ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده نسل اول پلی استیشن در کاوشگر فضایی ناسا بکار گرفته شده است

حتما از این موضوع مطلع هستید که قدرت پردازشی تلفن همراه هوشمند شما بیشتر از سیستم های کامپیوتری است که روزی توسط آن ها فضانوردان بر روی ماه قدم گذاشتند. ولی آیا می دانستید که پردازنده به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ دی ۱۳۹۳ | ۰۸:۳۰

حتما از این موضوع مطلع هستید که قدرت پردازشی تلفن همراه هوشمند شما بیشتر از سیستم های کامپیوتری است که روزی توسط آن ها فضانوردان بر روی ماه قدم گذاشتند. ولی آیا می دانستید که پردازنده به کار رفته در یک کاوشگر به نام New Horizons که به سوی سیاره پلوتو در حال حرکت است، همان پردازنده به کار رفته در نسل اول پلی استیشن سونی است؟

پردازنده MIPS R3000 که روزی وظیفه اجرای Final Fantasy VII و Metal Gear Solid را داشت گویا مسئولیت های خطیر تری را نیز تجربه نموده است. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

ناسا در سال ۲۰۰۶ از MIPS R3000 برای کاوشگر New Horizons استفاده نمود و این چیپست وظیفه ی تامین پیشرانه، پایش سنسور ها و انتقال داده ها را بر عهده داشت.

این رفتار ناسا به هیچ وجه موضوع تعجب بر انگیز نبوده و قبلا هم بارها عنوان شده که این سازمان، در مجموع از ابزار و وسائلی استفاده می کند که امتحان خود را به شکل کامل پس داده باشند. مثال بارز این موضوع هم در مورد سفینه فضایی Orion -که روزی بشر را به سطح مریخ خواهد برد- صادق بوده، این فضاپیما از یک پردازنده ساخت شرکت IBM بهره برده که در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است.

البته در مورد پردازنده ی کاوشگر New Horizons ذکر این نکته لازم است که بهیه سازی هایی نیز بر روی آن صورت گرفته و در مقابل تشعشع های صورت گرفته در فضا مقاوم شده است. اما جدا از این مساله، با همان چیپ قدیمی سر و کار داریم. ناسا می گوید: «اطمینان پذیری برای مهندسین در اولویت بوده و ما نیازی به قدرت پردازشی نداریم.»

این کاوشگر اولین بار در سال ۲۰۰۶ به سوی پلوتو پرتاب شد و حال برای آخرین بار قصد سفر به این سیاره با سرعتی معادل ۳۶.۳۷۳ مایل (58.536 کیلومتر) در ساعت (۱۶.۲۶ کیلومتر در ثانیه) را دارد و پیش بینی می شود تا ۱۴ جولای نیز به مقصد خود برسد. این چیپ بار دیگر به نقطه ای از فضا سفر می کند که هیچ کدام از ساخته های بشر سفر نکرده بودند. از سوی دیگر، پلی استیشن قدیمی ما با پردازنده MIPS R3000 اش در کمد در حال خاک خوردن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • ارمان
    ارمان | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    اقا باور کنین پلوتو ستاره هست نه سیاره

  • شهریار
    شهریار | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    فکر ابرومون نیستن این دانشمندای ناسا :D
    حالا اگه بیوفته دست موجودات فضایی فک میکنن چقد عقب مونده ایم :I
    مثل ایران میمون بفرستین فضا که یهو جلوشون سبز شه زهر ترک بشن :D

  • جزقاله
    جزقاله | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    البته ويجر رسيد به لبه منظومه شمسي ولي تو مسيرش از كنار پلوتو عبور نكرد
    هر دو ويجر تا سال ٢٠٢٠ سوخت دارن و همچنان دور ميشن

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۸ دی ۱۳۹۳

    حالا افرادي مثل من و خيلي هاي ديگه دنبال چيپ هاي ٨ هسته اي و ... براي اجراي اينستاگرم و واتس اپ و ... هستيم. :/

    • جزقاله
      جزقاله | ۲۸ دی ۱۳۹۳

      اين كاوشگرا نيازي به پردازش قوي ندارن در واقع پردازش اصلي روي زمين انجام ميشه
      اين پردازش گر صرفا جهت كنترل سيستم جهت يابي و ارسال اطلاعات و دوربيناست
      دليل دوم هم تو متن آورده شده ! پردازش گر نبايد تحت هيچ شرايطي مشكل داشته باشه چون اگه از كار بيفته هيچ كاري ديگه قابل انجام نيست و اين يعني مرگ يه دستگاه چند ميليون دلاري
      مصرف انرژي هم خيلي اهميت داره تو پروژه هاي دور ! اونجا ديگه صفحه هاي خورشيدي كاربرد ندارن و صرفا مولداي ترموالكتريكي كه معمولا با پلوتونيوم كار ميكنن انرژي رو تامين ميكنن ! بعد يه مدت باتري فرت !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی