ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتش ربات ها در بیمارستان تازه تأسیس سانفرانسیسکو

ایو رباتی کوتاه قد و هم عرض با یک یخچال است که بر خلاف ربات های دیگر بازو یا سر ندارد و می تواند بارهای سنگینی را حمل نموده و مسافت های طولانی را بپیماید. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۷ دی ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

ایو رباتی کوتاه قد و هم عرض با یک یخچال است که بر خلاف ربات های دیگر بازو یا سر ندارد و می تواند بارهای سنگینی را حمل نموده و مسافت های طولانی را بپیماید.

این در واقع یکی از 25 ربات خودکاری است که در جدیدترین بیمارستان سانفرانسیسکو به خدمت گرفته شده و به کارکنان این بیمارستان کمک می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، تا کمتر از پانزده روز دیگر یک مرکز پزشکی در سانفرانسیسکو افتتاح می شود و قرار است که ایو و ربات های همکارش نیز برای جابجا نمودن دارو، مواد غذایی و بسیاری موارد دیگر در این مرکز به خدمت گرفته شوند.

البته گفتنی است که تا به امروز 160 بیمارستان دیگر هم در سراسر دنیا، ربات هایی نظیر ایو را به خدمت گرفته اند اما این مرکز، بزرگ ترین تیم رباتی را در مقایسه با آنها در اختیار دارد.

مساحت این بیمارستان 289 تخت خوابی برابر با سه زمین فوتبال است و جدیدترین فناوری ها را در خود دارد. پلان طبقات مرکز درمانی مذکور و معماری آن در حافظه ایو ذخیره شده و به همین دلیل بهترین مسیرها را برای حرکت خود انتخاب می کند.

این ربات محصول گروهی به نام Aethon است و به گونه ای طراحی شده که بیشتر نوعی کمک برای خدمه انسانی به شمار می رود تا یک جایگزین.

کن گلدبرگ پروفسور رباتیک دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه اظهار داشت که در محیط های پزشکی نمونه های خون و بافت بدن بیماران باید به سریع ترین شکل ممکن به واحدهای مربوطه انتقال داده شود و ربات ها می توانند بهترین گزینه برای انجام این کار باشند.

زمانی که حرف از ربات های خودکار به میان می آید، اغلب افراد ناخودآگاه به یاد جاروبرقی Roomba می افتند؛ همان سطح دایره ای شکلی که گوشه به گوشه اتاق ها را برای یافتن ذرات گرد و غبار طی می کند و موانع را پشت سر می گذارد. اما ایو به مراتب از رومبا پیشرفته تر است.

این ربات همه مسیرهای داخل بیمارستان، محل قرار گیری نیمکت ها و کنج های آن را می شناسد و به گونه ای برنامه ریزی شده که می تواند از میان 20 آسانسور این مرکز با 6 تای آنها و درب هایشان ارتباط برقرار نماید.

ربات یاد شده مجهز به 30 حسگر خورشیدی و مادون قرمز، یک لیزر و یک دوربین است و به همین دلیل زمانی که انسان یا شی ای در مقابل آن قرار بگیرد، می تواند این مسأله را تشخیص داده و به زبان بیاورد و به شکلی مودبانه می گوید: «لطفا کنار بایستید.»

گفتنی است که این ربات ها توانایی پاسخگویی به سوالات را ندارند با این حال، بیش از 70 عبارت را می دانند و با لهجه ها و صداهای گوناگون (مثلا یک مرد استرالیایی یا یک خانم انگلیسی) سخن می گویند.

ربات های یاد شده همچنین می تواند به زبان اسپانیایی نیز صحبت کنند و برای آنکه ظاهری جذاب تر داشته باشند، آنها را به شکل ماشین، برش های میوه یا شخصیت های کارتونی طراحی کرده اند.

پاملا هادسون، مدیر اجرایی سیستم های بالینی این بیمارستام می گوید: «ما تلاش داریم که ظاهری انسانی تر به این ربات ببخشیم و حتی رقابت هایی را برای نامگذاری آنها برگزار کردیم.»

همه ربات های به خدمت گرفته شده در این بیمارستان شبیه به وسایل نقلیه باری هستند که انواع مختلفی از سبد روی آنها کار گذاری شده است.

سبدهای مربوط به آشپزخانه با سینی های مواد غذایی پر می شوند و سبدهای دارویی هم در داخل دراورهایی قرار می گیرند که قفل می شوند و تنها از طریق پین کد یا روش های بیومتریک نظیر اثر انگشت قابل باز شدن هستند. گفتنی است که این ربات ها می توانند تا 453 کیلوگرم را در خود حمل نمایند.

زمانی که این ربات ها مشغول تحویل دادن مواد غذایی و دارویی نباشند در جایگاه های کوچکی که برای شارژ آنها در نظر گرفته شده قرار می گیرند تا شارژ شوند.

اغلب این ربات ها می توانند پس از تنها 4 ساعت شارژ تا یک روز کامل کار کنند و از طریق شبکه بیسیم بیمارستان نیز با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

گفتنی است که وظایف ربات های یاد شده هم به صورت برنامه ریزی شده است و هم به صورت در لحظه می توانند فعالیت کنند. از جمله وظایف برنامه ریزی شده آنها می توان به تحویل 1000 پرس غذا به بیماران و همچنین جمع آوری ظروف غذای آنها اشاره نمود که به صورت روزانه انجام می شود.

وظایف و اموری هم که این ربات ها به صورت در لحظه انجام می دهند شامل تحویل دارو به بیماران یا نمونه به آزمایشگاه است.

کارکنان این بیمارستان برای اجرای فرامین و دستورات در لحظه خود توسط ایو، از نوعی سیستم کامپیوتری تاچ استفاده می کنند و ربات هم پس از دریافت دستور از جایگاه شارژ خود بیرون آمده و اعلام می کند که در حال ترک کردن آن محدوده است.

با نزدیک شدن ایو به درهای بسته، آن درها به صورت خودکار باز می شوند و سپس ربات یاد شده با سرعتی مشابه به یک انسان، به آرامی راهروها را طی می کند تا به مقصد برسد.

طیق گفته مدیران این بیمارستان، انتظار می رود که هر یک از مأموریت های تحویل داروی این ربات حداکثر 45 دقیقه به طول بیانجامد.

بیمارستان سانفرانسیسکو علاوه بر این ربات، دیگر فناوری های پیشرفته را نیز به خدمت گرفته است. برای مثال، اتاق بیماران دارای نوعی «دیوار رسانه ای» بوده که در واقع یک تلویزیون فلت 60 اینچی است و به بیماران امکان می دهد که از طریق آن خدماتی خاص را تقاضا کرده یا از نرم افزارهای ارسال ایمیل و اسکایپ استفاده نمایند.

پزشکان این مرکز هم می توانند از دیوار رسانه ای درون اتاق ها برای نمایش تصاوی اسکن و رادیولوژی به بیماران استفاده نمایند.

لازم به توضیح است که مرکز پزشکی سانفرانسیسکو در منطقه میشن بی سه بیمارستان مختلف (برای کودکان، زنان و درمان سرطان) را در خود جای داده است.

به گفته مدیران این بیمارستان، هدف از به خدمت گرفتن این ربات ها آن است که دیگر خدمه انسانی مجبور به جابجایی محموله های سنگین در راهروهای این مرکز نباشند. همچنین قرار است که عملکرد و اطمینان پذیری آنها بهبود یافته و به مروز زمان نسخه های پیشرفته تری از ایو به خدمت گرفته شود.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/robots-give-a-helping-hand-in-san-franciscos-newest-hospital.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • کامران
    کامران | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    به شخصه دوست دارم یه دخترخانم پرستار بیاد تا یه ربات...دیدن این رباتها رو تخت بیمارستان امید رو از ادم میگیره...

  • siamak Gol
    siamak Gol | ۲۷ دی ۱۳۹۳

    ربات خوب نی. من پرستار دوس دارم

    • reza
      reza | ۲۷ دی ۱۳۹۳

      ;) bache ha m.i.s ashegh parastarand

      • siamak Gol
        siamak Gol | ۲۷ دی ۱۳۹۳

        من که مسلیمونی نیستم.
        اونجا کمبوده برا همین خخخخخخخخخ

      • A.R.T
        A.R.T | ۲۷ دی ۱۳۹۳

        بچه ها اهواز و خوزستان عاقا این پرچمو بگیرید پایین نسا معترضه. اسپیس ایکس که بد فرود اومد حواسش به پرچم ما پرت شد

        • کارگردان
          کارگردان | ۲۷ دی ۱۳۹۳

          ولشو کو... بزا بدونن... چندبار که با سر رفتن تو آب میفهمن سمت حریم هوایی ما نیان... پرچم خوزستانیا پایین نمیاد...
          با عرض ادب به تمام هموطنان عزیز در سراسر جهان...
          آقا شما روتونو کنید اونور:
          ولی دنیا خوزستان خودمو(;

    • علی امیری
      علی امیری | ۲۷ دی ۱۳۹۳

      سیامک بازم میگم,من عاشق dark side توام.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی