ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

13 پیش بینی علمی سال 2015 (قسمت اول)

در سالی که گذشت اتفاقات عجیی در دنیای علم رخداد داد اما مسأله جالب در این رابطه آن است که با گذشت زمان اطلاعات بشر افزایش یافته و به پیشرفت های بیشتری دست پیدا می کند. گام ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

در سالی که گذشت اتفاقات عجیی در دنیای علم رخداد داد اما مسأله جالب در این رابطه آن است که با گذشت زمان اطلاعات بشر افزایش یافته و به پیشرفت های بیشتری دست پیدا می کند.

گام هایی که امروز در زمینه علم برداشته می شود تا همین چند سال گذشته قابل تصور نبودند و چنانچه نگاهی به نرخ تغییرات این حوزه بیاندازیدشگفت زده خواهید شد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کریس هادفیلد فضانورد بازنشسته چندی پیش اظهار داشت «در 100 سال گذشته بشر صحنه های اعجاب انگیزی را خلق کرد: از پرواز برادران رایت گرفته تا فرود یک دوربین روی تیتان (ماهی که 800 میلیون مایل تا زمین فاصله دارد) همه و همه دستاوردهایی هستند که در تاریخ بشر ثبت شده اند.»

حال بگذارید نگاهی به آینده داشته باشیم.

در این مطلب در نظر داریم به مهم ترین رویدادهای علمی بپردازیم که احتمالا در سال جاری میلادی شاهد وقوع شان خواهیم بود.

1- تست راکت های چندبار مصرف توسط SpaceX که می توانند آینده سفرهای فضایی را تغییر دهند.

elon musk spacex

اگر قرار است که بشر زیستگاهی برای خود روی مریخ ایجاد نماید باید راکت هایی با امکان استفاده مجدد بسازد تا پس از فرود به سطح این سیاره بتوانند دوباره انسان را به سطح زمین باز گردانند.

اما صرفا این مسأله نیست که اهمیت ساخت راکت های اینچنینی را بالا می برد و کم شدن هزینه سفرهای فضایی موضوع دیگری است که به لطف ساخت این راکت ها محقق خواهد شد.

گفتنی است که تا پیش از این، راکت های تک مرحله ای (پایینی ترین و بزرگ ترین راکت در برخی از عملیات های پرتاب) مورد استفاده مجدد قرار نگرفته اند و حال ایلان ماسک در نظر دارد که از طریق SpaceX این مسأله را برای همیشه تغییر دهند.

در دهم ژانویه امسال SpaceX با موفقیت راکتی را از فاصله حدودا 50 مایلی به سمت یک سکوی فرود در اقیانوس پرتاب کرد اما عملیات فرودش به قدری سخت بود که دیگر امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

با این همه، این آزمایش حکایت از احتمالات مثبتی در موفقیت های آتی بشر دارد و ماسک هم از انجام بیش از 10 عملیات پرتاب و فرود در سکوهای اقیانوسی خبر داده که قرار است امسال صورت پذیرند.

ماسک همچنین در دیگر خبرهای منتشره در مورد SpaceX اعلام کرده که امید دارد به زودی خبرهای تازه ای را در مورد سیستم حمل و نقل خود به مریخ اعلام نماید و مدعی شده که این سیستم کاملا متفاوت از مدل های فالکون و دراگون است که تا به امروز برای این منظور مورد استفاده قرار می گرفته است.

2- نخستین نسخه از ربات C-3PO به نام پپر تا کمتر از یک ماه دیگر روانه بازار خواهد شد

ap926738259953

شرکت ژاپنی سافت بنک به زودی فروش یک ربات انسان نما را که توسط کمپانی فرانسوی Aldebaran Robotics تولید شده روانه بازار خواهد کرد.

پپر دارای نوعی «موتور حسی» است که از هوش مصنوعی برای درک حالات روحی شما از روی چهره تان کمک گرفته و در نهایت از تجربیات گذشته خود درس می گیرد.

این ربات، زبان های ژاپنی، انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی را به صورت سلیس صحبت می کند (البته لازم به ذکر است که همه ترکیب های کلامی زبان های یاد شده را نمی داند).

پپر به گونه ای طراحی شده که بیشتر نقش یک همراه را برای انسان ایفا می کند تا یک پشتیبان (اگر قرار باشد در آشپزی به شما کمک کند، کار خواندن از روی دستور غذا را به مراتب بهتر از طبخ آن انجام می دهد) با این حال با افزوده شدن اپلیکیشن ها و توانمندی های دیگر، به مرور زمان عملکرد بهتری را از خود نشان خواهد داد.

3- کشف کهکشانی نامرئی که آینه جهان پیرامون خود ماست

largehadroncollider1

دستگاه عظیم هادرون کولیدر پس از دو سال وقفه، مجددا در ماه مارس امسال فعال خواهد شد. قرار است که این دستگاه با قدرتی دو برابر میزان سابقش ذرات را خرد کرده و با هم برخورد دهد.

دقیقا مشخص نیست که این کار چه نتایجی را برای بشر به دنبال خواهد داشت اما احتمالات حکایت از وجود ذراتی مرتبط با ماده سیاه دارد.

علاوه بر این، بودن یا نبودن ذرات مشخص می تواند در نهایت به تأیید یا نفی نظریه ابرتقارن (Supersymmetry) شود که بر اساس آن کهکشان دیگری وجود دارد که آینده جهان ماست و از ذراتی نامرئی ساخته شده که توده دارند و با آنچه ما می بینیم در ارتباط هستند.

4- بخش هایی از نظریه نسبیت انیشتین ثابت یا نفی خواهند شد (که این مسأله به کشف شدن یا نشدن امواج جاذبه ای متکی است)

3245599

بر اساس نظریه انیشتین، باید امواج جاذبه ای در کار باشند که در فضا و زمان جریان دارند. در سالی که گذشت دو آزمایش مختلف در این حوزه انجام گرفت که بشر را بیش از هر زمان دیگری به تشخیص این امواج هدایت نمود.

قرار است که در ماه جولای امسال، مأموریتی به نام Lisa Pathfinder با هدف یافتن امواج جاذبه ای موجود در فضا آغاز شود. گفتنی است که در حال حاضر مهم ترین سیستم تشخیص گر این امواج روی زمین Advanced Ligo Detector نام دارد که به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

5- نزدیک ترین تصاویر از سیاره پلوتو دریافت خواهند شد

hubble-image-of-pluto-1

در 19 ژانویه 2006 میلادی (یعنی هشت ماه قبل از آنکه پلوتو رسما یک سیاره خوانده شود)، مأموریتی به نام هورایزن کلید خورد و در تاریخ 14 جولای امسال، پس از طی کردن مسیری به طول 5 میلیارد کیلومتر، نزدیک ترین تصاویر از این سیاره گرفته خواهند شد.

فضاپیمایی که عازم این سفر طولانی شده قرار است که عکس هایی را از روی سطح پلوتو و شارون (بزرگ ترین ماه آن) دریافت کند و پس از آن عازم کمربند کوییپر شود.

در ماه آوریل فضاپیمای دیگر ناسا موسوم به Dawn به سرس (Ceres) می رسد که در واقع بزگ ترین سیارک در کمربند میانی مریخ و مشتری است و گفته می شود که در زیر پوسته آن، لایه هایی از آب یخ زده نهفته است.

6- توقف بزرگ ترین بیماری همه گیر ابولا

dt.common.streams.StreamServer

بیماری مهلک ابولا در کشورهای گینه، لیبریا و سیرا لئون بسیاری را قربانی کرد. اما حالا داروهای متعددی برای درمان این بیماری در دست ساخت است و به زودی تزریق همگانی واکسن های تهیه شده برای پیشگیری از آن در کشورهای مختلف آغاز خواهد شد.

خوشبختانه این اقدامات به همراه تمهیداتی که برای بهبود سلامت و بهداشت عمومی جوامع یاد شده اندیشیده شده اند راه را برای متوقف نمودن ابولا در آینده ای نه چندان دور هموار خواهند کرد.

7- پیش بینی می شود که سازمان هوانوردی دولت مرکزی آمریکا قوانین تازه ای را برای استفاده از پهپادها تدوین کند

8725078749_00627cd860_o

کنگره آمریکا، سازمان هوانوردی آن کشور را موظف نموده که تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی به راهکاری مناسب برای در نظر گرفتن پهپادها در محدوده هوایی آن کشور دست پیدا کند و پکیج هایی که از طریق پهپادهای آمازون به مشتریان تحویل داده می شوند را نیز در نظر بگیرد.

اما همانگونه که می دانید این پرنده های بدون سرنشین موارد مصرف دیگری هم دارند که از آن جمله می توان به کاربردهای متعدد علمی شامل مشاهده حیات وحش، تهیه نقشه و پایش مناطق بیابانی اشاره نمود، با این حال شواهدی در دست است که نشان می دهد، علیرغم قوانین مصوب، سازمان مذکور تا موعد مقرر موفق به انجام این کار نخواهد شد.

قسمت بعدی این مطلب را می توانید در شب های آینده در دیجیاتو بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی