ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حسگر Linx IAS می آید تا جان ورزشکاران را نجات دهد

تا امروز، زیاد درباره نمایشگاه CES خوانده ایم. اما بگذارید کمی از نمایشگاه بیرون بیاییم؛ به جز واکمن و تلویزیون 4K خبرهای دیگری هم هست. تب ابزارهای پوشیدنی در این روزها بسیار داغ است. اما بسیاری از ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۷ دی ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

تا امروز، زیاد درباره نمایشگاه CES خوانده ایم. اما بگذارید کمی از نمایشگاه بیرون بیاییم؛ به جز واکمن و تلویزیون 4K خبرهای دیگری هم هست. تب ابزارهای پوشیدنی در این روزها بسیار داغ است. اما بسیاری از شرکت ها فقط به فکر سود خود هستند و ابزاری غیرکاربردی می سازند. از انواع ساعت های هوشمند تا کمربند هوشمند که به تازگی در نمایشگاه CES 2015 معرفی شد. اما در پشت بعضی از این شرکت ها، انسان هایی نیز پیدا می شوند که به فکر برطرف کردن مشکلات هستند. شرکت BlackBox Biometrics حسگری پوشیدنی ساخته که به سر متصل می شوند، فعالیت های شما را کنترل می کند و در صورت آسیب دیدگی تان هشدار می دهد.

«مگر خودمان نمی توانیم بفهمیم کی آسیب دیده ایم؟» البته ماجرا به این سادگی نیست.

مسأله اینجاست که ما گاهی اوقات آسیب می بینیم و به سادگی از آن می گذریم؛ بی خبر از عواقب احتمالی ای که می تواند داشته باشد و در صورت عدم تشخیص، ممکن است مشکل ساز شود. کریستوف کرامر، هافبک آلمان، در دقیقه 19 بازی با آرژانتین در فینال جام جهانی 2014، با برخورد به گارای، دفاع تیم حریف، از قسمت سر ضربه دید. در حالی که کمی گیج شده بود، ضربه را نادیده گرفت، برخواست و 12 دقیقه دیگر پیش از این که بیرون برود، بازی کرد. او بعداً در مصاحبه با گاردین گفت: «چیز زیادی درباره بازی به خاطر نمی آوردم. هیچ چیز از نیمه اول یادم نیست.»

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

تخمین زده شده که حدود 3.8 میلیون آمریکایی در سال، به خاطر فعالیت های ورزشی یا تفریحی دچار آسیب دیدگی می شوند.

تخمین زده شده که حدود 3.8 میلیون آمریکایی در سال، به خاطر فعالیت های ورزشی یا تفریحی دچار آسیب دیدگی می شوند. اما بیش از 50 درصد این صدمات، گزارش یا تشخیص داده نمی شوند در حالی که می توانند واقعاً خطرناک باشند. جالب است بدانید کسانی که یک بار دچار آسیب دیدگی می شوند، مستعد صدمات بیشتری در آینده هستند، و آسیب دیدگی بعدی معمولاً قبل از بازیابی کامل مغز از تأثیرات آسیب قبلی رخ می دهد. صدمات پشت سر هم، می توانند باعث بروز بیماری انسفالوپاتی مزمن شوند که عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث فرسودگی آن می شود.

چنین آسیب دیدگی های صعب التشخیصی، برای دهه ها مایه دردسر و حتی مرگ بازیکنان و مربیان سرشناس دنیای ورزش بوده اند. اما تمام این مشکلات می تواند با بستن یک حسگر به سر، برطرف شود. این حسگر که Linx Impact Assessment System (سیستم سنجش ضربه Linx IAS - Linx) نام دارد و می تواند نجات بخش باشد.

طی دو دهه گذشته، تحقیقاتی برای بررسی عوارض جانبی و بلند مدت آسیب دیدگی ها روی بازیکنان هاکی، فوتبال و دیگر ورزش هایی که تمام بدن در آن درگیر می شوند، انجام شده است. در سال 2013، سازمان لیگ فوتبال آمریکا، NFL، به خاطر آسیب دیدگی بازیکنان سابق خود از ناحیه سر، درگیر دعوای حقوقی با آن ها شد که در نهایت به پرداخت 765 میلیون دلار خسارت از سوی NFL انجامید. همچنین این فدراسیون، در حال ویرایش قوانین بازی است تا از خشونت آن بکاهد و صدمات را به حداقل برساند.

Linx_IAS_.0
سبز: وضعیت عادی، زرد: هشدار، قرمز: وضعیت خطرناک

در این مبحث، افراد حرفه ای خیال آسوده تری دارند اما اما افراد غیرحرفه ای که با پزشک ارتباط کمتری دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و ممکن است صدمات آن ها شناسایی نشده باقی بماند. شاید مربی تیم، از اقدامات اولیه برای تشخیص و مواجهه با آسیب دیدگی های جزئی آگاهی داشته باشد اما از اقدمات پس از آن بی خبر است و مثلاً نمی داند چه زمانی باید فرد آسیب دیده را از زمین بیرون بیاورد و چه مدت آن ها را از بازی منع کند؛ 3 روز، یک هفته، یک ماه، یا یک فصل؟

«فرزندان ما به ورزش کردن نیاز دارند ... اما آن ها باید بتوانند این کار را با ایمنی تمام انجام دهند.»

دکتر دیو بُرکُلدر (Dave Borkholder)، دانشیار مهندسی برق و میکروسیستم ها در مؤسسه فناوری روچستر (Rochester Institute of Technology) است. او همچنین پدر دو پسر است که هر دوی آن ها فوتبال آمریکایی و بیسبال بازی می کنند. آن ها همچنین به ورزش تکنواندو نیز اشتغال دارند. برکلدر می گوید: «فرزندان ما به ورزش کردن نیاز دارند، این بخش مهمی از زندگی آن هاست و برای فرهنگ ما نیز اهمیت دارد. اما آن ها باید بتوانند این کار را با ایمنی تمام انجام دهند.»

در همین راستا، دکتر برکلدر شرکت BlackBox Biometrics را راه اندازی نموده که در توسعه فناوری حسگرهای پوشیدنی تخصص دارد. اولین محصول آن ها در سال 2011 به کمک وامی که از وزارت دفاع گرفتند، عرضه شد. این محصول که سیستم انفجار سنج (The Blast Gauge System) بود، از سه حسگر روی سینه، شانه و سر سرباز بهره می برد که منبع، شدت و تأثیر انفجار را اندازه می گیرد. دکتر برکلدر از این سیستم، به عنوان ابزاری مهم برای مقابله با آنچه که "امضای" صدمات جنگ افغانستان نام می برد، یاد می کند: آسیب تروماتیک مغز. او می گوید با تحقیقاتی که آن ها روی Blast Gauge انجام دادند، توانستند «به دستاوردهای مهمی در زمینه توسعه و ساخت حسگرهایی برای اندازه گیری تأثیرات عوامل محیطی روی سلامت مغز، دست پیدا  کنند.»

ریک اسپاتس (Rick spotts) که در اواخر 2014 به عنوان مدیر BlackBox Biometrics به این شرکت پیوسته، می گوید: «انتظار می رود که این فناوری ــ اگرچه فناوری متفاوتی است ــ در دنیای ورزش کاربرد داشته باشد ... که خیلی پیشتر به آن نیاز بود» به دنبال طراحی سیستم سنجش انفجار Blast Gauge، این شرکت تحقیقات روی سیستم سنجش ضربه Linx را شروع کرد، حسگری که به سر وصل می شود و می تواند شدت ضربات ناگهانی را اندازه بگیرد.

سیستم Linx IAS نسبتاً ساده است: از حسگر سبک و باریکی در اندازه یک درایو USB بهره می برد که می تواند در هدبند یا زیر کلاه ایمنی قرار داده شود. وقتی سنسور هر گونه ضربه ای، از زانوی بازیکن مقابل گرفته تا ضربه به توپ با سر را دریافت کند، اطلاعات را به سیستم اصلی ارسال می کند تا مربی بتواند وضعیت یک یک بازیکنان را روی تبلت یا تلفن هوشمندش مشاهده کند. سیستم، اطلاعات مربوط به شدت ضربه ها، فرکانس لرزش ایجاد شده در سر را ثبت می کند و مشخص می نماید که آیا بازیکن می تواند به بازی ادامه دهد یا مربی باید او را بیرون بیاورد.

Image_2.0

دکتر برکلدر می گوید: «در صدمات مربوط به ورزش، ضربه به سر وجود دارد که می تواند از نوع ضربه کُند باشد. در این نوع ضربه، مغز مورد تهاجم قرار می گیرد اما دوباره به حالت عادی خود بر می گردد. یا ضربه می تواند تأثیرات حرکتی در مغز داشته باشد و باعث تکان خوردن آن و مشکلات دیگری شود. وقتی این حالت اتفاق می افتد، مانند انفجار است، ممکن است هوشیاری خود را از دست دهید ـــ باعث حالت تهوع شود، یا شاید گیج شوید. آسیب دیدگی علائم مشخصی دارد. اما یک سری علائم درونی نیز وجود دارند که نمی توان آن ها را مستقیماً مشاهده کرد و اطلاع از آن ها، به ورزشکار بستگی دارد که بازگویشان کند. ممکن است احساس سردرد یا سرگیجه کند ... دستگاه ما مقدار عددی واقعی آن مورد را به شما نشان می دهد.»

سیستمی که بتواند به طور دقیق ضربات خطرناک را تشخیص دهد، می تواند برای دومینیک آریولی (Dominic Arioli) بسیار کارآمد باشد. او که مالک و مربی باشگاه ROX Boxing & Fitness در شهر روچستر نیویورک است، 48 سال با بوکس سر و کار داشته که بیش از 30 سال آن به مربیگری گذشته است. آریولی با گروه های جوان نیز مانند بزرگسالان کار می کند و می گوید آن ها را از ضربات محکم به سر منع می کند و را به ضربه های کوچک ولی تکرار شونده تشویقشان می کند.

وی باشگاه و بعضی از شاگردانش را داوطلب کرده تا با شرکت BlackBox Biometrics برای آزمایش و توسعه سیستم Linx IAS همکاری کنند. سیستمی که بتواند ضربات سنگین را تشخیص دهد، نه تنها ایمنی شاگردان او را تضمین می کند، بلکه می تواند پای ورزش بوکس را به جوامعی که آن را ورزش خطرناکی می دانند، باز کند. او می گوید: «به عنوان یک مربی، من احساسات عمیقی نسبت به این ورزش دارم. بوکس از آن ورزش های خالص است، اما شما به سر ضربه می زنید. اگر بتوانیم هنگام ضربه آن را تشخیص دهیم، ضربات مغزی را شناسایی کنیم و از آسیب آن جلوگیری کنیم ... بوکسرها امن تر خواهند بود.»

دکتر برکلدر انگیزه ای شخصی برای توسعه سیستم Linx IAS دارد: پسر بزرگتر او در حین آزمون کمربند مشکی تکواندو، سخت ضربه خورد و دچار ضربه مغزی شد. دکتر برکلدر معتقد است که ورزش برای رشد جوانان، یادگیری کار تیمی، برنده شدن و باختن، حیاتی است. او می گوید: «چیزهایی هست که دستیابی به آن ها در جایی به غیر از ورزش دشوار است، اما در عین حال من نسبت به خطر ضربه مغزی نگرانم. فناوری Linx IAS راهی است برای آگاه شدن از این خطرات تا بتوانیم برای ورزش آن ها، تصمیمی علمی و عاقلانه بگیریم.»

می توانید ویدئوی مربوط به حسگر Linx IAS را (با حجم 44 مگابایت) مشاهده کنید:

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/Can-a-concussion-sensor-help-save-athletes-lives-Detours.mp4"]

نظر شما در مورد حسگر پوشیدنی ضربه سنج Linx IAS چیست؟ به نظرتان این محصول جدید شرکت BlackBox Biometrics چه کاربردهای دیگری می تواند داشته باشد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Amir_Hossein
    Amir_Hossein | ۱۸ دی ۱۳۹۳

    خوشمان امد!

  • فرشاد
    فرشاد | ۱۷ دی ۱۳۹۳

    مرسی
    BlackBox Biometrics
    بسیار هم کار امد متاسفانه خواه(خطای عمد) ناخواه ورزش اسیب داره چه خوب که این حسگر ها توسعه پیدا کنه

    • فرشاد
      فرشاد | ۱۷ دی ۱۳۹۳

      اقایون لینک ویدیو ام خراب

      • NUM.1
        NUM.1 | ۱۷ دی ۱۳۹۳

        آقا خب بنده خدا راست میگه الان 7مین گذشته و هیچی!منم متوجه شدم ولی چون فرشادجان گفت گفتم تکرار نکنم
        ولی
        ممنون میشیم درستش کنین :)

  • عــــــامـــــــــر
    عــــــامـــــــــر | ۱۷ دی ۱۳۹۳

    امسال جند مورد داشتیم که حین ورزش بخصوص فوتبال بعد از خوشحالی یا حین بازی مردن ، شاید اگر اینو داشتن الان زنده بودن ، تو دنیایی که همه چیز هوشمنده این دستگاه هوشمند به نظر من بهتره

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد
      آقای استیون "کاپیتان" جرارد | ۱۷ دی ۱۳۹۳

      کی؟ من موردی یادم نمیاد

      • عــــــامـــــــــر
        عــــــامـــــــــر | ۱۷ دی ۱۳۹۳

        یه ویدیو بود تو لیگ هندوستان اگر اشتباه نکنم داداش

    • آقای استیون "کاپیتان" جرارد
      آقای استیون "کاپیتان" جرارد | ۱۷ دی ۱۳۹۳

      اول از آقا عامر گل غذر میخوام که زیر پست ایشون پاسخ بی ربط زدم
      ولی چون مثبت زیاد میخوره کامنتشون خواستم درخواستم دیده بشه، از دیجیاتو عاجزانه تقاضا دارم این سیستم نظر گذاری رو عوض کنه
      این که هر کی سرشو انداخت پایین اومد تو سایت چرت و پرت گفت نشد که!
      یه آقا عرفانی میاد سر سامسونگ فحش و فحشکاری میکنه
      یه آقای امیر پارسای مثلا 29 ساله با کودک درون فعالش میاد اینجا دلقک بازی انواع توهین هارو نستقیم و غیر مستقیم میکنه.
      کسی که میخواد نظر بذاره 5 دقیقه وقت بذاره عضو بشه.

      • عــــــامـــــــــر
        عــــــامـــــــــر | ۱۷ دی ۱۳۹۳

        شدید با این حرفت موافقم بعضیا هستن به خودشون لقب منظقی میدن اما هیچوقت جرات عضو شدن رو به خودشون نمیدن تا تاریخچشون مشخص نباشه و کسی ندونه قبلا چی گفتن

مطالب پیشنهادی