ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فضا پیمای اوریون
تکنولوژی

چرا در جدیدترین فضاپیمای ناسا از چیپ سال 2002 استفاده شده است؟

اوریون جدیدترین و احتمالا بلند پروازانه ترین پروژه ناساست که نخستین پرواز بدون سرنشین خود به فضا را در 14 آذرماه امسال از ایستگاه کاپتان کارناوال فلوریدا انجام داد و پیش از آنکه روی اقیانوس آرام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

اوریون جدیدترین و احتمالا بلند پروازانه ترین پروژه ناساست که نخستین پرواز بدون سرنشین خود به فضا را در 14 آذرماه امسال از ایستگاه کاپتان کارناوال فلوریدا انجام داد و پیش از آنکه روی اقیانوس آرام متلاشی شود به مدت 4 ساعت و نیم به دور خود چرخید.

هدف نهایی از ساخت این فضاپیما مانند برنامه آپولو که 45 سال پیش اجرا شد آن است که انسان را به مناطقی ببرد که تابحال ندیده است. ماه یکی از این مناطق بود که در سال 1969 میلادی چشم بشر به جمالش روشن شد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این بار مقصد مریخ است و احتمال می رود که فضاپیمای اوریون تا سال 2021 میلادی تیمی از فضانوردان را به آن بفرستد.

با در نظر داشتن مقیاس وسیعی که این پروژه دارد، احتمالا تصورتان این است که مهندسان ناسا در استفاده از فناوری های جدید پیشگام هستند و از جدیدترین قطعات کامپیوتری فوق پرسرعت برای ساخت فضاپیماها بهره می گیرند.

اما باید بگوییم که اینگونه نیست. مت لمیک مدیر پروژه اوریون در مصاحبه اخیر خود با The Space Review این را گفت. در واقع قطعات سخت افزاری به کار رفته در اوریون چندان هم پیشرفته نیستند و عموما از انواعی انتخاب می شوند که آزمایش خود را به خوبی پس داده اند.

سه کامپیوتر پروازی Honeywell همگی از پردازنده تک هسته ای IBM PowerPC 750X بهره می برند. این پردازنده ها که به چیپ های دایناسور شهرت دارند از سال 2002 میلادی در بازار موجود هستند و نخستین بار در کامپیوترهای اپل مورد استفاده قرار گرفتند تا اینکه شرکت مذکور در سال 2006 به استفاده از چیپ های اینتل روی آورد.

درست است آنگونه که لمیک می گوید این کامپیوترها به هیچ وجه سریع تر از تلفن های هوشمند شما نیستند. اما این مسأله به خاطر کسری بودجه ناسا نیست، پرواز ماه گذشته فضاپیمای اوریون در حدود 375 میلیون دلار برای ناسا آب خورد و برنامه پروازی آن در سال 2015 میلادی بودجه ای معادل 1.25 میلیارد دلار را طلب می کند.

در واقع علت این مسأله آن است که این کامپیوترهای قدیمی بهترین انتخاب برای انجام این کار هستند. شاید در حوزه کالاهای مصرفی، سرعت نخستین اولویت باشد و زمانی که تلفن همراه کاربر عملکرد خوبی ندارد می توان با پرداخت مبلغی بیشتر مدل سریعتری را خریداری کرد اما زمانی که حرف از پردازش در فضا به میان می آید، اطمینان پذیری حرف اول را می زند.

کامپیوترهای Honeywell به خودی خود چیزی ندارند و در اصل از روی سیستم های آنبورد مورد استفاده در هواپیمای بویینگ 747 ساخته شده اند. این کامپیوترها توانایی مقاومت در برابر لرزش های شدید و تشعشات ناشی از پروازهای طولانی مدت فضایی را دارند.

شاید حفاظت در برابر تشعشعات مهم ترین مسأله باشد. پرتوهای پرانرژی موجود در فضا می توانند باعث تغییر حافظه یک کامپیوتر شوند و در نهایت حوادث فاجعه باری را به بار آورند و به همین دلیل است که از سه دستگاه کامپیوتر در این فضاپیما استفاده می شود تا اگر یک یا دو تای آنها دچار مشکل شد دیگری همچنان کار کند.

البته قطعات سخت افزاری سال 2002 در برابر آنچه در آپولو مورد استفاده قرار گرفت بسیار هم پیشرفته هستند. سرعت کلاک کامپیوترهای آن دوران برابر با یک مگاهرتز و ظرفیت حافظه شان در حدود 36 کیلوبایت بود.

به زبان ساده تر، یک گوشی آی فون 6 در حدود 1000 برابر سریع تر بوده و ظرفیت حافظه آن 30000 برابر بیشتر است. با این همه، آپولو عازم فضا شد و باز هم باید تأکید کنیم زمانی که حرف از سفر به فضا به میان می آید اطمینان پذیری حرف اول را می زند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • آریا
    آریا | ۴ دی ۱۳۹۳

    اونجا اسمش کیپ کاناورال هست نه کاپتان کارناوال!!

  • جزقاله
    جزقاله | ۴ دی ۱۳۹۳

    اطمينان پذيري خيلي مهمتر هست تا سرعت ! براي هر سفر كلي هزينه بايد پرداخته بشه و تازه اگر محموله انساني باشه كه هزينه ها بيشتر هم ميشه !
    حوادثي مثل شاتل چلنجر رو به ياد بياريد ! تو اون حادثه يخ زدن يه واشر پلاستيكي باعث نابودي يه شاتل و هشت نفر خدمه شد
    تازه بار منفي رواني بعد از هر حادثه هم هست ! بنابر اين اينجا دقت و اطمينان بسيار بسيار واجبه ! مخصوصا توي ماموريت هايي با اين حد حساسيت

  • GabrieL
    GabrieL | ۴ دی ۱۳۹۳

  • GabrieL
    GabrieL | ۴ دی ۱۳۹۳

    با آیفونم میشه رفت فضا

  • Arya
    Arya | ۴ دی ۱۳۹۳

    سلام من یه جی3 دارم و وقتی یه مقدار به صفحه ش فشار وارد میشه نمایشگر یه مقدار رنگ قاطی میکنه که در سمت راستش بیشتر اینطوری میشه این طبیعیه یا نه مثل وقتی که روی تلویزیون یا مانیتور فشار وارد میشه چون ال سی دی هست ایتجوریه؟لطفا جواب بدین دارم دیوونه میشم

    • ali.n
      ali.n | ۴ دی ۱۳۹۳

      بله خیالتون راحت، خیلی گوشیهای جدید اینطور میشه، دلیلشم حذف فضای بین نمایشگر و شیشه محافظ به منظور ارائه تصویر بهتر هست.نگران نباشید.

      • Arya
        Arya | ۴ دی ۱۳۹۳

        خیلی ممنون دوست عزیز :-)
        ولی جسارتا شما مطمئنید؟

        • ali.n
          ali.n | ۴ دی ۱۳۹۳

          بله مطمئن هستم چون گوشی های زیادی اینطور هستند،، و فشار ندی نمیفهمی..... البته اگه با لمس معمولی تغییر رنگ بده نشونه خرابیه.....

    • erfanm
      erfanm | ۴ دی ۱۳۹۳

      من نسل قبلی گوشی شما رو دارم
      اگه به عمد زیادی فشار بدم به خاطر ماهیت کریستال مایع رنگ ها جا به جا میشن تمام پنل های کریستال مایع این ضعف رو دارن
      اما توی استفاده عادی و حتی کمی غیر عادی نباید مشکلی داشته باشی اگه یکم فشار میدی و تغییر رنگ میبینی گوشی مشکل داره نشون بده نمایندگی و با نمونه های دیگه مقایسه کن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی