ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

قطارهای وحشت تا سال 2018 خطوط ریلی روسیه را در می نوردند

به موجب معاهده ای به نام STARTII که میان مقامات روسیه و ایالات متحده آمریکا به امضا رسید، این کشور پذیرفت که طی یک برنامه ادامه دار تولید تسلیحات کشتار جمعی را کاهش دهد و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

به موجب معاهده ای به نام STARTII که میان مقامات روسیه و ایالات متحده آمریکا به امضا رسید، این کشور پذیرفت که طی یک برنامه ادامه دار تولید تسلیحات کشتار جمعی را کاهش دهد و بر اساس معاهده دیگری به نام New START هم قرار شد که به تدریج  از تسلیخات هسته ای خود بکاهد.

اما روسیه چندی است که در حال فاصله گرفتن از استراتژی های گذشته خود است و در نظر دارد که سیستم سپر موشکی بین قاره ای اش را دور از چشم دیگران بیش از پیش تقویت نماید و در همین راستا اقدام به ساخت نمونه ای از یک قطار مفهومی به نام Nuke  کرده است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Rs-22.ogv-1.mp4"]

این قطار جدید که شباهت زیادی به فیلم های تخیلی دارد قرار است که در مقایسه با نسل های قبلی اش که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ریل ها را می پیمودند، به خدمت گرفته شده و محموله های خطرناکی را حمل کند.

قطار Nuke که خود روس ها مجموعه موشکی ریلی جنگی (یا Combat Railway Missile Complex) می خوانندش شباهت زیادی به زیردریایی های هسته ای سپر موشکی آن کشور دارد، منتها استفاده از آن به مراتب کم هزینه تر خواهد بود.

ماهیت دائما در حرکت این قطار و «خاصیت استتاری آن» نوک را به هدفی دشوار برای نشانه گیری و بازدارندگی بدل کرده است.

علاوه بر این قطار Nuke از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نمونه های مسافربری و حمل بار دارد و به همین دلیل رهگیری ماهواره ای آن توسط نیروهای غربی بسیار دشوار خواهد بود.

سیستم سپز موشکی ریلی روسیه

گفته می شود که این سکوی پرتاب موشک جدید که روی خطوط ریلی روسیه به کار گرفته خواهد شد به Barguzin تغییر نام خواهد داد که در واقع عنوان یک باد شرقی بسیار قوی است و روی دریاچه Baikal روسیه می وزد.

به گزارش سایت خبری رسمی روسیه (RT News) این مدل نیز همانند 12 قطار قبلی موسوم به Nuke که در دوران شوروی سابق مورد استفاده قرار می گرفت و در سال 1993 از خطوط ریلی روسیه خارج شد، دارای واگن های جداگانه ای است که شباهت زیادی به قطارهای دارای یخچال دارند.

وزن این قطارها هم سبک تر از نمونه های قبلی است زیرا سیستم سپر موشکی جدید RS-24 نصف مدل به کار گرفته شده در قطار قبلی که RT-23 نام داشت، وزن دارد.

به علاوه، بدون زره مخصوصی که برای برای حفاظت از بدنه واگن ها روی آنها نصب می شوند، ظاهر آن ها کاملا شبیه به واگن های یخچالی است که برای حمل مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و رهگیری آنها حتی برای مطلعان هم دشوار خواهد بود.

هر یک از این قطارها قادرند 6 عدد سیستم سپر موشکی بین قاره ای را حمل کنند که هر کدام هم چهار محموله مهمات (حاوی چندین کلاهک) را در خود خواهند داشت.

این بدان معناست که هر قطار، که در حال حاضر برنامه ریزی های لازم برای 5 عدد از آنها انجام شده است می تواند 24 کلاهک هسته ای را حمل کند که هر کدامشان برای نابود کردن یک شهر کافی هستند.

اما سپر موشکی RS-24 قدرتمندترین سیستم روسیه نیست زیرا حتی RT-23 که مدل قبلی اش بود و در قطارهای قبلی روسی حمل می شد توانایی حمل دو برابر مهمات بیشتر را داشت.

درست است که این سیستم از مدل قبلی ضعیف تر است اما از لحاظ دقت و دوام در جایگاه به مراتب بالاتری قرار دارد. این سیستم با سرعتی معادل 20 ماخ به سمت هدف حرکت می کند و به همین دلیل یکی از سریع ترین نمونه های ساخته شده در دنیاست.

این بدان معناست که سیستم های بازدارنده در برابر آن باید واکنش به مراتب سریعتری را از خود نشان دهند. زمان آماده سازی آن برای پرتاب کمتر است و در نتیجه پس از اصابت کلاهک هایش با اهداف، دشمن زمان کمتری را برای استفاده از سیستم های دفاعی خود در اختیار خواهد داشت.

این سیستم همچنین دارای اثر مادون قرمز کوتاه تری است و به همین دلیل تشخیص و رهگیری آن توسط ماهواره های مستقر در فضا به مراتب دشوارتر خواهد بود.

سیستم سپر موشکی جدید روسیه همچنین همراه با پیشرفته ترین تجهیزات تله ساخته شده است که توانایی گمراه کردن سیستم های موشکی ضد بالستیک آمریکا را دارد.

همچنین گفته می شود که احتمال خطای مهمات مورد استفاده به همراه RS-24 برابر با 45.72 متر پس از طی کردن مسیری معادل 12070 کیلومتر است که این ویژگی آن را به سلاحی بسیار دقیق برای روسیه بدل می کند.

گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که نوسازی قطارهای Nuke روسیه پاسخی است که به پروژه خاص آمریکا موسوم به Conventional Prompt Global Strike داده شده که در آن از موشک هایی با سرعت فراتر از صوت، موشک های بالستیک و حتی تسلیحات مستقر در فضا بهره گرفته شده و می توانند ظرف تنها یک ساعت هر هدفی را در اقصی نقاط جهان نابود کند.

همانطور که پیشتر گفته شد، رهگیری و تشخیص قطارهای Nuke امری است دشوار و تنها در زمان تغییر شکل و پیش از پرتاب موشک قابل مشاهده است.

قطارهای Nuke و تمرکز خاص روسیه روی توسعه تسلیحات هسته ای تنها یکی از نشانه های روابط سرد میان روسیه و غرب است و شاید این کشور در آینده ای نزدیک دست به توسعه فناوری های نظامی به مراتب پیچیده تر و قدرت مند تر مشابه بزند تا باز هم توان دفاعیش را بالاتر ببرد.

سیستم سپر موشکی روسیه

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

    مرگ بر آمریکا...روسیه شرف داره به آمریکای کودک کش...شوروی حسابس از روسیه جدایه..البته روسیه هم به خاطر منافع خودش باما هم متحد شده..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی