ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسمارت فون های سونی
تکنولوژی

سونی با اسمارت فون های خود به کجا می رود؟

چند سال پیش، سونی اریکسون از جمله بازیگران اصلی در صنعت موبایل دنیا به شمار می رفت و دوربین های سایبرشات و پلیرهای موسیقی واکمن آن را در هر جایی می شد پیدا کرد. اما طولی نکشید که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

چند سال پیش، سونی اریکسون از جمله بازیگران اصلی در صنعت موبایل دنیا به شمار می رفت و دوربین های سایبرشات و پلیرهای موسیقی واکمن آن را در هر جایی می شد پیدا کرد.

اما طولی نکشید که انقلاب تلفن های هوشمند برپا شد و عرصه برای سونی اریکسون تنگ گردید. سونی می دانست که برای عقب نماندن از سامسونگ و ال جی به تغییری بزرگ نیاز دارد و همین دلیل اریکسون را خریداری کرد و با اتخاذ یک استراتژی جالب خود را در میدان مبارزه حفظ کرد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر در مورد این استراتژی بدانید.

شاید تا به امروز تصورتان این بوده که سونی رویکردی محافظه کارانه را در پیش گرفته اما حقیقت کاملا برعکس است و باید بگوییم که ظرف سال های اخیر، پرچمداران سونی بازار اسمارت فون ها را زیر و رو کردند.

ُSony Experia Z
با عرضه سری Z، قابلیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار به اسمارت فون های سونی افزوده شد.

Xperia Z، Xperia Z1، Xperia Z2 و Xperia Z3 همه و همه مدل هایی بودند که یکی پس از دیگری وارد بازار شدند. سونی مسیری که سامسونگ در یک پروسه 4 سال طی کرد را در کمتر از 24 ماه پیمود و رونمایی احتمالی مدل Xperia Z4 در MWC 2015 هم نشان می دهد که روند عرضه بلافاصه پرچمداران مختلف از سوی سونی به این زودی ها متوقف نخواهد شد.

اما تردیدی نیست که این فرایند تا حدودی باعث سر در گمی مصرف کنندگان شده باشد، به خصوص آنکه بسیاری از آنها بلافاصه پس از اتمام قرارداشان با اپراتورهای مخابراتی، برای یافتن جدیدترین اسمارت فون راهی بازار می شوند.

اما سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که: وقتی در کمتر از 6 ماه، این تلفن های هوشمند از رده خارج می شوند، چه کسی یک مدل جدیدتر را خریداری خواهد کرد؟

مصاحبه ای با رئیس سونی موبایل در شمال غربی اروپا انجام شد تا مشخص شود که چرا این کمپانی تصور می کند با اتخاذ رویکردی متفاوت از سامسونگ و اپل، دو رقیب اصلی خود را از عرش به فرش بکشاند.

پرون در پاسخ گفت: «چالش بسیار بزرگی است اما زمانی که حرف از جایگاه یک برند و فراگیر بودن آن به میان می آید، در خواهید یافت که در زمان عرضه چند محصول به صورت پشت سر هم، بازگشت سرمایه بیشترین اهمیت را دارد.

ما همواره مطمئن می شویم که محصول دیگر (یعنی مدل قدیمی تر) در یک محدوده قیمتی متفاوت همچنان می تواند به فروش خود ادامه دهد... باقی موارد صرفا یک چالش داخلی است و خود می توانیم بر آن فائق آییم.»

دوربین های پیشرفته نخستین بار با عرضه Z1 به این سری اضافه شدند
تلفن هوشمند Z1 با یک دوربین بسیار پیشرفته عرضه شد

نوآوری نکته بسیار مهمی در رابطه با محصولات است که نادیده گرفتن آن می تواند هزینه های سنگینی را بر دوش سونی تحمیل کند.

اینکه سونی مرتبا اسمارت فون های جدیدی را رونمایی می کند به معنای آن است که مشتریان علاقمند به تلفن های هوشمند پیشرفته اغلب به جدیدترین نوآوری های ارائه شده از سوی آزمایشگاه های سونی دسترسی خواهند داشت.

اگر این کمپانی الگوی رقبایش را دنبال می کرد باید تا اسفند امسال یا فروردین 94 منتظر می ماند و سپس سازگاری با PS4 Remote Play را برای اسمارت فون هایش علنی می کرد که در این صورت شانس فروش خوب کنسول خود را در زمان کریسمس که اوج تقاضا برای آن هم محسوب می شود از دست می داد.

اما اعمال پیوسته تغییرات آن هم در قالب عرضه یک اسمارت فون جدید در هر سال مزایایی دارد که سونی از آنها محروم مانده، این امر باعث داغ شدن شایعات در مورد محصولات جدید و در نهایت ایجاد هیجان در کاربران خواهد شد و این دقیقا همان کاری است که اپل و سامسونگ با آی فون و گلکسی انجام می دهند.

علت چیست؟

با این تفاصیل علت این عملکرد سونی چیست؟ چرا کمپانی مذکور صرفه جویی در منابع خود را پیشه نکرده و به ارائه یک اسمارت فون جدید در هر سال بسنده نمی کند؟

چرا سونی بازه زمانی شش ماهه را به رونمایی از محصولات میان و پایین رده خود اختصاص نمی دهد و به چه دلیل خطر سردرگم ساختن مشتریان را به جان می خرد و با عرضه محصولات جدید پرچمدار در فواصل زمانی کوتاه خشم آنها را بر می انگیزد؟

14_Xperia_Z2_Water-650-80
نمایشگر مدل Z2 بهبود بخشیده شد

پرون با بروز چنین مسأله ای مخالفت کرد و به این نکته اشاره گر شد که سونی با در پیش گرفتن این استراتژی تهاجمی کنترل سود حاصل از فروش خود را در دست خواهد گرفت و می تواند محصول تازه ای را بدون در نظر گرفتن بودجه مشتریانش به بازار ارائه کند.

او در ادامه می گوید: «این استراتژی به ما کمک خواهد کرد تا یک دیدگاه تاکتیکی را اتخاذ کرده و از افت یکباره قیمت جلوگیری نماییم. اگر تنها یک محصول داشته باشیم فروشندگان به ما خواهند گفت که برای فروش بیشتر، باید قیمت آن را پایین بیاوریم. اما سونی محصولات دیگری هم در رنج قیمتی پایین تر دارد.»

باید در نظر داشت که این گفته آقای پرون صرفا برای توجیه عرضه یک محصول جدید نیست و هر تلفن هوشمند باید نقشی را در یک محدوده قیمتی مشخص ایفا کند و سهم سونی از بازار نیز از همین طریق ایجاد می شود.»

به نظر می رسد که این استراتژی به این زودی ها ثمر بخش نباشد اما ضررهای مالی واحد اسمارت فون سونی در سه ماهه گذشته و کاهش 15 درصدی شمار کارکنان آن در نهایت حرکت تهاجمی جدیدی را در سطوح بالایی بازار از سوی این برند ژاپنی رقم خواهد زد تا به این وضعیت برای همیشه خاتمه داده شود.

فردی که اسمارت فون Xperia Z را پس از رونمایی آن خریداری کند همچنان به موجب قراردادی که با اپراتور مخابراتی برای دریافت (تقریبا رایگان) آن امضا کرده مجبور به استفاده از آن است و با گذشت زمانی نه چندان طولانی باید منتظر پشتیبانی موبایلش از قابلیت های جدید کنسول پلی استیشن باقی بماند امکانی که به صورت پیش فرض بر روی نسل های جدیدتر این اسمارت فون ارائه شده است.

لازم است یادآور شویم که سونی عاقبت پشتیبانی از PS4 Play را به Xperia Z2 اضافه کرد اما تلفن های قدیمی تر همچنان به خاطر عدم پشتیبانی از این سرویس از دایره انتخاب کاربران خارج می شوند.

پرون تأیید کرده است که تلفن های جدیدتر باعث کم شدن فروش مدل های قبلی خواهند شد و در حالی که فروش گلکسی S3 از سامسونگ از دو سال پیش تا کنون همچنان ادامه دارد، دیگر نمی توان مدل Xperia Z1 را خریداری کرد.

Xperia Z3 اگر تنها شش ماه قبل رونمایی شده بود

این مسأله عقلانی به نظر می رسد، اما این گروه از مشتریان سونی باید بدانند که به آنها اهمیت داده می شود. اینکه چرخه به روز رسانی این کمپانی تا حدودی باعث سردرگمی آنها شده مساله ای است که حتی گریبانگیر کاربران دیگر تلفن های هوشمند اندرویدی دنیا نیز بوده است.

حال اگر سونی را با اپل مقایسه کنیم که جدیدترین آپدیت سیستم عامل خود (یعنی iOS 8) را برای تلفن های سه سال پیشش هم عرضه کرده، به سردرگمی مشتریانش پی خواهید برد.

مشتریان این کمپانی ژاپنی، به سان فرزندان آن می مانند که جدیدترین اسمارت فون آن را خریداری کرده و در کمتر از یک سال به دست فراموشی سپرده می شوند.

البته نباید شرط انصاف را فراموش کرد زیرا سونی در ماه های اخیر در به روز رسانی محصولاتش قدری تغییر رویه داده و آپدیت ها را تا حد زیادی سریعتر عرضه می کند: این کمپانی تمایل پیدا کرده که در عرضه به روزرسانی های نرم افزاری جدید برای کاربرانش سریع ترین عملکرد را داشته باشد و به نظر می رسد که پس از رونمایی از اندروید آب نبات چوبی حتی Xperia Z هم از آن پشتیبانی کند.

در مورد اینکه سونی چه زمانی عرضه آپدیت برای محصولات اصلی اش را آغاز خواهد کرد هم باید بگوییم که این تولید کننده اعلام کرده: « آپدیت مربوط به نسخه گوگل پلی Z Ultra به زودی عرضه خواهد شد و پس از آن کاربران باید منتظر پشتیبانی سری اسمارت فون های Xperia Z از Android 5.0 یا همان آبنبات چوبی باشند که از اوایل سال 2015 آغاز خواهد شد.»

با این تفاصیل چالش اصلی هواداران سونی چیست؟ خبر بد برای آنها در اینجاست که احتمالا بیشتر از 6 ماه از اسمارت فون های جدید خود استفاده نخواهند کرد.

از طرف دیگر، اگر با این مسأله مشکلی نداشته باشند، باید بگوییم که تلفن مورد علاقه آنها در کمترین زمان ممکن قیمت خود را از دست خواهد داد. این موارد نکاتی هستند که اگر عموم با آنها مشکلی نداشته باشند استراتژی عرضه شش ماهه پرچمداران برند ژاپنی می تواند به ثمر بنشیند و در صورتی که عکس آن اتفاق بیفتد سونی از راهی که در پیش گرفته است به شدت پیشمان خواهد گشت.

آیا استراتژی سونی پایدار است؟

اگر میزان فروش این کمپانی همچنان پایین تر از اهداف تعیین شده باشد آنگاه پیش بینی اینکه استراتژی سونی چگونه ثمر بخش واقع می شود بسیار دشوار خواهد بود چراکه عرضه مداوم اسمارت فون های جدید پرچمدار در بازه زمانی کوتاه می تواند هزینه بالایی برای آن داشته باشد.

اما یک نقطه درخشان نیز در چشم انداز آتی سونی دیده می شود: در حال حاضر اسمارت فون های عرضه شده توسط این کمپانی بیش از اندازه خوب هستند. Z2 یک مدل فوق العاده با قیمتی مناسب بود.

Z3 در قیاس با مدل قبلی امکانات بیشتری نداشت (و دوربین آن هم با در نظر داشتن این مسأله که یک تیم جداگانه روی آن کار کرده بودند، آنچنان پیشرفته نبود) با این همه Z3 همچنان یکی از بهترین هاست.

آیا امسال هم حرف و حدیث ها در مورد سونی مانند سال قبل خواهد بود؟ اگر این برند همراه با یک اسمارت فون تمام عیار قدم به میعادگاه های جهانی همانند CES و یا MWC بگذارد و در کنار آن یک مدل مقرون به صرفه را هم رونمایی کند و همچنان  به همان رویکرد قبلی اش بسنده نماید می تواند موفق باشد؟ استراتژی سونی مثبت خواهد بود یا منفی؟ در مورد هیچ یک از این مسائل نمی توان قطع به یقین نظر داد و تنها گذشت زمان است که آینده ی پیش رو برای این کمپانی ژاپنی را مشخص می کند، ولی مسلماً بسیاری از هواداران دیرین آن تمایل دارند تا نامی همچون سونی همپای سایر بزرگان حضور داشته باشد و کماکان به رقابت به آنها بپردازد، رقابتی که برنده نهاییش کاربران خواهند بود.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با روند کنونی سونی موافق هستید و معتقدید عرضه ی محصولات پرچمدار در بازه ی زمانی ۶ ماه راه حل موفقی خواهد بود یا خیر؟ آن را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (82 مورد)
  • Ali paydar
    Ali paydar | ۱۷ آبان ۱۳۹۴

    سونی تو وسایل صوتی و تصویری حرف اول را می زند.
    بهترین گوشی جهان سونی است.کار،ژاپون حرف نداره.????

  • TROOL
    TROOL | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی