ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مودم های 3G و 4G ایرانسل

چندی پیش ایرانسل موفق به دریافت همزمان پروانه بهره برداری از نسل 3 و 4 شبکه تلفن همراه شد. ارائه نسل چهارم این فناوری، ایران را در کنار 100 کشور دیگر دارای این فناوری قرار داد. ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۱۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۵

چندی پیش ایرانسل موفق به دریافت همزمان پروانه بهره برداری از نسل 3 و 4 شبکه تلفن همراه شد. ارائه نسل چهارم این فناوری، ایران را در کنار 100 کشور دیگر دارای این فناوری قرار داد. هرچند که زمان زیادی از بهره برداری این فناوری در دنیا نمی گذرد؛ مفتخریم که به عنوان یک ایرانی و دوستار تکنولوژی های جدید، این امکان مهم را در اختیار داریم.

تکنولوژی LTE بر بستر 4G در سال 2009 توسط اریکسون در استکهلم، برای اولین بار به بهره برداری رسید. چندی بعد کره ای ها رتبه دوم را از آن خود کردند و پس از آنها، این فرانسوی ها بودند که از امکان LTE برخوردار شدند.

لزوم ارائه نسل جدید اینترنت موبایل در ایران بسیار احساس می شد، چرا که دیگر فناوری های نسل دوم تلفن همراه و حتی وایمکس جوابگوی نیاز کاربران نبودند.

سرعت رشد فناوری LTE در دنیا بسیار با سرعت به پیش رفته، تا جایی که هم اکنون بیش از 330 شبکه LTE در 112 کشور جهان راه اندازی شده است. در مقابل، نسل قدیمی تر این تکنولوژی، یعنی 3G توسط 603 شبکه تلفن همراه در سرار جهان در وضعیت عملیاتی قرار دارد.

باید بگوییم نسل سوم شبکه تلفن همراه کمی دیر وارد ایران شده و هنوز از میزان نفوذ زیادی در بین کاربران برخوردار نیست. شاید بهتر است بگوییم 3G با ورود LTE به ایران، جوان مرگ شد.

بهرحال تعداد تلفن های هوشمندی که از نسل چهارم پشتیبانی می کنند، زیاد نیستند. به همین دلیل اپراتوری همچون ایرانسل، تصمیم گرفته است تا با ارائه مودم های نسل سوم و چهارم خودش موسوم به MBB Modems ضریب نفوذ این تکنولوژی تازه وارد را در میان مشترکین بالا ببرد.

حالا این مودم ها برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته اند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا مروری داشته باشیم بر مودم های 3G و LTE ایرانسل.

ارائه امکان استفاده از نسل چهارم شبکه تلفن همراه و تکنولوژی LTE باعث شده تا سرعت اتصال کاربران به اینترنت به 10 تا 40 مگابیت در ثانیه برسد. لازم به ذکر است که برای دسترسی به شبکه LTE نیاز است تا سیم کارت های عادی به سیم کارت های Usim تغییر پیدا کند.

4g_info_persian

به این منظور کافی است تا با مراجعه به یکی از نمایندگی های ایرانسل، نسبت به تعویض سیم کارت خود اقدام کنید. منتهی قبل از آن برای تسریع فرایند تعویض سیم کارت پیشنهاد می کنیم تا با مرکز پاسخ ایرانسل تماس بگیرید و قبل از هر کاری نسبت به دریافت رمز عبور خود اقدام کنید. سپس با در دست داشتن کارت ملی، پوکه یا سند سیم کارت و البته سیم کارتی که قصد تبدیل آن را دارید، به نماینده ایرانسل مراجعه کنید. بهتر است بدانید که سیم کارت های Usim نیازی به برش نداشته و از قبل بسته سیم کارت در سایزهای مختلف پرفراژ شده است تا بدین شکل کاربر دیگر دغدغه ای بابت میکرو یا نانو بودن سیم کارت نداشته باشد.

Irancell 4G Speed
Irancell 4G Speed

در آزمایشی که ما برای تست سرعت اینترنت LTE انجام دادیم، حداکثر سرعت دانلود به 17 مگابیت در ثانیه رسید. در حالت ساده تر، شما با این سرعت قادر خواهید بود تا یک فیلم اچ دی همراه با صدای فراگیر که حجمی حدود 7 گیگابایت دارد را در عرض حدود یک ساعت دانلود کنید. البته بهتر است برای این منظور بسته مناسب اینترنت را خریداری کنید. (هرچند بسته ها نیز این روزها دل خوشی را برای کاربران باقی نگذاشته اند)

هم اکنون سرویس LTE در برخی مراکز استان ها موجود است. شما می توانید از طریق وب سایت ایرانسل از آمار آخرین شهرهای مجهز شده به این فناوری با خبر شوید.

ما سرعت مودم های ایرانسل را در سطح شهر تهران آزمایش کردیم. باید بگوییم سرعت اتصال به اینترنت توسط LTE در همه مکان ها یکسان نبوده و در برخی موقعیت ها اصلا امکان اتصال به شبکه وجود ندارد. البته امیدواریم که پوشش این سرویس در این شهر کامل شده و درنهایت نیز شاهد پوشش سراسری این تکنولوژی نو در کشور باشیم. به گفته مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ۹ شهر ارومیه، بابل، تبریز، تهران، قزوین، قم، کرج، مشهد مقدس و همدان با ۵۰ درصد پوشش جمعیتی تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه ایرانسل قرار دارند.

مودم های همراه ایرانسل در انواع مختلف با کارایی های متفاوت عرضه می شود. در ذیل قابلیت ها و امکانات این مودم ها را بررسی می کنیم.

E5336 3G,WiFi
E5336 3G,WiFi

مودم E5336 قادر است تا به شبکه 3G متصل شود. مودم فوق با باتری 1500 میلی آمپری همراه بوده و قادر است تا با یک بار شارژ تا 6 ساعت اینترنت نسل سوم را از طریق شبکه بی سیم یا همان WiFi به اشتراک بگذارد. تا 10 دستگاه همزمان نیز می توانند از طریق WiFi به این مودم متصل شوند. در بهترین شرایط این مودم می تواند اینترنت را تا سرعت 21 مگابیت در ثانیه به اشتراک بگذارد.

همچنین با استفاده از صفحه نمایش تعبیه شده بر روی مودم، شما قادر خواهید بود تا از آخرین وضعیت بسته های اینترنت مصرف شده، میزان شارژ باتری، SMS های دریافتی و دیگر تنظیمات مطلع شوید. برای اعمال تغییرات حرفه ای تر، کاربر قادر خواهد بود تا از طریق یک مرورگر و وارد نمودن آدرس IP مودم، به کنترل پنل آن وارد شود. از طریق کنترل پنل این مودم می توان به ارسال و دریافت SMS پرداخته و به تنظیمات شبکه دسترسی داشت.

در زیر درب باتری این دستگاه یک شکاف microSD تعبیه گشته و با استفاده از آن می توان یک File Server کوچک را در اختیار داشت. به وسیله این قابلیت می توانید اسناد، تصاویر و انواع فایل را بین دیگر کاربران متصل به این مودم به اشتراک بگذارید.

درگاه microUSB این مودم نیز علاوه بر انجام وظیفه به عنوان ورودی شارژر، می تواند اینترنت را از طریق کابل USB برای دستگاهی که به آن متصل است به اشتراک بگذارد.

E5730 3G,WiFi
E5730 3G,WiFi

لقب سنگین وزن ترین مودم ایرانسل به مدل E5730 تعلق خواهد گرفت. این دستگاه علاوه بر این که اینترنت 3G را از طریق WiFi به اشتراک می گذارد می تواند با باتری 5200 میلی آمپری خود نقش یک پاور بانک را نیز ایفا کند. به این ترتیب می توانید موبایل خود را از طریق درگاه USB این مودم شارژ کنید.

E5730 3G,WiFi
E5730 3G,WiFi

مودم E5730 علاوه بر امکان WiFi می تواند اینترنت را از طریق پورت RJ45 نیز به اشتراک بگذارد. به این ترتیب این دستگاه قادر است به انواع رایانه با پورت فیزیکی شبکه و یا حتی مودم های دیگر متصل شده و اتصال به اینترنت را نیز برای آن ها فراهم کند. E5730 همچنین قادر است تا از طریق پنل تحت وب به ارسال و دریافت SMS بپردازد. اگر پیامکی دریافت شود، از طریق یک لامپ ال ای دی که بر روی مودم تعبیه شده است به کاربر اطلاع داده می شود.

 

E8231 3G,WiFi
E8231 3G,WiFi

E8231 یکی از مودم های 3G ایرانسل است که از طریق پورت USB روشن شده و می تواند اینترنت را از طریق وای فای به اشتراک بگذارد. باید بگوییم بهترین مکان برای استفاده از این مودم درون اتومبیل است. شما می توانید با خرید یک شارژر فندکی USB و با استفاده از E8231 یک اینترنت 3G همیشگی در اتومبیل خود و در هنگام حرکت داشته باشید. این مودم نیز قابلیت ارسال و دریافت پیامک را از طریق پنل تحت وب فراهم کرده، اما اگر در اتومبیل بخواهید از طریق آن SMS ارسال کنید، قضیه کمی پیچیده می شود. در پایان این مطلب شما را با قابلیتی آشنا خواهیم کرد که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا هر کدام از مودم های وای فای را به راحتی هرچه تمام تر مدیریت کنید. E8231 توانایی دریافت دستورات USSD را نیز دارا است. به این ترتیب می توانید با استفاده از این مودم حساب ایرانسلی خود را مدیریت و یا بسته های اینترنتی را خریداری کنید.

 

E3533 3G
E3533 3G

E3533 کوچک ترین و سبک ترین و البته ارزان قیمت ترین مودم 3G ایرانسل است. با اتصال مستقیم این مودم از طریق پورت USB به کامپیوتر می توانید اینترنت 3G را به آن منتقل کنید. این مودم کوچک نیز از طریق پنل مدیریتی تحت وب خود می تواند به ارسال و دریافت SMS پرداخته و یا کدهای دستوری USSD را دریافت کند. نشانگر LED کوچکی نیز بر روی بدنه این مودم قرار داده شده تا کاربر از اتصال این دستگاه به شبکه 3G اطمینان حاصل کند.

 

E3373 3G,4G
E3373 3G,4G

E3373 را می توان برادر بزرگ تر E3533 نامید. چرا که این مودم علاوه بر ارائه امکانات E3533 می تواند هم از شبکه 3G و هم از اتصال LTE پشتیبانی کند. این مودم نیز می تواند اینترنت را فقط از طریق پورت USB به کامپیوتر منتقل کند. قابلیت Plug and Play نکته ای ست که در مورد مودم های USB ایرانسل هائز اهمیت است. شما برای اتصال این مودم ها به رایانه خود نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزار اضافی نخواهید داشت. E3373 همچنین می تواند با نصب یک microSD درون خود به یک فلش دیسک تبدیل شود.

 

E5373 3G, 4G, WiFi
E5373 3G, 4G, WiFi

می توانیم بگوییم E5373 بهترین مودم 4G و 3G ایرانسل برای کارهای روزمره است. این دستگاه کوچک و کم حجم به همراه باتری 1500 میلی آمپری اش می تواند تا 6 ساعت اینترنت LTE را از طریق WiFi به اشتراک بگذارد. حداکثر 11 دستگاه نیز می توانند به E5373 متصل بوده و اینترنت را دریافت کنند. در مورد مصرف باتری نیز باید بگوییم این مودم با امکان هوشمندی که دارد، اگر دستگاهی به آن متصل نباشد، به صورت خودکار به حالت Standby رفته و پس از مدتی خاموش می شود. این مهم به کاربران اجازه می دهد تا مدت زمان بیشتری بر روی باتری این دستگاه حساب کنند. اگر شرایط محیا باشد، سرعت اینترنت E5373 می تواند به 150 مگابیت در ثانیه از طریق LTE برسد. این دستگاه نیز همانند هم نوع های خود قادر به ارسال دریافت پیامک است. همینطور کاربران می توانند از طریق ال ای دی های تعبیه شده برروی بدنه از وضعیت آنتن دهی و یا دریافت پیامک مطلع شوند. E5373 نیز می تواند کدهای USSD را ارسال و دریافت کند.

 

نرم افزار

Huawei HiLink
Huawei HiLink

تمامی مودم های ایرانسل ساخت شرکت هواوی هستند. البته این دسته از مودم ها به صورت قفل شده به بازار عرضه گشته و فقط با سیم کارت های ایرانسل سازگار هستند. به هرحال هواوی تصمیم گرفته تا جهت مدیریت هرچه ساده تر مودم های وای فای خود، نرم افزاری تحت سیستم عامل های موبایل را ارائه کند.

Huawei HiLink می تواند مدیریت مصرف اینترنت شما را به عهده بگیرد. شما فقط کافی است مشخص کنید که چه مقدار حجم اینترنت خریداری کرده و این مقدار در چه زمانی به پایان می رسد. همچنین می توانید از میزان شارژ باتری باقی مانده مودم خود اطلاع پیدا کنید. ارسال و دریافت پیامک نیز به وسیله این نرم افزار مهیا شده و کارایی آن بسیار ساده است. همینطور این قابلیت در این نرم افزار وجود دارد که به تنظیمات شبکه مودم های ایرانسل دسترسی داشته و تغییرات سفارشی توسط کاربر اعمال شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (86 مورد)
  • hooman hormozdi
    hooman hormozdi | ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

    من که پاک گیج شدم
    شما گفته اید: "با خرید یک شارژر فندکی USB و با استفاده از E8231 یک اینترنت 3G همیشگی در اتومبیل خود داشته باشید"
    اما با پشتیبانی ایرانسل که حرف میزدم گفت که منظور روتور هستش و هیچگونه آداپتور یا شارژی نمیتونه مودم رو راه اندازی کنه و فقط باید به کامپیوتر وصل بشه. برای مدل هوایی هم در دیجی کالا خبری از آداپتور نیست
    آخرش هم نفهمیدم میشه این مودم رو با آداپتور و شارژر راه اندازی کرد یا فقط باید به کامپیوتر و لپ تاپ وصل بشه؟

  • مريم
    مريم | ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

    سلام دوستان
    منم با گفته شما موافقم بهتر هست كه ايرانسل كيفيت خدمات رو افزايش بده
    من بعد از يك سال خواستم باتري مودم جيبي رو عوض كنم ٤ تا نمايندگي رفتم
    گفتن اين باتري ديگه نيست بايد مودمت رو جديد كني
    با اينكه مودم من قديمي نيست
    يعني باتريهاش يكبار مصرف هست
    تازه انتن دهي هم خيلي جاها نداشت
    خلاصه اينكه واقعا كشور ما هر شركتي به فكر سود بيشتر خودش هست نه خدمت به مردم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی