ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینتل چیپست Broadwell را معرفی کرد؛ فقط ۲ هسته

از طرف اینتل در CES امسال باید انتظار خبرهای بزرگی را داشته باشیم. بزرگترین شرکت تولید کننده پردازنده در جهان از نسل جدید پردازنده هایش رو نمایی می کند. پردازنده هایی که در سیستم های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۲

از طرف اینتل در CES امسال باید انتظار خبرهای بزرگی را داشته باشیم. بزرگترین شرکت تولید کننده پردازنده در جهان از نسل جدید پردازنده هایش رو نمایی می کند. پردازنده هایی که در سیستم های علاقه مندان به تکنولوژی های به روز و گیک ها تا ۱۲ ماه آینده جا خوش خواهند کرد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

۱۴ نانومتری بودن این پردازنده و Broadwell نامی بود که از قبلا نیز از آن خبر داشتیم. لازم به ذکر است که پردازنده سال گذشته کمپانی اینتل از فناوری ۲۲ نانومتری استفاده می نمود. با این حال پردازنده های ۱۴ نانومتری امکان ساخت ابزار های باریک تر و البته سبک تر را نیز خواهند داد. اگر چه سری پردازنده های Core M برای ابزار های قابل حمل ساخته می شوند ولی این نسل پنجم پردازنده ها از قدرت پردازش خیره کننده ای بهره می برند و این دقیقا همان چیزیست که اینتل قصد صحبت در مورد آن را در CES دارد.

این کمپانی پردازنده Broadwell را برای ابزار های رو میزی و قابل حمل ساخته است که ۱۳ عدد از آنها دارای پردازنده های ۱۵ وات بوده و همچنین پردازنده گرافیکی آنبورد و چهار پردازنده ۲۸ وات که دارای پردازنده گرافیکی قدرتمند تری به نام Iris هستند. بیشتر این محصولات در رده بندی i5 و i7 قرار می گیرند و اینتل از چندتایی هم مدل i3 برای رنج میانی و اقتصادی خود پرده برداری کرده است.

در میان پردازنده هایی که تا این لحظه معرفی شده اند یک ویژگی یکسان وجود دارد. همه آنها از چیپست های دو هسته ای استفاده می کنند. متاسفانه فعلا خبری از چیپست های ۴ هسته ای و قدرتمند تر اینتل نیست، به این معنا که هنوز محصولی با گرافیک آنبورد Iris Pro نیز در میان این سری ندیده ایم. یکی از سخنگویان اینتل می گوید این چیپست گرافیکی تا میانه سال میلادی به سبد محصولات اینتل اضافه نخواهد شد.

Broadwell+Die+2+plus+3_LR+copy_630_wide

البته با توجه به بنچمارک SysMark،‌ افزایش قدرت پردازشی در مدل های معرفی شده تنها تا ۴ درصد افرایش را روی نمودار نشان می دهند. همچنین پیشرفت عظیمی در زمینه عمر باتری و کاهش انرژی نیز دیده نمی شود. اینتل می گوید پردازنده های جدیدش قادرند بر روی دستگاه های قابل حمل عمری برابر با یک الی یک ساعت و نیم بیشتر از نسل قبلی که Haswell نام داشت به ارمغان بیاورند.

مشکل اینجاست که هرچقدر اینتل به شکل تئوری مصرف پردازنده هایش را پایین بیاورد،‌ همچنان در بیشتر دستگاه ها، صفحه نمایش باعث قتل عام باتریست. در مجموع، اینتل وعده از پیشرفت ۲۲ درصدی مصرف باتری در بنچمارک های گرافیکی سه بعدی و تا ۵۰ درصد بهبود سرعت در تغییر فرمت ویدئوها داده است.

تا اینجا می دانیم که کامپیوترهای فردایمان باریک تر و سبک تر خواهند بود. با گرافیکی که اندکی بهبود داشته و عمر باتری بهتر. همانگونه که اینتل قبلا نیز قول داده بود، چیپ های Broadwell از تکنولوژی های فراوانی استفاده میکنند تا نیاز شما را به کابل ها و پورت ها مرتفع سازند. برخی از همین فناوری ها امکان Wireless Gigabit Docking و تکنولوژی Wireless Display اینتل هستند. این ویژگی (تا زمانی که از نسل پنجم این پردازنده ها استفاده می شود) قادر است تا رزولوشن ۴k را ساپورت کند. RealSense ویژگی دیگر این سری از پردازنده هاست که به کاربر امکان می دهد فوکوس عکس گرفته شده را بعدا تغییر دهد.

انتظار داریم به سرعت به سیستم هایی که به پردازنده هایی Broadwell مجهز شده اند دسترسی پیدا کرده و تجربه کاربری خود را با شما در میان بگذاریم. ولی برای نمونه، این یکی از تست های مختصر و مفیدیست که از این پردازنده تهیه شده:

 

Broadwell+skus_630_wide

Digiato-Banner-CES

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • رامین
    رامین | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    پس با این حساب من لپ تاپ core i7 بخرم؟ بیخودی منتظر اینتل نمونم؟!

    • farid
      farid | ۱۶ دی ۱۳۹۳

      اره رامین جان. به نظرم اگه میخوای نوت بوک یا پی سی بگیری همین روزا بگیری بهتره چون تا بخوان اینها به قدرت cor i7 اینتل برسن زمانی زیادی میبره .

  • نارنگی(سیب زمینی)
    نارنگی(سیب زمینی) | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    چه عجب! بالاخره بعد از کلی مشکلات تولید پردازنده های broadwell ای که قرار بود سال ۲۰۱۳ عرضه بشند اول سال ۲۰۱۵ عرضه شدند! این تاخیر همه چیز رو بهم ریخته حتی عرضه ی Skylake رو! این نسل بدشانس ترین سری پردازنده های اینتل هستش، چون به واسطه ی تاخیر در عرضه ی چندساله اش عمر مفیدش خیلی پایینه و به احتمال زیاد اینتل توی Q3 2015 برای جبران این گپ نسل بعدی skylake رو با معماری جدید معرفی میکنه و عملا آینده ی این نسل تو حاله ای از ابهام قرار داره! و به احتمال زیاد و طبق پیش بینی ها اینتل قصد داره پردازنه های flagship اش و پردازنده های سری Xeon رو با نسل بعدی عرضه کنه، یعنی نباید منتظر پردازه های های رده بالا از این نسل باشید!

    • رامین
      رامین | ۱۵ دی ۱۳۹۳

      به نظرت می ارزه برای خرید لپ تاپ صبر کنم تا چند ماه دیگه؟!
      یا از همین سری های i7 بگیرم؟

  • امیر
    امیر | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    ینی الان بخوایم یه پی سی قوی جمع کنیم باید نسل 3 سندی بریج ببندیم دیگه رسما؟
    اینتل دسکتاپو رها کرده، جایی که متعلق بهش هستو جایی که همه بهش اعتماد دارنو بعد میخواد سودش نیاد پایین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی