ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی پوشیدنی

بررسی دیجیاتو: ساعت های هوشمند Martian

در میان این شلوغ بازار ساعت های هوشمند، بعضی شرکت ها پی برده اند که یک ساعت هوشمند حتماً نباید نمایشگر تمام لمسی داشته باشد و می توان قابلیت های پایه و اساسی را به شکلی ساده ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در میان این شلوغ بازار ساعت های هوشمند، بعضی شرکت ها پی برده اند که یک ساعت هوشمند حتماً نباید نمایشگر تمام لمسی داشته باشد و می توان قابلیت های پایه و اساسی را به شکلی ساده تر نیز ارائه کرد.

شرکت آمریکایی Martian (مارشِن) ساعت های هوشمندی تولید کرده که در وهله اول «ساعت» هستند و در باطن خود، ویژگی های هوشمندانه ای را جای داده اند. از نمایش نوتیفیکیشن و پیامک، تا کنترل از راه دور دوربین و دستورات صوتی. این ساعت ها برنده جوایز متعددی شده اند و عنوان بهترین ساعت هوشمند 2014 از دستاوردهای محصولات شرکت مارشن است. اکنون ما در دیجیاتو قصد داریم عیار شاخص ترین ساعت های هوشمند این کمپانی یعنی Martian Notifier و Martian Passport را بسنجیم.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

IMG_5078

راستش را بخواهید، ساعت های هوشمند مارشن کاملاً هم هوشمند نیستند. یعنی سیستم عامل و صفحه لمسی ندارند و مثلاً نمی توانند ضربان قلب شما را اندازه بگیرند و از نظر نرم افزاری توسعه پیدا کنند. اما یک لحظه پیش خود فکر کنید، این قابلیت ها واقعاً چه قدر کاربردی هستند؟ ساعت های هوشمند اندرویدی فعلی مگر چه قدر از نظر نرم افزاری توسعه پیدا کرده اند؟ این ساعت ها با کلی قابلیت غیر کاربردی عرضه شده اند اما مارشن تصمیم گرفته قابلیت های مهم و کاربردی را در ساعت های خودش قرار دهد.

طراحی

IMG_5043

مدل Notifier که محبوب ترین ساعت شرکت مارشن است، از طراحی اسپرت بهره می برد. قاب دایره ای و عقربه های آنالوگ کاملاً به شما این احساس را می دهند که یک ساعت بر دست خود دارید، نه یک گجت کامپیوتری. زمان نیز به صورت مکانیکی با استفاده از دکمه چرخان سمت راست تنظیم می شود.

ساعت، وزن کم و اندازه مناسبی دارد و خیلی راحت روی دست می نشیند. اما به دلیل جنس مواد به کار رفته در آن، احساس خوبی به شما نمی دهد. بدنه ساعت کاملاً پلاستیکی است و چندان ظاهر لوکس و زیبایی ندارد. بند لاستیکی آن نیز همینطور. به همین دلیل، احساسی مانند ساعت های بی کیفیت درجه چندم را منتقل می کند. وقتی زیر ساعت را ببینید که روی ورق فلزی نوشته «Designed by Martian Watchers in California, USA» احتمالاً از این موضوع متعجب شوید.

IMG_5033

مارشن با قرار دادن یک نمایشگر LED کوچک در بخش پایینی ساعت، اجازه نداده که این نمایشگر کل حواس شما را به خود پرت کند و فقط برای نشان دادن نوتیفیکیشن ها و دسترسی به تنظیمات روشن شود.

در سمت راست درگاه شارژ قرار داد که به سختی باز می شود و در قعر وجود ساعت فرو رفته است. به همین دلیل، با وجود MicroUSB بودن درگاه، مجبور خواهید شد از سیم شارژر خود ساعت استفاده کنید که کیفیت آن هم تعریف چندانی ندارد.

IMG_5055

عقربه ای بودن ساعت مسلماً باعث خشنودی دوستداران ساعت های آنالوگ می شود اما خواندن ساعت، زمانی که عقربه ها بین 4 تا 8 هستند، کمی دشوار است. بنابراین می توانید با فشردن دکمه پایینی سمت چپ، زمان دقیق را روی نمایشگر مشاهده کنید.

