ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا سونی می خواهد تولید تلفن های هوشمند را رها کند؟

روز های گذشته خبری مبنی بر احتمال فروش بخش موبایل شرکت سونی را در دیجیاتو منتشر کردیم و حال به نظر می رسد این کمپانی با ایده فروش این قسمت مشکلی نداشته و در این خصوص تامل ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

روز های گذشته خبری مبنی بر احتمال فروش بخش موبایل شرکت سونی را در دیجیاتو منتشر کردیم و حال به نظر می رسد این کمپانی با ایده فروش این قسمت مشکلی نداشته و در این خصوص تامل نیز نموده. سوال مهم اینجاست که چرا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلفن همراه در سطح جهانی با چنین تصمیمی رو به رو شده است؟

این خبر را در ابتدا رویترز گزارش داد، به نظر می رسد آقای Kazuo Hirai، مدیرعامل سونی، با جدیت در حال تصمیم گیری در خصوص به فروش رساندن یا نرساندن این بخش است، هر چند که هنوز برخی از منابع نزدیک به ژاپنی ها آن را رد و برخی دیگر آن را تائید می کنند و قطعیتی حاصل نگشته است.

در ادامه با دیجیاتو  همراه باشید.

مشکل از کیفیت نیست

Sony_Z3_Compact_vs_LG_G3_Beat_025

همه با نگاهی گذرا به تلفن های جدید سونی، کیفیت بالای Z3 و Z3 Compact را تایید می کنند. اصافه کردن این محصولات به لیست برترین و با کیفیت ترین ساخته های سال 2014 نیز کار سختی نیست.

هر دوی این موبایل ها ظاهری زیبا داشته و در کنار آن از سخت افزاری به روز استفاده می نمایند، تا جایی که با برترین پرچمداران سازنده گان دیگر نیز توانایی رقابت دارند. می توان گفت Z3 Compact در کنار گلکسی آلفا از تنها تلفن های زیر ۵ اینچی اندرویدی بازار با توان سخت افزاری و ظاهر معقول به حساب آمده و برای افرادی که علاقه به داشتن موبایلی عظیم الجثه ندارد از بهترین انتخاب ها به شمار می روند.

سونی همچنین شروع به بهره برداری از شناخته ترین مشخصه های برند خود در زمینه تصویر برداری دیجیتالی برای افزایش فروش تلفن هایش نمود، که عبارت بودند از به کار گیری سنسورهای 20 مگاپیکسلی در سری Z و از طرفی اضافه کردن کلید شاتر. این شرکت در نقش یکی از رهبران در قسمت ثبت تصاویر حکم رانی می کند و همانگونه که می دانید، بسیاری از تلفن های اندرویدی و حتی آیفون های اپل نیز از سنسور های دوربین ساخت سونی سود می جویند و از همین رو امید می رفت تکنولوژی های آنها در این زمینه بدل به برگ برنده اسمارت فون هایشان گردد.

زیان دهی های سرسام آور

Sony-Xperia-Game-Controller

جدا از ساخته های جدید قسمت موبایل که شامل پرچمداران امسالش می شوند، سایر بخش ها در دپارتمان موبایل سونی دچار زیان دهی قابل توجه شده اند. طبق گزارش سونی آنها در سه ماهه چهارم 2014 چیزی حدود 728 میلیون دلار ضرر دهی داشته اند.

بیشتر این زیان به برند اکسپریا بازگشته و طبق گزارشات، این کمپانی در کل سال 2014 تعداد 41 میلیون اکسپریا فروخته که اندکی رشد در برابر سال گذشته (39 میلیون) را نشان می دهد. این رقم برابر با نیمی از تلفن های فروخته شده توسط سامسونگ در سه ماهه اول 2014 است. گویا مردم تمایلی به خرید ساخته های سونی در زمینه تلفن های هوشمند نداشته و برای درک بهتر "چرای" این مسئله، لازم است نگاهی به تاریخچه ی ساخت تلفن های همراه توسط سونی در 6 یا 7 سال پیش بیاندازید.

تلفن های همراه نه چندان هوشمند

IMG-9551s

وضعیت مالی فعلی سازنده ژاپنی ریشه در اهمیت ندادن به بازار رو به رشد تلفن های همراه در دهه اول قرن بیست و یک دارد. در آن زمان، آنها ترجیح دادند تا تلفن های میان رده ی بسیاری تحت برند سونی اریکسون بسازند. در زمانه ای که دریافت جایگاه نخست در زمینه ساخت تلفن های همراه چندان هم کار سختی نبود، سونی از ساخت تلفن های رده بالا اجتناب نموده و به راحتی این جایگاه را به سایرین سپرد. زمانی هم که خواب غفلت برخواست و به پتانسیل های خود پی برد و تلفن های سطح بالاتری مانند Xperia Play (به قول سونی: پلی استیشن همراه) را معرفی نمود، حکم اعدامش تقریبا در حال انجام بود.

تمام این اتفاقات در حالی می افتاد که رقیب کره ای آنها، سامسونگ، به اهمیت و سودآوری این بازار ایمان پیدا کرده و شروع به تولید مدل های متعدد که بعدها حتی برخی از آن با عنوان اسپم گجتی نیز یاد نمودند کرده بود. تلفن های ریز و درشتی که از سیستم عامل اندروید هم بهره می بردند از سئول به سوی بازار های جهانی پرتاب می شدند که در بسیاری مواقع امکانات جالبی و در خوری هم داشتند.

سونی برای رفع اشتباهاتش در چند سال اخیر تلاش های فراوانی کرد. اول از همه اریکسون را از وبال گردنش برداشت و به کنترل کامل این بخش اعم از طراحی و سخت افزار مورد استفاده در موبایل ها دست پیدا نمود و دوم، تلفن های هوشمندش را به استانداردی شایسته ی نام "هوشمند" ارتقا داد و سعی در هم تراز شدن با تولیدکنندگانی مانند اچ تی سی، ال جی و در نهایت سامسونگ نمود. غول تکنولوژی ژاپنی به نوعی از خود باوری رسید که سری Z را در مدت زمان 2 سال و اندی، چهار بار آپدیت کرد.

نمی توان گفت سونی برای احیای خود تلاشی نکرد، اتفاقا تلاش آنها بسیار بوده ولی شاید اندکی دیر شده است و اهالی بازار دیگر به آنها توجه نمی کنند.

اشتباهات گران بها

sony-xperia-z1-2

زمانی سونی ماشین شمارش پول موفقی بود ولی با اشتباهاتی که در زمینه تلفن های اکسپریا انجام داد، اکنون دست کم بخش موبایلش تبدیل به قسمتی زیان آور شده است. آنها مانند مایکروسافت یا اپل قدرتمند نبوده و نمی توانند بار زیان های وارده را برای مدتی طولانی تر تحمل کنند.

در زمانی که سازندگان چینی هم، کیفیتی مانند تولیدکنندگان تراز اول پیدا کرده اند و محصولاتشان را با حاشیه سود بسیار کمتری به فروش می رسانند، شاید سرمایه گذاری عظیم تر سونی و تحمل زیان بیش از این عقلانی به نظر نرسد. به جز تولیدکنندگان چینی، سامسونگ نیز به عنوان فرمانده فعلی تلفن های همراه جایی برای عرض اندام شرکتی مانند سونی که حال از نفس هم افتاده، باقی نگذاشته است.

در سال های اخیر کمپانی ژاپنی مورد بحث در مجموع شامل زیان دهی های بسیاری شده است. حتما اطلاع دارید که سال پیش نیز برند Vaio را فروخت و دست خود از تولید کامپیوترهای شخصی کوتاه نمود.

کلیت خبر غلط باشد یا درست، چیزی که مشخص است، میدانیم رهبران سونی در خفا هم که شده بارها به فروش بخش موبایل شرکت خود به شکل جدی فکر کرده اند. اگرچه خاطرات نوستالژیک بسیاری از ما نیز در کنار بخش موبایل سونی به باد خواهند رفت ولی متاسفانه، در حال حاضر عقلانی ترین راهکار برای این شرکت، فروش بخش یاد شده به نظر می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (76 مورد)
  • فاطم
    فاطم | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    حالا تکلیف اینا که میخواستن گوشی بخرن چیه گوشی سونی بخرن یانه؟ آیا رودستمون باد میکنه

  • محمد
    محمد | ۹ آذر ۱۳۹۴

    منکه سامسونگ دارم ولی میخوام بفروشم و اکسپریا ام فور آکوا بگیرم میگن خیلی محشره.کیفیت تصویر آمو ال ای دی غیر واقعی و فیکه ولی سونی واقعی و با کیفیت و همچنین طراحی ظاهری هنرمندانه ای داره.در واقع گوشی سونی رو فقط افراد خاص و متفکری قبول دارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی