ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Asus Zenbook UX305

در اواخر سال 2011 شرکت ایسوس تصمیم به ایجاد خانواده ای جدید تحت عنوان Zenbook برای اولترابوک ها تولیدی خود گرفت. استقبال از اولین Zenbook تولید شده توسط این شرکت، با عکس العمل مثبت منتقدین ...

احسان سلطانی آزاد
نوشته شده توسط احسان سلطانی آزاد | ۲۴ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در اواخر سال 2011 شرکت ایسوس تصمیم به ایجاد خانواده ای جدید تحت عنوان Zenbook برای اولترابوک ها تولیدی خود گرفت. استقبال از اولین Zenbook تولید شده توسط این شرکت، با عکس العمل مثبت منتقدین و البته کاربران مواجه گشت و سبب گردید تا ایسوس تولید این سری از اولترابوک هایش را ادامه دهد.

درحقیقت ایسوس با ارائه سری Zenbook قصد داشت تا محصولی قابل رقابت با Macbook Air شرکت اپل را در سبد تولیدات خود داشته باشد. به همین دلیل، طراحی و مواد استفاده شده در این سری، شباهتی قابل توجه به محصولاتی دارد که قبلا اپل تولید کرده است. هرچند این شرکت تایوانی تلاش کرده تا امضای خود را در پای اولترا بوکش ثبت کند.

نام Zenbook با طراحی ظریف، نمایشگر سطح بالا و استفاده از مواد عالی در بدنه این سری اولترابوک، عجین شده است.

در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی

IMG_5178

نخست باید بگوییم که Zenbook UX305 یکی از باریکترین اولترابوک هایی است که تا کنون به بازار عرضه گشته و ضخامت آن به 12.3 میلیمتر می رسد. این دستگاه بسیار سبک بوده و حداکثر 1.27 کیلوگرم را به وزن کوله شما خواهد افزود.

ایسوس تمام تلاش خود را کرده تا طراحی UX305 بی نقص باشد و این مهم با استفاده از فلز تراش-خورده، تکمیل گردیده است. این اولترابوک در عین بهره از بدنه ای ظریف، حس استحکام را به کاربر منتقل کرده و این احساس به دلیل استفاده از آلومینیوم در بیش از 95 درصد بدنه است.

در پشت دستگاه، شاهد خودنمایی لوگوی ایسوس درست در میان دایره های متحد المرکزی هستیم که بخشی از طراحی منحصر به فرد سری Zenbook را شامل می شوند.

شرکت مذکور اعلام کرده است که UX305 علاوه بر ارائه با بدنه آلمینیومی، همچنین با بدنه ای سرامیکی نیز عرضه خواهد گشت. در این صورت وزن دستگاه حتی کمتر شده، اما در اینصورت آسیب پذیری را می توان از جمله نکات منفی جنس سرامیکی نام برد.

IMG_5180

همانطور که اشاره کردیم؛ بخش اعظم بدنه UX305 از فلز تشکیل شده و البته جنس لولاهای به کار رفته برای نمایشگر نیز از آلومینیوم بوده تا ضمن ایجاد هماهنگی حداکثری با دیگر اعضای بدنه، از استقامت بالایی نیز برخوردار باشد.

IMG_5196

درحقیقت نوار لاستیکی اطراف نمایشگر، تنها بخشی از این اولترابوک به حساب می آید که جنسی غیر از فلز دارد. البته از شواهد امر پیداست که از مواد مرغوب برای تولید این نوار استفاده شده است. شاید بهتر باشد بگوییم، کمتر کسی وجود دارد که بتواند به طراحی و نوع مواد به کار رفته در UX305 ایرادی وارد کند.

 

IMG_5193

از طراحی بدنه UX305 بسیار گفتیم، اما این نوت بوک در عین حال بسیار کاربردی نیز هست. محلی که برای قرارگیری دست ها در هنگام تایپ تعبیه شده، به اندازه کافی فضا در اختیار کاربر قرار می دهد. به همین دلیل در هنگام استفاده طولانی مدت از آن، انگشتان دیرتر خسته خواهند شد. همچنین لبه های بدنه، از قوس های سیقلی برخوردار بوده، و لذا در هنگام برخورد کف دست با آن ها احساس ناراحتی نخواهید داشت.

IMG_5175

 

در اطراف دستگاه پورت های مختلفی از جمله سه عدد USB 3، کارت خوان SD به همراه micro-HDMI و جک هدفون/میکروفون قرار دارد. همچنین چند لامپ کوچک LED نیز به عنوان نشانگر میزان باتری و وضعیت دستگاه تعبیه شده است.

IMG_5205

به بهانه ضخامت بدنه و عدم سازگاری آن با پورت LAN؛ ایسوس یک عدد آداپتور شبکه USB را به صورت جداگانه درون جعبه UX305 قرار داده است. به این دلیل می گوییم بهانه، چون مدت ها پیش سونی برای سری VAIO خود چاره ای در این خصوص یافته و پورت شبکه را درون اولترابوک هایش جا سازی کرده بود. در اینجا باید بگوییم، یک تقلید کوچک می توانست نفع بزرگی برای کاربران داشته باشد.

این اولترابوک ایسوس مجهز به HDMI بوده، منتهی برای دسترسی به آن به تبدیل micro-HDMI نیاز خواهید داشت. متاسفانه این آداپتور را در جعبه این دستگاه وجود ندارد و باید آن را جداگانه خریداری نمایید.

IMG_5181

مسئله دیگری که بد نیست در همین بخش به آن اشاره کنیم، مربوط به پورت های USB این اولترابوک است. تمامی این پورت ها USB 3.0 بوده و ایسوس تصمیمی برای تعبیه پورت USB 2.0 درون UX305 نداشته است. به همین دلیل احتمال دارد برخی از ادوات قدیمی تر شما که محتاج پورت USB 2.0 هستند با این اولترابوک کار نکنند.

نمایشگر

IMG_5190

اولترابوک زیبای ایسوس با صفحه نمایشی مات عرضه گشته و به همین دلیل انعکاس نور محیط توسط آن به حداقل رسیده است. اما باید بگوییم متاسفانه نمایشگر این نوت بوک از قابلیت لمسی بی بهره بوده و این دقیقا امکانی است که دیگر رقبای UX305 از آن بهره مند هستند.

سایز صفحه نمایش به 13.3 اینچ رسیده و اندازه آن کاملا مناسب برای انجام کار های روزمره است. نسخه ای از UX305 را که ایسوس در اختیار ما قرار داده بود، دقت نمایشگر آن به 3200 در 1800 نقطه در هر اینچ رسیده و با پنل IPS همراه گشته بود. البته ایسوس اعلام کرده که ممکن است نسخه ای دیگر را با رزولوشن 1080p نیز ارائه کند، تا افرادی که این رزلوشن را بیشتر می پسندند نیز گزینه ای مناسب برای انتخاب داشته باشند.

شاید برای برای برخی خرید یک اولترابوک با رزولوشن 4k کمی زود هنگام باشد. قبل از شروع بحث باید بگوییم که اگر از آن دسته افرادی هستید که این نوت بوک را به خاطر قابلیت های Multimedia خریداری می کنید، احتمالا با رزولوشن نمایشگر به مشکلی جدی بر نخواهید خورد. اما همان طور که احتمالا می دانید؛ به دلیل تراکم بالای پیکسل ها در نمایشگری 13.3 اینچی، تقریبا قادر نخواهید بود تا آنها را با چشم مشاهده کنید، زیرا اندازه این پیکسل ها در رزولوشن مورد اشاره بسیار کوچک می شود.

هنگامی که پیکسل ها کوچک شوند، نوشته ها، آیکون ها و هر آنچه درون ویندوز به نمایش در می آید نیز کوچک می گردد. تنها راهکاری که هم اکنون ویندوز ارائه می دهد، افزایش DPI گرافیک سیستم عامل است. به این معنی که اندازه نوشته ها بزرگ تر شده و آیکون ها نیز به دلیل خاصیت وکتوری شان بدون افت کیفیت بزرگنمایی می شوند. اما این تمام ماجرا نیست. وقتی DPI افزایش می یابد تازه مشکلات برای کار با برخی از نرم افزارها آغاز می گردد، زیرا در توسعه رابط کاربری آنها نکات و استانداردهای لازم جهت سازگاری با این مسئله (افزایش DPI) رعایت نگشته و از همین رو شاهد خواهید بود، نرم افزاری بسیار کاربردی همانند اسکایپ به شکل ناخوشایندی تار نمایش داده می شود.

اما در مورد دیگر قابلیت های صفحه نمایش باید بگوییم؛ میزان روشنایی تحسین برانگیز بوده و رنگ های به تصویر کشیده شده توسط UX305 بسیار زنده و حتی گاهی تند و تیز هستند. این نمایشگر از زاویه دید فوق العاده ای برخوردار بوده و محتویات به نمایش درامده از تمامی زوایا قابل مشاهده اند. اما کنتراست کمی پایین است؛ البته دلیل این امر می تواند عدم عمق کافی رنگ سیاه برای صفحه نمایش باشد.

 

کیبورد و تاچ پد

IMG_5194

تجربه تایپ با UX305 خوب است ولی عالی نیست. دلیل آن هم مشخص است؛ عمق کمی که برای فشردن یک کلید درنظر گرفته شده. البته اگر ایسوس کلیدها را با عمق بیشتری طراحی می کرد، ظاهر این اولترابوک کاملا متحول گشته و نیاز بود تا ضخامت بیشتری برای آن درنظر گرفته می شد. چینش دکمه ها نیز مناسب بوده و انگشتان شما به سرعت به آن عادت خواهد کرد. اما هنگام تایپ، احساس خوبی درخصوص اندازه و نحوه قرارگیری دکمه های جهت نما (Arrow) نداشتیم. آن ها کمی دور از مرکز اصلی کیبورد قرار گرفته و اندازه این چهار دکمه کمی کوچک است.

IMG_5187

دکمه پاور این اولترابوک نیز عضوی از کیبورد این دستگاه بوده و در بالا، سمت راست قرار گرفته است. شاید بهتر بود تا ایسوس این دکمه را به صورت جداگانه از صفحه کلید قرار می داد تا احتمال لمس تصادفی آن را کاهش دهد.

این روزها اکثر نوت بوک ها و اولترابوک ها به کیبوردهایی مجهز به backlight دارند و این قابلیت به کاربران اجازه می دهد تا بتوانند در محیط های کم نور تجربه بهتری از کار با صفحه کلید را داشته باشند. اما UX305 از این امکان کاربردی بی بهره است.

محل قرارگیری trackpad کاملا مناسب بوده و اندازه آن عالی است. همانطور که اشاره کردیم، با توجه به درنظر گرفتن فضایی مناسب برای کف دست ها در هنگام تایپ، اندازه trackpad قربانی این مهم نشده و انگشتان دست به راحتی به این نقطه رسیده و هیچ ضعفی مرتبط با این فضا دیده نمی شود.

اما عکس العمل trackpad کمی کند به نظر رسیده و نشانگر ماوس به راحتی جابجا نمی شود. برای کلیک کردن نیز گاهی از لمس trackpad منصرف شده و از دکمه های موجود در پایین آن که اصطلاحاً "کلیک پد" خطاب می شوند استفاده خواهید کرد. صدای این بخش یعنی clickpad نیز کمی بیش از اندازه بوده و اگر دیرهنگام قصد استفاده از آن را داشته باشید؛ احتمالا اهالی منزل را آزرده خاطر خواهید کرد.

ترک پد دارای ضریب خطای بالایی است و احتمال دارد کلیک هایی ناخواسته را برای شما انجام دهد. اما متوجه شدیم که اگر با فشار بیشتری توسط انگشتان از آن استفاده کنیم، مشکل تا حدی مرتفع می شود. این trackpad از دستورات gesture نیز پشتیبانی به عمل آورده؛ اما درخصوص کارایی آن باید بگوییم، متاسفانه همواره دستورات به درستی اجرا نمی شوند.

البته این را نباید فراموش کرد دستگاهی که در اختیار ما قرار گرفته؛ نمونه ای آزمایشی از UX305 بوده و احتمال دارد تا این مسائل قبل از عرضه عمومی مرتفع شوند.

 

اسپیکرها، میزان نویز و اتصالات

IMG_5198

UX305 دستگاه پر توانی نیست. این امر هم به دلیل آن است که در این سری از اولترابوک از پردازشگر نسل پنجم اینتل موسوم به Core M استفاده شده است. دقیقا همین مسئله به ایسوس اجازه داده تا UX305 را بدون فن خنک کننده طراحی کند. پس از همین نکته نتیجه می گیریم که اولترابوک مذکور فوق العاده صدا و نویز کمی از خود تولید خواهد کرد.

 

temps-dailyuse-620x248

 

temps-load-620x248

اما عدم استفاده از فن خنک کننده نیز پیچیده گی های خاص خودش را به همراه خواهد داشت. از جمله می توان به گرم شدن بیش از حد بدنه دستگاه حتی در زمان استفاده عادی اشاره کرد. لذا اگر قصد پخش ویدئوهای با کیفیت بالا و یا حتی Browsing سنگین را داشته باشید، درجه حرارت نوت بوک، مخصوصا در قسمت بالای کیبورد، به راحتی به بالای 40 درجه سانتی گراد خواهد رسید. در این موقعیت استفاده از این اولترابوک دشوار شده و حتی کف دست ها شروع به تعریق خواهند کرد. به دلیل جنس فلزی UX305 حرارت به سرعت به دیگر بخش های بدنه نفوذ کرده و آن را گرم می کند.

درخصوص اتصالات شبکه و بلوتوث، ایسوس برای این مهم از چیپ اینتل سری 7265 استفاده کرده و به همین دلیل UX305 مجهز به امکان اتصال به Wi-Fi تا استاندارد AC شده است. اما خوب، برای حداکثر بهره وری از این چیپ شبکه، نیاز به یک روتر AC گران قیمت خواهید داشت؛ در غیر اینصورت می توان از امکان Wireless N بهره مند شد.

با این وجود آنطور که انتظار داشتیم، چیپ 7265 عملکرد قابل قبولی را از خود به جای نگذاشت. اگر UX305 را کامل به روتر وایرلس نزدیک می کردیم، سرعت ارتباط شبکه حداکثر به 60 مگابیت در ثانیه می رسید و اگر این اولترابوک را در اتاقی دیگر قرار می دادیم، سرعت ارتباط تا 20 مگابیت در ثانیه افت می کرد. از طرفی در هنگام استفاده عادی از وای فای UX305 به مشکل خاصی برخورد نکردیم. در این مدت توانستیم ویدئوهای آن لاین را بدون وقفه تماشا کرده و به راحتی به گشت و گذار در اینترنت بپردازیم.

بیایید از بحث شبکه فاصله گرفته و اسپیکرهای قرار داده شده در قسمت زیر بدنه UX305 را مورد بررسی قرار دهیم. عملکرد این دو اسپیکر متوسط بوده و صدایی شفاف ولی با حجم پایین را تولید می کنند. در این بخش به وضوح صدا بیشتر از بلندی آن اهمیت داده شده و این تصمیم بسیار به جا اتخاذ گشته است. ایسوس می دانسته که اگر اسپیکر های قوی تری را برای UX305 درنظر بگیرد؛ قطعا لرزش های ایجاد شده توسط آن و انتقالش به بدنه می تواند موجبات نارضایتی کاربران را فراهم کند.

وب کم UX305 در حاشیه بالایی نمایشگر قرار داده شده و میکروفن آن نیز با فاصله ی کمی از دکمه F1 جا خوش کرده است. عملکرد این وب کم نیز متوسط بوده و برای تماس های تصویری همچون اسکایپ و Hangout کاملا مناسب است.

 

مشخصات فنی

IMG_5191

در این قسمت مشخصات فنی UX305 را در زیر ذره بین دیجیاتو قرار خواهیم داد. بیایید نگاهی بیاندازیم به آنچه ایسوس برای سخت افزار این اولترابوک درنظر گرفته است.

بطور خلاصه، این اولترابوک مجهز به نسل پنجم پردازشگر اینتل یعنی Intel Core M 5Y10 بوده و با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت هارد دیسک SSD M.2 ساخت شرکت Sandisk تجهیز شده است.

درخصوص ارتقا سخت افزار UX305 باید بگوییم بهتر است در هنگام خرید، از قبل نیاز سنجی کرده و مطمئن شوید مشخصات فنی مدلی که تهیه می کنید برای شما مناسب است. زیرا با توجه به فشردگی سخت افزار درون این اولترابوک، امکان ارتقا حافظه رم وجود نخواهد داشت. ایسوس اعلام کرده که کاربران در هنگام خرید، گزینه های 4 گیگابایت و یا 8 گیگابایت رم را در اختیار خواهند داشت.

اما درخصوص هارد دیسک؛ این بخش می تواند توسط افراد فنی، جهت ارتقا یا تعمیر، تعویض شود. برای این منظور باید قسمت زیرین دستگاه باز شده و هارد دیسک سازگار با M.2 NGFF به جای هارد دیسک فعلی قرار داده شود.

بهتر است به بخش پردازشگر باز گردیم. درخصوص پردازنده های Core M اولین نکته ای را که باید مد نظر داشت، سرعت پردازش آن ها است. این نوع پردازنده ها سرعت بالایی نداشته و توان پردازشی پیشفرض مدل 5Y10 که در این اولترابوک قرار گرفته، بر روی 0.8 گیگاهرتز (800 مگاهرتز) تنظیم شده است. البته سرعت این پردازنده به صورت خودکار تا 2 گیگاهرتز افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر کمی با پردازنده های اینتل آشنا هستید، باید بگوییم سری Core M در حقیقت ادامه دهنده نسل Broadwell Y با مصرف برق پایین است. با این تفاوت که مصرف انرژی در این سری به 4.5W رسیده است. در مقام مقایسه، این میزان مصرف انرژی یک ششم کامپیوترهای رومیزی عادی است.

پس با این تفاسیر به این نتیجه خواهیم رسید که با پردازنده ای بسیار کم مصرف روبرو بوده و در عین حال سرعت آن نیز تا حد زیادی پایین خواهد بود. اما باید بگوییم سرعت 5Y10 برای استفاده عادی و روزمره کاملا کافی به نظر می رسد. این پردازنده قطعا از پس انتظارات شما درخصوص ایجاد و اصلاح اسناد آفیس، مشاهده فیلم، پخش موسیقی و هر آنچه به صورت معمول انجام می دهید بر خواهد آمد.

برای سنجش بازدهی پردازنده UX305، نرم افزار بنچمارک CineBench R15 را بر روی آن اجرا کردیم. 5Y10 توانست امتیاز 17.59fps برای OpenGL و عدد 140pts را در قسمت CPU از آن خود کند. این اعداد دقیقا نشان می دهند که ما نباید انتظار زیادی از پردازنده UX305 داشته باشیم.

 

باتری

IMG_5202

با توجه به نوع پردازنده پیش بینی می کردیم مدت زمانی که باتری ما را یاری خواهد رساند، قابل قبول باشد. قبل از این که دست به آزمایش باتری بزنیم، مشخصات آن را بررسی کردیم. ایسوس یک باتری با توان ۴۵ وات ساعت را درون UX305 جای داده و در تبلیغات این محصول اعلام کرده که باتری این اولترابوک می تواند تا 10 ساعت دوام بیاورد.

اولین آزمایش خود را با صفحه نمایش و وای فای خاموش شروع کرده و دستگاه را بدون استفاده در کناری قرار دادیم. در این حالت UX305 توانست تا 11 ساعت روشن بماند.

سپس با نور صفحه نمایش را بر روی 40 درصد تنظیم کرده و با وای فای روشن به مرور وب به صورت کاملا سبک پرداختیم. در این بخش نیز باتری این اولترابوک توانست تا 8 ساعت دوام آورد.

با همان مقدار روشنایی صفحه نمایش، مشاهده کردیم که باتری UX305 توانست تا 4 ساعت از پس پخش یکسره ویدئو FULL HD براید.

و در پایان؛ این اولترابوک ساخت ایسوس به 2 ساعت 30 دقیقه زمان جهت شارژ مجدد باتری نیاز خواهد داشت.

 

جمع بندی

IMG_5200

درست است که UX305 دستگاه قدرتمندی نیست، اما بسیار کم صدا و البته زیباست. میزان دوام باتری آن هم، همانطور که مشاهده کردید، عملکردی قابل قبول دارد. این اولترابوک صفحه نمایشی درخشان و وزن بسیار مناسبی داشته، اما برای استفاده به عنوان کامپیوتر اصلی توصیه نمی شود. این دستگاه برای کسانی که مدام در حال جابجایی هستند، پیشنهاد می گردد.

بهتر است بگوییم UX305 نه برای گیمرها و نه برای استفاده خانگی طراحی شده؛ بلکه کاملا مناسب بیزنس است. اگر کت و شلوار می پوشید و همیشه در پروازهای هوایی جامه دانی کوچک به همراه دارید، این اولترابوک برای شما طراحی شده است.

قیمت UX305 هنوز دقیقا مشخص نشده، اما پیش بینی می شود برای تهیه یکی از مدل های آن باید رقمی بین 1000 تا 1100 دلار را پرداخت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • آلفا
    آلفا | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    این که خروجی usb2 نداره یعنی فلش usb2 بهش نمیخوره؟!

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۵ دی ۱۳۹۳

    قیمتش نسبت به سخت افزار و امکاناتش نمی ارزه. من سری قبلیش رو بیشتر دوست داشتم.

  • emeliano
    emeliano | ۲۵ دی ۱۳۹۳

    یه جا نوشتین:
    "اولترابوک زیبای ایسوس با صفحه نمایشی مات عرضه گشته"
    بعد تو جمع بندی نوشتین:
    " این اولترابوک صفحه نمایشی درخشان"
    بالاخره کدوم؟!

  • Rasool Entertainment
    Rasool Entertainment | ۲۵ دی ۱۳۹۳

    ایسوس لپ تاپای خیلی خوبی میسازه.
    ولی یه مشکلاتی هم داره:
    چند روز پیش یه لپ تاپ Asus دستم بود. یعنی پدر من در اومد تا بوووق پیشفرض رو بردارم یه بوووق دیگه نصب کنم.
    یعنی با درایور ها مشکل داشت. دو روز منو از کار و زندگی انداخت. تا آخری یه پکیج درایوری AMD تونست کارش رو راه بندازه.
    من اگه لپ تاپ بگیرم (که نمیگیرم) باید از برندی باشه که سیستم عامل پیشفرضش بوووق نباشه. چون اون موقع س که روزگارم سیاه میشه.
    قابل توجه سهام داران: هدف از بوووق توهین نیست، سانسوره :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی