ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تحلیلی بر لپ تاپ های معرفی شده در CES؛ آیا فصل سرد بازار این محصولات به سر آمده است؟

قبلا و با ورود کنسول های بازی، گفته می شد ویدئو گیم ها برای پلتفرم PC در حال انقراض هستند. همین تفکر در چند سال گذشته با ورود تبلت ها به بازار، در مورد لپ تاپ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۰ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

قبلا و با ورود کنسول های بازی، گفته می شد ویدئو گیم ها برای پلتفرم PC در حال انقراض هستند. همین تفکر در چند سال گذشته با ورود تبلت ها به بازار، در مورد لپ تاپ ها نیز رواج پیدا کرد. لپ تاپ ها ضخیم بوده و مانند تبلت ها کاربردی نبودند. بسیاری راه حل را در تولید محصولات هیبریدی می دانستند. محصولاتی که نمونه هایی نیز از آنان وارد بازار شد و در اصل تبلتی بودند که با اضافه کردن داک، با ارفاق تبدیل به یک لپ تاپ نیز می شدند.

در CES 2015 شاهد معرفی مجموعه ای از لپ تاپ های جدید بودیم که باعث شد دیدگاهی کاملا متفاوت نسبت به مقوله ی مرگ تدریجی آن ها پیدا کنیم. سیستم های مخصوص بازی با صدایی بلندتر فریاد می کشند، کامپیوترهای تجاری با مصرف انرژی کمتر، کارایی بیشتری در اختیارمان می گذارند و در نهایت نیز با یک طراحی زیبا مانند XPS 13 مواجه می شویم.

تمام این مسائل باعث می شوند نظریه جدیدتری در خصوص بازار لپ تاپ ها در سال 2015 داشته باشیم. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

ces-2015-lenovo-lavie-laptops-0072.0.0

پس از معرفی پردازنده های 14 نانومتری Broadwell توسط اینتل در چند سال اخیر، این محصولات در نهایت آماده ی عرضه به بازار شده و خبر از تکمیل پروسه ساختشان در این هفته به گوش می رسد. اینتل میگوید ساخت این پردازنده پیشرفتی بزرگ بوده و بالاترین سطح توزیع و فروش برایش در نظر گرفته شده و همچنین Broadwell در تمام رنج های قیمتی در دسترس خواهد بود. عرضه ی Broadwell در همه سطوح حرکتی بی سابقه  از سوی اینتل محسوب شده به خصوص که این که کمپانی در حال حاضر Celeron، Pentium، Core i3، i5، i7 و حتی نسل جدید Core M را در مشت دارد.

اما چرا باید به Broadwell انقدر بها داده شود؟ این پردازنده 14 نانومتری در قیاس با نمونه 22 نانومتری اش (Haswell) که ترانزیستور های کوچکتری دارد، قدرت بالاتری داشته، فضای کمتری اشغال نموده و همچنین نسبت به گذشته خنک تر است. پردازنده 15 واتی جدید حال در شرایط برابر با نسل قبلی اش در یک لپ تاپ، 90 دقیقه بیشتر ویدئو پخش می کند. پیشرفت گرافیکی این سری جدید را نیز نباید فراموش کرد، اگرچه انقدر زیاد نبودند که به خاطرشان هیجان زده شویم. بیشتر هیجانمان در خصوص ارائه نسل جدید پردازنده های اینتل، مربوط به همان 30 درصد صرفه جویی در مصرف باتریست.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/VRG-VIN-054-CES2015-Intel-Keynote.mp4"]

اینتل در طی رویداد CES خود چندین بار آماری را تکرار نمود که گویی به هدفش نیز تبدیل شده است. "600 میلیون کامپیوتر شخصی از 4 سال گذشته ارتقاء پیدا نکرده اند. چیزی که ما تولید کرده ایم جوابیست برای تقاضا و بازار گسترده ای که در مقابلمان وجود خواهد داشت."

دو دلیل بزرگ عامل عدم علاقه مندی اخیر مردم به بازار لپتاپ ها شده اند. اول غیبت طولانی Broadwell و دوم تلاش مستمر AMD برای تولید هر نوع پردازنده ای که اینتل آن را در سبد خود نداشت، AMD تولیداتش را به گونه ای به بازار می فرستاد تا با جیب مشتری نیز همخوانی داشته باشد. اما حال شاید اینتل بتواند با ارائه نسل جدیدی که مدت بسیاریست انتظارش را می کشیدیم، به این بازار جانی دوباره ببخشد.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/A-first-look-at-Dells-new-XPS13-laptop-CES2015.mp4"]

لپتاپ XPS 13 از دل، چه از نظر طراحی و چه از نظر سخت افزاری، محصولی دلرباست. دستگاهی که با حاشیه ی نمایشگری بسیار پایین، تکنولوژی آینده را فریاد می زند. میزان تحمل فشار در قسمت بالا و پایین این لپ تاپ نیز با استفاده از عناصری مانند آلمینیوم و فیبر کربن، بسیار بالاست. مانند یک سنگ، سخت طراحی شده و با توجه به 13 اینچ بودن نمایشگرش، شاهکاری در زمینه طراحی و استفاده مناسب از فضا محسوب می شود. تاچ پد این محصول واکنشی بسیار سریع داشته و استفاده از آن را لذت بخش می نماید.

اما نکته قابل ذکر در خصوص لپتاپ مذکور قیمت آن است که دل با توجه به طراحی زیبا و امکانات بی نظیری که در آن به کار برده، قیمتی معادل با 799 دلار را برایش برگزیده و همین امر باعث می شود تا در خصوص گجتی غیرقابل دسترس صحبت نکنیم. محصول دل پیشتازی از نسل جدید لپ تاپ ها بوده که به شکل قابل توجهی بهتر از پیشینیان خود خواهد بود.

نمایشگر تقریبا بدون حاشیه لپتاپ مذکور از تکنولوژی IGZO ی شارپ بهره می برد. البته ال جی نیز اخیرا در زمینه ساخت نمایشگر های اینچنینی قدرت بسیاری از خود نشان داده و در مجموع باید در انتظار صفحه نمایش های بی حاشیه تری باشیم که در آینده ای نزدیک به بازار سرازیر خواهند شد. دل با قیمت گذاری اش هم به این امر اشاره می کند که این گونه از محصولات بیشتر از هر زمان دیگری مقرون به صرفه خواهند بود.

ces-2015-msi-gt80-titan-7949.0.0

برند Alienware نیز که از زیرمجموعه های دل بوده و به شکل تخصصی در زمینه ساخت لپ تاپ ها برای انجام بازی های کامپیوتری فعالیت می کند، در نمایشگاه CES حضور داشته و لپ تاپ های بیش از حد بالا رده با LED های درخشانشان را به رخ سایرین کشید. البته پیشرفت این محصولات اندکی کمتر نسبت به ساخته ی دل قابل مشاهده بود.

لپ تاپ های این شرکت که تا پیش از این از نظر سخت افزاری بی رقیب بوده اند با یک معضل دست و پنجه نرم می کردند، آن هم اینکه برای دستگاهی که نام قابل حمل را یدک می کشید، بسیار سنگین محسوب می شدند. حال Alienware 15 و 17 دارای وزنی کمتر شده و در مقایسه با نسل قبلی 20 درصد کاهش وزن را نشان می دهند. در صورت برگزیدن مدل 15 اینچی نیز امکان انتخاب کردن یک نمایشگر لمسی با رزولوشن 4K را خواهید داشت. این برند، لپ تاپ های مذکور را در حاشیه CES به نمایش گذاشت در حالی که با استفاده از یک آمپلی فایر گرافیکی اکسترنال، قادر بودید قدرت واقعی یک پردازنده گرافیکی دسکتاب را تجربه نمایید.

سپس نوبت به MSI GT80 Titan می رسد که با صفحه کلیدی مکانیکی و پردازنده های گرافیکی دوگانه GeForce تولید شده است. در این صفحه کلید مکانیکی، کلید های حروف W، A، S و D از جنس طلا طراحی شده اند که برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری یک نوآوری جذاب محسوب می شود.

ces-2015-acer-chromebook-15-8072.0

فقط کامپیوترهای ویندوزی نبودند که امسال تجدید قوای بی نظیری را در آن ها شاهد بودیم. ایسر با یک کروم بوک 15 اینچی وارد میدان CES شد. وقتی صحبت از خرید یک لپتاپ جدید با کارایی استفاده روزانه برای والدین می شود، این محصول انتخابی بینظیر است. قیمت پایین این کروم بوک باعث نشده هیچ کم کاری در نوع طراحیش شاهد باشیم. همانگونه که در خصوص XPS 13 گفتیم، این محصول پیشرویی در طراحی نوین لپتاپ ها با هر قیمتی بوده و در طول CES، لپ تاپی را پیدا نمی کردید که طراحی اش باعث رنجش خاطرتان شود.

قابل توجه ترین و ثابت قدم ترین غایب هر ساله ی نمایشگاه CES اپل است. ولی حتی شایعه ی مک بوک ایر 12 اینچی در هفته ای که رسانه ها در حال پوشش تمام وقت CES هستند، جنجالی شد. همانگونه که قبلا نیز برایتان در این خصوص نوشته بودیم، جدا از استفاده از پردازنده ی کم مصرف و کم حجم اینتل، کلید ساخت باریک ترین ایر، در دستان USB Type-C است. این استاندارد شبیه به Lightning خود اپل بوده و دسترسی کاربران به USB را بسیار راحت تر می سازد. با استفاده از Type-C، نه تنها اپل، بلکه سایر سازندگان نیز خواهند توانست لپ تاپ هایی بسیار باریک تر بسازند. شاید باورش سخت باشد ولی استفاده از این استاندارد و در نهایت داشتن لپ تاپ هایی باریک تر باعث خواهد شد بیشتر افراد به فکر ارتقاء لپ تاپ چند ساله ی خود بی افتند.

پردازنده جدید اینتل، طراحی باریک اپل، پیشرفت های ویندوز؛ طرفدار هر کدام که باشید، سال 2015 سالی است که بیشتر از سه سال گذشته دلیل برای خرید یا تعویض لپتاپ قدیمی خود خواهید داشت.

unnamed

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۲۴ بهمن ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • Hamibuntu
    Hamibuntu | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    نه الان من موندم چرا به این اقا منفی دادید ؟ فحش داد ؟ مسخره کرد؟
    ههه
    جماعت کینه ای :)

    • Rasool Entertainment
      Rasool Entertainment | ۲۱ دی ۱۳۹۳

      منظورت من بودم؟
      فرشاد - کسری - داریوش - س مثل سیب - ساسان - روح جد بزرگ بره - نامبروان.
      اینا کاربرای مایکروسافتن. دشمنای منن.
      کاربر مایکروسافت با کاربر گنو/لینوکس دشمنه.
      چه درست حرف بزنی چه غلط باید منفی بدن. از توهین هم دریغ نمی کنن
      شما جوش نزن. منفی واسه من مهم نیست. بذار هرچی دوست داشتن منفی بدن. آخرش خسته میشن.
      ما که عادت کردیم. میسپاریمشون به خدا. خودش هدایتشون می کنه :)

    • 7.62mm
      7.62mm | ۲۱ دی ۱۳۹۳

      نه آقا علت اینه که ایشون همینجور بی خود و بی جهت به ملت منفی میده، نتیجه ش این میشه که بیخود و بی جهت منفی میگیره :-)

      • Rasool Entertainment
        Rasool Entertainment | ۲۱ دی ۱۳۹۳

        اشتباه به عرض رسوندن
        تا کسی بی خود و بی جهت به من منفی نده، منم بهش منفی نمیدم.
        چجوریه که هرکی اینجا هر غلطی انجام بده آزاده و به به و چه چه
        به ما که رسیده اوف اوف و اه اه؟؟
        خجالت داره بخدا. کی میشه بزرگ شین شماها.

        • وحید
          وحید | ۲۲ دی ۱۳۹۳

          آقا رسول یه چندتا سوال داشتم ازت... ایمیل کنم آیا ؟؟

          • Rasool Entertainment
            Rasool Entertainment | ۲۲ دی ۱۳۹۳

            برات ایمیل فرستادم ;)

        • 7.62mm
          7.62mm | ۲۴ دی ۱۳۹۳

          بله، حتما همه بی جهت دشمن خونی شما هستن! ما کوچیک، شما که بزرگی به منفی دادن ادامه بده بلکه آروم شی.

  • alireza2000
    alireza2000 | ۲۱ دی ۱۳۹۳

    ولی خداییش لب تاب های MSI و Alinwere امسال غوغا کردند!!!!

  • hamid3h
    hamid3h | ۲۰ دی ۱۳۹۳

    نمردیم و فهمیدیم لپ تاپ ها غیر کاربردی هستن و تبلت ها کاربردی! دلتون خوش به مولا
    سطح مطلب رو ببین آخه، یه مرغ از The Verge و دیجیاتو حرف های پربار تری میزنه. اصلا کارایی لپ تاپ با تبلت از زمین تا آسمون فرق داره.
    دیگه خیلی گیک خفنی باشی میخوای با تبلت وبگردی کنی، فیلم ببینی و بازی کنی! اونوقت با یه لپ تاپ میتونی زندگیتو بچرخونی!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی