ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا خریدن بلک بری به سود سامسونگ خواهد بود؟

ارزش بلک بری روز گذشته در بازار بورس به طور ناگهانی یک سوم بیشتر شد و ساعاتی بعد، کم کم به حالت اولیه اش بازگشت. علت افزایش سهام این کمپانی، ارائه گزارشی از سوی رویترز ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۶ دی ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

ارزش بلک بری روز گذشته در بازار بورس به طور ناگهانی یک سوم بیشتر شد و ساعاتی بعد، کم کم به حالت اولیه اش بازگشت. علت افزایش سهام این کمپانی، ارائه گزارشی از سوی رویترز مبنی بر پیشنهاد 7.5 ملیلیارد دلاری سامسونگ برای خرید این کمپانی بود که به سرعت نیز از سوی دفاتر مرکزی دو کمپانی، مورد تکذیب قرار گرفت.

اما نکته جالب اینجاست که شایعه خرید جدید سامسونگ چقدر برای سرمایه گذاران وسوسه انگیز بوده، تا جایی که به این شکل حاضر به سرمایه گذاری در بلک بری بوده اند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بلک بری در چند سال اخیر برای بقا در میان سازندگان تلفن همراه تلاش فراوانی کرده، تلاشی که البته در سایه ای از ابهام قرار داشته و پیشرفت این شرکت بیشتر در حوزه نرم افزاری پدیدار شده است. برای نمونه، BlackBerry Enterprise Server یا (BES)، استانداردی طلایی برای استفاده تجاری در حالتی امن برای کاربران به وجود آورده که بارها نیز توسط سازمان های دولتی یا خصوصی در سرتاسر جهان از آن تقدیر به عمل آمده است.

ارائه چنین سرویسی اگرچه به تنهایی عالی نیست اما سودآوری بدی هم ندارد. از همین رو، سامسونگ نیز به این حیطه وارد شده و ابتکاری مانند Knox را به اندروید اضافه کرد. در سال 2013 بود که وزارت دفاع ایالات متحده دستاورد سامسونگ را به عنوان نرم افزاری ایمن شناخت، البته مدتی بعد خبرهایی از آسیب پذیر بودن Knox نیز به گوش می رسید.

پاسخ سامسونگ به اتهامات وارده به اپلیکیشن امنیتی اش، ادغام سیستم رمز گذاری بلک بری با دستاورد خود در ماه های اخیر بود. اما این راه کار صرفا نیمی از مشکلات را پوشش داده و Knox برای موفقیت، همچنان راه بسیاری در پیش دارد.

خرید بلک بری توسط سامسونگ دو مشکل عمده این غول کره ای را حل می کند. سامسونگ به سرعت صاحب دفاتر متعددی در بسیاری نقاط می شود و درآمد های بسیاری به واسطه این مساله به سویش سرازیر می شود که این مهم با توجه به تلاش سامسونگ برای بهبود عملکرد گستره فروش در بخش موبایل این شرکت، می تواند بسیار موثر باشد. البته تمام اینها، در مجموع در برابر سودی که به واسطه سرویس های وابسته به BES نصیب سامسونگ می شود، اندک است. سامسونگ با استفاده از BES و سرویس پیام رسان بلک بری یعنی BBM -که علاوه بر گوشی های بلک بری روی آیفون و اندروید نیز در دسترس است- می تواند جای خالی ChatOn که به تازگی تصمیم به تعطیلی آن گرفته را پر کند.

از طرفی، یکی دیگر از دارایی های ارزشمند بلک بری، پلتفرم نرم افزاری QNX است که امنیت و انعطاف پذیری از مشخصات اصلی آن به شمار می روند. از این پلتفرم در بیشتر خودرو ها و به خصوص در سیستم های سرگرمی و مالتی مدیای آنها استفاده شده، حتی اساس CarPlay اپل نیز از این پلتفرم سر چشمه می گیرد. حال سامسونگ که به طریقی به دنبال ورود به دنیای خودرو های هوشمند نیز هست، به جای ورود به جنگ نرم افزاری تازه ای که مدعیانش اپل و گوگل هستند، به راحتی از QNX استفاده کرده و جایگاهی با ثبات برای خود میان CarPlay و Android Auto به دست خواهد آورد.

جدا از خودروهای هوشمند، یکی از پر رنگ ترین ابعاد نمایشگاه CES امسال، اینترنت اشیا بود. سامسونگ نیز علاقه ی بسیاری در رهبری این موضوع داشته و QNX در این زمینه هم، موارد استفاده ی بسیاری دارد (پوشش صنایع مختلفی مانند هوافضا، دفاع، سیستم های امنیتی، دستگاه های پزشکی) که به سامسونگ اجازه می دهد نقشه های بزرگی در ذهن برای خود ترسیم کند. به نظر می رسد QNX یکی از دلایل اصلی علاقه همیشگی سامسونگ به بلک بری بوده است. با توجه به منابع عظیم و قدرت عمل این کمپانی، استفاده شرکتی مانند سامسونگ از QNX نیز چندین برابر بلک بری خواهد بود.

دلیل بعدی سامسونگ برای خرید کمپانی بلک بری، ارزش بالای پتنت های ثبت شده ی این شرکت و دهه ها تحقیق و توسعه فناوری بی سیم است. آنگونه که رویترز گزارش می داد، پتنت های ثبت شده ی بلک بری علت اصلی علاقه خرید آن توسط سامسونگ بوده و ارزششان به میلیاردها دلار نیز می رسد.

بلک بری دارای 130 پتنت امنیتی بسیار حساس بوده که حتی ناسا نیز آنها را مورد استفاده قرار می دهد. حتما به یاد می آورید که گوگل چگونه موتورولا را تصاحب کرده و سپس از گنجینه پتنتی اش استفاده نمود، حال به نظر می رسد تنها کمپانی باقی مانده در این آشفته بازار که دارای یک گنجینه پتنتی بزرگ نیز هست، بلک بری بوده و اگر سامسونگ برای تصاحبش با قدرت وارد میدان نشود، دیر یا زود رقیبی از راه رسیده و این طعمه ی چرب را از آن خود خواهد کرد.

از طرف دیگر، جدایی بخش تلفن های همراه بلک بری با قسمت های دیگر آن باعث درخشش قابلیت های دیگر این کمپانی خواهد شد، اما در هر صورت بخش موبایل این شرکت به شدت از رقبا عقب بوده ولی این شکاف به اندازه ایست که هنوز هم اندکی امید برای پلتفرم BlackBerry OS (که اخیرا پیشرفت هایی را نیز به خود دیده) وجود دارد.

بزرگ ترین هدف سامسونگ از تولید و توسعه پلتفرم نچسبی مانند تایزن، اجتناب از اتکای کامل به گوگل و پلتفرم اندروید بود ولی حال به نظر نمی رسد بار دیگر این اتفاق تکرار شده و شاهد تغییری در نحوه تولید تلفن های این شرکت کره ای باشیم. در اختیار گرفتن بخش تلفن همراه بلک بری برای کره ای ها به نظر بیشتر شبیه یک بار اضافه می آید تا یک دارایی آینده دار.

در زمانه ای که اپلیکیشن های اجتماعی قیمت هایی چندین میلیارد دلاری پیدا می کنند، شایعه ی ارزش گذاری 7.5 میلیارد دلاری بلک بری اندکی مایوس کننده به نظر می رسد. در فاجعه بودن کسب و کار موبایلی این شرکت تردیدی نیست، اما بلک بری دارای مزایای منحصر به فردیست که خود توان استفاده از آنها را نداشته و زمانی که این مزایا در دستان غولی بزرگ قرار گیرند، قدرتی ترسناک به آن می بخشند.

پیام رسان BBM را بر روی تمام گلکسی های سامسونگ به طور پیش فرض تصور کنید، فناوری Bridge بر روی لپ تاپ های Ativ و BES بر روی تمام سرور ها، QNX هم خود را در باطن همه تولیدات جای خواهد داد.

سامسونگ یکی از بزرگ ترین تولید کنندگانی است که تقریبا همه چیز می سازد و از طرف دیگر، بلک بری دارای اندوخته ای غنی بوده که قابلیت هوشمند سازی، یکپارچگی و بالابردن امنیت تمام آن محصولات را داراست.

بلک بری ارزشی بیش از تصور شما دارد؛ خصوصا برای شرکتی مانند سامسونگ.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (33 مورد)
  • arsham
    arsham | ۱۰ مهر ۱۳۹۴

    کاش گوگل بلک بری رو بخره اینجوری هم شرکت سخت افزاری خودشو داره و مجبور نیستش که با شرکتای دیگه برای ساخت گوشی همکاری کنه هم میتونه از امنیت بلک بری برای ایمن تر کردن اندروید استفاده کنه

  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی