ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپین قلم آزاد فارسی چیست و چرا باید از آن حمایت کرد؟

اگر طراح وب هستید‌، قطعا کمبود فونت‌های مناسب فارسی برای استفاده در طرح‌هایتان را حس کرده‌اید و با مشکلات زیادی برای استفاده از فونت‌های فعلی روبرو بوده‌اید. متنوع نبودن قلم‌های موجود فارسی، سازگار نبودن بیشتر ...

سالار کابلی
نوشته شده توسط سالار کابلی | ۱۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

اگر طراح وب هستید‌، قطعا کمبود فونت‌های مناسب فارسی برای استفاده در طرح‌هایتان را حس کرده‌اید و با مشکلات زیادی برای استفاده از فونت‌های فعلی روبرو بوده‌اید. متنوع نبودن قلم‌های موجود فارسی، سازگار نبودن بیشتر قلم‌های موجود با وب، نمایش مشکل‌دار و پله‌پله در صفحات وب، نمایش متفاوت در مرورگرهای مختلف، یکسان نبودن عملکرد و ظاهر قلم در سیستم‌عامل‌های مختلف و … تنها تعدادی از مشکلات موجود هستند.

اگر طراح وب هم نباشید، حتما متوجه شدید که بیشتر صفحاتی که در اینترنت به فارسی مطالعه می‌کنید برخلاف صفحه‌های زبان‌های دیگر با قلم تاهُما (Tahoma) نگارش شده‌اند و یا اگر از قلم دیگری استفاده شده است، بیشتر مواقع به راحتی قابل خواندن نیستند. طراحان وب در تلاش هستند که این مشکل را رفع کنند ولی اغلب با مشکلاتی که بالاتر توضیح دادم روبرو می‌شوند.

در ادامه با دیجیاتو باشید.

طراحی قلم جدید کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است و به زمان و حوصله بسیار زیادی نیاز دارد و اگر طراح دستمزد مناسبی دریافت نکند برایش از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که قلم‌های جدید طراحی کند. متاسفانه در کشور ما شرکت‌ها و سازمان‌ها علاقه‌ای به طراحی قلم‌های اختصاصی‌شان ندارند یا اگر دارند مایل به پرداخت هزینه مناسب برای اینکار نیستند، به همین خاطر تعداد قلم‌های جدید بسیار کم است و در بیشتر طرح‌ها از قلم‌های قدیمی استفاده می‌شود.

برای حل این مشکل، گروهی دست به کار شده‌اند و کمپینی برای جمع‌آوری هزینه طراحی یک خانواده قلم جدید راه‌اندازی کرده‌اند. قلمی که بشود به خوبی در وب و چاپ از آن استفاده کرد و مشکلات قلم‌های فعلی را نداشته باشد. این قلم بعد از طراحی و پیاده‌سازی، به صورت آزاد و رایگان در اختیار تمام کاربران قرار می‌گیرد و کدهای منبع آن در گیت‌هاب در دسترس توسعه‌دهنگان و طراحان دیگر قرار می‌گیرد تا در بهینه سازی آن مشارکت داشته باشند.

carousel2

این قلم جدید قرار است توسط آقای دامون خانجانزاده طراحی شود که از طراحان قلم سرشناس ایران است. آقای خانجانزاده چندی پیش نیز قلمی به نام دیبا به نفع کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت موسسه خیریه محک طراحی کرده بود. ایشان قبول کرده‌اند تا با تخفیف بالایی، یک خانواده قلم کامل طراحی کنند و با توجه به اینکه هزینه طراحی این قلم قرار است به صورت عمومی از طریق کمپین جمع‌آوری شود، نتیجه به صورت آزاد در اختیار همه قرار خواهد گرفت.

تا زمان نگارش این مطلب، این کمپین توانسته در طول ۱۶ روز، حدود شش میلیون و هشتصد هزار تومان از ۱۰ میلیون تومان حداقل نیاز خود را به صورت آنلاین جمع‌آوری کند. ۳۳۰ نفر به این کمپین کمک مالی کرده‌اند. اگر شما هم توان مالی و علاقه کمک کردن به این کمپین را دارید، همین حالا می‌توانید به صورت آنلاین و با استفاده از کارت‌های بانکی خود مبلغ دلخواهتان را به این کمپین بپردازید.

البته به جز این کمپین گروه دیگری از افراد فعال در زمینه تایپوگرافی هم در حال طراحی و بهینه‌سازی قلم‌های مختلف برای وب هستند. از این میان می‌شود به دو خانواده قلم ایران و ایران سن سریف که توسط آقای مسلم ابراهیمی طراحی و توسط آقای صالح سوزنچی برای وب آماده شده‌اند، اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • sareh.pan
    sareh.pan | ۴ خرداد ۱۳۹۶

    لینک فونتهای سیاوش رو یادم رفت ? ? https://shahabsiavash.com

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی