ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

مهم ترین رخدادهای دنیای بازی در سال 2014

سال 2014 برای علاقه مندان به بازی های ویدیویی سال حائز اهمیتی بود. بیشتر اخبار حوالی نبرد دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 می گذشت و بازی های بسیاری به سال بعد ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

سال 2014 برای علاقه مندان به بازی های ویدیویی سال حائز اهمیتی بود. بیشتر اخبار حوالی نبرد دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 می گذشت و بازی های بسیاری به سال بعد موکول شدند.

در این بین، خریدهای بزرگی صورت گرفت و درهای جدیدی به سوی بازی سازها گشوده شد. مایکروسافت تحت فرمان فیل اسپنسر، دست آخر توانست بر سونی غلبه کند و در ماه نوامبر پرفروش ترین کنسول آمریکا باشد.

بازی های بزرگ یکی پس از دیگری ناامیدمان کردند و عناوینی که کمتر کسی به موفقیت شان فکر می کرد، حالا بهترین بازی های سال لقب گرفته اند. جنبشی ضد انسانی در صنعت ویدیو گیم شکل گرفت و اثرات آن هنوز هم فضای گیم را در سراسر جهان تحت الشعاع خود قرار داده است.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا مهم ترین رخداد های گیم در سال 2014 را با یکدیگر مروری کنیم.

Rise of the Tomb Raider به عنوان بازی انحصاری اکس باکس وان معرفی شد

rise_of_the_tomb_raider_new

اگرچه چندی پیش مشخص شد که Tomb Raider بعدی، فقط برای مدتی در انحصار اکس باکس وان و اکس باکس 360 خواهد بود، اما ابتدا با اعلام خبر اصلی در E3 2014، شوک بزرگی به جامعه گیمینگ وارد شد.

از همان ابتدا شایعاتی در ارتباط با انحصار زمانی وجود داشت اما مدتی گذشت تا خبر رسما مورد تائید مایکروسافت و اسکوئر انیکس واقع گشت. هیچ کدام از نسخه های اصلی سری Tomb Raider تاکنون برای هیچ کنسولی به صورت انحصاری عرضه نشده اند و از ناشری چون اسکوئر انیکس هم بعید بود که مایل به انجام چنین کاری باشد. مقادیری دلار بیشتر، می تواند Tomb Raider جدید را در برابر Uncharted 4 قرار دهد و این سیاستی جسورانه از سوی مایکروسافت بود. معامله ای که هیچ کس در آن ضرر نمی کند.

خوشبختانه، چند ماه پس از عرضه بازی برای اکس باکس ها، Rise of the Tomb Raider به پی سی و پلی استیشن 4 (و شاید پلی استیشن 3) می آید. مایکروسافت اظهار کرده که هم ناشر بازی برای کنسول هایش هست و هم همکاری بالایی در توسعه عنوان داشته. اسکوئر انیکس هم، از سوی دیگر شفاف توضیح می دهد که این قرارداد شامل "زمان" می شود و عرضه RotTR برای دیگر کنسول ها و پی سی قطعیت دارد، اما نه در ماه های آخر سال 2015.

بازی های AAA با نواقص بسیار به بازار عرضه شدند

oh-the-f-cking-horror

رسوایی یوبیسافت برای ما چاره ای باقی نگذاشته، گرچه بارها از ما خواستید که عکس بالا را استفاده نکنیم، اما برای افتضاحات پیش آمده در سال 2014، چه تصویری مناسب تر از آنچه در بالا می بینید وجود دارد؟

پلی استیشن 4 و اکس باکس وان تنها یک سال است که به بازار آمده اند و هنوز بازی سازها نتوانسته اند به درک کاملی از کنسول برسند. البته این دلیل قانع کننده ای برای تولیدات مطلقا افتضاحی نیست که امسال دیدیم. ناشرین برای رساندن خود به فصل خرید، دست به هر کاری زدند و حتی بازی های ناقص خود را به بازار فرستادند، سیاستی غیر قابل بخشش.

Halo: The Master Chief Collection، درایوکلاب و Assassin's Creed: Unity فقط 3 نمونه از بازی های بزرگی بودند که مشتاقان بسیاری داشتند اما ناشرین و تولیدکنندگان در ارائه کامل محتوا به کاربران شان اشتباه عمل کردند.

مشکل اصلی Halo در بخش مالتی پلیر و سرورهایش بود که سبب می شد کاربران به هیچ وجه قادر به انجام بازی نباشند. در حقیقت تا هفته ها پس از عرضه، تعداد کثیری از کاربران کوچک ترین دسترسی ای به بخش آنلاین بازی نداشتند و به اجبار در حال انجام بخش تک نفره بودند.

درایوکلاب سونی هم با وجود حجم بالای تبلیغاتش چندان دندان گیر نبود. به خاطر مشکلات مربوط به بخش آنلاین، سونی نسخه پلی استیشن پلاس را تاخیر زد که البته کمکی به خریداران نسخه 60 دلاری بازی نکرد. درایوکلاب بی حد و اندازه ناقص و غیرقابل بازی بود.

یوبیسافت هنوز هم در حال برطرف کردن مشکلات Assassin's Creed Unity است؛ این در حالیست که تقریبا 2 ماه از عرضه بازی گذشته. از ماه ها پیش که کمپین تبلیغاتی بازی آغاز شد، یوبیسافت عالی عمل کرد. تریلرهای سینماتیک هنرمندانه جو پاریس را نمایش می دادند و گیم پلی پولیش شده، نشان از هیچ مشکلی نداشت. البته که این نمایش ها مخصوص کنفرانس ها بود. یوبیسافت آنقدر زمان نداشت که محصول نهایی را همانند تریلرها و نمایش های درون کنفرانس هایش عالی و جذاب درآورد. نتیجه هم این بود که در نهایت Unity ضعیف ترین نمره های مربوط به یک Assassin's Creed را دریافت کرد و حتی از AC III هم بدنام تر شد.

پس از انتشار بازی، سهام یوبیسافت 9.12 درصد سقوط کرد و این اتفاق با فرانسوی ها آموخت که نمی توان مشتری را گوش دراز فرض کرد. برای معذرت خواهی، یوبیسافت به دارندگان Unity، تمام بسته های الحاقی را رایگان هدیه می دهد و کسانی که بازی را با بسته های الحاقی خریده بودند، حالا می توانند یک بازی رایگان، مثل Far Cry 4 یا The Crew را دریافت نمایند.

فیسبوک با قیمت 2 میلیون دلار Oculus VR را خریداری کرد

iammoney

در بدترین حالت ممکن، هیچ تحلیل گر و ژورنالیستی نمی توانست به خریداری شدن Oculus VR توسط فیسبوک فکر کند. مارک زاکربرگ را چه به واقعیت مجازی؟ دقیقا این تکنولوژی چه ارتباطی با به اشتراک گذاری دارد که فیسبوک بابت اش 2 میلیون دلار می پردازد؟ ما هنوز هم نمی دانیم زاکربرگ و شرکت بزرگ اش چه هدفی دارند اما مشخص است که فیسبوک می تواند به خوبی آکیلس را پشتیبانی کند. زاکربرگ می گوید با آکیلس می خواهد دنیا را بیش از پیش بازتر و متصل تر نماید.

"ماموریت آکیلس امکان پذیر کردن تجربه غیرممکن ها برای شماست. تکنولوژی آن ها، امکان دیدار تجربه ای کاملا نو را ممکن می سازد. تصور کنید در یک کلاس درس نشسته اید و استاد در حال درس دادن است. یا برای مراجعه به دکتر و مشاوره، فقط لازم است هدست را روی سر خود بگذارید.

البته، زاکربرگ می گوید شرکت Oculus VR می تواند به صورت مستقل درون مجموعه فیسبوک به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد اما باید دید که زاکربرگ تا کی می تواند پای حرف خود بایستد. مخصوصا اگر هدست آکیلس بین 50 تا 100 میلیون واحد نفروشد.

ماینکرفتی ها به ردموند رفتند

minecraft

وقتی شایعه این اتفاق بزرگ به بیرون درز کرد، عده ی زیادی بر سر خود کوفتند و به این ماجرا اعتراض کردند. عده ای نگران آینده بازی بودند و عده ای دیگر مارکوس پرسون را دیوانه می خواندند. تنها نزدیک به 17.5 میلیون نفر این بازی را روی پی سی و مک خریداری کرده اند، اعداد و ارقام مربوط به کنسول ها و پلتفرم های موبایل را که ذکر کنیم، این رقم بسیار بیشتر هم خواهد شد اما به هر حال Markus Notch Persson ثابت کرد که چندان علاقه ای به رئیس یک شرکت چندین میلیون دلاری بودن ندارد.

اما به هر حال مایکروسافت هم میلیون ها طرفدار بازی را ناامید نکرد و قرار است پشتیبانی از ماینکرفت تا حد امکان ادامه پیدا کند. 6 نوامبر، مایکروسافت رسما اعلام کرد که توسعه ی بازی برای پلتفرم های رقیب همچنان ادامه پیدا می کند و این IP تنها متعلق به اکس باکس وان و اکس باکس 360 نیست.

ماینکرفت فعلی برای پلی استیشن ها باقی می ماند ولی انتظار نداشته باشید که عناوین بعدی Mojang برای کنسول های سونی و حتی پی سی عرضه شود.

توییچ هم به آمازون رسید

amazontwitch

این هم یکی دیگر از خریدهای بزرگ امسال بود که توسط آمازون انجام پذیرفت. توییچ به مبلغ 970 میلیون دلار فروخته شد و آمازون بیش از پیش عظمت یافت. در حالی که گوگل رقیب اصلی جف بزوس برای خرید این پلتفرم بود، اما دلایل قانع کننده ای وجود دارد که چرا گوگل این کار را نکرد. شایعاتی به گوش می رسید که مایکروسافت هم مایل به خرید Twitch بوده.

امت شیر، مدیرعامل توییچ به طرفداران شان اطمینان خاطر داد که پیوستن به آمازون تصمیم خوبی بوده و حالا منابع بیشتری در اختیار دارند تا به عنوان یک سرویس پیشرفتی سریع تر پیدا کنند. خوشبختانه نگاه و ایدئولوژی ابتدایی توییچ که استریم بازی های کاربران بود، دست نخورده باقی می ماند.

PewDiePie و پیشرفت روز افزون یوتوب گیمینگ

pewdiepie

به لطف پیشرفت روز افزون توییچ و یوتوب، ویدیوهای Let's Play در سال 2014 محبوبیت خاصی پیدا کردند. یک مدیا و رسانه جدید شکل گرفته که کاملا دیداری بود. لازم نیست برای اینکه متوجه بشوید فلان بازی چه ویژگی هایی دارد و از چه مشکلاتی رنج می برد، چند ده نقد بلند بالا را بخوانید. فقط کافیست یک سر به یوتوب یا توییچ زده و ستاره هایی چون PewDiePie (پیو دی پای) را دنبال کنید.

فلیکس جلبرگ ملقب به PewDiePie سالانه 4 میلیون دلار درآمد دارد، آن هم فقط با بازی کردن و به هیجان آوردن مخاطبان اش. با بیش از 32 میلیون دنباله کننده که هر روز هم به تعداد آن ها افزوده می شود، این گیمر سوئدی به حدی شهرت یافته که حتی در دو قسمت از سریال South Park حضور داشته است.

چندی پیش، وی امکان کامنت گذاشتن در زیر ویدیوها را خاموش کرد که اگر دنباله کننده وی بوده باشید احتمالا به او حق بدهید. این اتفاق شاید اندکی از تعداد تماشاهای انجام شده از ویدیوها بکاهد اما اصلا سبب کاهش طرفدارانش نشد.

PewDiePie در سال 2010 کانال خود را راه اندازی کرد و از آن موقع تاکنون، شوخی ها و خنده هایش پایان نیافته. او میلیون ها نفر با وادار به خنده می کند و با تلاش های بی وقفه ای که انجام می دهد، مسلما ارزش 4 میلیون دلار در سال را هم دارد. پدیده های یوتوب گیمینگ تازه در حال رشد و نمو هستند و شکی نیست که فلیکس 25 ساله قصد ندارد به این زودی ها کنار بکشد.

PlayStation Now معرفی شد

ps-nwow

در ژانویه 2014، سونی سرویس جدیدی را با نام PlayStation Now معرفی کرد. سرویسی که بر مبنای تکنولوژی شرکت Gaikai ساخته شده، به کاربران پلی استیشن 4، تلفن ها، تبلت ها و تلویزیون های هوشمند سونی و حتی سامسونگ اجازه می دهد به مجموعه گسترده ای از بازی های پلی استیشن 1، پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3، بدون در اختیار داشتن سخت افزار مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

بگذارید اندکی مسئله را بازتر کنیم. شما در حال حاضر، با در اختیار داشتن اینترنتی بسیار قدرتمند می توانید بازی های پلی استیشن 3 را روی پلتفرم های زیر اجرا کنید:

  • پلی استیشن 4
  • پلی استیشن 3
  • پلی استیشن ویتا
  • تلویزیون های براویا
  • تلفن های هوشمند و تبلت های سری Z3

بله، شما حتی می توانید بدون در اختیار داشتن دیسک بازی های PS3، این عناوین را روی کنسول خود بازی کنید. در حال حاضر، بیش از 150 بازی از این طریق روی پلتفرم های سونی قابل اجرا هستند و تا تکمیل پروژه و لانچ جهانی آن فرصت بسیاری باقی مانده. اگرچه با اینترنت فوق پر سرعتی که ما در اختیار داریم، بعید به نظر می رسد که سرورهای سونی پاسخگوی نیاز میلیون ها کاربر ایرانی باشند.

اوایل سال 2012 بود که شایعات خریداری شدن Gaikai توسط سونی اعلام شده بود و در ماه جولای این اتفاق نهایتا رخ داد. سونی به مبلغ 380 میلیون دلار گایکای را از دیوید پری، مدیر عامل شرکن خریداری کرد. البته، پری هنوز هم مدیریت این پلتفرم را به عهده دارد.

کینکت های اجباری از باندل های اکس باکس وان حذف شد

kinectless

مراسم معرفی اکس باکس وان فاجعه بار بود. کمتر طرفدار مایکروسافت توان حمایت از سیاست های احمقانه شرکت محبوب اش را داشت اما با گذر زمان، همه چیز تغییر کرد و پلی استیشن 4 دیگر تنها قهرمان بازار نیست. فیل اسپنسر تمام افتضاحات تیم قبلی را یک تنه جبران کرد. در حالی که به نظر می رسد نام مایکروسافت پشت اکس باکس است، اما شایعات مربوط به فروش این بخش مدام فشار بیشتری به اسپنسر و تیم پرکارش وارد می کند.

در ماه ژوئن، پیش از E3 2014 بود که خبر حذف کینکت اجباری از اکس باکس وان اعلام شد. کینکت اجباری را شاید بتوان آخرین اشتباه قابل برطرف کردن تیم قبلی دانست. اگر کنسول ضعف سخت افزاری دارد، دیگر در توان اسپنسر نیست که بخواهد این مسئله را جبران کند اما چرا نتواند 100 دلار از قیمت کنسول با حذف یک دوربین ناکارآمد، بکاهد؟

مایکروسافت پس از اشتباهات دان متریک و توهین به طرفداران، آموخت که باید "گوش بدهد". گوش فرادادن به طرفدارانی که صدها دلار به جیب اش سرازیر می کنند سبب شد خیلی زود، و در کمتر از یک سال، اکس باکس جایگاه سابق خود را پیدا کند و با قیمت 350 دلاری اش، پر فروش ترین کنسول ماه نوامبر باشد.

همه این ها مدیون سیاست های U-Turn بود: دیگر لازم نیست 24 ساعت یک بار کنسول را آنلاین کرد، دیگر لازم نیست برای استفاده از کنسول همیشه آنلاین بود، بازی های دست دوم روی اکس باکس وان کار می کنند، لازم نیست برای دوربینی که هیچ بازی قابل توجهی ندارد به اجبار 100 دلار بپردازید. از همه مهم تر، مایکروسافت آموخت که تا بازار آماده ی پذیرش سیاستی هرچند آینده نگرانه نیست، دست به کار نشود.

کاربرانی که اکس باکس وان 400 دلاری، بدون کینکت خریداری کرده بودند، اگر در تصمیم خود دچار تردید شدند می توانستند از ماه اکتبر، کینکت را به صورت جداگانه تهیه کنند. این احترام به مشتری است که دان متریک بویی از آن نبرده بود.

شاید بشود گفت مهم تر از حذف کینکت، ارتقای شغلی فیل اسپنسر است. وی پیش از اینکه جایگزین دان متریک (مدیرعامل فعلی Zynga) شود، معاونت استودیوهای مایکروسافت را به عهده داشت. زمانی که متریک در سال 2013 از کمپانی جدا شد، چند ماهی طول کشید تا جایگزین مناسبی برای وی پیدا شود. سیاست های اسپنسر اکس باکس وان را زنده کرد.

پلی استیشن 4 برای 10 ماه پیاپی در سرزمین اکس باکس پیروز شد

kaz-is-pleased

از اول ژانویه 2014 تا اکتبر، سونی برنده بازار آمریکا بود. پلی استیشن 4 معمولا با فاصله ای بسیار زیاد از اکس باکس وان در رتبه اول بود و مایکروسافت هم هر آنچه در توان داشت را گذاشت تا بالاخره بتواند در مهم ترین ماه سال، نوامبر، تاج و تخت را باز پس گیرد. در این ماه، اکس باکس وان با اختلاف 400 هزار واحدی پرفروش ترین کنسول آمریکا شد و فاصله کلی اش را با پلی استیشن 4 مقادیری کاهش داد.

بالاتر خواندیم که اکس باکس وان به 400 دلار تنزل قیمت پیدا کرد اما سیاست مایکروسافت برای اواخر سال 2014 بسیار جالب بود. در هر نقطه ای از آمریکا (بهترین بازار کنسول های بازی)، می توانستید اکس باکس وان را 350 دلار (50 واحد کمتر از پلی استیشن 4) پیدا کنید که همین مسئله بازی را برای مایکروسافت به کلی عوض کرد. ژانویه 2015 که فرابرسد آمار ماه آخر سال را به گوش تان خواهیم رساند. البته نباید آمار کلی سال 2015 را فراموش نمود که جذاب ترین قسمت ماجراست.

به هر حال، سونی کنسول محبوب بازار در سال 2015 بود و فروش بسیار خوبی هم داشت. البته کمبود بازی های انحصاری دست آخر کار دست سونی داد تا مهم ترین ماه سال رسما به نام آمریکایی های ردموند ثبت شود. پلی استیشن 3 و اکس باکس 360 هر دو روی 80 میلیون واحد ایستاده اند و حالا می توان رسما تائید کرد که مبارزه میان این دو شرکت برابر شده؛ فراموش نکنید که نینتندو و Wii با 20 میلیون واحد فروش بیشتر در رتبه اول ایستاده اند.

متاسفانه، مایکروسافت و سونی به صورت جداگانه آمار دقیقی ارائه نمی دهند بنابراین نمی توان به طور قطع در مورد فروش فعلی کنسول ها سخن گفت. در ارتباط با اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 هم همین موضوع صادق است. اکس باکس وان در حال بازیابی قدرت گذشته خود است و پلی استیشن 4 همچنان می تازد ولی آیا 155 میلیون واحد پلی استیشن 2 در این نسل تکرار خواهد شد؟ بعید به نظر می رسد.

نینتندو؟ تا اکتبر 2014، کنسول Wii U به میزان 7.29 میلیون واحد فروش داشته. Wii هم فروش جهانی 101.23 میلیون واحدی را به ثبت رسانده تا هیچ حرفی باری اکس باکس 360 و پلی استیشن 3 باقی نگذارد.

#Gamergate به وقوع پیوست

anita_sarkeesian

از کجا شروع کنیم؟ متاسفانه، هشتگ Gamergate اتفاق خوبی برای جامعه گیمینگ در سال 2014 نبود. این جوشش، افراد، شرکت ها و جریان های بسیاری را تحت تاثیر خود قرار داد که در چند جمله باید آن را باز کرد: جنبشی نفرت آمیز علیه زنان بود، که از حضور زنان در زمینه توسعه بازی اعلام نفرت داشت (دارد؟). این اتفاق باعث شد که رسانه های مرتبط با بازی های ویدیویی و تولید کنندگان ویدیوگیم ذاتا افرادی فاسد جلوه کنند.

صنعت بازی های ویدیویی به شدت علیه این مسئله مقاومت کرد. از گیمرها در سراسر اینترنت تقاضا شد که بیشتر به جملات خود بیاندیشند و افکار ناپخته و نسنجیده خود را بی سبب اعلام نکنند. اما گیمرگیت دامن بسیاری را گرفت. خشونت، تهدید به بمب گذاری، تهدید به قتل و حتی تجاوز به خبرنگاران این حوزه به شدت مورد تنفر افرادی واقع شد که از بیرون، تماشاگر مسئله بودند.

هشتگ Gamergate به صدر اخبار خبرگذاری ها رفت و حوزه سرگرمی، دوباره نگاهی تحقیر آمیز به این صنعت کرد. آبرویی که با عناوین بزرگ و پرمحتوا به دست آمده بود، بر سر اشتباهات نابخشودنی قشری بی هویت زیر سوال رفت و خبرگذاری های غیر مرتبط، انگشت اتهام خود را به سوی گیمرها گرفتند، گیمرهایی که برای حفاظت از عشق و علاقه خود مبارزه با #gamergate را آغاز نمودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • Kiarash Manson
    Kiarash Manson | ۱۱ دی ۱۳۹۳

    مشکلات بسیار زیاد اکثر AAA های امسال از عجایب بود

  • تقی
    تقی | ۱۱ دی ۱۳۹۳

    من که صبر میکنم برادران هکر چینی ترتیب ایکس باکس و پی اس فور رو بدن بعد میخرم چه کاریه 200ت بدم بازی والاا

  • کیپ کالم
    کیپ کالم | ۱۱ دی ۱۳۹۳

    همش جالب بود الا آخری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی