ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا شیائومی با الهام از اپل شرکتی ۴۶ میلیارد دلاری شده است؟

اخیرا و پس از افزایش ۱٫۱ میلیارد دلاری سرمایه شیائومی، ارزش این شرکت چینی به ۴۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم حتی از مجموع سرمایه گذاری ها روی Uber -که ۴۱ میلیارد دلار ارزش ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

اخیرا و پس از افزایش ۱٫۱ میلیارد دلاری سرمایه شیائومی، ارزش این شرکت چینی به ۴۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم حتی از مجموع سرمایه گذاری ها روی Uber -که ۴۱ میلیارد دلار ارزش دارد- نیز بیشتر است و این شرکت را به یکی از ارزشمندترین شرکت های حوزه تکنولوژی تبدیل می کند.

البته این بحث چیزی جدا از رشد ۳۰۰ درصدی سال به سال فروش برای این شرکت است، اما تولید محصولات با سود بسیار کم به هر شکل در سال گذشته سودی ۵۶ میلیون دلاری را برای این شرکت ساخت.

در ادامه با دیجیاتو باشید تا بدانیم الهام گیری از محصولات اپل تا چه حد روی این میزان فروش و انباشت سرمایه برای شیائومی موثر بوده است.

اما مواردی نیز وجود دارند که این شرکت را به کپی برداری از اپل متهم می کنند. در واقع مدیران هر دو شرکت در این مورد اظهار نظر کرده اند. جانی آیو شباهت بیش از حد محصولات تولیدی شیائومی به طراحی های اپل را 'دزدی' تعبیر کرده است.

Apple's Magic Trackpad
Apple's Magic Trackpad
jpeg-1
Xiaomi Mi Router Mini

او در مصاحبه ای با سایت Vanity Fair گفته بود: 'وقتی شما برای اولین بار چیزی را می سازید، نمی دانید موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. شما ۷ تا ۸ سال را صرف کار بر روی آن می کنید و پس از نتیجه گیری سایرین آن را کپی می کنند. من فکر می کنم این چیزی به جز دزدی و تنبلی نیست.'

و در پاسخ Hugo Barra رئیس بخش جهانی شیائومی نیز به سایت The Verge با 'احساسی' خواندن این اتهامات گفت: «اگر شما دو طراح با مهارت های مشابه باشید بروز چنین حسی در نتیجه نهایی اجتناب ناپذیر است.»

iPhone 5s
iPhone 5s
Xiaomi Mi4
Xiaomi Mi4

به هر حال قضاوت پس از مقایسه تولیدات دو شرکت نگاه اتفاق می افتد. به سادگی می توان با تماشای محصولات اپل و شیائومی به شباهت آنها پی برد.

Apple TV
Apple TV
Mi Box
Mi Box

تلفن های هوشمند، تبلت ها و دستگاه های پخش آنلاین کاملا شبیه هم هستند. به طوری که می توان گفت کار از مرز 'الهام گیری' گذشته است.

iPhone 5c
iPhone 5c
Xiaomi's MiPad
Xiaomi's MiPad

البته اپل پیش از این در مقابله با سامسونگ در کپی برداری از محصولاتش کاهلی کرده و حالا سامسونگ بزرگترین فروشنده تلفن هوشمند در دنیاست. و شاید شیائومی نیز به سامسونگ نگاه کره و در فکر مبارزه با لنوو و هواوی باشد. اما نگرانی کلی تمامی تولید کنندگان تلفن هوشمند، طراحی محصولات نیست. بلکه کاهش میزان سود مارژینال در این بازار اشباع شده نگرانی اصلی آنهاست.

Screen Shot 2014-12-30 at 11.18.57

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (52 مورد)
  • saleh
    saleh | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    نه ، خداییش خیلی خوب کپی کرده ، کپی کردن هنر میخواد ، قیمتاش هم خوبه ، اگه میتونستم میخریدم

  • اللهیار
    اللهیار | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    حتی اسلایدر ها واسه معرفی محصولهاشون هم الهام گرفته شده میفهمین الهاممم نه الهه

  • سورنا
    سورنا | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    ناموسن وایسید برم تخمه بخرم بیام کامنتارو بخونم

  • Mohammad ch
    Mohammad ch | ۹ دی ۱۳۹۳

    اگه من یه ابر قدرت بودم اول عربها رو بعد این چینی ها رو نسلشون رو منقرض میکردم
    هی میگن چینی ها خیلی خلاقا بچه هاشون از 12 سالگی موشک میسازند والا منکه چیزی جز کپی و دزدی ندیدم
    خیلی ببخشید ولی هر خری هم که میرسه صاف میره تمام محصولات اپل رو کپی میکنه جای دکمه هاشو عوض میکنه و مارک شرکت خودشو میزنه روش میده بیرون این کجاش طراحیه
    من نصاب مودمم چند وقت پیش رفته بودم خونه یکی گوشیش رو دیدم هنگ کردم مارک glx بود با دکمه هوم و طراحی Iphone 4s جای دکمه هاش عین S3 سامسونگ
    تنها شرکت هایی که الان واقعا طراحی دارن اول که اپل بعد سونی و موتورولا و اچ تی سی خدایی هم طاحیاشون فوق العادست بقیه گوشی ها همش چینی و تقلیدیه از جمله سامسونگ که داره تاوانش رو پس میده 60% کاهش سود دهی داشته

  • Mr.Mr
    Mr.Mr | ۹ دی ۱۳۹۳

    شما خودتون یک دفعه به فکر طراحی گوشی افتادین؟
    من خودم یک مدت چند مدل گوشی طراحی کردم که همش به طرح های اپل میرسیدم، درواقع انقدر شرکت های مختلف با همه ایده ها رو به اسم خودشون ثبت کردند که جایی واسه خلاقیت نمیگذارند حتی از بعضی طرح ها استفاده هم نمیکنند ولی انحصار اون رو در دست دارند، شما خودتون یک گوشی طراحی کنید که دکمه اش دایره نباشه چون مال اپله مستطیل نباشه چون مثل سامسونگه دکمه ها رو ببرید تو مثل سونی و اچ تی سی و ال جی میشه دوربینا ببرید گوشه سمت چپ مثل اپله، ببرید وسط دوباره یه داستان دیگه، اگه دور گوشی رو فلزی کنن میگین اپله اگه کلش رو فلز بزنن میگین اچ تی سیه واقعا چه ایده ای میتونه از این موارد استفاده نکنه؟ مثلا دکمه هوم رو مثلثی کنن؟ یا دوربین رو بیارن پایین بذارن؟ این موضوع تقصیر ژیانومی نیست، در واقع این طرح ها هستند که اشباع شده اند، شاید یک گوشی برای مدتی تاره به نظر برسه ولی در گذر زمان اون هم قدیمی و تکراری مبشه، این حرف رو نزدم که از شیانومی حمایت کنم،
    یک لحضه خودتو بذار جای اون طراح، چی میساختی؟ یک طرح امتحان شده یا یک طرح با ریسک بالا؟

    • Armin Abdi
      Armin Abdi | ۱۰ دی ۱۳۹۳

      این که طرح ها ممکنه به شکل اجتناب ناپذیری شبیه هم بشن درسته و حتی در طرح های شرکت های بزرگ و اصیل هم این اتفاق میوفته ولی این این که عمدا طرحی شبیه به یک طرح دیگه که امتحانشو پس داده بزنن تا ریسک رو کاهش بدن و از فروش موفق محصولشون مطمئن بشن به نظرم دزدی هست.
      در ضمن شما به عکس های بالا اگه نگاه کنید میبینید که حتی عکس هایی که برای معرفی محصولات ژیائومی هستند هم شبیه به عکس هایی هستند که اپل برای محصولاتش استفاده کرده (عکس iphone 5c و اپل تی وی)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی