hossein Za
        Hossein Za | ۳ دی ۱۳۹۳

        دست به مثبت=منفی.

    • SAEED DASTMARD
      SAEED DASTMARD | ۳ دی ۱۳۹۳

      منم اعلام وجود کنم فعالی رو بزن.

      • SM
        SM | ۳ دی ۱۳۹۳

        So am I :D

        • SAEED DASTMARD
          SAEED DASTMARD | ۳ دی ۱۳۹۳

          :-)

          • SM
            SM | ۳ دی ۱۳۹۳

            آقا پلیز دونت تشویق می
            (راستی اون جمله قبلیم درست بود؟؟؟ :D )
            :D

    • جهانگیر
      جهانگیر | ۳ دی ۱۳۹۳

      سلام آقا علی بفرمایید:

      • علی امیری
        علی امیری | ۳ دی ۱۳۹۳

        ممنون.همون لایک ها برای ابراز وجود کافی بود.توی پست بعدی اعلام میکنم.
        فدای همه ی دوستان.

  • مهدیر
    مهدیر | ۳ دی ۱۳۹۳

    سلام. آقایون کسی هست به من یه کمکی توی زمینه برنامه نویسی اندروید بکنه ؟
    ممنون میشم یجا خیلی گیر افتادم ممنون

  • احمد رضایی
    احمد رضایی | ۳ دی ۱۳۹۳

    همیشه گفتم روزی که امواج مغزی اِنکد بشه و به کد ترجمه بشه انوقته که میشه گفت یه انقلابه
    فکر کنین نیاز به مانیتور نباشه همه تو ذهنمون تصویر بشه و عز طرفی نیاز به تاچ پد یا کلید نیست
    همه اینتر اکتیو بین ذهن و یه قطعه کوچیک.
    باور کنید ذهنه ما بسیار پیشرفته است و فقط نیاز به سنسورهای بیشتر داریم .

مطالب پیشنهادی