0002

اما اکنون نوبت می رسد به مدل بعدی. این مدل که پاسپورت نام دارد، از نظر کیفیت بسیار بالاتر از نوتیفایر است. بند چرمی و بدنه استیل آن واقعاً احساس خوشایندی به شما می دهند. اما مثل این که مارشن قصد ندارد با طراحی اش کسی را خوشحال کند؛ حداقل ما را که نتوانست. قبل از همه، پوشش درگاه شارژ است که توی چشم می زند. جنس پلاستیکی آن در مقابل بدنه استیل ساعت،  وصله ناجوری است.

IMG_5009

مدل پاسپورت به گونه ای «عصر حجر طور» طراحی شده و شما را به قدیم ها می برد و شاید پدر بزرگتان با دیدنش بسیار خوشحال شود. ساعت با عقربه هایش به زور در قابی مستطیلی جا شده اند و فضای پایین، به یک LED مشکی در آن پس زمینه سفید مزین شده است.

IMG_5012

قسمت آزار دهنده در طراحی این دو ساعت این است که ساعت نوتیفایر پلاستیکیست و زیرش فلزی، و ساعت پاسپورت فلزی است و زیرش پلاستیکی و این امر ابداً خوشایند نیست.

در کل می توان ساعت های مارشن را از نظر کیفی متوسط ارزیابی کرد. بگذارید در مورد طراحیشان بیشتر صحبت نکنیم.

قابلیت ها

IMG_4972

قابلیت های ساعت هوشمند نوتیفایر شامل نمایش نوتیفیکیشن های اپلیکیشن های مختلف از فیس بوک گرفته تا ESPN و یاهو، پیامک ها و Caller ID، تقویم، چراغ قوه، قطع کردن زنگ هشدار، یافتن تلفن، آب و هوا و کنترل از راه دور دوربین است. این قابلیت ها اگر چه محدود هستند اما موارد جالبی هم در میان آن ها دیده می شود.

ساعت هوشمند پاسپورت نیز همین قابلیت ها را دارد به علاوه میکروفون برای دریافت مستقیم دستورات صوتی.

اتصال

IMG_5017

بهترین ویژگی ساعت های مارشن پشتیبانی از طیف وسیعی از دستگاه هاست. تلفن ها و تبلت های اندرویدی با نسخه 2.3.3 به بالا توسط این ساعت ها پشتیبانی می شوند. همچنین قابلیت اتصال آن ها به دستگاه های اپل با iOS 7 به بالا برای آیفون 4 اس و آیپد نسل سه به بعد وجود دارد. اکثر ساعت ها و مچ بندهای هوشمند فعلی نیاز به اندروید 4.3 به بالا دارند. بنابراین شرکت مارشن با عرضه این ساعت ها در سال 2014، حرکت بزرگی از نظر پشتیبانی انجام داده است که البته دلیلش، عدم بهره بردن از پلتفرم و عدم توانایی توسعه نرم افزاری است.

عجیب است که برای وصل کردن ساعت به موبایل، باید برای هر مدل اپلیکیشن جداگانه ای نصب کنید. برای متصل کردن مدل نوتیفایر به دستگاه خود، ابتدا باید اپلیکیشن Martian Notifier را از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید. برای مدل پاسپورت نیز باید اپلیکیشن Martian Watch Alerts را نصب کنید.

سپس با استفاده از آن و از طریق بلوتوث، دو دستگاه را به هم متصل کنید. پس از آن، می توانید اطلاع رسانی های ساعت را در این اپلیکیشن شخصی سازی کنید، مواردی از قبیل دریافت تماس، پیامک، هشدار باتری، فیس بوک و توییتر، Whatsapp و اینستاگرام، زنگ هشدار، آب و هوا و ...

عملکرد

IMG_5077

دو دکمه در کنار ساعت قرار دارند که پایینی برای جا به جایی در منوها و بالایی برای انتخاب آن ها به کار می رود. این دکمه ها حالت فنری دارند و کمی هستند. با فشردن دکمه پایینی، ساعت، مقدار شارژ باتری و تاریخ روز نشان داده می شود. با فشردن دوباره آن، به منو راه می یابید.

LED ساعت نوتیفایر قابلیت استفاده به عنوان چراغ قوه را نیز دارد که در منو با عنوان Light قابل فعال سازی است. البته نور آن کم است ولی شاید یک زمان به کار آید. با پایین آمدن در منو، به گزینه Find Phone می رسیم. تصور کنید موبایلتان در حالت بی صدا است و نمی دانید آن را کجا گذاشته اید. اگر ساعت به موبایلتان متصل باشد، با استفاده از این قابلیت و فشردن دکمه بالاییش، دستگاه شما شروع به زنگ خوردن می کند.

IMG_4972

اما برسیم به Camera Mode که به نظر ما بهترین قابلیت این ساعت است. با انتخاب این حالت، اپلیکیشن دوربین مخصوص مارشن در تلفن هوشمند شما اجرا می شود و با فشردن دکمه ساعت، می توانید عکس برداری کنید. این حالت برای عکاسی از راه دور یا گرفتن خودنگاره بسیار کار آمد است.

IMG_5064

مدل پاسپورت از میکروفون و اسپیکر نیز بهره می برد تا بتواند دستورات صوتی را مستقیماً دریافت کند و پیامک ها را به صورت صوتی پخش کند. این دستورات صوتی می توانند برای تنظیم یادآور، جست و جو یا ارسال پیام متنی بهره برداری شوند که از طریق اپلیکیشن دستورات صوتی خود دستگاه مانند Google Voice یا Siri عمل می کند. همچنین در کاتالوگ این محصول ذکر شده که در محیط های آرام، می توان از ساعت برای مکالمه تلفنی نیز استفاده نمود.

IMG_4962

عملکرد ساعت های هوشمند مارشن در کل قابل قبول است اما تنها ایراد و بزرگترین ایرادی که می توان به آن ها گرفت، مشکل در نمایش زبان فارسی است. به گونه ای که نوتیفیکیشن های فارسی به شکل منقطع و برعکس نشان داده می شوند. همین مشکل، باعث می شود این ساعت برای ما ایرانی ها تقریباً ناکارآمد شود چرا که اصلی ترین وظیفه اش، نشان دادن نوتیفیکیشن ها است.

باتری

IMG_4990

ساعت های مارشن، به صورت مستقیم و از طریق درگاه microUSB شارژ می شوند. درگاه مدل نوتیفایر به مقدار زیادی در داخل بدنه آن فرو رفته و به همین دلیل، مجبور خواهید بود از کابل مخصوص خودش استفاده کنید. اما مدل پاسپورت چنین مشکلی را ندارد و می توان از تمامی کابل های microUSB برای شارژ کردن ساعت استفاده نمود.

IMG_5075

ساعت ها خیلی سریع شارژ می شوند و می توانند تا بیش از یک روز شما را همراهی کنند. این یعنی پس از یک روز، قسمت کامپیوتری ساعت خاموش می شود اما عقربه های آنالوگ همچنان به فعالیت خودشان ادامه خواهند داد.

جمع بندی

IMG_5143

در ساعت های مارشن از فناوری های پیشرفته ای که در ساعت های هوشمند Moto 360 و LG G Watch R به کار رفته، خبری نیست. در عوض این شرکت تلاش کرده به جای نمایشگر تمام لمسی و سیستم عامل و سنسور ضربان قلب، قابلیت های اساسی و پایه را به این ساعت بیاورد. امکان کنترل دوربین از طریق ساعت، یکی از قابلیت های خوب ساعت های مارشن است.

IMG_5145

با این حال، این ساعت ها دو ایراد بزرگ دارند: یکی کیفیت ساخت متوسط و طراحی ضعیف، و دیگری عدم پشتیبانی از زبان فارسی در نمایش نوتیفیکیشن ها که تقریباً کاربرد اصلی آن ها را از بین می برد. ضمناً قیمتی فراتر از کارایی و هدفشان که عرضه ساعت هوشمندی با کارایی و قیمت مناسب است، دارند. با این اوصاف، خرید ساعت های مارشن در ایران، توجیهی ندارد.

ساعت هوشمند Martian Notifier به قیمت 600 هزار تومان و مدل Martian Passport به قیمت یک میلیون و 250 هزار تومان در ایران به فروش می رسد.

به روز رسانی: به گفته وارد کننده این محصولات در ایران، با سازنده مذاکراتی صورت گرفته تا پشتیبانی از زبان فارسی در آپدیت های بعدی اضافه شود. همچنین ممکن است قیمت ها نیز با کاهش ربرو شوند.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • کامبیز
    کامبیز | ۲۷ دی ۱۳۹۳

    این ساعت تو دست دوست استیوجابز بنام استیو وزیناک بودو خیلی الکی ازش حمایت میکرد و البته کلی در باره ساعت گیر سامسونک بد گفته بود که مثلا ۱ روزه اینقدر ساعت سامسونگ بد بوده که فروخته ،،اما من خودم گیر ۲ به رنگ طلایی قهوه ای دارم ،اولا خیلی زیباست و هر کی دیده تایید کرده ،دوما کارآمدی بالای داره از دوربین عکس برداری تا فیلم برداری که کیفیت مناسب و خوبی هم داره ،تا تماس تلفنی و ارسال و دریافت اس ام اس و دریافت نوتیفیکیشن ها بسیار از وایبر گرفته تا فیس بوک وووو،صفحات ساعت مختلف ،ضبط صدا ،تاs view،ماشین حساب ،انواع بازی ،کنترل دوربین فیلم برداری و عکس برداری موبایل تا کنترل ضبط موبایل و آهنگ موبایل تا پخش مستقیم آهنگ روی خود گوشی ،تا آلارم بیدار باش ،ضربان قلب سنج ،کالری سنج .کنترل پیاده روی ،دو ،دوچرحه سواری ،تا جی پی اس و کنترل تلویزیون و ماهواره و خواب سنج و تقویم فارسی و دیکشنری و و،،و،و،و،که اگه بکم از خیلی از موبایل های روز امکانات بیشتر داره اغراق نکردم ،البته خیلی از این امکانات نرم افزاری رو بعدا از گیر اپز دانلود کردم ،منکه گیر ۲ رو به هیچ یک از این ساعت ها عوض نمیکنم ،و بتظرم فعلا فقط گیر ۲ و گیر اس سامسونگ ارزش خرید دارن ،البته من از گیر اس بخاطر بزرگی بیش از حدش خوشم نیومد و دنبال کارآمدی همراه با زیبایی بودم که تو گیر ۲ به رنگ طلایی قهوه ای پیدا کردم ،و هرگز از خریدم پشیمان نیستم و همیشه اطرافیانم از زیبایی این ساعت جدا از کار آمدیش تعریف کردن ،واقعا رنگ فلز روش که رنگ طلایی متمایل به مسی است و قهو های شکلاتی دستبندش یه ترکیب زیبا درست کرده باید از نزدیک دید تا دقیق بفهمین چی میگم

  • حامد ش
    حامد ش | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    خوشم نیومد از این. :)

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    طراحی بدی داشتن. به جای اینا میشه یه مدل
    ConnecteDevice CookooWatch 2 خرید که چند وقت پیش توی دیجیکالا دیدمش. تقریبا همه ی کارایی های این ساعت ها رو داره و طراحیش خیلی بهتره در ضمن قیمتش هم مناسب تره.
    http://www.digikala.com/Product/DKP-45444/ConnecteDevice-CookooWatch-2/%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D9%85%DA%86%D9%8A-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%DA%A9%D9%88%DA%A9%D9%88-%D9%88%D8%A7%DA%86-2

  • Sara
    Sara | ۱۰ دی ۱۳۹۳

    من این ساعت رو دارم ، مشکل فونت فارسی رو داره ، ولی در کل واسه من عالیه ، هم به گوشی آندرویدم وصل میشه و هم به آیفونم ،کیفیتش هم اینجور که اینجا نوشته نیست ، خیلی خوبه ، فقط قیمتش کمی بالاست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی