ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک تر به عملکرد چیپ جدید انویدیا Tegra X1

امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۱۰

امروز صبح، انویدیا طی مراسمی در رویداد CES 2015 از چیپ جدید خود با نام Tegra X1 رونمایی کرد. این محصول در نسل بعدی تلفن های هوشمند و تبلت ها قرار خواهد گرفت و می تواند یک ترافلاپ توان پردازشی را به دستگاه ببخشد.

این محصول به دلیل توان بسیار بالا نقش اساسی در سیستم خودران اتومبیل انویدیا خواهد داشت اما در دیگر گجت ها چطور عمل خواهد کرد؟

خوشبختانه انویدیا به سرعت بنچ مارک محصول جدید خود را به نمایش گذاشت تا ما یک دید کلی نسبت به آنچه که در آینده بر سر گجت های نسل بعد خواهد آمد، داشته باشیم.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

اجازه دهید اول اشاره ای به مشخصات دستگاه تست داشته باشیم: انویدیا چیپ جدید هشت هسته ای خود را در کنار چهار گیگابایت رم و به عنوان شبیه ساز یک تبلت قرار داده است. سخنگوی این شرکت می گوید که این مشخصات را در تبلت های ۸ اینچی آینده که از X1 استفاده کرده باشند خواهید دید.

جهت یادآوری عرض می کنیم که چیپست X1 از چیپ گرافیکی ۲۵۶ هسته ای Maxwell بهره می برد و نسبت به چیپ ۱۹۲ هسته ای K1 پیشرفت بسیار بالایی محسوب می شود. البته هیچ صحبتی هم از اینکه هسته ها هرکدام از چه مقدار سرعت بهره می برند هم زده نشد.

x1-3

اجازه دهید حالا نگاهی به اعداد و ارقامی که در این بنچمارک به دست آمد نگاهی داشته باشیم. وب سایت Engadget این نتایج را در کنار دستگاه هایی همچون نکسوس ۹، تبلت انویدیا شیلد و آیپد ایر ۲ قرار داده است که دو مورد اول به ترتیب هرکدام از نسخه های ۶۴ و ۳۲ بیتی چیپ Tegra K1 بهره می برند.

Capture

همانطور که در بالا می بینید، درخواهید یافت که X1 به خوبی توانسته حداقل در تست، هر دو نسل قبلی را پشت سر بگذارد. X1 بدون هیچ مشکلی قادر به پخش ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه است. به تعبیر دیگر به وسیله این چیپ شما می توانید تصاویر گرفته شده توسط دوربین Red را بدون حتی یک سکته پخش کنید که یک پیشرفت بسیار خوب محسوب می شود.

از طرفی قدرت Maxwell هم انکارناپذیر است. این چیپ توانست به سادگی تمام رقبای خود را آزمایش های گرافیکی نیز پشت سر بگذارد. این پیشرفت مطمئنا در صنعت بازی هم تاثیر بسیار خوبی خواهدگذاشت. انویدیا در بخش بازی تایید کرده که X1 به خوبی می تواند با APIهای موجود در بازی مربوطه ارتباط برقرار کند. از طرفی معماری Maxwell در واقع بسیار مشابه با کارت گرافیک رایانه های خانگی مدل GTX 980 چیده شده است. به بیان دیگر بازی ها همانطور که در رایانه های خانگی و کنسول ها دیده می شوند، در موبایل ها نیز اجرا خواهند شد.

x1-2

اما یک نکته دیگر باقی مانده و آن میزان مصرف برق است. در یک تست به خصوص که توسط تیم انویدیا انجام شده، میزان ولتاژ X1 و iPad Air 2 مقایسه شده است. پس از غیر فعال کردن چند هسته از X1 و داون کلاک کردن آن، هر دو دستگاه توان پردازشی یکسانی پیدا کردند.

در نهایت متوسط ​​مصرف برق محاسبه شد و آیپد ایر ۲ عدد ۲.۶ وات را ثبت کرد و در مقابل X1 تنها ۱.۵ وات برق مصرف کرد. این مقایسه نشان می دهد چیپ جدید انویدیا از ذخیره انرژی بسیار خوبی بهره می برد و می توان انتظار داشت گجتی که از این چیپ بهره می برد، مصرف باتری به مراتب پایین تری نسبت به دیگر محصولات داشته باشد.

فعلا ما در روزهای نخست تولد X1 هستیم و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی در رابطه با گجت های دارنده این چیپ رخ خواهد داد.

Digiato Banner CES

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی.

  • armin_sedaghat
    armin_sedaghat | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    از اونجای که اکسپریا۴ قرار نیست معرفی شهتو این نمایشگاه امید دارم سونی بجای snap810 از این چیپ استفاده کنه و در بارسلون معرفیش کنه

  • Mehdia_St
    Mehdia_St | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    چی زده انویدیا چیپست اپل و کاملا به چالش کشید مصرف برقش عالیه امیدورام سریعتر تو اسمارت فونها به کار گرفته بشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی