ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هاور بورد، وسیله ای که در آینده ی نزدیک به واقعیت می پیوندد

هاور (hover) در لغت به معنای معلق در هوا است. شاید شما هم در سری فیلم های مرد عنکبوتی دشمن شماره یک او را سوار بر یک هاور برد دیده باشید. وسیله ای که با ...

فرشاد صفایی
نوشته شده توسط فرشاد صفایی | ۸ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

هاور (hover) در لغت به معنای معلق در هوا است. شاید شما هم در سری فیلم های مرد عنکبوتی دشمن شماره یک او را سوار بر یک هاور برد دیده باشید. وسیله ای که با آن می توان در هوا معلق ماند و به سمت های مختلف حرکت کرد.

هر چند آن وسیله تنها زاده ی استودیوهای فیلم سازی هالیوود بود، اما احتمالاً hendo hover اولین هاور برد واقعی باشد که پا بر عرصه ی وجود می گذارد.

در حدود دو ماه قبل یک زن و شوهر ( greg و jill Henderson) کمپینی را راه انداختند تا برای هاور بردی که فکر می کردند توانایی ساختنش را دارند سرمایه گذار جذب کنند. آنها امیدوار بودند که با جذب سرمایه بتوانند تا اکتبر 2015 این محصول را با موفقیت تولید کنند. اتفاقی که افتاد فراتر از انتظار بود. در زمان مقرر دو برابر سرمایه ی مورد نظر جذب شد ( 500 هزار دلار) و مجله ی تایمز هم با تمجید از این اختراع، آن را در بین 25 اختراع برتر سال 2014 قرار داد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا با چند و چون این وسیله و ظرفیت هایی که با خود به همراه دارد آشنا شوید.

هاور بورد هِندو دقیقا چیست؟

hendo

برای درک بهتر از این وسیله یک اسکیت بورد را تصور کنید که چرخی ندارد و در هوا معلق است. هاورد بورد هندو در ارتفاع حدودا یک اینچی سطح زمین در هوا معلق می ماند. شاید این مقدار به نظر ناچیز برسد، اما همین مقدار کم برای هدفی که این وسیله دنبال می کند کافی است.

راندن این ابزار به دلیل عدم اصطکاکی که دارد بسیار نرم و روان است. هاوربورد هندو خود را با حرکات بدن تنظیم می کند. وسیله ی مذکور با سیستم های ایمنی متعددی همراه است تا امن ترین پرواز هوایی را برایتان به ارمغان بیاورد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Tony-Hawk-Rides-the-Hendo-Hoverboard.mp4"]

چگونه کار می کند؟

هاور بورد مورد بحث از هیچ تکنولوژی خارق العاده و یا نوظهوری بهره نمی برد. هر آنچه در این وسیله به کار رفته، مدت هاست که در سلطه ی بشر دو پا بوده است. اما تا کنون هیچکس به فکرش نرسیده بود بدین گونه این تکنولوژی ها را در کنار هم قرار دهد و آنها را برای این هدف هماهنگ کند.

گروه سازنده ی این وسیله، در مورد نحوه ی کارکردش اینگونه توضیح می دهند:

<< جادوی پشت قضیه در 4 موتور دایره ای شکل نهفته است. این موتور ها باعث به وجود آمدن یک دافعه ی مغناطیسی نسبت به سطح زمین می شوند. همین امر باعث معلق ماندن هاور بورد در هوا می گردد.>>

hendo hoverboard

در واقع این هاور برد به جای استفاده از پره های گردان ( که تصور اولیه در مورد نحوه ی کارکرد این وسیله است) از میدان مغناطیسی برای فاصله گرفتن از سطح زمین بهره می برد که در اصطلاح به آن شناور مغناطیسی (Magnetic levitation) می گویند.

شناور مغناطیسی تکنولوژی چندان جدیدی نیست و مدت ها است که در صنعت حمل نقل برای افزایش سرعت، کاهش صدا و به طور کلی افزایش کارآیی مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور مثال در بخش حمل و نقل ریلی، استفاده از این تکنولوژی باعث کاهش اصطکاک بین قطار و راه آهن می شود. در نتیجه سرعت قطار افزایش یافته، مصرف انرژی کاهش می یابد و صدای کمتری نیز تولید می گردد.

اما هاور بورد هندو پا را از این ها فراتر گذاشته و به راستی از زمین جدا شده است، در نتیجه نیازمند مسیر بخصوصی همانند قطار ها نیست و آزادانه بر روی سطحی از مس حرکت می کند.

چرا سطح مسی؟ آقای هندرسون می گوید که مس از معدود فلزهای القاگر است:

<< وقتی یک آهنربا را به فلزی مانند مس نزدیک می کنید، جریانی الکتریکی در فلز شکل می گیرد. این جریان الکتریکی باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی می گردد. میدانی که در نقطه ی مقابل میدان آهنربا قرار دارد و باعث دفعش توسط فلز می گردد. اگر میدان تولید شده به قدر کافی قوی باشد می تواند آهنربا را در هوا معلق کند. اگر بتوان میدانی فوق العاده قوی تولید کرد، می توان وسیله ای مانند هاور بورد و سرنشین آن را در هوا معلق نگه داشت.>>

در واقع موتور های هاور بورد هندو، آهنرباهایی الکتریکی هستند که با قرار گرفتن بر روی مس، باعث ایجاد میدان مغناطیسی مذکور شده و هاور برد را از زمین بلند می کنند.

مسئله ای که در مورد هاور بورد اهمیت دارد، پایداری آن در شناور ماندن در هوا است. این کار مثل شناور نگه داشتن یک آهنربا در بالای آهنربایی دیگر به حساب می آید. برای حل این مشکل هاور بورد هندو از 4 موتور در عوض یک موتور بهره می برد. چیزی همانند نگه داشتن خودروهای معمولی بر روی 4 چرخ.

کیت توسعه ی هاور بورد

hendo-whitebox

تا زمانی که از لحاظ ساختاری و اقتصادی هاور بورد هندو در اختیار مشتریان قرار گیرد، گروه توسعه ی این محصول، نمونه ی کوچک تر و ساده تری را تحت عنوان کیت توسعه ی هاور بورد طراحی و ساخته اند. جعبه ای که در مقیاس کوچکتر، همان عملکرد هاور بورد را خواهد داشت.

ابعاد این کیت توسعه 25*25*12 سانتی متر است و با وزن 4.5 کیلوگرمی خود، می تواند حدود 3 کیلوگرم بار را در ارتفاع 1 تا 1.5 سانتی متری سطح زمین نگه دارد. قیمت این محصول بسیار پایین تر از هاور بورد در نظر گرفته شده، زیرا تیم توسعه دوست دارد تا جای ممکن علاقه مندان را با این سیستم آشنا کند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/New-Whitebox-Video.mp4"]

آنسوی هاور بورد

hendo_car-640x289

هاور بورد به خودی خود ابزاری جالب و شگفت انگیز است. اما این وسیله تازه اول ماجرا است. در واقع به ثمر نشستن این پروژه راه را برای اتفاقات شگفت انگیز تری هموار می کند.

آقای هندرسون در این باره می گوید: "هندو اولین قدم به سوی آینده ای متفاوت است و در واقع تنها کاتالوگی برای آشنایی با این فناوریست. کاتالوگی که هر کس با خواندنش به راحتی از آن سر در آورد."

حرف های آقای هندرسون قابل تامل است. تکنولوژی مورد استفاده در هاور بورد قابل توسعه و استفاده در مقیاس های بزرگ محسوب می شود. روزی را تصور کنید که هاور بورد قادر باشد همانند یک خودرو آزادانه حرکت کند و همانند یک قطار سریع باشد. نکته ی جالب دیگری که در این بین نهفته گشته این است که هاور بورد توانایی جابجایی هر نوع محموله ای با هر شکلی را دارد.

امروز هاور بورد از زمین بلند می شود، اما کسی چه می داند فردا چه چیزهایی را جا به جا خواهد کرد.

شما چه فکر می کنید؟ آیا هاور بورد و میدان مغناطیسی می توانند حمل و نقل را دگرگون کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

MUO
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • کیهان
    کیهان | ۹ بهمن ۱۳۹۴

    شاید یه ایرانی بتونه این رو گسترش بده
    اثلا شاد اون تو همین ها یاشه کسی چه میدونه

  • اسلام فرزانه
    اسلام فرزانه | ۱۱ دی ۱۳۹۴

    سلام دوستان این وسیله اگر متخصصین این کا از نیروی میدان مغناطیسی خود زمین استفاده می کردند دیکر نیازی به صفحه مسی هم نبود نیروی که قطب شمال و قطب جنوب ایجاد می کند وسیله درست می کردند که از نیروی ایجاد شده در قطب شمال و قطب جنوب استفاده می کرد و به هر نقطه ای از زمین میتونستی با ارتفاع 150 هزار پایی پرواز کنی بدون سوخت فسیلی یا جامد فقط از نیروی قطبین زمین استفاده می کرد دوستان نیروی که قطبین زمین تولید می کند سر سام آور است این نیرو می تواند تمام تشعشعات خورشید را به طرف زمین دفع می کند خداوند اگر این نیرو را به زمین نمی داد زمین در عرص فقط 10 ثانیه با حمله تشعشعات خورشید نابود می شد ولی این نیروی قطبین جنان قوی هستند میتونه تمام این تشعشعات را در فاضله81هزار پایی زمین یعنی بالاتر از لایه اوزن کنترل کند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی